Gå til innhold

Avlive katten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Katten til mine foreldre har fjernet et øye pga gjentatt øyebetennelse. Det gikk ikke mange dagene før han var tilpasset seg å bare ha et øye. Nå er han akkurat som før og lever et veldig godt katteliv. Han er fortsatt en aktiv jeger og kommer stadig hjem med mus og gjerne en fugl eller to. Han har levd med bare et øye i 5 år nå. 

Jeg ville så absolutt ha gått for å fjerne øyet hvis veterinæren mener det kan være et godt alternativ. 

Avliving ville jeg ikke vurdert før alt annet var prøvd, da hadde jeg angret hvis jeg ikke hadde følt jeg hadde prøvd d som kan prøves. 

Lykke til 🐾 Håper pusen din blir frisk

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for råd og tips :)

I første omgang skal blinkhinnen fjernes, så får vi se hvordan det går. Om han blir veldig plaget med øyebetennelse får jeg snakke med veterinær om eventuelt fjerning av øyet, selv om det virker sykt kjipt (FOR KATTEN!!!!) å kun ha ett øye. Men ser jo ut ifra mange av svarene deres at en katt kan ha det fint med bare ett øye :) Har som sagt overhode ikke lyst å avlive katten min for å bli kvitt han, slik som mange dyregale folk bare går ut ifra med én gang. Jeg vil rett og slett bare at katten min skal ha det bra, og det har vært trasig å se han lide og ha vondt nå i 2 uker, og uten at en ny operasjon nødvendigvis vil gjøre det bedre. Men jeg holder håpet oppe på at denne gangen blir det bra! Kan jo hende han er heldig å bare får øyebetennelser et par ganger i året som følge av fjerning av blinkhinnen, så det kan både katten min og jeg leve med. Så får vi ta det derifra hvis ikke.

Hilsen TS

Anonymkode: e2a6c...cdf

• Liker 2
Skrevet

Godt å høre at avliving ikke ble neste steg, og at du er villig til å prøve andre ting først. Det blir en liten stund til med jobbing og stress for deg og katten, men forhåpentligvis vil den jobbingen være verdt det til slutt. Hvis katten din bare er 5 år gammel, kan den jo ha 10 solide år til av livet sitt. Så jeg tror hvis katten kunne ha snakket til deg hadde den sagt at den ønsket å prøve litt til.

Og når det kommer til fjerning av det ene øyet, så må du også huske på at katter er, som du selv har sagt, katter. Ikke mennesker. Det betyr at de ikke har tankene rundt det å "bare ha ett øye" på samme måte som vi har. Vi kan bli helt knust, lei oss, depressiv og ulykkelig hvis vi plutselig våknet opp en dag med ett øye. Men en katt som bare har ett øye driter i det faktum at dybdesynet sitt blir litt annerledes enn før. De lever med det de har i akkurat det øyeblikket. De drømmer seg ikke tilbake til en tid de hadde to øyne, og sitter ikke å ser seg selv i speilet og lurer på hvorfor i all verden de bare har ett øye.

Nå har jeg ingen erfaring med katter med ett øye selv, men jeg kan tenke meg at en katt med ett øye kan leve et like så fantastisk liv som en katt med to øyne. De trenger litt tid til å venne seg til det faktum at de må være litt mer forsiktige med dybdesynet sitt, men etter det kommer de til å ha det helt fint. De har også værhår som hjelper de å kjenne hvor nærme ting de er.

Jeg håper du klarer å bite tenna sammen og holde ut litt til TS, for jeg vet selv hvor fælt det er å ha en syk katt som man elsker overalt på jord, og som man bare må fortsette og fortsette å prøve med mens man ser at de har det vondt. Det som holdt meg gående når min syke katt hadde det som verst var at katten hadde det mye verre enn meg. Ja, jeg måtte styre med medisiner og dyrlegeturer og regninger, men katten min hadde det vondt. Han var redd. Han var syk og ikke seg selv. Og da må friske meg bare holde ut. Og når det er andre ting å prøve ut som kan hjelpe katten, må de prøves før man vurderer avliving.

