AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #1 Skrevet 17. februar 2017 Jeg studerer for øyeblikket i en av Norges største byer og sliter veldig økonomisk. Bor og spiser så billig som mulig, kjøper ingenting som ikke er mat/tørkepapir/blyanter, men likevel går det nesten ikke rundt. Problemet er det at jeg ikke klarer å få meg deltidsjobb eller sommerjobb. Det har jeg aldri klart og jeg har ingen kontakter som eventuelt kunne hjulpet meg litt på veien. Jeg ble nesten utredet for aspergers da jeg var yngre, men stoppet utredningen hos BUP fordi jeg ble eldre og ikke ønsket noen diagnose på meg. Totalt har jeg hatt 3 fastleger og alle tre har "gjettet" diagnosen, dette er selvsagt ikke representativt på noen måte, men det får meg til å lure på om dette kan være årsaken til at jeg ikke har fått meg en ekstrainntekt. Selvfølgelig har jeg søkt masse på ulike stillinger, men de aller fleste krever kundekontakt eller konstant samarbeid. Dette er ille og ganske ubehagelig for meg, men jeg søker uansett og trapper opp med cv til daglig leder. Blir aldri kontaktet for intervju, og de par gangene jeg har sendt mail og spurt om hvorfor i tilfelle jeg skulle endret på cv'en har jeg fått høre at jeg ikke passer helt til stillingen uten noen spesiell videre forklaring. Via universitetet har jeg sjansen til å få gratis psykologhjelp og vurderer å benytte meg av dette, men jeg vet ikke om dette er noe jeg ønsker på sikt. Jeg har også lest litt om at man kan få litt ekstra støtte dersom man har diverse diagnoser, her ville en selv 200-lapp ekstra i måneden komme utrolig godt med med tanke på betaling av bolig i ferier. Noen som har erfaringer eller evner å sette seg inn i samme situasjon? Anonymkode: 44b8b...809
ajarRun Skrevet 17. februar 2017 #2 Skrevet 17. februar 2017 Psykolog på universitetet er helt kurant det. Ser egentlig ikke at du har noe å tape på det, hvis du ikke liker det kan du jo bare slutte. Men at du ikke får jobb har vel sannsynligvis noe med utseende eller hvordan du ter deg.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #3 Skrevet 18. februar 2017 Det er vanskelig for alle å få jobb. Voksne, normale mennesker søker på 300 stillinger uten å få jobb. Markedet er vanskelig, det er flere som vil ha ufaglært jobb enn der er ufaglærte jobber. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/Nye-stotteordninger-for-elever-og-studenter-med-nedsatt-funksjonsevne/Ekstra-stipend-/ Anonymkode: aecac...97d 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #4 Skrevet 18. februar 2017 14 timer siden, amativeReflection skrev: Psykolog på universitetet er helt kurant det. Ser egentlig ikke at du har noe å tape på det, hvis du ikke liker det kan du jo bare slutte. Men at du ikke får jobb har vel sannsynligvis noe med utseende eller hvordan du ter deg. Jeg er veldig høflig av meg og kler meg pent, bestandig rene klær og er veldig forsiktig med tanke på lukter. Den peneste i verden er jeg ikke og jeg ser ganske ung ut for alderen. Ellers er det noe "rart" med meg som man ikke klarer å sette fingeren på som gjør at jeg sjeldent klarer å gi et godt førsteinntrykk (derfor sender jeg oftest elektroniske søknader). Ts Anonymkode: 44b8b...809
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #5 Skrevet 18. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vanskelig for alle å få jobb. Voksne, normale mennesker søker på 300 stillinger uten å få jobb. Markedet er vanskelig, det er flere som vil ha ufaglært jobb enn der er ufaglærte jobber. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/Nye-stotteordninger-for-elever-og-studenter-med-nedsatt-funksjonsevne/Ekstra-stipend-/ Anonymkode: aecac...97d Det er mulig. For øyeblikket så er det ganske gøy arbeidsledighet i kommunen jeg bodde i mine siste tenåringsår som kanskje har forårsaket at jeg ikke fikk meg sommerjobb som f.eks. 17 åring. Ts Anonymkode: 44b8b...809
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #6 Skrevet 18. februar 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg studerer for øyeblikket i en av Norges største byer og sliter veldig økonomisk. Bor og spiser så billig som mulig, kjøper ingenting som ikke er mat/tørkepapir/blyanter, men likevel går det nesten ikke rundt. Problemet er det at jeg ikke klarer å få meg deltidsjobb eller sommerjobb. Det har jeg aldri klart og jeg har ingen kontakter som eventuelt kunne hjulpet meg litt på veien. Jeg ble nesten utredet for aspergers da jeg var yngre, men stoppet utredningen hos BUP fordi jeg ble eldre og ikke ønsket noen diagnose på meg. Totalt har jeg hatt 3 fastleger og alle tre har "gjettet" diagnosen, dette er selvsagt ikke representativt på noen måte, men det får meg til å lure på om dette kan være årsaken til at jeg ikke har fått meg en ekstrainntekt. Selvfølgelig har jeg søkt masse på ulike stillinger, men de aller fleste krever kundekontakt eller konstant samarbeid. Dette er ille og