Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest pelikanen
Skrevet

Hvordan kan folk som driver en bedrift med salg, mene at 1 liter melk holder til 4 en uke? Et glass er ca 2 dl. Da går det 8 dl til frokost. 2 dl igjen og den går i fiskesuppe.  Så da er du uten melk i 6.5 dag. Du bruker gjerne melk i matlaging og baking 

6 liter bør være i kassen. Nei da må du supplere...altså dra på butikken. Det samme med et brød. Suppler.  Frukt.. gå på butikken. Kaffe, te, juice, kornprodukter. Gå på butikken. 

Som opptatt av at barn skal spise næringsrik mat, og lære barna å lage mat, så irriterer det meg at de satser på posemat. Trodde vi hadde kommet lengre i 2018, men det er fortsatt folk som sitter igjen i 70 tallet.

Videoannonse
Annonse
Gjest pelikanen
Skrevet

Spurte du hvilke merke de brukte på fisk, fiskekaker, kjøttboller, osv?

Skrevet

Nå er det ganske mange timer siden jeg åpnet en chat med proviant og ba de fortelle meg innholdet i kassen, bortsett fra den lange listen som inneholder 1 av alt, ble jeg bedt om å vente på resten fordi hun som chattet måtte snakke med han som er ansvarlig for dette. Hvor vanskelig kan det være å finne den listen, den burde være tilgjengelig slik at alle som spør skal kunne få svar der og da. Kjenner jeg blir kraftig provosert over dette konseptet og jeg håper at denne tråden når ut til alle som googler den kassen så de selv kan lese alt vi har kommet frem til. Dette konseptet kommer til å drive rovdyrdrift på mennesker som rett og slett ikke skjønner bedre og tror de har kommet over et suuuupert tilbud fordi AB, alenemor og selvdreven som hun jo er, anbefaler dette! Og hvis ei alenemor som har 4 unger, "kjent" blogger og hele lurveriet, anbefaler dette her, ja da kjører vel en god del mennesker på i god tro. 

• Liker 21
Skrevet
8 minutter siden, pelikanen skrev:

Hvordan kan folk som driver en bedrift med salg, mene at 1 liter melk holder til 4 en uke? Et glass er ca 2 dl. Da går det 8 dl til frokost. 2 dl igjen og den går i fiskesuppe.  Så da er du uten melk i 6.5 dag. Du bruker gjerne melk i matlaging og baking 

6 liter bør være i kassen. Nei da må du supplere...altså dra på butikken. Det samme med et brød. Suppler.  Frukt.. gå på butikken. Kaffe, te, juice, kornprodukter. Gå på butikken. 

Som opptatt av at barn skal spise næringsrik mat, og lære barna å lage mat, så irriterer det meg at de satser på posemat. Trodde vi hadde kommet lengre i 2018, men det er fortsatt folk som sitter igjen i 70 tallet.

Mens vår familie drikker ikke melk!!! Trenger ikke melk i kostholdet. 

Skal absolutt ikke si at denne kassen er god nok da jeg ikke har den selv, men dere skjønner at det er mat for 1000 kr som er målet? Ikke å fore en familie med 10 brød og 10 liter melk i uka.. 

Jeg må ha Pepsi Max i helgene og 1 flaske rødvin, det er heller ikke med i kassa. :-/

Jeg tror nok dette blir å floppe, men jeg vet ikke om kundene deres er like rigide som folk her inne i forhold til å ikke dra innom butikken mer. 

• Liker 9
Skrevet (endret)
7 minutter siden, Fortunatus skrev:

Skal absolutt ikke si at denne kassen er god nok da jeg ikke har den selv, men dere skjønner at det er mat for 1000 kr som er målet? Ikke å fore en familie med 10 brød og 10 liter melk i uka.. 

Jeg må ha Pepsi Max i helgene og 1 flaske rødvin, det er heller ikke med i kassa. :-/

Jeg tror nok dette blir å floppe, men jeg vet ikke om kundene deres er like rigide som folk her inne i forhold til å ikke dra innom butikken mer. 

