Gå til innhold

Avlive katten?

Fremhevede innlegg

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er løsningsorientert, og vil veldig at katten min skal bli bra igjen. Har til og med tatt meg fri fra jobb for å medisinere katten flere ganger daglig og passe på den! Jeg vil bare ikke at alt dette styret med øyet skal gå ut over min og katten sin livskvalitet, og tenker at dette faktisk er en katt! Er overhode ikke for å avlive dyr uten grunn, så derfor ønsker jeg råd fra dere på KG. 

TS

Anonymkode: e2a6c...cdf

Så da er det ikke så farlig å avlive, det er jo bare en katt...? Jeg har skjønt at du er bekymret for livskvaliteten din, men hjelpes for et syn på levende vesner!

Anonymkode: c1579...dec

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har først lyst å prøve med at de fjerner blinkhinnen, da det er mindre drastisk. Det er bare det med at katten mest sannsynlig blir så plaget med øyebetennelser av det :/ Høres kjipt ut å fjerne hele øyet, men det er vel en mulighet. 

Klart det er kjipt å fjerne øyet. Men det er mindre kjipt enn øyebetennelser som gjør vondt. Det er også mindre kjipt enn å avlive en katt som kan få et godt liv.

Anonymkode: bc9dc...ba2

• Liker 8
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dyrene skal ha det godt. Om det går ut over din livskvalitet er likegyldig i denne saken. Katten først. Klarer du ikke å ha katten pga ditt eget liv, så lever den til dyrebeskyttelsen eller adopter den bort. Herregud!!

Anonymkode: 272a6...187

Blir så irritert på slike svar. Du vet ingenting om meg og hvordan forhold jeg har til katten. Jeg skal si deg det at jeg blir kalt crazy catlady fordi jeg er så glad i katten min, og han er det kjæreste jeg har! Jeg klarer fint å ha katten, men jeg er av den oppfatning av at dyr ikke skal leve for enhver pris bare for at eieren skal ha et kosedyr. Katten har smerter, må være inne og gå med krage og må dryppes 5 gang for dag, og har det ikke bra! Dersom dette må fortsette som følge av mange nye øyebetennelser pga manglende blinkhinne, er det ikke et verdig liv for katten. 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir så irritert på slike svar. Du vet ingenting om meg og hvordan forhold jeg har til katten. Jeg skal si deg det at jeg blir kalt crazy catlady fordi jeg er så glad i katten min, og han er det kjæreste jeg har! Jeg klarer fint å ha katten, men jeg er av den oppfatning av at dyr ikke skal leve for enhver pris bare for at eieren skal ha et kosedyr. Katten har smerter, må være inne og gå med krage og må dryppes 5 gang for dag, og har det ikke bra! Dersom dette må fortsette som følge av mange nye øyebetennelser pga manglende blinkhinne, er det ikke et verdig liv for katten. 

Det er for å unngå dette du har fått forslag om å sjekke ut å fjerne øyet :) Slik at katten fortsatt kan få et bra og verdig liv :) 

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg. Dyr skal ikke lide, noe katten din allerede har gjort en stund. En operasjon er omfattende for en katt. Både narkose og selve operasjonen medfører risiko for et dyr. Jeg ville tatt dette opp med veterinæren. Hvor langt skal man strekke seg? 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart det er kjipt å fjerne øyet. Men det er mindre kjipt enn øyebetennelser som gjør vondt. Det er også mindre kjipt enn å avlive en katt som kan få et godt liv.

Ja det er sant. Kan lite om katteliv med ett øye, og har ikke tenkt på det som en mulighet. Takk for svar som ikke angriper meg fordi jeg spør om råd :) 

Skrevet

Dersom det er snakk om et kornisk problem. At dette er noe katten vil få problemer med i fremtiden, noe som kommer igjen og igjen. Ny runde med veterinær, krave, medisiner og alt det. Da er amputasjon det beste på langsikt. 

Dersom en operasjon kan fjerne problemet en gang for alle, men fortsatt bevare øyet. Da er det det aller, aller beste alternative. 

Avliving er ikke et alternativ her. 

Anonymkode: 28e0e...ac2

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er sant. Kan lite om katteliv med ett øye, og har ikke tenkt på det som en mulighet. Takk for svar som ikke angriper meg fordi jeg spør om råd :) 

Katter klarer seg fint med et øye. Som jeg skrev tidligere i tråden har jeg erfaring med dette. Katten hadde det bra og klarte fortsatt å komme med "koselige" gaver til oss :P 

Gjest Magnifiq
Skrevet
3 minutter siden, Violetta skrev:

Jeg er enig med deg. Dyr skal ikke lide, noe katten din allerede har gjort en stund. En operasjon er omfattende for en katt. Både narkose og selve operasjonen medfører risiko for et dyr. Jeg ville tatt dette opp med veterinæren. Hvor langt skal man strekke seg? 

Lenger enn noen uker hvertfall..

Skrevet
Akkurat nå, Violetta skrev:

TAKK! Jeg er enig. Har ikke tenkt tanken på avlivning før nå, etter 5 besøk hos veterinær på 2 uker og ingen forbedring! 

• Liker 1
Skrevet

Vittig med disse avlivingstrådene, der trådstarter uttrykker i HI hvor fantastisk glad h*n er i dyret sitt, men når det kommer eventuelle løsninger slik at dyret muligens faktisk kan leve, er de aldri bra nok, og avliving står høyest på listen likevel. Kvalmt.

• Liker 9
Skrevet

Jeg oppfatter det som om mange her feiltolker og vrir om en del på hva TS sier. Jeg forstår veldig godt hva du mener TS, med at det til syvende og sist er en katt. Jeg tenker jo at det å ta en etisk overveielse i fohrold til en katt er også å innse at katter oppnår god livskvalitet på helt andre forutsetninger enn oss mennesker. Jeg kunne forklart hve jeg mener i det lange og brede men til syvende og siste handler det jo om å se situasjonen ut ifra forståelsrammen til katten, enn sin egen. En sykdomsprosess et menneske kunne tilpasset seg til på mange måter, ville kunne degradert en katts liv til noe så og si meningsløst. 

Det er ihvertfall sånn jeg oppfatter det du sier, TS. At "det tross alt er en katt" betyr ikke "det er bare en katt", men at det det er et vesen som oppnår livskvalitet på helt andre premisser enn mennesker. Vi MÅ faktisk tenke at det tross alt er en katt, for hvordan katten opplever sitt liv er avhengig av at vi ikke prøver å tilpasse kattens liv etter vår egen forståelsesramme. En katt har et helt annet reportoar av hva som er "meningen med livet". Når man da tar bort muligheten til å følge dette reportoaret, pga en sykdom, og ikke har andre elementer som kan fungere som en fullverdig eller ihvertfall god erstatning, eller en løsning som kan opprettholde mesteparten av det opprinnelige reportoaret,  så dukker det jo opp et etisk dilemma om hvorvidt man kan si at katten lever et godt liv. I TS sitt (eller katten til TS) tilfelle støtter jeg forslaget om å vurdere med veterinær om man rett og slett kan fjerne øyet, om det ikke finnes andre metoder eller andre veterinærer man kan høre med for en alternativ løsning.

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, Fireball skrev:

Vittig med disse avlivingstrådene, der trådstarter uttrykker i HI hvor fantastisk glad h*n er i dyret sitt, men når det kommer eventuelle løsninger slik at dyret muligens faktisk kan leve, er de aldri bra nok, og avliving står høyest på listen likevel. Kvalmt.

Jeg synes jammen dere tillegger ts mye ut i fra lite. Mange her i tråden har ikke skjønt hva det vil si å menneskeliggjøre et dyr. 

Anonymkode: 6828a...efc

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes jammen dere tillegger ts mye ut i fra lite. Mange her i tråden har ikke skjønt hva det vil si å menneskeliggjøre et dyr. 

NEI!!Det er klinkende klart at TS gir f og bare tenker på seg selv.  Jeg blir fysisk kvalm og dette er TYPISKitty  eksempel på det ræva katteholdet altfor mange har.

Vit TS om du dreper katten din vil jeg,  en fremmed  jente aldri tilgi slik forkastelig handling.

Anonymkode: ab5aa...0e0

• Liker 4
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar fullstendig FEIL!!

Det er TS som menneskeliggjør katten fordi hun  (!!)tenker utifra seg selv at hun hadde slitt med skade! Dyr lever annerledes DE LEVER I NUET OG ET ØYE ER ABSOLUTT NULL PROBLEM! 

• Liker 2
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke å menneskeliggjøre dyr, det er å innse at dyr ikke er et bruk-og-kast objekt. 

Anonymkode: 9189f...75a

• Liker 7
Skrevet
5 timer siden, Violetta skrev:

Ja, de kan jo risikere å dø. Da er det nok best å minimere risikoen for at de overlever! :klaske:

• Liker 8
Skrevet
6 timer siden, Violetta skrev:

FULLSTENDIG FEIL!! 

Skrevet

Tror mange misforstår TS her, men det er kanskje ikke så rart, for TS har kanskje ikke formulert seg helt heldig. Det er iallefall slik jeg har lest det som er skrevet, men så tolker man vel forskjellig. Lykke til TS, håper katten din får leve et langt og verdig liv. Stemmer for løsningen med ett øye :) hilsen katteeier (crazy cat lady) som selv har en katt med mye helseproblemer.  

Anonymkode: 35b74...702

• Liker 5
Skrevet
10 timer siden, Kontormus skrev:

Ja, de kan jo risikere å dø. Da er det nok best å minimere risikoen for at de overlever! :klaske:

Katten har allerede lidd i ukevis. En operasjon medfører enda mer lidelse samtidig med risikoen for død og komplikasjoner. Dette er en katt, ikke et menneske. Den har ingen forutsetning for å tenke at bare jeg kommer meg gjennom dette, da blir livet mitt mye bedre. Den lever nå. Jeg har vært med på å holde en hund i live gjennom operasjoner og med dårlig utfall. Jeg hadde aldri gjort det igjen. Det er vondt å tenke på at den led i ukevis for så å dø. I mitt tilfelle var det også snakk om en "enkel" operasjon, men den fikk verst tenkelige utfall. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...