Gå til innhold

Kaster opp av alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en fast rutine på å drikke meg dritings 1 gang i uken i 14 år. Alkohol inntaket har vært stort da det krever 10-12 halvlitere for at jeg skal bli brisen.

Har uansett aldri kastet opp uansett hvor mye jeg drakk, for 1 år siden kunne jeg bøtte i meg 12 halvlitere og en halvliter rein flaske vodka uten at jeg følte på kvalme eller kastet opp. De siste 6 månedene så har jeg begynt kaste opp etter å ha inntatt bare 2-4 halvlitere. 

Og dette problemet har vedvart uke etter uke. Kaster opp så fort jeg inntar noe som inneholder alkohol. Etter jeg kaster opp så døtter jeg i meg enda flere øl.

Har uansett vært hos legen og ifølge blodprøvene har jeg skyhøye jern verdier og leveren hadde verdier langt utenfor normalen. Jeg ble sendt til ultralyd av leveren og det viste seg at jeg hadde et fettbelegg på den. Dette samsvarer med sykdommen "hemokromatose". Har så blitt henvist videre til en spesialist på denne sykdommen.

Uansett; Jeg spurte legen min om mine alkoholvaner hadde noen innvirkning på disse verdiene og han sa "nei det er ikke uvanlig at folk på dine alder drikker 1 gang i uken" og jeg spurte han spesifikt "så jeg kan fortsette som før?" og han sa "ja". 

Så da lurer jeg på, hvorfor har jeg de siste månedene alltid kastet opp etter et par øl mens jeg tidligere i 14 år aldri har kastet opp uansett hvor mye jeg drakk? Får kunne jeg drikke 20 halvlitere uten å spy men nå spyr jeg av 2-4 halvlitere? Må også nevne at i løpet av de siste 6 månedene har jeg gått fra 86kg (som er normalvektig for min høyde) til 70kg. 

Anonymkode: 1b222...a30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føler at dette er noe du bør diskutere med legen din.

Hvorfor fortsetter du å drikke hvis det skader deg? Har aldri forstått det. Jeg kan drikke i flere dager i strekk uten negative effekter, andre blir ødelagt etter en kveld. Men hvorfor slutter ikke de som blir dårlig?

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Jeg føler at dette er noe du bør diskutere med legen din.

Hvorfor fortsetter du å drikke hvis det skader deg? Har aldri forstått det. Jeg kan drikke i flere dager i strekk uten negative effekter, andre blir ødelagt etter en kveld. Men hvorfor slutter ikke de som blir dårlig?

er veldig glad i øl og når legen sier at jeg kan fortsette drikke øl så tar jeg han på ordet. om det dreier seg om  hemokromatose så har jo ikke alkohol vanene mine noe å si , men blir jo allikevel redd når jeg plutselig begynner kaste opp etter 14 år og vekta min stuper 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

er veldig glad i øl og når legen sier at jeg kan fortsette drikke øl så tar jeg han på ordet. om det dreier seg om  hemokromatose så har jo ikke alkohol vanene mine noe å si , men blir jo allikevel redd når jeg plutselig begynner kaste opp etter 14 år og vekta min stuper 

Da bør du ta dette spesifikt opp med legen. Si at du kaster opp når du drikker alkohol og går fort ned i vekt. Disse opplysningene kan endre din leges oppfattning. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns det er overraskende at du drikker når du plutselig blir dårlig av det, uansett hva legen sier. Kan det være at du har et problem med alkohol? Det er tydeligvis noe galt når du reagerer så kraftig og da burde du ta det på alvor

Anonymkode: 62a45...521

• Liker 2
Skrevet

Er ikke lurt å drikke når man har en leversykdom. Lyst på leversvikt? 

• Liker 3
Skrevet

Leveren din tar sikkert kvelden snart.

Anonymkode: 34ae5...c3e

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leveren din tar sikkert kvelden snart.

Anonymkode: 34ae5...c3e

Nei det tror jeg ikke. Har tatt ultralyd av den og den er frisk og ingen tegn til skrumplever men; det viste seg at jeg har et hvitt fett belegg som dekker leveren, det kan enten komme av  hemokromatose , overvekt eller alkoholisme. I alle situasjoner er dette dødelig. 

Nå er jeg ikke akkurat overvektig så dette kan utelukkes.

Skrevet

Men jeg har nok unnlatt å fortelle lege om relevant informasjon

Skrevet

Sorry meg altså, men du virker dum når du skriver sånn. Du kaster opp når du drikker alkohol, men siden legen sier det er ok så kjører du på. Leveren din har ikke skrumpa enda så da kan du jo bare kjøre på. Hallo, kroppen din hyler etter at du skal slutte med alkohol. Vi har også andre organer som kan ta skade, ikke bare leveren. Hvis du ikke har slanka deg, så bør det ringe en bjelle på at du har gått ned 16 kg. Tror ikke du går ned så mye av å kaste opp 1 gang i uka. Kanskje bukspyttkjertelen har tatt ferie.