Du hopper vel litt over det faktum at dette frontes av damen som påstår at hun kun bruker 1000 kroner i uka på mat. Og dette hylles hun for, det er mange som tror på henne. Når hun da fronter en kasse som påstås å gi deg alt du trenger til ei uke, til summen av 999 kroner.. Da forventer folk seg det.. Nok mat til å klare seg ei uke.

Du kan vri og du kan vende, men markedsføringen er all over the place og det at du ville kjøpt Pepsi Max og ei flaske vin i tillegg endrer liksom ikke på det. Det som er i kassen holder ikke til å gi to voksne og to barn et FULLVERDIG kosthold. 

Endret av neiognei
  • Liker 29
Skrevet

Siden jeg er syk og har litt for lite å gjøre akkurat nå har jeg satt sammen en meny for en familie på 4 på budsjett og sett hva det vil koste på kolonial.no. Jeg sier ikke at menyen min er optimal, men den gir i alle fall mer næring og mat enn matboksen til (nød)proviant og AB. Og det eneste du må ha i kjøkkenskapet er salt og pepper. I tillegg til at jeg har med noen varer som kan vare i flere uker uten å bli brukt opp. Og den ble kostende i overkant av 100 kr mer enn toroboksen. 

Frokost/lunsj: Brød med diverse pålegg eller varm eller kald havregrøt m/ sukker, kanel og evt. syltetøy + frukt. Eller yoghurt m/ korn og frukt. Evt. middagsrester om det er noe igjen.

* Omlett med ost og skinke (8 egg). Blandet salat og brød ved siden av.

* Tomatsuppe (bokstomater, buljong, gulrot, løk, tomatpure kokes og moses sammen). 4 egg og grove rundstykker ved siden av.

* Pastasalat med 500 g kyllingfilet. Selskapsdressing og brød/rundstykker ved siden av.

* Pytt i panne av diverse grønnsaker og poteter + skinke. 

* Wok med svinekjøtt, eggnudler og red curry.

* Ostegratinert torsk med ovnsbakte poteter og/eller kokt pasta, salat/grønnsaker og aioli ved siden av.

* Strimlet svinekjøtt i pita. Grønnsaker og aioli ved siden av.

Handleliste:

5 grove kneipp 34,50
Grove rundstykker (10 stykk) 27,30
Pitabrød (6 stykk) 23,80
Havregryn lettkokte (1,1, kg) 18,40

5 l melk  86,50
Vaniljeyoghurt 850 g 26,30

2 bokser (400 g) leverpostei 29,80
Brelett 25,30
Jordbærsyltetøy 1 kg 17,80
2 2pk (440 g) Makrell i tomat 27,20
500 g hvitost 52,90
12 pk egg 25,90

Sukker 17,90
Kanel 27,10

Selskapsdressing 400 g 19,50
Aioli 250 g 15,00
Red curry woksaus 180 g 10,00

Røde epler (1,5 kg) 24,90
Appelsiner (2 kg) 26,90
2 isbergsalat 39,80
2 agurk 33,80
500 g klasetomat 24,00
1 pose gul løk (4 stykk) 16,40
3 bokser grovhakkede tomater (1200 g) 18,90
Tomatpure (140 g) 8,10
Grønnsaksbuljong (5l) 21,20
Gulrøtter (1 kg) 12,40
Poteter (1 kg) 19,90
Brokkolitopper (450g) 13,00
1 bokser maiskorn (340 g) 5,50
Klassisk wokblanding (24,30)

Fullkorn fusilli (500 g) 17,60
Eggnudler (250 g) 14,30

Kyllingfilet (680 g) 96,20
2 pk Bogskinke (650 g) 55,80
Torskelions naturell (450 g) 55,20
2 pk strimlet svinekjøtt (1000 g) 69,80

= 1108,73

Havregryn, sukker og kanel til havregrøt varer en stund, og man slipper å kjøpe nytt hver uke. Uten dette blir prislappen 1045,33 pr uke (varene i seg selv koster 1020,10 kr, men kolonial beregner 8 poser a 2kr pr. Stykk på den handlelisten). Nesten samme pris som Torokassen til proviant og AB, men med mye mer frukt og grønnsaker og mat. Og ikke minst mindre farseprodukter. På en uke gir proviantkassen deg 1 pakke kjøttdeig, bacon, kjøttkaker og 1 pakke skinke. Av rene kjøttprodukter får du kun lårfilet av kylling og seifilet. Altså 4 måltider med farseprodukter, 2 med rent kjøtt og 1 vegetar. Jeg har 4 måltider med rent kjøtt, 2 med farse (helt omvendt enn proviantboksen) og 1 vegetar. 
Joda, det er med noen ferdigprodukter her også (som dressinger), som kunne blitt lagd selv, men da må det beregnes litt mer penger.

Uansett så anbefaler jeg heller å gå i butikken og handle selv (eller på kolonial) enn å bruke penger på en kasse der du garantert må bruke mer penger og tid likevel ved å handle ekstra i butikken.

• Liker 48
Skrevet (endret)

1 brød på 7 dager til en familie på 3-4. Da er nok nr. 3 og nr. 4 i familien er veldig, veldig små. Slik at de ikke trenger skolemat. Eller vent: Barna må jo faktisk være beregnet å være på ammestadiet. Siden de heller ikke trenger vanlig melk. Eller pålegg til de eventuelle brødskivene som de eventuelt får med seg på skolen. 

Så for nødprovianten til en familie på 3-4: Hvis det er to voksne, må de siste personene være 1-2 babyer som lever kun på morsmelk. 

Endret av Dolce
skriveleif
  • Liker 11
Skrevet (endret)
16 minutter siden, Stjernekikkeren skrev:

Nå er det ganske mange timer siden jeg åpnet en chat med proviant og ba de fortelle meg innholdet i kassen, bortsett fra den lange listen som inneholder 1 av alt, ble jeg bedt om å vente på resten fordi hun som chattet måtte snakke med han som er ansvarlig for dette. Hvor vanskelig kan det være å finne den listen, den burde være tilgjengelig slik at alle som spør skal kunne få svar der og da. Kjenner jeg blir kraftig provosert over dette konseptet og jeg håper at denne tråden når ut til alle som googler den kassen så de selv kan lese alt vi har kommet frem til. Dette konseptet kommer til å drive rovdyrdrift på mennesker som rett og slett ikke skjønner bedre og tror de har kommet over et suuuupert tilbud fordi AB, alenemor og selvdreven som hun jo er, anbefaler dette! Og hvis ei alenemor som har 4 unger, "kjent" blogger og hele lurveriet, anbefaler dette her, ja da kjører vel en god del mennesker på i god tro. 

Jeg tenker det blir litt ballade etter at folk har kjøpt matkassen og ser at de har blitt lurt. De færreste gjør forundersøkelser, men stoler på kortversjonen av informasjon, at de får mat nok til en hel uke. 

Det er på grensen til svindel når de opplyser at kassen inneholder nok til alle måltider, for en hel familie - i en uke, og så viser det seg at det knapt nok er til en dags forbruk av melk, brød, etc.

Endret av orfeus
Skrevet
10 minutter siden, Fortunatus skrev:

Hehe 😊 Det er jo derfor de er nødt til å ha en oversikt over hva som er i kassen, og være åpne for at kundene ønsker forskjellig. Så kan jeg krysse av for juice, og du behøver ikke krysse av for noen drikkevarer, men ta turen på polet i stedet. 

Skrevet
2 minutter siden, orfeus skrev:

Jeg tenker det blir litt ballade etter at folk har kjøpt matkassen og ser at de har blitt lurt. De forreste gjør forundersøkelser, men stoler på kortversjonen av informasjon, at de får mat nok til en hel uke. 

Det er på grensen til svindel når de opplyser at kassen inneholder nok til alle måltider, for en hel familie - i en uke, og så viser det seg at det knapt nok er til en dags forbruk av melk, brød, etc.

