Gå til innhold

Avlive katten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg er så frustrert og usikker på hva jeg skal gjøre, og trenger noen synspunkter fra dere. 

Jeg har en katt på 5 år som har skadet blinkhinnen på øyet. Blinkhinnen ble sydd hos veterinær for 2 uker siden, og siden da har jeg holdt han inne med krage. Øyet ble veldig betent etter "operasjonen", så jeg har måttet dryppe øyet 5 ganger daglig med diverse øyedråper og antibiotika + smertestillende i disse to ukene, uten at øyet er blitt bedre egentlig. Stingene er gått opp, og jeg har fått beskjed om at katten må fjerne blinkhinnen fordi den er så ødelagt. Dette vil resultere i stadige nye øyebetennelser, da det er blinkhinnen som fjerner rusk og rask fra øyet. Jeg kjenner jeg blir gal både på mine egne og kattens vegne dersom jeg skal måtte holde han inne med krage og dryppe øynene i muligens 10 år til. Det er mye styr for meg, og katten vil ikke ha et verdig katteliv da han eeeelsker å være ute å jakte og sloss. I tillegg er det dyrt! 

Jeg er kjempeglad i katten min, bare så det er sagt. Derfor er jeg så usikker på hva jeg skal gjøre med han :( Noen råd? Andre som har erfaring med katt uten blinkhinne? 

Anonymkode: e2a6c...cdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Amputere øyet? Har det vært et tema? En katt kan fint leve med ett øye, om den kan være utekatt vet jeg ikke. 

Anonymkode: 28e0e...ac2

• Liker 17
Skrevet

Vet ikke om det var blinkhinnen men jeg hadde en katt som ble blind på det ene øyet. Katten klarte fortsatt å gjøre det samme som før. Kom hjem med mus og fugler. Han levde i omtrent 10 år med bare et fungerende øye og han hadde ingen indikasjoner på at han ikke hadde et verdig eller godt liv. Katten var akkurat som før. Virket ikke som han ble begrenset siden han til og med fortsatt klarte å fange ekorn. Han ble til slutt blind på det andre øyet da. Men da var han 16år og var også sliten og gammel. Så da tok vi steget og alvide han.

Anonymkode: bc9dc...ba2

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville fjernet hele øyet jeg. Jeg kjenner både hunder og hester som klarer seg helt fint med et øye,  eneste er at dybdesynet blir dårligere. Det er bedre for katten å ha et øye enn å måtte holdes inne med krave hele livet.

Og et øyeproblem er selvfølgelig ikke avlivningsgrunn

• Liker 18
Skrevet

Er det sånn at veterinær kan nekte å avlive katten på dette grunnlaget?

TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS

Vil du ikke heller høre om øyet kan fjernes?

Skrevet

Virker som om TS allerede har bestemt seg mentalt

Anonymkode: 7ef2d...da9

• Liker 14
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS

Du høres ikke særlig løsningsorientert ut, på meg virker det som du leter etter en grunn til å kvitte deg med katten din! Nabokatten har levd med ett øye i 10 år. Hun er 17 nå. Hun var til og med villkatt en stund, fordi eierene hennes bare flyttet fra henne. Hun klarte seg i denne perioden også, til hun ble tatt inn av ny huseier. Katter klarer seg utmerket med ett øye! 

Anonymkode: c1579...dec

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Når folk kommer med tips så er det dette som står i hodet på deg? Eller er du ute etter noen som sier at det er greit? For hva som skal skje med katten er det kun du som kan bestemme, ingen på et forum. Men forhør deg med dyrlegen om hvordan det er å evt få fjernet øyet først. 

Anonymkode: 281c2...52b

• Liker 4
Skrevet

Hadde fjernet øyet. Katten din er ung og kan leve et langt og godt liv med ett øye. Synes det er rart veterinæren ikke har foreslått dette. 

Føler med deg. Øyeskader på dyr er så otrolig fortvilende og fælt. 