ganske ubehagelig for meg, men jeg søker uansett og trapper opp med cv til daglig leder. Blir aldri kontaktet for intervju, og de par gangene jeg har sendt mail og spurt om hvorfor i tilfelle jeg skulle endret på cv'en har jeg fått høre at jeg ikke passer helt til stillingen uten noen spesiell videre forklaring. Via universitetet har jeg sjansen til å få gratis psykologhjelp og vurderer å benytte meg av dette, men jeg vet ikke om dette er noe jeg ønsker på sikt. Jeg har også lest litt om at man kan få litt ekstra støtte dersom man har diverse diagnoser, her ville en selv 200-lapp ekstra i måneden komme utrolig godt med med tanke på betaling av bolig i ferier. Noen som har erfaringer eller evner å sette seg inn i samme situasjon? Anonymkode: 44b8b...809 - Er utdanningen du tar relevant for deltidsjobbene du søker? - Har du fått noen til å se på cv og søknad du sender? - Det finnes mange måter å skaffe seg jobb på. Heng opp lapper på butikker, legg ut på finn.no etc. og tilby deg å rake løv i hager, vaske, male gjerder, lufte hund osv. Ang. psykologtjeneste ved utdanningsinstitusjon: Du kommer ikke til å få utredning der, kun samtaler. Dersom du ønsker utredning kan det kanskje være mer fordelaktig å oppsøke fastlege. Anonymkode: ed87c...6b6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #7 Skrevet 18. februar 2017 Jeg kjenner ikke til diagnoser og støtteordninger, men det er klart at om du opplever at noe er galt eller "rart" med deg og tenker at du ikke får jobb på grunn av det, skal du snakke med psykologen på universitetet! Jeg googlet litt og finner at følgende ofte refereres fra lovverket: 4.18.2.10 Studenter og elever Økonomisk stønad skal i utgangspunktet ikke bidra til å finansiere høyere utdanning. Det forutsettes at studenter sikres inntektsgrunnlag gjennom lån og stipend fra Statens lånekasse for utdanning, eventuelt gjennom egne ordninger for utenlandske studenter. En student kan ha krav på økonomisk stønad i påvente av utbetaling fra Statens lånekasse eller i nødssituasjoner. Hvis studenten ikke har rettigheter i Statens lånekasse, kan det kreves at studiene avsluttes og vedkommende forsørger seg selv gjennom arbeid eller på annen måte. Unntaksvis vil det likevel være rimelig å innvilge økonomisk stønad, for eksempel hvis vedkommende kun har kort tid igjen til avsluttende eksamen. Med bakgrunn i det som står der, tenker jeg at du kan ta en samtale med Nav. Om du snakker med en psykolog først er sikkert ikke det noen bakdel. Om det er en særskilt fordel vet jeg ikke. Lykke til. Jeg håper det ordner seg på et vis. Det er ikke lett å klare seg økonomisk i dagens samfunn. Anonymkode: 7cf6b...9bd
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #8 Skrevet 18. februar 2017 Hva med å prøve søke deg en sommerjobb på Ikea, på lageret? Det er gått betalt og de trenger som regel folk om du søker i tide før sommeren. Anonymkode: b73ca...c24
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #9 Skrevet 18. februar 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å prøve søke deg en sommerjobb på Ikea, på lageret? Det er gått betalt og de trenger som regel folk om du søker i tide før sommeren. Anonymkode: b73ca...c24 Dette er noe jeg har forsøkt på hvert eneste år både rundt jul og sommer Ts Anonymkode: 44b8b...809
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #10 Skrevet 18. februar 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner ikke til diagnoser og støtteordninger, men det er klart at om du opplever at noe er galt eller "rart" med deg og tenker at du ikke får jobb på grunn av det, skal du snakke med psykologen på universitetet! Jeg googlet litt og finner at følgende ofte refereres fra lovverket: 4.18.2.10 Studenter og elever Økonomisk stønad skal i utgangspunktet ikke bidra til å finansiere høyere utdanning. Det forutsettes at studenter sikres inntektsgrunnlag gjennom lån og stipend fra Statens lånekasse for utdanning, eventuelt gjennom egne ordninger for utenlandske studenter. En student kan ha krav på økonomisk stønad i påvente av utbetaling fra Statens lånekasse eller i nødssituasjoner. Hvis studenten ikke har rettigheter i Statens lånekasse, kan det kreves at studiene avsluttes og vedkommende forsørger seg selv gjennom arbeid eller på annen måte. Unntaksvis vil det likevel være rimelig å innvilge økonomisk stønad, for eksempel hvis vedkommende kun har kort tid igjen til avsluttende eksamen. Med bakgrunn i det som står der, tenker jeg at du kan ta en samtale med Nav. Om du snakker med en psykolog først er sikkert ikke det noen bakdel. Om det er en særskilt fordel vet jeg ikke. Lykke til. Jeg håper det ordner seg på et vis. Det er ikke lett å klare seg økonomisk i dagens samfunn. Anonymkode: 7cf6b...9bd Takk for svar Jeg får søke om å få snakke med psykolog å ta det derfra Ts Anonymkode: 44b8b...809