Det er ikke bare på grensen til svindel, men derimot et krystallklart brudd på markedsføringsloven: Villedende reklame

• Liker 23
Gjest pelikanen
Skrevet

Så på oppskriftene deres på nett. Hvor er grønnsakene til tacoen? Taco er en fin måte å få i unger grønnsaker på. De er borte.

Pasta carbonara. Første gang jeg ser den er laget på rømme. Den skal det være fløte i.

Så ser jeg på kjøttkaker.  (Kommer de ferdig?) En person 280 gram, 2 p..105 GR kjøttkaker, på 4 p er det 150 GR på hver.

Med tanke på grønnsaker, og hvor mye en brokkoli veier, så går de hele uken på underskudd. 

Maten fremstår som kjedelig og smakløs.

Brun saus inneholdet: maisstivelse,solsikke,salt,aroma,sukker,fargestoff,gjærekstrakt,kjøttekstrakt,krydder,løk, tomat da i tvilsom mengde.

Dette kaller en " matblogger" mat.  

Skrevet
12 minutter siden, Fortunatus skrev:

Jeg bryr meg nada om innholdet i kassen, men om MENGDE mat.

Når en kasse markedsfører seg med at den inneholder mat til frokost, lunsj, middag og kvelds for 4 personer i ei uke, så er det naturlig å anta at en familie kan ta med seg en slik kasse og dra ei uke på hyttetur. 

Men når man har laget alle middagene (som ikke gir nevneverdig med rester), så står man igjen med 1 brød,  1 knekkebrød, litt pålegg og 8dl melk som skal dekke 84 porsjoner med mat. Det sier seg selv at dette ikke går? 

(84porsjoner kommer fra 4personer x 3 måltider daglig  (frokost, lunsj,kvelds) x 7 dager i ei uke. )

• Liker 16
Skrevet
1 time siden, orfeus skrev:

Jeg har hele tiden tenkt at det er ABs slurvete fremstilling av Proviant.no som har gjort at det er vanskelig å få grep om hva dette egentlig er, pluss at det som blir opplyst om matkassen er lite konkret. For eksempel: «En pakke pasta» forteller ikke noe om mengde i pakken, hvilke meltyper det er i den, om den inneholder egg, etc. 

Men:

Flere bloggere driver reklame for Proviant.no  http://metteask.blogg.no/1519643795_beklager_feil_p_rabattkoden.html

I dette blogginnlegget (Mette Ask) reklameres det med at matkassen Proviant.no inneholder all mat man trenger (3-4 personer) i en uke. Er det bloggerne som ikke kan formulere seg skikkelig, eller er det leverandøren som bommer i beskrivelsen? Proviant.no opererer jo med to beskrivelser, hvor den ene ikke har med lunsj. Sitat  fra førstesiden: «7 middager og godt med frokost og kvelds». Sitat fra «Om tjenesten»: «Med Proviant får du: Frokost, lunsj, middag, kveldsmat». Bloggerne bør nok begynne å tenke litt på markedsføringslovens paragraf om villedende reklame ...

PS. Jeg har forsøkt å finne konkrete beskrivelser på nettsiden til Proviant.no, men hvor finner jeg en liste over boksens innhold? Hvis jeg skal stole på det de sier, så skal jeg ikke behøve å gå på butikken i det hele tatt ... 

Du finner ikke beskrivelse på nett. Du må sende mail så får du svar

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, pelikanen skrev:

Jeg stilte henne spørsmål også. Blir nok ikke godkjent. Glemte å ta screenshot 

Har også sendt lignende spørsmål 

Gjest Bøff Eløff
Skrevet

Haha, jeg dauer. Jeg la inn kommentar under konkurransen, kommentaren er slettet og jeg har nå mistet muligheten til å legge inn nye kommentarer. Er det virkelig mulig? 

Skrevet (endret)
39 minutter siden, Fortunatus skrev:

Det spiller jo liten rolle at din familie ikke drikker melk, og at du mener at man ikke trenger melk i kostholdet. Melk er en naturlig del av kostholdet for nordmenn flest, og da særlig for barnefamilier. Det er Proviant nødt til å forholde seg til. Pepsi Max og rødvin, derimot, er luksusvarer som ikke har noen naturlig plass blant basisvarer i kostholdet. 

