Gå til innhold

Kveldsrutiner med barnehagebarn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi henter alt mellom kl 14-15, noen ganger 12.30. Kommer an på når vi leverer. Hvis vi leverer før kl 10 blir det tidlig hjem som regel. Vi kjører, går eller aker hjem. Leker gjerne litt ute på vei hjem, så er hjemme alt mellom 13-16.30. Leker litt først før vi lager middag, spiser og skravler litt, leker litt til før kveldsstell og film. Spiser kveldsmat hvis det ble tidlig middag og legger seg mellom 19-20. Våkner mellom 7.30-9.30

Anonymkode: cfd04...16d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi lærte seg å lese og skrive på egenhånd, da hun var 5 år, men kjeder seg ikke nå i første klasse. 

Henter på skole og i barnehage 1330, venter av og til med å hente i barnhagen til ca kl15. 

Middag mellom kl15 og 16. 

Frilek, er på besøk eller følger storsøster på aktiviter. Nå når det er lysere ute er vi også mer ute etter middag. De ser som regel litt på tv eller spiller ipaf iløpet sv dagen

Kveldsmat kl18, legger alle 3 kl19. 

Skrevet

Vi har en jente på snart 2 år. Faren henter henne i barnehagen ca kl 16. De leker litt. Også spiser de middag mellom kl 16:30-17. Kl 17:30 kommer jeg hjem. Da får hun se litt på barne-tv mens jeg spiser middag. Også skifter vi til pysj. Hun bader 2-3 ganger i uka. Leker litt frem til kl 19. Da pusser vi tenna. Også leser vi en bok eller to før hun legger seg kl 19.30.

Skrevet

Hm, merkelig at flere her inne som er så veldig mot "lekser" for fireåringer, selv har barn som kunne lese før de begynte på skolen!

Det er vel hva man kaller det, tipper at ikke TS står med spanskrøret bak ryggen og skriver anmerkninger, men at de prøver å ha en rutine innimellom der barnet kan sitte ned og jobbe med enkle oppgaver.

Vi gjør det også (i ny og ne), litt stas for minsten å ha egne "lekser" (oppgavebøker, eller bare tegneark) som han kan jobbe med mens storesøster gjør skoleleksene sine. Jeg føler meg ikke som en barnemishandler av den grunn. Men jeg har også bodd endel i utlandet som barn, og sett at det slett ikke er skadelig for barn å bli introdusert for tall og bokstaver før man starter skolen. Det blir faktisk kjekke og flinke folk av barna i andre land, også, det er ikke slik at den norske modellen med sen skolestart er suveren på alle områder...

Anonymkode: ff192...c1e

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hm, merkelig at flere her inne som er så veldig mot "lekser" for fireåringer, selv har barn som kunne lese før de begynte på skolen!

Det er vel hva man kaller det, tipper at ikke TS står med spanskrøret bak ryggen og skriver anmerkninger, men at de prøver å ha en rutine innimellom der barnet kan sitte ned og jobbe med enkle oppgaver.

Vi gjør det også (i ny og ne), litt stas for minsten å ha egne "lekser" (oppgavebøker, eller bare tegneark) som han kan jobbe med mens storesøster gjør skoleleksene sine. Jeg føler meg ikke som en barnemishandler av den grunn. Men jeg har også bodd endel i utlandet som barn, og sett at det slett ikke er skadelig for barn å bli introdusert for tall og bokstaver før man starter skolen. Det blir faktisk kjekke og flinke folk av barna i andre land, også, det er ikke slik at den norske modellen med sen skolestart er suveren på alle områder...

Men de/vi som er i mot "lekser" for 4-åringer sier også at det er flere måter å lære barn som er interesserte på. Jeg ville ikke sagt til verken 3- eller 5-åringen min at de skulle sette seg ned og løse oppgaver, men vi teller ofte trappetrinn når vi går i trapper. Eller de/jeg benevner bokstaver når vi ser skilt. Når de er så små syns jeg det er noe med å inkludere slike ting i lek, ikke at de skal sitte og terpe på noe. Og det er mye viktigere, syns jeg, at de forstår konseptet telling, helt enkel regning o.l. enn at de klarer å skrive alle tallene riktig f.eks. Jeg er ikke i mot at barn skal lære seg ting, men det ene er at jeg syns det bør skje på barnas premisser for å fremme en naturlig motivasjon når de er så små (les: fortrinnsvis i lek), det andre er at jeg ikke vil oppdra barna mine til å tenke om seg selv at det viktigste er at de er "flinke" fra tidlig alder. Jeg syns det er mye viktigere at de har gode sosiale ferdigheter, at de er trygge på seg selv, at de kan være kreative i lek, at de mestrer mer grunnleggende ting som å smøre egen mat, kle seg selv o.l, og så kan skolerelatert kunnskap evt. komme i tillegg.

