ashera Skrevet 20. juni 2018 #11781 Skrevet 20. juni 2018 @idave - har du vurdert å også ta dette til mediene, i tillegg til å kontakte skolen? 25
Gjest The ceiling lamp Skrevet 20. juni 2018 #11782 Skrevet 20. juni 2018 2 timer siden, orfeus skrev: Jeg stiller meg svært tvilende til bloggerens kunnskaper om journalistisk vinkling i denne typen arbeid, og er meget, meget kritisk til at en kommersiell blogger har fått innpass i skolen. Det kan sidestilles med å slippe et reklamebyrå inn i klasserommet, hvor de fritt kan filme barns utsagn og redigere disse i etterkant slik at de passer inn i det som skal markedsføres. For dette kan skje, det har man ingen garanti for. Ikke for å forsvare AB, men dersom hun har en bachelor har hun endel vekttall i metode, så litt peiling har hun nok.
Edie Skrevet 20. juni 2018 #11783 Skrevet 20. juni 2018 Ryddet for kommentar til moderering og svar til dette. Slike spørsmål tas direkte med moderator på PM eller på Ris og ros. Edie, mod.
Gjest orfeus Skrevet 20. juni 2018 #11784 Skrevet 20. juni 2018 (endret) 52 minutter siden, The ceiling lamp skrev: Ikke for å forsvare AB, men dersom hun har en bachelor har hun endel vekttall i metode, så litt peiling har hun nok. Jeg ser det som et forsvar for bloggeren, og er like tvilende til hennes arbeidsmetoder, særlig med tanke på hvordan hun har publisert personopplysninger om andre og eksponert egne barn, i sin reklameblogg. Det er forresten ikke mye man lærer om metoder i løpet av en bachelor (min private erfaring), det kommer helt an på fagområde og hvilken institusjon. I følge Linked In har hun to års utdannelse i økonomi og ledelse via Blokker BV (hvilket innebærer hva da? Blokker BV er et selskap som eier butikker https://www.bloomberg.com/research/stocks/private/snapshot.asp?privcapId=8123289), og to års utdannelse i reiseliv ved Amsterdam Travel & Business School. Det er ikke nevnt noen akademisk grad i CV-en hennes der. Når jeg skriver "journalistisk vinkling" mener jeg måten hun nærmer seg problemstillingen overfor intervjuobjektet, altså hvilke spørsmål som blir stilt og ikke minst hvordan de blir stilt. Allerede i snappene ble det lagt føringer for hvilke svar hun ønsket, så jeg har mine grunner til å vise skepsis. PS Nå tror jeg jeg må skru av AB helt, før blodtrykket stiger og håret faller av 🤪 Endret 20. juni 2018 av orfeus Lagt til et PS
Gjest Sorbus Skrevet 20. juni 2018 #11785 Skrevet 20. juni 2018 4 timer siden, Miss.Wildfox skrev: Veldig bra innlegg @Sorbus. Det eneste jeg reagerer på er måten hun gjør det hele på. For det første er det ikke særlig vanskelig å skjønne hvem hun prater om, det tok meg to sekunder å finne han på FB. For det andre har vedkommende det gjelder ingen mulighet til å forsvare seg eller komme med sin side av saken. Det er flott at hun har fokus på temaet, men det går an å dele egne erfaringer uten å komme med avslørende drypp om vedkommende. I det minste ha såpass høy moral at man er ærlig på at det er egen side av saken. Takk! Det hele er formulert på en slik måte at poenget mitt ikke skal bli oppfattet som spekulasjoner. Jeg er helt enig i det du skriver og jeg skulle virkelig ønske at hun tok tak i temaet på en måte som ikke skapte spekulasjoner om en mann som, som du sier, ikke kan forsvare seg. Med tanke på hvilken mann hun sikter til bør også beskyttelse av barn være noe som opptar henne. Men det ser ut til å gå henne (og følgerne) hun forbi. Det er et fascinerende sprik mellom ord og handling i denne saken.