Proviant reklamerer med at de kan levere ei matkasse som sparer deg for å gå i butikken selv. Til prisen av en snau tusenlapp. Er det meningen at man skal gå ut ifra at dette ikke stemmer, og godta det, mener du?

Sakset fra nettsiden:

Hva er Proviant?

Proviant er en unik, ny tjeneste som forenkler matinnkjøpet ditt. Med denne løsningen får du mat til alle måltidene levert hjem til døra di. På den måten sparer du penger og dyrebar tid. Ved å hoppe over hele butikkbesøket med fordyrende impulsinnkjøp kan du heller bruke penger og tiden du sparer på ting du virkelig har lyst til å gjøre.

Med Proviant får du:

Frokost

Lunsj

Middag

Kveldsmat

Bak Proviant står mennesker med en visjon om gjøre hverdagen enklere for folk flest. Fordi vi vet hvor krevende en hektisk hverdag kan være.

Du skal altså kunne hoppe over hele butikkbesøket med fordyrende impulskjøp, bare du begynner å abonnere på dette vidunderproduktet. Brød og melk til mer enn én dag, det regnes som fordyrende impulskjøp, da, eller? :klo:  Alle skjønner jo at dette er svada og villedende markedsføring. Hvis det er meningen at brorparten av oss skal måtte supplere ut over det som ligger i kassa, sånn at ukesbudsjettet likevel overstiger den jævla tusenlappen, så må de si det!

Endret av Malum
  • Liker 20
Skrevet
1 time siden, visningsnamn skrev:

Vet ikke om jeg har fått med meg alt, men jeg forstår ikke hvordan Tv2 Hjelper Deg skal lage et program der de støtter AB og denne matkassa, når det er villedende markedsføring fra første stund. Det er veldig lenge siden jeg har sett på, men er det ikke nettopp sånne ting de pleier å ta opp i dette programmet og kritiserer/forsøker å rette opp i?

Jo,  det er jo nettopp derfor det hadde vært interessant å la disse produsentene svare for seg. Tv2 helper deg er jo på forbrukerens side og stiller seg svært kritisk til markedsføring på feil grunnlag. De hadde jo virkelig undersøkt kassen opp og ned i mente, både når det gjelder mengde, men også ernæring. 

• Liker 9
Skrevet (endret)
37 minutter siden, steinbukk00 skrev:

Du finner ikke beskrivelse på nett. Du må sende mail så får du svar

Da har de tapt i utgangspunktet, i alle fall har de tapt meg som kunde. Til sammenligning:  Jeg kjøper ofte matgaver fra forskjellige leverandører, som en hyggelig oppmerksomhet til slekt og venner. De leverandørene som har gode og nøyaktige beskrivelser på nettsiden vinner, selvsagt. Jeg tar meg ikke bryet med å sende mail, hvorfor skal jeg det? Er disse opplysningene så hemmelige at de ikke kan ligge åpent på nettet?

Endret av orfeus
Skrevet
7 minutter siden, orfeus skrev:

Da har de tapt i utgangspunktet, i alle fall har de tapt meg som kunde. Til sammenligning:  Jeg kjøper ofte matgaver fra forskjellige leverandører, som en hyggelig oppmerksomhet til slekt og venner. De leverandørene som har gode og nøyaktige beskrivelser på nettsiden vinner, selvsagt. Jeg tar meg ikke bryet med å sende mail, hvorfor skal jeg det? Er disse opplysningene så hemmelige at de ikke kan ligge åpent på nettet?

Jeg er enig med deg.. Å håper noen sosiale medier tar tak å får folk til å få opp øynene.. 

Håper flest mulig ikke blir lurt av dette 

• Liker 9
Skrevet
15 minutter siden, orfeus skrev:

Tydeligvis, og de er også ganske vanskelige å oppdrive også, har ventet på svar om innholdet siden klokka 9 i morres og dama jeg spurte er pålogget og aktiv på chatten i mellomtiden. 

• Liker 7
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...