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #11 Skrevet 18. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Jeg får søke om å få snakke med psykolog å ta det derfra Ts Anonymkode: 44b8b...809 Nei, fastlege er den som i første rekke henviser til utredning. Anonymkode: ed87c...6b6 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #12 Skrevet 18. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, fastlege er den som i første rekke henviser til utredning. Anonymkode: ed87c...6b6 Og har du forresten prøvd det jeg foreslo i tidligere innlegg? Anonymkode: ed87c...6b6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #13 Skrevet 18. februar 2017 Psykologer har nå henvisningsrett. Det betyr at du kan oppsøke psykolog ved utdanningstjenester, beskrive situasjonen, og psykolog kan henvise deg videre til utredning evt. Anonymkode: 29c27...910
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #14 Skrevet 18. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Psykologer har nå henvisningsrett. Det betyr at du kan oppsøke psykolog ved utdanningstjenester, beskrive situasjonen, og psykolog kan henvise deg videre til utredning evt. Anonymkode: 29c27...910 Det jeg er klar over, men hvorfor risikere å stå på venteliste i lang tid for å få psykolog dersom måler et henvisning? Da er fastlege er bedre alternativ. Anonymkode: ed87c...6b6 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #15 Skrevet 18. februar 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og har du forresten prøvd det jeg foreslo i tidligere innlegg? Anonymkode: ed87c...6b6 Tenker å eventuelt få snakket med en psykolog om utredning ville ha hjulpet meg, og deretter gå til fastlege (fastlegen er i hjembyen min, ikke her jeg studerer). Utdanningen min er ikke relevant for deltidsjobbene jeg søker på. Jeg går på et studie som gjør at jeg blir ingeniør og har blant annet en god del IT. Å få jobb etter studiene er jeg ikke bekymret over med tanke på at jeg er flink og utdannelsen er etterspurt. Det er under studiene jeg sliter med å få endene til å møtes. Ellers så har jeg fått andre til å se på cv og de ser ingenting galt med den. Jeg har laget profil på finn og lagt ut diverse med hva jeg kan gjøre, men butikkene jeg har i nærheten har ikke en plass til å henge opp ting. Takk for svar Ts Anonymkode: 44b8b...809
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #16 Skrevet 18. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det jeg er klar over, men hvorfor risikere å stå på venteliste i lang tid for å få psykolog dersom måler et henvisning? Da er fastlege er bedre alternativ. Anonymkode: ed87c...6b6 Jeg er i utgangspunktet helt enig i dette, men TS snakker om psykolog ved studenthelsetjenesten. Der er det gjerne veldig kort ventetid. Anonymkode: 29c27...910
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #17 Skrevet 18. februar 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i utgangspunktet helt enig i dette, men TS snakker om psykolog ved studenthelsetjenesten. Der er det gjerne veldig kort ventetid. Anonymkode: 29c27...910 Da tror jeg vi har helt ulike erfaring med denne typen tjeneste.Ved mitt universitet kan man sette seg på venteliste, kun en dag i mnd., med mindre det er helt akutt. Anonymkode: ed87c...6b6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #18 Skrevet 18. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da tror jeg vi har helt ulike erfaring med denne typen tjeneste.Ved mitt universitet kan man sette seg på venteliste, kun en dag i mnd., med mindre det er helt akutt. Anonymkode: ed87c...6b6 Ok. Jeg tenker uansett at TS bare trenger en time, enten hos lege eller psykolog, hvor hun kort og konsist ber om utredning for autisme . Det er jo heller ikke en akuttsak. Det offentlige helsevesenet er helt nødt til å prioritere. Anonymkode: 29c27...910
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #19 Skrevet 18. februar 2017 Så til deg, TS. Be om time hos studenthelsetjenesten, hvis du vil. Dine motiver er jo rent økonomiske, så det du egentlig spør om er vel om du kan få noen penger ut av en diagnose. Det korte svaret er nei, det kan du ikke. Det er ingen diagnoser som automatisk gir deg spenn. Du har et ok funksjonsnivå, du klarer studiene, du regner med å få jobb. Så lenge du er student har du ikke krav på noe som helst fra NAV. Anonymkode: 29c27...910
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #20 Skrevet 18. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Jeg tenker uansett at TS bare trenger en time, enten hos lege eller psykolog, hvor hun kort og konsist ber om utredning for autisme . Det er jo heller ikke en akuttsak. Det offentlige helsevesenet er helt nødt til å prioritere. Anonymkode: 29c27...910 Jeg ser ikke hvorfor man skal til psykolog én time for å be om noe hun kan få hos fastlegen sin. Som forøvrig man bør ha i den byen man bor. Dette er en fastlegeoppgave, ikke en psykologoppgave. Anonymkode: ed87c...6b6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå