Gå til innhold

Spesiell kjørelærer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en kjørelærer som oppfører seg litt spesielt, og det hadde vært fint å høre fra noen utenfra hva andre mener.

Læreren min er veldig snill og hyggelig. Egentlig litt for hyggelig, og det er det som etter hvert blir veldig spesielt for meg. Han har flere ganger sagt at jeg er pen, fin og lukter godt. Han snakker mye om at han liker når jeg smiler eller ler. Han stryker meg ofte på armen og legger hånden sin oppå min når han skal vise meg noe eller trenger å justere rattet. Generelt så smisker han mye med meg, sier at jeg er helt spesiell og sier at han ikke vil ikke at timen skal ta slutt. Han har også gitt meg timer og kjøretid, som jeg ikke trengte å betale for.

Det er jo for så vidt hyggelig på kjøretimene, men jeg opplever dette som veldig rart. Tror han egentlig bare vil være snill, men jeg opplever at dette blir veldig personlig. Vet ikke helt hvordan jeg skal reagere på det. Er det noen som har opplevd noe lignende? Kjenner at jeg blir litt satt ut av dette, eller er det eventuelt jeg som overreagerer?

Anonymkode: da7dc...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er faktisk overraskende vanlig at trafikklærere er gift med tidligere elever. 

Han vil vel bli sammen med deg.

Kunne du sendt meg navnet hans på PM? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så nærgående som du beskriver, så ville jeg personlig ha oppfattet det som ganske ugrei oppførsel fra en kjørelærer. De skal være profesjonelle. Hvis du synes det er ubehagelig i den grad at du gruer deg til kjøretimene, så ville jeg vurdert å ta kontakt med den aktuelle kjøreskolen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som kjørelæreren jeg hadde. Han ville også gi meg timer jeg ikke skulle betale for, den "beste" rosen han kunne gi var å si: Nå var du så flink at jeg får lyst til å kysse deg. Snakket mer om utseendet mitt enn om bilkjøringen min osv. Jeg sluttet etter time to, er jo umulig å konsentrere seg når man må bruke energien på å tenke på hvordan man skal avvise fyren istedenfor hvordan man skal håndtere bilen. 

Anonymkode: 8ad8c...96a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det du skriver vil jeg si at du slett ikke overreagerer. Dette virker som et klassisk eksempel på en som utnytter sin posisjon for personlig vinning. Jeg mener dette kan regnes som flørting fra hans side. Jeg vet ikke hvordan det er i forhold til kjørelærere, men lærere/forelesere generelt har ikke lov til noen form for slik kontakt med sine elever. Utrolig ekkelt å lese om at du opplever dette. Selv ville jeg ha byttet kjørelærer, mens andre kanskje ville ha utnyttet situasjonen for gratis kjøretimer (?). Jeg har aldri opplevd slik oppførsel fra noen lærere, og heller ikke hørt om noen i mine kretser som har det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kalyna skrev:

Etter det du skriver vil jeg si at du slett ikke overreagerer. Dette virker som et klassisk eksempel på en som utnytter sin posisjon for personlig vinning. Jeg mener dette kan regnes som flørting fra hans side. Jeg vet ikke hvordan det er i forhold til kjørelærere, men lærere/forelesere generelt har ikke lov til noen form for slik kontakt med sine elever. Utrolig ekkelt å lese om at du opplever dette. Selv ville jeg ha byttet kjørelærer, mens andre kanskje ville ha utnyttet situasjonen for gratis kjøretimer (?). Jeg har aldri opplevd slik oppførsel fra noen lærere, og heller ikke hørt om noen i mine kretser som har det. 

Er ikke poenget med jobb å få lønn og andre goder?

En del skoler ville vel hatt etiske problemer med dette, men mange som driver egne skoler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Er ikke poenget med jobb å få lønn og andre goder?

En del skoler ville vel hatt etiske problemer med dette, men mange som driver egne skoler. 

Jeg mener det står i loven at det ikke er tillat å bruke sin posisjon til å innlede forhold til sine elever. Man utnytter sin stilling. Var det ikke en sak nylig om en tannlege som brukte sin posisjon til å skaffe seg seksuell omgang med sine pasienter? Vet ikke hvor grensen går i dette spesifikke tilfellet, men virker som han prøver å innlede et slags forhold med sin elev utover det at han er hennes lærer. Lønn og "andre goder" skal komme fra bedriften - IKKE eleven. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det er faktisk overraskende vanlig at trafikklærere er gift med tidligere elever. 

Han vil vel bli sammen med deg.

Kunne du sendt meg navnet hans på PM? 

Tror ikke han er interessert, han er allerede i et forhold.
Jeg kan dessverre ikke sende navnet hans.

- TS

Anonymkode: da7dc...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kalyna skrev:

Jeg mener det står i loven at det ikke er tillat å bruke sin posisjon til å innlede forhold til sine elever. Man utnytter sin stilling. Var det ikke en sak nylig om en tannlege som brukte sin posisjon til å skaffe seg seksuell omgang med sine pasienter? Vet ikke hvor grensen går i dette spesifikke tilfellet, men virker som han prøver å innlede et slags forhold med sin elev utover det at han er hennes lærer. Lønn og "andre goder" skal komme fra bedriften - IKKE eleven. 

Det står det ikke. Man kan ikke misbruke sin stilling til å skaffe seg seksuell omgang. Merk misbruk og bruk er to vilt forskjellige ting. Det er også en relativt høy terskel, det er ikke nok at det er en elev og at man har sex. 

Det er MYE strengere i helevesenet. 

En fyr ble dømt for å misbruke sin stilling på den måten, men han pulte en høygravid dame ved siden av veien i løpet av kjøretimen, og han ble vel tiltalt for voldtekt også. Veldig veldig høy terskel. Han ble vel frifunnet fordi det ikke var nok tvang (for voldtektsdelen, han ble dømt for misbruk av stilling).

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror ikke han er interessert, han er allerede i et forhold.
Jeg kan dessverre ikke sende navnet hans.

- TS

Anonymkode: da7dc...d3b

Den jeg vet driver med slikt her i byen er vel i et forhold eller gift, det stopper han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som kjørelæreren jeg hadde. Han ville også gi meg timer jeg ikke skulle betale for, den "beste" rosen han kunne gi var å si: Nå var du så flink at jeg får lyst til å kysse deg. Snakket mer om utseendet mitt enn om bilkjøringen min osv.

Utrolig at det er mulig å si noe sånt, når man faktisk er på jobb og representerer et firma. Rart at de faktisk er villige til å risikere jobben sin på denne måten.

- TS

Anonymkode: da7dc...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig at det er mulig å si noe sånt, når man faktisk er på jobb og representerer et firma. Rart at de faktisk er villige til å risikere jobben sin på denne måten.

- TS

Anonymkode: da7dc...d3b

Det er en merkelig bransje. For det første er det dritenkelt å få jobb, alle er desperate etter folk, og for det andre trenger man ikke å bli ansatt, det er like greit å drive egent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Den jeg vet driver med slikt her i byen er vel i et forhold eller gift, det stopper han ikke.

Min lærer jobber i Oslo. - TS

Anonymkode: da7dc...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, amativeReflection skrev:

Den jeg vet driver med slikt her i byen er vel i et forhold eller gift, det stopper han ikke.

Tar han penger for deg og elelr bare kjøreopplæringen?

Anonymkode: 604bc...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min lærer jobber i Oslo. - TS

Anonymkode: da7dc...d3b

Ah, da kjenner jeg han neppe. Med mindre det er AB eller Wright, der kjenner jeg noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig at det er mulig å si noe sånt, når man faktisk er på jobb og representerer et firma. Rart at de faktisk er villige til å risikere jobben sin på denne måten.

- TS

Anonymkode: da7dc...d3b

Ja, jeg synes det er veldig rart. Vurderte lenge å si ifra til kjøreskolen, men droppet det. Hender jeg lurer på det enda, jeg er jo godt over 20, så er mindre sårbar enn en del av de andre som tar timer der, men er vel mest komfortabelt for meg selv å tenke at jeg overdriver eller at det var et unntak. Vil liksom ikke lage noe oppstyr for ingenting, og det ville være veldig ubehagelig å møte på ham igjen etterpå om jeg melder noe. 

Anonymkode: 8ad8c...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det står det ikke. Man kan ikke misbruke sin stilling til å skaffe seg seksuell omgang. Merk misbruk og bruk er to vilt forskjellige ting. Det er også en relativt høy terskel, det er ikke nok at det er en elev og at man har sex. 

Det er MYE strengere i helevesenet. 

En fyr ble dømt for å misbruke sin stilling på den måten, men han pulte en høygravid dame ved siden av veien i løpet av kjøretimen, og han ble vel tiltalt for voldtekt også. Veldig veldig høy terskel. Han ble vel frifunnet fordi det ikke var nok tvang (for voldtektsdelen, han ble dømt for misbruk av stilling).

Har som sagt ikke kjennskap til de aktuelle lovene, men det var slik jeg har forstått det ut fra media. Beklager for feilinformasjon fra min side i så fall! 

Jeg synes likevel det er en utrolig ekkel oppførsel fra en profesjonell kjørelærer, selv om det ikke er ulovlig. 

Masse lykke til med videre oppkjøring, TS! Jeg håper du ikke lar kjørelæreren gå over dine grenser for hva som er greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg synes det er veldig rart. Vurderte lenge å si ifra til kjøreskolen, men droppet det. Hender jeg lurer på det enda, jeg er jo godt over 20, så er mindre sårbar enn en del av de andre som tar timer der, men er vel mest komfortabelt for meg selv å tenke at jeg overdriver eller at det var et unntak. Vil liksom ikke lage noe oppstyr for ingenting, og det ville være veldig ubehagelig å møte på ham igjen etterpå om jeg melder noe. 

Anonymkode: 8ad8c...96a

Folk som ikke sier ifra er grunnen til at vi hører om sånne saker der 20 personer har blitt misbrukt av en lærer. Kommentarene er en test, så kommer upassende berøring, med en gang personen sier stopp spøkes det bort. Slik blir alle det ikke går videre med sittende å tenke det var en spøk eller en enkeltstående hendelse. men ikke alle sier stopp...

Akkurat nå, Kalyna skrev:

Har som sagt ikke kjennskap til de aktuelle lovene, men det var slik jeg har forstått det ut fra media. Beklager for feilinformasjon fra min side i så fall! 

Jeg synes likevel det er en utrolig ekkel oppførsel fra en profesjonell kjørelærer, selv om det ikke er ulovlig. 

Masse lykke til med videre oppkjøring, TS! Jeg håper du ikke lar kjørelæreren gå over dine grenser for hva som er greit. 

Ja, det oser ikke akkurat profesjonalitet når man gjør det slik. Hvis man er interessert må det jo være bedre å ta en middag etter eleven er ferdig og så ta det derfra. 

Støtter forslaget om å bytte lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, amativeReflection skrev:

Ah, da kjenner jeg han neppe. Med mindre det er AB eller Wright, der kjenner jeg noen.

Det er ikke noen av disse - TS

Anonymkode: da7dc...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min lærer jobber i Oslo. - TS

Anonymkode: da7dc...d3b

Her hadde jeg enten byttet lærer (hvis det er en større kjøreskole) eller byttet skole. Det høres skikkelig ubehagelig ut, og det tar fokus vekk fra opplæringen. Kjøretimer er dyre, og det du lærer er veldig viktig for sikkerheten resten av livet.

Dersom du bytter skole har kjørelæreren plikt til å registrere de kjøretimene du har tatt med han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Her hadde jeg enten byttet lærer (hvis det er en større kjøreskole) eller byttet skole. Det høres skikkelig ubehagelig ut, og det tar fokus vekk fra opplæringen. Kjøretimer er dyre, og det du lærer er veldig viktig for sikkerheten resten av livet.

Dersom du bytter skole har kjørelæreren plikt til å registrere de kjøretimene du har tatt med han.

Ikke "dersom du bytter skole".

Obligatorisk opplæring skal innrapporteres så fort som mulig, senest 14 dager etter at den er gjennomført. Kan hende det er mindre enn 14 dager, jeg sender inn flere ganger i uken, så det er ikke en problemstilling jeg har. Men det skal registreres kontinuerlig, ikke kun hvis man skal bytte.

Man kan sjekke på min side på statens vegvesen om obligatorisk opplæring er registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...