At yngre barn ønsker å sitte sammen med eldre søsken som er skolebarn og gjøre lekser, er jo noe helt annet. Det jeg og flere har referert til, er når man setter et barnehagebarn ned for å gå gjennom oppgaver på voksnes initiativ. Det kan godt være ts har en god grunn for det, og jeg skjønner at hun blir irritert over å lese at det blir en diskusjon av dette, som egentlig var på siden av tråden. Men det var likevel for meg såpass spesielt å lese, at jeg syns det må være greit å si at dette ikke er eller bør være en del av en vanlig rutine for et barnehagebarn. Om dette barnet har spesielle utfordringer som gjør at dette er nødvendig, skal ikke jeg uttale meg for bastant om.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje deres eget barns forsprang ikke blir så spesielt hvis andre også lærer barna sine litt ekstra?

Jeg kommer til å prøve å lære barnet mitt å lese før skolestart også. Selvfølgelig justerer jeg den planen hvis barnet ikke trives med det. Hjernen er mest plastisk før 6 års alder. 

Skrevet

Vi har en treåring. 

Henter ca.15.15

Middag mellom 15.30 og 16.00

Leker eller reiser ut på noe

Barnetv 17.30-18.40 ca.

Mens det er barnetv får han kveldsmat og vi pusser tenner og har på pysjen

Leggetid kl.19

Leser litt

Ikke alltid han er like ivrig på å sove, så da leker han litt i senga til han blir trøtt nok og sovner

Anonymkode: e7c2c...cb0

Skrevet
14 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Men de/vi som er i mot "lekser" for 4-åringer sier også at det er flere måter å lære barn som er interesserte på. Jeg ville ikke sagt til verken 3- eller 5-åringen min at de skulle sette seg ned og løse oppgaver, men vi teller ofte trappetrinn når vi går i trapper. Eller de/jeg benevner bokstaver når vi ser skilt. Når de er så små syns jeg det er noe med å inkludere slike ting i lek, ikke at de skal sitte og terpe på noe. Og det er mye viktigere, syns jeg, at de forstår konseptet telling, helt enkel regning o.l. enn at de klarer å skrive alle tallene riktig f.eks. Jeg er ikke i mot at barn skal lære seg ting, men det ene er at jeg syns det bør skje på barnas premisser for å fremme en naturlig motivasjon når de er så små (les: fortrinnsvis i lek), det andre er at jeg ikke vil oppdra barna mine til å tenke om seg selv at det viktigste er at de er "flinke" fra tidlig alder. Jeg syns det er mye viktigere at de har gode sosiale ferdigheter, at de er trygge på seg selv, at de kan være kreative i lek, at de mestrer mer grunnleggende ting som å smøre egen mat, kle seg selv o.l, og så kan skolerelatert kunnskap evt. komme i tillegg.

At yngre barn ønsker å sitte sammen med eldre søsken som er skolebarn og gjøre lekser, er jo noe helt annet. Det jeg og flere har referert til, er når man setter et barnehagebarn ned for å gå gjennom oppgaver på voksnes initiativ. Det kan godt være ts har en god grunn for det, og jeg skjønner at hun blir irritert over å lese at det blir en diskusjon av dette, som egentlig var på siden av tråden. Men det var likevel for meg såpass spesielt å lese, at jeg syns det må være greit å si at dette ikke er eller bør være en del av en vanlig rutine for et barnehagebarn. Om dette barnet har spesielle utfordringer som gjør at dette er nødvendig, skal ikke jeg uttale meg for bastant om.

Hvordan vet du at det ikke bør være en del av rutinen for et barnehagebarn å bli introdusert for tall og bokstaver i små drypp i hverdagen Ts skriver ikke så mye om hvordan det foregår. Jeg kunne lese og skrive i setninger da jeg begynte skolen (begynte som 7-åring), læringen i forhold til det var lystbetont.

Jeg tror ikke det er noen motsetning mellom å lære barn å smøre mat og få sosiale ferdigheter og å lære å gjenkjenne viktige ord og etterhvert bokstavenes lyder, såfremt foreldrene går fram på en måte som barnet trives med.

Barn er veldig undervurderte.

Skrevet

Vi har en 4-åring og en 5,5-åring. Henter rundt 15. Da er det frilek inne stort sett (fordi det er så himla vanskelig å få dem inn til middag hvis de er ute :lol: ), før vi har middag rundt 16:30. Er stort sett alltid ferdige å spise 17. Da er det lek til det er tid for kveldsmat og barne-tv rundt klokken 18. Om ungene er på besøk hos venner er de hjemme senest 18:30, og får evt kveldsmat før leggetid om de ikke har fått det der de var på besøk. Klokken 19 er det leggetid, og innen 19:30 sover de stort sett alltid. 

Det blir korte ettermiddager, men de må legges såpass tidlig fordi de står opp så tidlig, senest klokken 6. Og nei, de sover ikke lengre om de får være oppe lengre.

Skrevet

Vi har ei på 17 mnd, hun er hos dagmamma én dag i uken. Pappa henter henne 16.00 og så henter de meg 16.15. Pga dårlig planlegging må vi alltid innom butikken, men vi jobber med det. Hjemme 16.45-17.00. Lager middag i full fart mens storesøster leker med lille. Etter middag er det nesten rett opp på badet for å stelle for hun er så trøtt og sur at det ikke nytter å gjøre noe. Legger seg senest 18.30 på disse dagene.

Takk og lov for at det bare er en gang i uka. :ler:

Skrevet

Problemet er jo ikke det å øve på tall og bokstaver i seg selv, det er ikke det vi reagerer på, men det er forskjell på noe lystbetont som barnet selv initierer og noe som foreldrene pålegger barna. De lærer tross alt dette på skolen, så det er på ingen måte noe som er nødvendig å lære barnet før den tid. Praktiske ting som å smøre på brødskiver, tørke seg på do, knyte skolisser og kle på seg er noe helt annet fordi det er rent praktisk viktig for barnet å kunne. En lærer kan ikke kle på 25 barn når de skal ut i friminuttet eller følge 25 barn på do utallige ganger i løpet av en dag, de få SFO-ansatte kan ikke smøre brødskivene til 200 barn når de spiser ettermiddagsmat, det er rett og slett nødvendig at barnet kan dette selv.

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, Biloba skrev:

Hvordan vet du at det ikke bør være en del av rutinen for et barnehagebarn å bli introdusert for tall og bokstaver i små drypp i hverdagen Ts skriver ikke så mye om hvordan det foregår. Jeg kunne lese og skrive i setninger da jeg begynte skolen (begynte som 7-åring), læringen i forhold til det var lystbetont.

Jeg tror ikke det er noen motsetning mellom å lære barn å smøre mat og få sosiale ferdigheter og å lære å gjenkjenne viktige ord og etterhvert bokstavenes lyder, såfremt foreldrene går fram på en måte som barnet trives med.

Barn er veldig undervurderte.

Jeg sa jo aldri at man ikke skal snakke med barnehagebarn om tall og bokstaver o.l. Hvis du leste innlegget mitt, skrev jeg jo at jeg også snakker med mine barn om slike ting, men det er ikke en fast post på agendaen hvor de må sette seg ned ved et bord for at jeg skal fortelle dem om dette. Det var en undring over hvorfor man som foreldre vil begynne med en slik skolelignende setting når barnehagebarn (etter min mening) bør få mest mulig tid til lek. Og, at de kan lære mange ting gjennom lek, både ved å finne på ting uten vokseninnblanding og ved at vi voksne er med eller at man gjør aktiviteter sammen hvor vi kan lære barna våre ting i en naturlig setting. Det slo meg da eldstegutten min begynte å være med på matlaging og baking fra han selv kunne stå på en krakk ved kjøkkenbenken, hvordan f.eks. telling ble en helt naturlig del av situasjonen når vi målte opp i litermål. Eller når han har vært med faren og bygget og fått styre tommestokken og være med og måle. Min mening er at dette er en mye bedre setting for læring for aldersgruppen vi snakker om.

Skrevet
3 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Jeg sa jo aldri at man ikke skal snakke med barnehagebarn om tall og bokstaver o.l. Hvis du leste innlegget mitt, skrev jeg jo at jeg også snakker med mine barn om slike ting, men det er ikke en fast post på agendaen hvor de må sette seg ned ved et bord for at jeg skal fortelle dem om dette. Det var en undring over hvorfor man som foreldre vil begynne med en slik skolelignende setting når barnehagebarn (etter min mening) bør få mest mulig tid til lek. Og, at de kan lære mange ting gjennom lek, både ved å finne på ting uten vokseninnblanding og ved at vi voksne er med eller at man gjør aktiviteter sammen hvor vi kan lære barna våre ting i en naturlig setting. Det slo meg da eldstegutten min begynte å være med på matlaging og baking fra han selv kunne stå på en krakk ved kjøkkenbenken, hvordan f.eks. telling ble en helt naturlig del av situasjonen når vi målte opp i litermål. Eller når han har vært med faren og bygget og fått styre tommestokken og være med og måle. Min mening er at dette er en mye bedre setting for læring for aldersgruppen vi snakker om.

Kjære Vera, Ts her

Jeg har allerede skrevet hvorfor jeg ser på språk sammen med 4 åringen. Det var ikke et stort poeng med tråden at jeg gjør dette, men det har med barnet mitt og behovet barnet mitt har. Det har ikke noe med hva alle andre gjør og jeg mener selvfølgelig ikke at alle 4 åringer skal ha lekser. :) Du må gjerne diskutere dette men nå begynner det å skli helt ut her, synes jeg. Kansje du kan lage en egen tråd. :) 

Anonymkode: f90dd...325

• Liker 1
Skrevet

Her er barnehagebarnet 6 år og har eldre søsken, så hun henger med i en heseblesende (syns jeg) hverdag med sen henting, sen middag, lekser, tv/spilling, fritidsaktiviteter flere ganger i uken og for sen legging. Tar denne som anonym ser jeg. Nå trives hun og er et glad barn, og har veldig glede av de to aktivitetene hun går på, og viser ikke tegn til slitenhet. men det gjør vi voksne... Det er de to eldste som etterlyser mer tid til lek. Barnehagebarnet leker for øvrig konstant, hun er katt eller baby eller foreldreløst barn eller prinsesse eller superhelt uavhengig av hvilke gjøremål hun har. Ang leksediskusjonen her, så maser min seksåring om lekser nesten hver dag, også i helgene. Ofte sitter hun og tegner og tuller, vi følger ikke opp på den måten av vi "underviser" henne, men hun får jo oppgavebøkene sine når hun spør etter dem. Vi øver litt på lesing om kvelden, fordi hun kan lese selv, og mengdetrening er viktig så så lenge hun vil. Men det er på nivået at hun leser kapitteloverskriftene i høytlesningsboka vi holder på med. Ingen av søsknene har lest før skolestart, og jeg ser det som en fordel at hun kan det.

Anonymkode: 7ae04...4ea

Skrevet

Henter mellom 14 og 15. Lager middag sammen. 

Koser oss med bading, leking, tegning eller noe i den duren frem til 17-18. Da ser vi på Barne-TV og spiser kveldsmat. Begynner kveldsstell litt før 19. Tar på pysj, pusser tenner og vasker. Legger seg i sengen sin kl 19, synger et par sanger før vi sier godt natt. 

Barnet er snart 3 år, og det er bare oss to.5

Skrevet

Har ett barn som blir 2 år i mai. 
Han hentes mellom 15-16 og vi er hjemme på to minutter, fordi barnehagen er nærmeste nabo. Når vi kommer hjem får han et måltid havregrøt, lapper, omelett, brødskiver eller lignende. Etter mat er det lek og kos. Middag spises ca klokka 18 og kveldstellet påbegynnes ca. 1830. Sengetid senest klokka 19. 

Skrevet
På 2/15/2017 den 8.30, AnonymBruker skrev:

Hvordan er din? 

Jeg er alene med barn på kvelden, henter i bhg 16:30.

vi aker hjem og leker litt ute før vi går inn, da er klokka 17.

barnet på fire ser barnetv mens jeg lager middagog så spiser vi kl 17:00 ca. 

Mens vi spiser er det litt "lekser" feks skrive bokstaver eller telle litt, og så leke på rommet.

kl 19 bader han, kl 19:30 kveldsmat. 20:00 lese på senga og sove.

hva med dere?

Anonymkode: f90dd...325

Dagene strekker ikke til!

Pappen eller jeg leverer barna i barnehagen kl 07:40 og henter de kl 17:00...stakkars, de har lengre dager på institusjon enn vi (barnhage og jobb ansees som institusjoner)...

Vi kjører eller går hjemover og er hjemme til ca kl 17:30.

Hvis vi har et ærend må vi innom en butikk på veien: da blir klokken 18:00 før vi kommer hjem.

Barna må jo inn dørstokken og kle av seg og lande...de har hatten lang dag. Historier skal forteller og inntrykk fordøyes. Helst vil de leke...men det ble mørkt og foreldrene måtte lage middag. Plutselig er klokken 19:00! Dette er tidspunktet barna liksom skal være i seng!

Men nei...man må jo spise rundt bordet sammen og klokken blir 20:00 før vi er ferdige. Kveldsstell/hurtigdusjing og...

Barna sovner ikke før kl 21:00...

Høytlesning rekker vi kun i helger.

- Hilsen to foreldre som begge jobber 100% med to barn i barnehage 100%..og vi har litt dårlig samvittighet fordi barna må være så mye i barnehagen. Satser på mer kvalitet i helger, ferier og fridager. Av og til tar vi fri fra jobb og lar barna få fri fra barnehagen.-

Anonymkode: 66f64...a64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...