Anonymkode: a4ec0...74c

• Liker 3
Skrevet

Har du fortalt legen hvor mye du pleier å drikke? For dette høres ekstremt ut. 6 liter øl og 0,5 l med vodka er ekstremt mye, og gir dødelig promille for en vanlig person på 70 kg. 

Anonymkode: ac904...900

• Liker 4
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry meg altså, men du virker dum når du skriver sånn. Du kaster opp når du drikker alkohol, men siden legen sier det er ok så kjører du på. Leveren din har ikke skrumpa enda så da kan du jo bare kjøre på. Hallo, kroppen din hyler etter at du skal slutte med alkohol. Vi har også andre organer som kan ta skade, ikke bare leveren. Hvis du ikke har slanka deg, så bør det ringe en bjelle på at du har gått ned 16 kg. Tror ikke du går ned så mye av å kaste opp 1 gang i uka. Kanskje bukspyttkjertelen har tatt ferie.

Alle råd her på forumet går på "hør på legen din" og legen min sier jeg kan drikke som før. Men han er ikke klar over alt som har begynt streike fysisk hos meg helsemessig da jeg ikke liker prate om problemer. Det var av ren tilfeldighet at han så mine høye lever og jern verdier. Så sendte han meg til ultralyd for leveren og det viste seg at den var dekket av hvitt fett. Jeg spurte så nok en gang "går det greit drikker en gang i uken?" og han sa "ja". min psykolog fra smp derimot har gått helt av hengslene

Endret av WubWub
Skrevet

Når man kaster opp er det kroppens måte å si fra at her er det noe galt. Det er kroppens forsvarsmekanisme. Ofte så handler det om fordøyelsen, og at magen prøver å kvitte seg med mageinnhold som irriterer den, men i ditt tilfelle kan det virke som det er leveren som er problemet. Matinntak er også veldig relevant, og man kaster fortere opp uten mat i kroppen.

Leveren og nyrene kan ha vanskeligheter med  avgiftning av blodet, og selve renseprosessen blir nok utilstrekkelig. Alkohol er gift for kroppen, og kanskje så har du oppnådd din toleransegrense i forhold til alkohol. Er du glad i øl, bør du nok vurdere å drikke lettøl, og kutte veldig ned på forbruket av alkohol. 

Hvis du har den sykdommen du sier, så vil alkoholen i tillegg gjøre at leveren din blir toksisk og tar opp mer jerninnhold i kroppen. Du har allerede for store jernlagre og alkoholen påvirker dette i tillegg til at du kan ødelegge de indre organene dine. Du burde nok vært totalavholdende for ditt eget beste. 

Tilslutt sier du at du ikke har fortalt legen noe relevant, da er du nok klar over hvorfor selv, kanskje? ;)

• Liker 4
Skrevet
26 minutter siden, WubWub skrev:

Alle råd her på forumet går på "hør på legen din" og legen min sier jeg kan drikke som før. Men han er ikke klar over alt som har begynt streike fysisk hos meg helsemessig da jeg ikke liker prate om problemer. Det var av ren tilfeldighet at han så mine høye lever og jern verdier. Så sendte han meg til ultralyd for leveren og det viste seg at den var dekket av hvitt fett. Jeg spurte så nok en gang "går det greit drikker en gang i uken?" og han sa "ja". min psykolog fra smp derimot har gått helt av hengslene

Forskjell på å si til legen akkurat hvor mye du faktisk drikker og å si til legen "jeg drikker én gang i uka.." Si sannheten. 

Slutt å drikk! Du vet selv at det er galskap. 

Og hva faen mener du med fettet utenpå leveren din er dødelig? Blir ikke dette bra om de begynner å tappe blod av deg regelmessig?

Anonymkode: 93de2...b89

• Liker 1
Skrevet (endret)
15 minutter siden, ♥Missy♥ skrev:

Når man kaster opp er det kroppens måte å si fra at her er det noe galt. Det er kroppens forsvarsmekanisme. Ofte så handler det om fordøyelsen, og at magen prøver å kvitte seg med mageinnhold som irriterer den, men i ditt tilfelle kan det virke som det er leveren som er problemet. Matinntak er også veldig relevant, og man kaster fortere opp uten mat i kroppen.

