Gå til innhold

Medisiner mot indre uro

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har mye indre uro og går i behandling for dette. Skal drøfte medikamentell behandling i tillegg med legen min siden samtaler alene ikke er nok.

Hvilke medisiner er anbefalt for å roe ned systemet? Som helst ikke er vanedannende og gjør en helt zombie.

NB: SSRI (antidepressiva) har foreløpig ikke hatt noen særlig effekt, men jeg har jo ikke testet alle typene.

Anonymkode: d60a2...2ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mye indre uro og går i behandling for dette. Skal drøfte medikamentell behandling i tillegg med legen min siden samtaler alene ikke er nok.

Hvilke medisiner er anbefalt for å roe ned systemet? Som helst ikke er vanedannende og gjør en helt zombie.

NB: SSRI (antidepressiva) har foreløpig ikke hatt noen særlig effekt, men jeg har jo ikke testet alle typene.

Har du prøvd brintellix. Det er et av de nyere antidepressivaene, som virker på litt flere reseptorer enn et vanlig ssri. Det har også den fordelen at det ikke påvirker libidoet slik de andre ssriene gjør. Mange har god nytte av dette. Du må kanskje opp i 20 mg for å få full effekt. Jeg synes det virker bedre enn de andre ssriene jeg har prøvd, og for meg har det ingen bivirkninger heller, ikke etter de første par ukene. Kanskje det kunne være noe for deg.

Mange har også nytte av tillegg av Fluanxol mot angst og indre uro. Det er et antipsykotika som i lave doser benyttes mot angst og indre uro, og mange skryter av det.

Bare et par tips du kan ta med deg til legen din, men begynn alltid bare på en medisin av gangen.

Anonymkode: 734a1...248

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd brintellix. Det er et av de nyere antidepressivaene, som virker på litt flere reseptorer enn et vanlig ssri. Det har også den fordelen at det ikke påvirker libidoet slik de andre ssriene gjør. Mange har god nytte av dette. Du må kanskje opp i 20 mg for å få full effekt. Jeg synes det virker bedre enn de andre ssriene jeg har prøvd, og for meg har det ingen bivirkninger heller, ikke etter de første par ukene. Kanskje det kunne være noe for deg.

Mange har også nytte av tillegg av Fluanxol mot angst og indre uro. Det er et antipsykotika som i lave doser benyttes mot angst og indre uro, og mange skryter av det.

Bare et par tips du kan ta med deg til legen din, men begynn alltid bare på en medisin av gangen.

Anonymkode: 734a1...248

Tusen takk :blomst:

Skrevet

Dette må du nesten høre med legen(e) om. En medisin som fungerer på noen, fungerer ikke så godt på andre

Skrevet

Det er vanskelig å "fikse" indre uro med bare medisiner. Trener du regelmessig/er mye i aktivitet daglig? 

Anonymkode: f54bc...d77

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv har jeg god erfaring med brintellix og quetiapin. Quetiapin tar jeg ca 1time før jeg legger meg og den hjelper da godt på tankekjør og indre uro pluss at den får meg til å sove.

Skrevet

Anbefaler regelmessig trening, og mindfullness.

medisiner blir bare å dekke til over problemet.

såsant du ikke har en diagnose da.

Skrevet
9 minutter siden, emilie123 skrev:

Selv har jeg god erfaring med brintellix og quetiapin. Quetiapin tar jeg ca 1time før jeg legger meg og den hjelper da godt på tankekjør og indre uro pluss at den får meg til å sove.

Takk :) Tar du brintellix på dagtid og quetiapin på kvelden?

Skrevet

Har du sjekket for høyt stoffskifte?

Anonymkode: d423d...148

Gjest Froning
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er uroen skapt av tanker?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du sjekket for høyt stoffskifte?

Anonymkode: d423d...148

Har sjekket og jeg har ikke det.

1 minutt siden, Froning skrev:

Er uroen skapt av tanker?

Ja, jeg har et aktivt hode. Har fått diagnosen generalisert angstlidelse og jeg har også en blandet personlighetsforstyrrelse. Jeg er generelt en overtenker, en overanalyserer og bekymrer og engster meg lett. Klarer sjeldent å leve i nuet og slappe helt av.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

NB: SSRI (antidepressiva) har foreløpig ikke hatt noen særlig effekt, men jeg har jo ikke testet alle typene. Anonymkode: d60a2...2ff

Har du over tid i samarbeid med legen tatt prøver og økt dosen til dere finner en som passer for deg? 

Anonymkode: 9ba05...99e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du over tid i samarbeid med legen tatt prøver og økt dosen til dere finner en som passer for deg? 

Anonymkode: 9ba05...99e

Nei, aldri blitt fortalt at det anbefales å ta prøver for å finne riktig dose når det gjelder ssri. Men vet det er vanlig på flere andre medikamenter for psyken.

Skrevet

La på meg 25 kg på et halvt år med fluanxol. Grusomt. 

Anonymkode: baf0a...421

Gjest Froning
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Klarer sjeldent å leve i nuet og slappe helt av.

Meditasjon er noe som er praktisk for de av oss som blir revet med av de vi tenker og lar det ødelegge livskvaliteten. Veldig mye av det vi tenker er jo en feiltolkning av virkeligheten og skal man lære seg å korrigere stressende tanker må man være oppmerksom på at de kommer når de kommer.  Føler meg litt hippie som promoterer det, men å lære seg å få oppmerksomheten ut av hodet er noe av det mest praktiske jeg har lært meg. 

Det er ihvertfall ikke skadelig å teste litt ut:) 

Skal du bruke piller for å få bukt på tankekjør må man nesten gå for antipsykotika. De gjør deg ofte til zombie..

Endret av Froning
Skrevet (endret)
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk :) Tar du brintellix på dagtid og quetiapin på kvelden?

Ja. 20 mg brintellix på morgenen og  50 - 75 mg quetiapin ca 1 time før jeg skal legge meg. Quetiapin virket på meg fra første dag. Får dessuten ingen hangover av quetiapin.

Endret av emilie123
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Froning skrev:

Meditasjon er noe som er praktisk for de av oss som blir revet med av de vi tenker og lar det ødelegge livskvaliteten. Veldig mye av det vi tenker er jo en feiltolkning av virkeligheten og skal man lære seg å korrigere stressende tanker må man være oppmerksom på at de kommer når de kommer.  Føler meg litt hippie som promoterer det, men å lære seg å få oppmerksomheten ut av hodet er noe av det mest praktiske jeg har lært meg. 

Skal du bruke piller for å få bukt på tankekjør må man nesten gå for antipsykotika. De gjør deg ofte til zombie..

Har du noen linker til youtube-videoer eller lignende? :)

Anonymkode: 5cc75...98b

Skrevet

Har en venninne som har slitt mye med dette. Hun trener hver dag, og gikk på cipralex endel år, har nå sluttet og det går bra. 

Anonymkode: 8de2c...4ff

Gjest Froning
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen linker til youtube-videoer eller lignende? :)

Anonymkode: 5cc75...98b

Send pm så skal jeg forklare deg når jeg har tid. Lærte  dette fra personer jeg har møtt og av egne erfaringer. Har ikke noen linker for det blir for mye "chakra-bullshit" på youtubetutorials som gjør at jeg selv mist tråden helt :P

Skrevet
10 timer siden, Froning skrev:

Takk! Jeg har begynt å praktisere mindfulnesss daglig. Har lastet ned to ulike apper faktisk, som begge har både guidet meditasjon og klokkemeditasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...