idave Skrevet 20. juni 2018 #11786 Skrevet 20. juni 2018 3 timer siden, ashera skrev: @idave - har du vurdert å også ta dette til mediene, i tillegg til å kontakte skolen? Vi har etterhvert blitt mange sjokkerte foresatte, så det naturlige er vel å prøve å få et svar fra skoleledelsen først. Jeg har også inntrykk av at mediene trykker dama til sitt bryst og kun er et talerør for hennes forskrudde syn på virkeligheten. Det kan like gjerne ende opp som et offentlig angrep på oss foreldre, som en konstruktiv artikkel om hvordan skolen lar seg misbruke. Jeg fatter ikke hva det er journalister ser i dama, for jeg ser det ikke! Og det er ikke akkurat hallelujastemning blant mine bekjente heller. 34
mikrobe Skrevet 20. juni 2018 #11787 Skrevet 20. juni 2018 @idave Det kommer helt an på om dere kontakter f.eks. Aftenposten eller tabloidene. 6
Aricia Skrevet 20. juni 2018 #11788 Skrevet 20. juni 2018 4 minutter siden, mikrobe skrev: @idave Det kommer helt an på om dere kontakter f.eks. Aftenposten eller tabloidene. @idave: Minner om at Sarah Sørheim i Aftenposten er en seriøs journalist som har engasjert seg i problematikken barn, blogg og personvern: https://www.aftenposten.no/kultur/i/K5O2o/Kommentar-Caroline-Berg-Eriksen-bruker-sin-egen-datter-som-annonse-Det-er-kanskje-lov_-men-ikke-greit--Sarah-Sorheim 20
idave Skrevet 20. juni 2018 #11789 Skrevet 20. juni 2018 Takk for tips @mikrobe og @Aricia, jeg kjente ikke til henne. Jeg alene kan ikke ta saken videre da den omfatter svært mange. Først vil vi forsøke å få svar fra ledelsen på skolen. I mellomtiden kan vi ikke annet enn å følge med på Anne Briths sosiale medier og håpe at ungene ikke dukker opp. 21
Gjest The ceiling lamp Skrevet 20. juni 2018 #11790 Skrevet 20. juni 2018 1 time siden, orfeus skrev: Jeg ser det som et forsvar for bloggeren, og er like tvilende til hennes arbeidsmetoder, særlig med tanke på hvordan hun har publisert personopplysninger om andre og eksponert egne barn, i sin reklameblogg. Det er forresten ikke mye man lærer om metoder i løpet av en bachelor (min private erfaring), det kommer helt an på fagområde og hvilken institusjon. I følge Linked In har hun to års utdannelse i økonomi og ledelse via Blokker BV (hvilket innebærer hva da? Blokker BV er et selskap som eier butikker https://www.bloomberg.com/research/stocks/private/snapshot.asp?privcapId=8123289), og to års utdannelse i reiseliv ved Amsterdam Travel & Business School. Det er ikke nevnt noen akademisk grad i CV-en hennes der. Når jeg skriver "journalistisk vinkling" mener jeg måten hun nærmer seg problemstillingen overfor intervjuobjektet, altså hvilke spørsmål som blir stilt og ikke minst hvordan de blir stilt. Allerede i snappene ble det lagt føringer for hvilke svar hun ønsket, så jeg har mine grunner til å vise skepsis. PS Nå tror jeg jeg må skru av AB helt, før blodtrykket stiger og håret faller av 🤪 Jeg forstår virkelig ikke hvorfor du tar det som forsvar for bloggen når jeg sier det ikke er det? Jeg støtter ikke AB på noen måte. Se på det som en opplysning, fakta - så fremst hun virkelig har en bachelor. Man kan støtte bloggen eller la være, men hun vil likevel ha de studiepoengene i metode.