Leveren og nyrene kan ha vanskeligheter med  avgiftning av blodet, og selve renseprosessen blir nok utilstrekkelig. Alkohol er gift for kroppen, og kanskje så har du oppnådd din toleransegrense i forhold til alkohol. Er du glad i øl, bør du nok vurdere å drikke lettøl, og kutte veldig ned på forbruket av alkohol. 

Hvis du har den sykdommen du sier, så vil alkoholen i tillegg gjøre at leveren din blir toksisk og tar opp mer jerninnhold i kroppen. Du har allerede for store jernlagre og alkoholen påvirker dette i tillegg til at du kan ødelegge de indre organene dine. Du burde nok vært totalavholdende for ditt eget beste. 

Tilslutt sier du at du ikke har fortalt legen noe relevant, da er du nok klar over hvorfor selv, kanskje? ;)

Grunnen til at jeg er glad i øl er ikke fordi jeg liker smaken ; men fordi det alltid skjer noe rundt meg når jeg er brisen eller full. Det dekker opp om ensomheten min. Når jeg er edru så snakker ingen med meg og det skjer ingenting , når jeg er brisen eller full så snakker flere hundre til meg og det blir liv og røre. 

Så valget er ensomhet eller fyll. Hva er verst? Leve med ensomhet eller leve med fyll og fysiske plager og muligens en altfor tidlig død? Jeg frykter ikke lenger døden. 

Men dette er et bilde av meg fra i sommer :

ddc8ee.png

Jeg ser på ingen måte slik ut lenger da jeg har rast ned i vekt. Det er egentlig ganske vondt å tenke. Jeg tok 100 kg i benkpress som luft og 90kg i triceps press som ingenting. Nå sliter jeg med 40kg benkpress og 40 kg triceps press

Endret av WubWub
Skrevet
41 minutter siden, WubWub skrev:

Hvis du ikke forteller legen realiteten så kan du heller ikke klage. Det er forskjell på å si: Er det greit at jeg drikker en gang i uka? eller "er det greit at jeg drikker 12 halvlitere og en halvliter med ren vodka hver lørdag?". Du er på god vei til helseproblemer.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke forteller legen realiteten så kan du heller ikke klage. Det er forskjell på å si: Er det greit at jeg drikker en gang i uka? eller "er det greit at jeg drikker 12 halvlitere og en halvliter med ren vodka hver lørdag?". Du er på god vei til helseproblemer.

Han spurte hvor mye jeg drakk per gang og jeg svarte ærlig, han sa det var greit. Så var jeg hos min spesialistpsykolog fra SMP (jeg går til SMP pga tidligere narkotika misbruk)  og han steilet helt da jeg viste han dokumentasjon på det som har skjedd. Vi ble for 4 dager siden enige om at jeg ikke skal røre alkohol i 1 måned. Første jeg gjorde når jeg fikk pensjonen min igår var å kjøpe meg 3 six pack med øl som jeg drakk opp inatt. Jeg har altså drukket 18 halvlitere siden 19:00 igår og jeg har ikke blitt full, men lettere brisen. 

Skrevet

Det er vel ikke det at du kaster opp, som er problemet her. Du er klar over at lever og nyrer ikke har greit av at du pøser innpå med alkohol.

Hvis du spyr så mye som du beskriver, bør det kanskje slå dag at du bør drikke mindre

Anonymkode: 4ae3a...12c

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke det at du kaster opp, som er problemet her. Du er klar over at lever og nyrer ikke har greit av at du pøser innpå med alkohol.

Hvis du spyr så mye som du beskriver, bør det kanskje slå dag at du bør drikke mindre

Anonymkode: 4ae3a...12c

Hva skal jeg gjøre uten alkohol og livsglede da, leve i ensomhet å stirre ut av vinduet mitt? 

Skrevet
23 minutter siden, WubWub skrev:

Han spurte hvor mye jeg drakk per gang og jeg svarte ærlig, han sa det var greit. Så var jeg hos min spesialistpsykolog fra SMP (jeg går til SMP pga tidligere narkotika misbruk)  og han steilet helt da jeg viste han dokumentasjon på det som har skjedd. Vi ble for 4 dager siden enige om at jeg ikke skal røre alkohol i 1 måned. Første jeg gjorde når jeg fikk pensjonen min igår var å kjøpe meg 3 six pack med øl som jeg drakk opp inatt. Jeg har altså drukket 18 halvlitere siden 19:00 igår og jeg har ikke blitt full, men lettere brisen. 

Da har du et alvorlig problem og kvinneguiden er ikke plassen for å løse dine problemer. Det er ganske mye bra å finne på her i verden uten alkohol, men man får ikke et sosialt liv av å drikke 18 halvlitere. Da blir man ensom.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...