Personlig tror jeg at hvis øyebetennelser blir noe en må regne med for katten, er det er mye bedre alternativ å fjerne øyet først som sist. Men det må du ta med veterinær som kan fortelle deg nøyaktig alt som er verdt å høre om det, da en veterinær garantert vet bedre enn oss her inne på KG uansett. :)

Anonymkode: 31407...e7d

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Godt å høre at avliving ikke ble neste steg, og at du er villig til å prøve andre ting først. Det blir en liten stund til med jobbing og stress for deg og katten, men forhåpentligvis vil den jobbingen være verdt det til slutt. Hvis katten din bare er 5 år gammel, kan den jo ha 10 solide år til av livet sitt. Så jeg tror hvis katten kunne ha snakket til deg hadde den sagt at den ønsket å prøve litt til.

Og når det kommer til fjerning av det ene øyet, så må du også huske på at katter er, som du selv har sagt, katter. Ikke mennesker. Det betyr at de ikke har tankene rundt det å "bare ha ett øye" på samme måte som vi har. Vi kan bli helt knust, lei oss, depressiv og ulykkelig hvis vi plutselig våknet opp en dag med ett øye. Men en katt som bare har ett øye driter i det faktum at dybdesynet sitt blir litt annerledes enn før. De lever med det de har i akkurat det øyeblikket. De drømmer seg ikke tilbake til en tid de hadde to øyne, og sitter ikke å ser seg selv i speilet og lurer på hvorfor i all verden de bare har ett øye.

Nå har jeg ingen erfaring med katter med ett øye selv, men jeg kan tenke meg at en katt med ett øye kan leve et like så fantastisk liv som en katt med to øyne. De trenger litt tid til å venne seg til det faktum at de må være litt mer forsiktige med dybdesynet sitt, men etter det kommer de til å ha det helt fint. De har også værhår som hjelper de å kjenne hvor nærme ting de er.

Jeg håper du klarer å bite tenna sammen og holde ut litt til TS, for jeg vet selv hvor fælt det er å ha en syk katt som man elsker overalt på jord, og som man bare må fortsette og fortsette å prøve med mens man ser at de har det vondt. Det som holdt meg gående når min syke katt hadde det som verst var at katten hadde det mye verre enn meg. Ja, jeg måtte styre med medisiner og dyrlegeturer og regninger, men katten min hadde det vondt. Han var redd. Han var syk og ikke seg selv. Og da må friske meg bare holde ut. Og når det er andre ting å prøve ut som kan hjelpe katten, må de prøves før man vurderer avliving.

Personlig tror jeg at hvis øyebetennelser blir noe en må regne med for katten, er det er mye bedre alternativ å fjerne øyet først som sist. Men det må du ta med veterinær som kan fortelle deg nøyaktig alt som er verdt å høre om det, da en veterinær garantert vet bedre enn oss her inne på KG uansett. :)

Tusen takk for et forståelsesfullt og informativt svar! :) Hyggelig å høre at noen faktisk forstår hva jeg mener, og at jeg ikke bare vil bli kvitt katten og er et forferdelig menneske. Men det er vel slikt man må regne med når man skriver på et forum, så tar meg ikke nær av det :) Jeg har time hos veterinær på mandag, så jeg skal høre med dem hva som blir best å gjøre med pusen :) Hadde vel kanskje et svakt øyeblikk igår da jeg skrev om avlivning på KG, da katten har hatt det vondt og det har vært så mye styr med medisinering og alt, uten at noe er blitt bedre. Var rett og slett veldig fortvilt! Men han er jo verdens beste pusekatt, og idag vil jeg ikke engang tenke tanken på å avlive han hvis det finnes andre gode alternativer som gir katten et godt liv :) 

TS

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for et forståelsesfullt og informativt svar! :) Hyggelig å høre at noen faktisk forstår hva jeg mener, og at jeg ikke bare vil bli kvitt katten og er et forferdelig menneske. Men det er vel slikt man må regne med når man skriver på et forum, så tar meg ikke nær av det :) Jeg har time hos veterinær på mandag, så jeg skal høre med dem hva som blir best å gjøre med pusen :) Hadde vel kanskje et svakt øyeblikk igår da jeg skrev om avlivning på KG, da katten har hatt det vondt og det har vært så mye styr med medisinering og alt, uten at noe er blitt bedre. Var rett og slett veldig fortvilt! Men han er jo verdens beste pusekatt, og idag vil jeg ikke engang tenke tanken på å avlive han hvis det finnes andre gode alternativer som gir katten et godt liv :) 