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Forhåpentligvis vil veterinæren nekte å avlive en frisk katt ja. 

• Liker 12
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du høres ikke særlig løsningsorientert ut, på meg virker det som du leter etter en grunn til å kvitte deg med katten din! Nabokatten har levd med ett øye i 10 år. Hun er 17 nå. Hun var til og med villkatt en stund, fordi eierene hennes bare flyttet fra henne. Hun klarte seg i denne perioden også, til hun ble tatt inn av ny huseier. Katter klarer seg utmerket med ett øye! 

Anonymkode: c1579...dec

Jeg er løsningsorientert, og vil veldig at katten min skal bli bra igjen. Har til og med tatt meg fri fra jobb for å medisinere katten flere ganger daglig og passe på den! Jeg vil bare ikke at alt dette styret med øyet skal gå ut over min og katten sin livskvalitet, og tenker at dette faktisk er en katt! Er overhode ikke for å avlive dyr uten grunn, så derfor ønsker jeg råd fra dere på KG. 

TS

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Perle skrev:

Hadde fjernet øyet. Katten din er ung og kan leve et langt og godt liv med ett øye. Synes det er rart veterinæren ikke har foreslått dette. 

Føler med deg. Øyeskader på dyr er så otrolig fortvilende og fælt. 

Skal høre mulighetene for det ja. Jeg er bare opptatt av at katten skal ha et verdig katteliv. Det har den ikke nå dersom dette skal fortsette. 

Det er utrolig fortvilende ja. Ser jo tydelig at han har vondt i øyet sitt :( 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er løsningsorientert, og vil veldig at katten min skal bli bra igjen. Har til og med tatt meg fri fra jobb for å medisinere katten flere ganger daglig og passe på den! Jeg vil bare ikke at alt dette styret med øyet skal gå ut over min og katten sin livskvalitet, og tenker at dette faktisk er en katt! Er overhode ikke for å avlive dyr uten grunn, så derfor ønsker jeg råd fra dere på KG. 

TS

En katt kan ha god livskvalitet med bare et øye. De klarer seg fint og kan gjøre alt de kan gjøre med to øyne. Har du sjekket opp fjerning av hele øyet? 

• Liker 4
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Dyrlegen kan nekte å avlive katten ja.

Hvorfor spør du ikke dyrlegen om å fjerne øyet? Pus kan leve godt med ett øye.

• Liker 3
Skrevet

Tanken på avvlive allerede? Bruk litt tid å se hvordan det går da?

Anonymkode: 9d089...347

• Liker 2
Skrevet

En katt vil kunne ha like god livskvalitet, selv med bare ett øye. Spør du meg, er det IKKE noen grunn for å avlive katten. Virker mer som du heller vil bli kvitt den. En som virkelig er glad i dyret sitt, vil gjøre alt i sin makt for å det friskt, ikke lete etter masse argumenter for å kunne avlive. Du burde kanskje ikke hatt dyr i utgangspunktet?

Anonymkode: 272a6...187

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Dyrene skal ha det godt. Om det går ut over din livskvalitet er likegyldig i denne saken. Katten først. Klarer du ikke å ha katten pga ditt eget liv, så lever den til dyrebeskyttelsen eller adopter den bort. Herregud!!

Anonymkode: 272a6...187

• Liker 7
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En katt kan ha god livskvalitet med bare et øye. De klarer seg fint og kan gjøre alt de kan gjøre med to øyne. Har du sjekket opp fjerning av hele øyet? 

Har først lyst å prøve med at de fjerner blinkhinnen, da det er mindre drastisk. Det er bare det med at katten mest sannsynlig blir så plaget med øyebetennelser av det :/ Høres kjipt ut å fjerne hele øyet, men det er vel en mulighet. 

Skrevet

Høres kjipt ut å fjerne øyet men ikke avlive den? Wow. 

Anonymkode: f0f0c...bab

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...