Gjest Anna Nas Skrevet 20. juni 2018 #11791 Skrevet 20. juni 2018 (endret) 20 timer siden, idave skrev: Hei! Anne Brith Davidsen har i dag vært på skolen til barnet mitt og intervjuet elevene om kroppspress. Jeg er helt sjokkert over at skolen har tillatt dette og håper at det skyldes uvitenhet, ikke at de støtter bloggeren. For min del er det totalt uakseptabelt at denne bloggeren får tilgang til barnet mitt og enda verre er det om det skal eksponeres på bloggen hennes. Litt ironisk, egentlig, at hun skal uttale seg om kroppspress. Det er jo ungenes tanker og følelser rundt et følsomt tema hun vil blottlegge. (...) En annen ting jeg lurer på. Hvordan stiller det seg hvis hun eksponerer barna på blogg (eller andre steder) uten foreldrenes tillatelse? Ungene har jo sagt ja, men ikke de foresatte. Barna er i ungdomsskolealder, barnet mitt er under den kriminelle lavalder. Dette er virkelig ikke greit. Skolen skal beskytte mindreårige barn. Det har de ikke gjort i dette tilfellet. Du og de andre foreldrene som reagerer, kan klage skolen inn til Fylkesmannen, men først og fremst er det selvsagt viktig å forhindre at AB bruker den private informasjonen hun har skaffet seg tilgang til. Jeg ville sjekket med en advokat om hvilke rettigheter din datter og de andre barna har. Du kan jo i den forbindelse spørre skolen om hvordan AB har presentert seg selv og "prosjektet" sitt, for å få tilgang til de mindreårige elevene. Edit: Jeg vet ikke om denne lenken er limt inn her allerede? https://www.datatilsynet.no/samfunnsomrader/skole-barn-unge/samtykkje-fra-mindrearige/ Endret 20. juni 2018 av Anna Nas
Trollmora Skrevet 21. juni 2018 #11793 Skrevet 21. juni 2018 Hva har jeg gått glipp av? (ref dagens snap) De er flytteklare.... Altså - trodde de skulle bo I samme hus enda en stund jeg? 2
Pittelille Skrevet 21. juni 2018 #11794 Skrevet 21. juni 2018 Trodde jeg og. Bare clickbait i kjent stil tenker jeg. 4
LilleSnupp Skrevet 21. juni 2018 #11795 Skrevet 21. juni 2018 (endret) De har til mars 2019 å finne seg nytt sted å bo, så må forbereder de seg mentalt og ved å rydde i kjeller og bod. Endret 21. juni 2018 av LilleSnupp 5
Helado Skrevet 21. juni 2018 #11796 Skrevet 21. juni 2018 1 minutt siden, LilleSnupp skrev: De har til mars 2019 å finne seg nytt sted å bo, så må forbereder de seg mentalt og ved å rydde i kjeller og bod. Burde vel egentlig mentalt alt være der, siden de egentlig ble kastet ut for 1 år siden. Noen hjerner går saktere enn andre dog.....og noen liker å melke kua tørr.... 23
Veslefrikk Skrevet 21. juni 2018 #11797 Skrevet 21. juni 2018 (endret) 3 minutter siden, Helado skrev: Burde vel egentlig mentalt alt være der, siden de egentlig ble kastet ut for 1 år siden. Noen hjerner går saktere enn andre dog.....og noen liker å melke kua tørr.... Og når kua er «tørr» så er det bare å få en kalv til, så kan man begynne å melke igjen 😅 Endret 21. juni 2018 av Veslefrikk 18
Trollmora Skrevet 21. juni 2018 #11798 Skrevet 21. juni 2018 13 minutter siden, LilleSnupp skrev: De har til mars 2019 å finne seg nytt sted å bo, så må forbereder de seg mentalt og ved å rydde i kjeller og bod. Er det mulig? Hun skriver jo ny skole og Nye venner etc etc - trodde seriøst at de skulle flytte nå snart jeg (men takk @LilleSnupp for at jeg ikke ga henne et klikk på bloggen for det) 5
Gjest orfeus Skrevet 21. juni 2018 #11799 Skrevet 21. juni 2018 (endret) 26 minutter siden, Trollmora skrev: Hva har jeg gått glipp av? (ref dagens snap) De er flytteklare.... Altså - trodde de skulle bo I samme hus enda en stund jeg? Hun er bare en tøysekopp som skriver tøyseinnlegg for å få leserne til å le litt 🤣🤪 Endret 21. juni 2018 av orfeus
Gjest Ms. Daisy Skrevet 21. juni 2018 #11800 Skrevet 21. juni 2018 Kjenner at det frister ikke en plass å gå inn på bloggen. Får opp AB i snapstory (for en eller annen grunn - følger ikke) og bare overskriftene der er - nei gidder ikke gå inn å lese engang. Ingenting der i overskriftene som tiltaler eller trekker meg mot bloggen. Jeg er bare et par år yngre enn AB så skulle nesten tro hun fenget meg....nopes.
Fremhevede innlegg