TS

Altså... Du har ikke akkurat fremstått som det du sier her. Du har formulert deg særdeles dårlig og det er ikke rart hva stort sett hvert menneske i tråden har tenkt om deg. Les første side om igjen så ser du....

Uansett så håper jeg at du ikke avliver katten, og heller lar katten få leve med ett øye :) Jeg har ikke så mye erfaring med det du har tenkt å gjøre først da, men veterinæren vet nok hva som er best av de to alternativene :)

Anonymkode: 632b9...527

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Bare for å pirke: det er pus som har time hos veterinæren og ikke du :)

Masse lykke til :) 

Anonymkode: 35b74...702

• Liker 1
Skrevet

IKKE AVLIV!

Jeg har en hannkatt på 13 (snart 14 år) som har levd store deler av sitt liv med ett øye. Han jakter og lever livet som før etter det ble revet ut av ørn for mange år siden. I begynnelsen var det tøft for ham, siden han måtte koordinere seg på en annen måte og venne seg til det, men nå går det bare lekkert. Jeg ville definitivt forsøkt å fjerne øyet, for det kan bli mye bedre for ham også, enn å gå med et betent og skadet øye :) Er jo mange mennesker som lever med ett øye også. Dersom du vil er det også mulig å få satt inn glassøye, for "syns skyld", men dette er dyrt... 

Anonymkode: e24e4...f18

• Liker 1
Skrevet
På 19.2.2017 den 16.39, AnonymBruker skrev:

IKKE AVLIV!

Jeg har en hannkatt på 13 (snart 14 år) som har levd store deler av sitt liv med ett øye. Han jakter og lever livet som før etter det ble revet ut av ørn for mange år siden. I begynnelsen var det tøft for ham, siden han måtte koordinere seg på en annen måte og venne seg til det, men nå går det bare lekkert. Jeg ville definitivt forsøkt å fjerne øyet, for det kan bli mye bedre for ham også, enn å gå med et betent og skadet øye :) Er jo mange mennesker som lever med ett øye også. Dersom du vil er det også mulig å få satt inn glassøye, for "syns skyld", men dette er dyrt... 

Glassøye til katt? Kan du linke til et sted hvor de gjør/selger dette? :)

Skrevet
På 19.2.2017 den 16.39, AnonymBruker skrev:

IKKE AVLIV!

HÆ? Det kan da umulig stemme? En katt klarer ikke å se i et speil å tenke "shit, jeg mangler et øye!". Og et menneske må da klare å elske den fine lille katten sin uten å må jukse på utseendet til det levende vesenet som elsker mennesket sitt enten de har 2 øyne, 1, øye, 0 øyne eller 60 øyne med grønt, stinkende gørr som kontant renner nedover trynet.

(Dette var ikke ment som noe negativt til deg som jeg siterte, AB, men mer til hele "greia" med glassøye. Aldri hørt om det før. Så sært.)

Fant forresten noe om det på engelsk gjennom et Google-søk (søk på "prosthetic eye for cats", men ikke på norsk. Mulig det ikke gjøres i Norge?

Skrevet

dakar pus

Anonymkode: 4f1eb...38c

Skrevet

la den få en sjanse

Anonymkode: 4f1eb...38c

• 5 år senere...
Skrevet

Hvordan gikk det med katten? 

Jeg var i relativt lik situasjon tidligere. Ung katt med konstante øyebetennelser, masse antibiotika, øyesalver&dråper og smertestillende.  Han var så mye hos veterinæren. De fant tilslutt ut av at han hadde svulster i øyet og sovnet inn under operasjonen. Vondt,tungt og trist.  Men kunne ikke gjøre noe med det. Gjorde alt veterinæren sa.

Anonymkode: 6153b...ed8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...