Gullhår Skrevet 9. desember 2004 #1 Del Skrevet 9. desember 2004 Jeg begynner å tenke på nyttårsaften. Det blir den første for vår hund. Jeg aner ikke hvordan han vil reagere på rakettene. Han er 7 mnd og har hørt et par raketter allerede, men ikke reagert på de. Han reagerer heller ikke på torden. Hva gjør dere i forhold til dette med raketter og hunden deres? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 9. desember 2004 #2 Del Skrevet 9. desember 2004 Hunden vår reagerer lite på sånt heldigvis. Det kommer nok veldig an på rasen, men jeg tror også at du kan hjelpe hunden litt på vei. Ikke dill og dall for mye med den. Oppfør deg normalt. Mange hunder blir redde når eieren(e) blir hysteriske. Pass på at hunden har vært mye ute i forveien. Raketter som smeller rett over hodet er ikke noe stas. Om du har anledning, så ta med hunden til et sted der det er lite raketter det første året. Hvis ikke kan du sette på litt høy musikk mens det dundrer som verst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2004 #3 Del Skrevet 10. desember 2004 Hunden vår var ikke redd for torden mer enn første gangen han opplevde det. Nyttårsaften og raketter likte han ikke, selv om det hjalp å være innendørs (og kanskje gjenne seg litt i en mørk krok...). Når vi gikk tur tidlig på kvelden og folk sendte opp raketter begynte han å dra i båndet og ville hjem. Han var ellers ingen nevrotisk hund, og det var ikke nødvendig å dille med han. Det kan godt hende dette går helt greit. Et tips er at minst en person ikke drikker noe særlig, hunden vår likte ikke at vi var berusa - og det er ikke snakk om flatfyll. Så kan denne personen være den som følger med på og evt beroliger hunden. Fint hvis den kan være i et rom uten vinduer eller som ikke er så lytt også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 10. desember 2004 #4 Del Skrevet 10. desember 2004 Vi drar bort på nyttårsaften. Dessverre en del raketter der også (men mye mindre enn hjemme). Hunden min liker det ikke, og gjemmer seg under bordet. Jeg har også problemer med å få den med meg ut 1. nyttårsdag! Synes det er rart at ikke "en eller annen" dyrevern-organisasjon har tatt tak i dette med nyttårsraketter og dyr! T.d. ville dyr; de er fredet i jule- og nyttårs-helgen (jakt forbud), men det er fullt tillatt å "skremme livet" av de med raketter... :-( Nyttårsraketter burde forbys, både p.g.a. alle dyr, skader på mennesker, og brannfare!! Nei, regner ikke med å få flertall for mitt forslag... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella Skrevet 10. desember 2004 #5 Del Skrevet 10. desember 2004 Vi drar bort på nyttårsaften. Dessverre en del raketter der også (men mye mindre enn hjemme). Hunden min liker det ikke, og gjemmer seg under bordet. Jeg har også problemer med å få den med meg ut 1. nyttårsdag! Synes det er rart at ikke "en eller annen" dyrevern-organisasjon har tatt tak i dette med nyttårsraketter og dyr! T.d. ville dyr; de er fredet i jule- og nyttårs-helgen (jakt forbud), men det er fullt tillatt å "skremme livet" av de med raketter... :-( Nyttårsraketter burde forbys, både p.g.a. alle dyr, skader på mennesker, og brannfare!! Nei, regner ikke med å få flertall for mitt forslag... :-? Jeg sender deg en stemme! Veldig enig med det du sier. Blir nok ikke aktuelt å totalforby raketter, men jeg synes virkelig at folk burde holde seg til de regler som gjelder. Det er vel bare et visst tidsrom på nyttårsaften det er lov å sende opp raketter? Og det er ikke overalt rakettene kan sendes opp? (Sikkert forskjellig fra kommune til kommune.) HIlsen Ella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 10. desember 2004 #6 Del Skrevet 10. desember 2004 Jeg sender deg en stemme! Veldig enig med det du sier. Blir nok ikke aktuelt å totalforby raketter, men jeg synes virkelig at folk burde holde seg til de regler som gjelder. Det er vel bare et visst tidsrom på nyttårsaften det er lov å sende opp raketter? Og det er ikke overalt rakettene kan sendes opp? (Sikkert forskjellig fra kommune til kommune.) HIlsen Ella Tusen takk for din stemme! Ja, det er et visst tidsrom det er "fritt", og de rakettene som kommer "poppende" tidlig nyttårskveld og i romjula er nok ikke innenfor "tidsrommet". Og disse er det spes. vanskelig å "forberede" dyra på. Kommunene kan totalforby bruk av raketter, men tror ikke det er mange kommuner som har gjort det (uten at jeg vet sikkert). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullhår Skrevet 10. desember 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 10. desember 2004 Jeg er enig med deg i det du sier Ugla, ang ville dyr og raketter. Det kommer nok ikke til å bli forbud, men det er greit å si sin mening likevel. Kanskje den blir hørt? Takk alle som har kommet med tips. Vi skal ikke drikke og feste på nyttårsaften noen av oss. Det er mulig vi får et vennepar på besøk, men det er han jo vant med. Vi har en Golden Retriever på 7 mnd. Noen andre som har det og vil dele erfaringer? Fikk et annet tips i går; kjøp inn noen raketter (hylere) selv og prøveskyt et par dager før. Blir hunden redd for dette, så kunne vi dra til dyrlegen og få hjelp der. Noen som har hørt om dette og hva slags hjelp kan man få der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2004 #8 Del Skrevet 10. desember 2004 Man kan få resept på beroligende midler hos dyrlegen hvis hunden er helt på tuppa. hvis den bare er "litt" urolig synes jeg man kan klare seg uten doping, men det kan kanskje være kjekt å ha i bakhånd. Ikke vits i å la hunden lide seg gjennom noe den ikke skjønner og som egentlig ikke er farlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 10. desember 2004 #9 Del Skrevet 10. desember 2004 bruk dempende signaler. når du skal teste disse "snille" rakettene så sitter en inne med hunden og leser en bok eller noe. Når rakettene høres, gjesper den som sitter inne med hunden, mange ganger etter hverandre. Ikke bry deg om rakettene på annen måte, ikke snakk til hunden, ikke si "det går braaa, roooolig", lat som ingenting! Gjesping og å slikke seg rundt munnen er to fine eksempler på dempende signaler som forteller hunden at "hey dette bryr vi oss ikke om". Lykke til! Les mer om dempende signaler på www.canis.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2004 #10 Del Skrevet 10. desember 2004 Jeg bor innenfor ring 2, og der er det IKKE lov til å skyte opp raketter... Anthon vil ikke være mer enn ca 10 uker på nyttårsaften. Tror nok det skal gå greit så lenge han er sammen med meg og ser at jeg er avslappet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille venn Skrevet 10. desember 2004 #11 Del Skrevet 10. desember 2004 Jeg sender deg en stemme! Veldig enig med det du sier. Blir nok ikke aktuelt å totalforby raketter, men jeg synes virkelig at folk burde holde seg til de regler som gjelder. Det er vel bare et visst tidsrom på nyttårsaften det er lov å sende opp raketter? Og det er ikke overalt rakettene kan sendes opp? (Sikkert forskjellig fra kommune til kommune.) HIlsen Ella Tror heller ikke raketter kan forbys helt, men reglene som hører med rakettene burde følges. Vi som har hester kan ikke være ute fra en uke før nyttår til en uike etter. De skyter opp sopm gærninger. Og hestene blir livredde. De er tross alt litt vanskeligere å hanskes med enn en liten hund. Ikke trygt å ri rundt nyttår. Hadde det bare vært den ene dagen i året, men tror du? Å neida... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prada Skrevet 11. desember 2004 #12 Del Skrevet 11. desember 2004 Vi gikk på valpekurs rundt disse tider i fjor, og fikk føgende råd: Trekk for gardier så hunden ikke ser rakettene, sett på musikk, gi hunden et griseøre eller annet godt som opptar den, og la den ligge på plassen sin for seg selv. Så lenge hunden oppførte seg normalt skulle vi ikke gå bort å trøste den. En av oss var inne slik at vi hadde kontroll på hvordan hunden reagerte. Hunden vår bryr seg ikke noe særlig om rakettene som blir skutt opp i dagene før og etter, og nyttårsaften gikk kjempebra. Satser på det samme i år! Ellers vet jeg der er en del familiefedre som kjører ned i parkeringshus med hunden baki når klokken nærmer seg midnatt. Skal mye til for å høre en rakkett på nederste plan i Ibsen P-hus... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2004 #13 Del Skrevet 11. desember 2004 Det hørtes jo kjempe koselig ut å sitte i kjelleren på Ibsens husnn ! Valpen vår vil være ca ti uker, og vi kommer til å late som ingenting. Kose oss hjemme med god mat og god musikk. Det Anthon opplever denne nyttårsaften vil jo prege alle nyttåraftener fremover... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 11. desember 2004 #14 Del Skrevet 11. desember 2004 Spente vi også, er hans første nyttårsaften. Fikk en forsmak her om dagen da det smalt grundig fra en eller annen plass. Han stoppa helt opp og så seg rundt før han tusla videre som vanlig. Allikevel, det blir mer støy på nyttårsaften. Her skal det heller ikke drikkes og vi skal være hjemme og får besøk av folk han kjenner veldig godt. Går sikkert bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Toantine Skrevet 11. desember 2004 #15 Del Skrevet 11. desember 2004 Min lille hund, som nå er fire år gammel var vettaskremt det første året, men vi lot som ingenting og forholdt oss helt rolig. Vi gikk ikke ut heller, oppførte oss som om det ikke var noe spesielt. Det samme gjorde vi året etter og de to siste årene har hunden vår ikke vært redd i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 15. desember 2004 #16 Del Skrevet 15. desember 2004 vår hund er sinnsykt redd for raketter, høye smell etc... hun er nå snart 10 år, og har jo opplevd noen nyttårsaftner... det vi gjør er å ha hu i bilen, inne i garasjen, med radio og lys på... å ha hu inne i huset er mye værre for henne når alle er ute, det er mye større plass og ikke så mange steder å gjemme seg vekk. hun ser rakettene gjennom vinduet og det tror jeg muligens forsterker redselen hennes. Hun føler seg veldig trygg i bilen og elsker å sitte i buret, så det er vårt valg for ei bikkje som er kjemperedd for raketter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå