Gå til innhold

Kveldsrutiner med barnehagebarn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan er din? 

Jeg er alene med barn på kvelden, henter i bhg 16:30.

vi aker hjem og leker litt ute før vi går inn, da er klokka 17.

barnet på fire ser barnetv mens jeg lager middagog så spiser vi kl 17:00 ca. 

Mens vi spiser er det litt "lekser" feks skrive bokstaver eller telle litt, og så leke på rommet.

kl 19 bader han, kl 19:30 kveldsmat. 20:00 lese på senga og sove.

hva med dere?

Anonymkode: f90dd...325

Videoannonse
Annonse
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Nå er vår kun 18 mnd. Vi henter klokka 15.00, spiser middag ca. 15.30. Etterpå er det boklesing, lek og kos et par timer før han spiser kvelds klokka 18.30. Etter kvelds slapper han av med litt mer bok, lett lek og kos før han er ferdig kokka 19.00. Da sover han til 05.30. 

Han er ikke så giret på å være ute nå i kulden på ettermiddagene. Vi er mer ute når det er mildere så til våren/sommeren blir det ut å leke etter middag. 

Vi viker ikke fra leggerutinene i helgene.

Skrevet

Vi henter 14-14.30. 

Hjem, leke, lage middag, spiser mellom 15-16.

Leke mer, bader annenhver dag ca. Kveldsmat når hun er sulten igjen, en gang mellom 17.30 og 18.30. Leggetid mellom 18-19. Alt etter hvor tidlig oppe hun var. 

2,5 år, sover ikke på dagen så trenger 12-13 timers natt

Anonymkode: 16bca...8ed

Skrevet

Når våres var små og i barnehagen hentet vi også ca 1630, middag mellom 17-1730 og lek resten av kvelden frem til bading 1830 og soving 19.  Sengetiden ble utvidet siste år i barnehagen til 1930 og var 1930 frem til 3klasse hvor det da ble utvidet til kl 20.  Nå i 6klasse er sengetiden 2030.  

Anonymkode: 7c912...bf4

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er din? 

Mens vi spiser er det litt "lekser" feks skrive bokstaver eller telle litt, og så leke på rommet.

hva med dere?

Vi har to på 2 og 4. Vi henter i bhg rundt 15.30, er hjemme ca 15.45 så leker barna mens jeg/mannen lager middag. Spiser middag rundt kl 17, når den forelderen som ikke hentet i bhg kommer hjem.

Etter middag varierer det litt hva vi gjør. Nå som det er vinter og mørkt på ettermiddagen, er vi som oftest inne eter middag. Da blir det barne TV, leking, tegning, bøker, plastelina eller det barna har lyst til. Om sommeren er vi som oftest ute i hagen mellom middag og leggetid.  

Men må forresten si jeg synes at det er litt spesielt at du praktiserer "lekser" for en fireåring. Jeg mener at slike typiske læringsaktiviteter for så små barn bør skje på barnets initiativ. Det er fortsatt to år til de går på skolen- og det er det en grunn til. Nå har jeg en fireåring som forsåvidt er veldig interessert i tall og bokstaver, og både kan lese ord med store bokstaver, skrive en hel del ord og regne enkle + og -regnestykker. Derfor hender det også at han ønsker å sitte og skrive eller regne etter middag. Men det er kun når han ber om det selv. Vi har aldri tatt noe som helst initiativ til å lære ham disse tingene (utover selvsagt at f.eks tall dukker opp på lekeklossene hans, alfabetet dukker opp i bøker osv). Hvis han ikke selv hadde vært så interessert i det fra rundt 2-årsalder, hadde det heller aldri falt meg inn å "prakke det på han" så tidlig..!

Anonymkode: 18157...d36

• Liker 3
Skrevet

Vi gjør det mye som dere, TS. Bortsett fra at fireåringen legger seg kl. 19:00. Hjemme halv fem, så det blir korte ettermiddager.

Vi har også prøvd med "lekser" for vår fireåring - som han kan gjøre samtidig som storesøster, som går i første klasse. Men han er absolutt ikke moden for det, har vi funnet ut, så da venter vi litt til før vi prøver igjen. (Bare enkel telling, noen få bokstaver, oppgavebøker der du skal finne to like av et helt sett, etc.)

Anonymkode: ff192...c1e

Skrevet

Har ei jente på 6, siste året i bhg. Henter 15:30-16 (avhengig av trafikk). De får varm lunsj i barnehagen, i tillegg til frukt og evt knekkebrød kl 15, så vi spiser ikke middag før 18-18:30. Frem til da så er det lek inne og ute, samt litt husarbeid når det trengs. Hun har en aktivitet i uka, kl 17:30. Når jeg lager middag ser hun på barne-tv eller spiller på ipad. Kl 19 er det kveldsstell og tannpuss, lese bok/synge/prate og så natta, sover som regel før 19:30.

Anonymkode: 55a20...cce

Skrevet

Henter i bhg rundt 15.30, da går han stort sett på rommet å leker, middag ferdig 16-17.30, så er det litt TV, barneidrett, kor, brettspill, ev. litt lek med tall og bokstaver osv. Når han må bades blir det rundt 18.45, og leggetid 19.30. Da synger jeg en sang, sier glad i deg og god natt. 

Straks 5 år. 

Er alene med ansvaret i hverdagen.

Gjest Magnifiq
Skrevet

4,5år.

henter rundt kl 15. 

Leker hjemme, eller ute med ungene i gata.

Middag rundt kl 17, så leking med venner, eller vi spiller, leser, bygger lego.

Går på badet rundt kl 20, noe før de dagene han bader/dusjer. I seng og sover mellom 20-20:30.

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er din? 

hva med dere?

Jeg er alene med barn. Hun er 5 år, går siste året i barnehagen. 
Henting varierer med hvordan jeg jobber. Jeg er ferdig på jobb som regel 15.30. Da går jeg opp til barnehagen og henter henne. Går vi hjem, er vi hjemme 16.30-16.45. 3 km mellom (barnehage-hjem). Reiser rett inn pga våte uteklær. Lager middag mens vi prater om dagen. Hun leker med lekene sine, ser film eller spiller på telefonen min. Ca 17.00-17.30, rundt der, er det middag. Resten av kvelden bruker hun til å leke skole, siden det er skolestart til høsten. Gjør litt lekser osv.. :)

Kl 19.00 er det rett på badet og ordne seg for kvelden. Ca 19.30 er hun i seng, og leker litt alene, rolig lek. Kl 20.00 legger hun vekk lekene sine, og legger seg for å sove. 20.30 er hun som regel i drømmeland. 

De dagene jeg slutter tidlig på jobb; Kl 14.00 henter jeg henne, og de samme rutinene som over, men vi reiser inn og skifter til ny vinterdress, og reiser ut igjen, og er ute mange timer. Av og til lager vi middag ute.

De dagene jeg har fri er hun av og til hjemme. Men hun er som regel i barnehagen. Viktig å få med seg førskolegruppe opplegget. Tross alt skolestart snart. I dag har jeg fri, og hun er hjemme. Vi skal på skitur på isen, og spise niste på isen. Det blir veldig kos :yvonne:

Dag for dag endrer seg litt med tanke på rutinene våre. De rutinene jeg skrev over er hverdagslige rutiner, men hun er og med på fritidsaktiviteter, besøk osv, og da er det jo litt endringer. Så dette er hverdagslige rutiner :)

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

litt spesielt at du praktiserer "lekser" for en fireåring. Jeg mener at slike typiske læringsaktiviteter for så små barn bør skje på barnets initiativ. Det er fortsatt to år til de går på skolen- og det er det en grunn til. Nå har jeg en fireåring som forsåvidt er veldig interessert i tall og bokstaver, og både kan lese ord med store bokstaver, skrive en hel del ord og regne enkle + og -regnestykker. Derfor hender det også at han ønsker å sitte og skrive eller regne etter middag. Men det er kun når han ber om det selv. Vi har aldri tatt noe som helst initiativ til å lære ham disse tingene (utover selvsagt at f.eks tall dukker opp på lekeklossene hans, alfabetet dukker opp i bøker osv). Hvis han ikke selv hadde vært så interessert i det fra rundt 2-årsalder, hadde det heller aldri falt meg inn å "prakke det på han

I alle dager? Jeg går selv skole (mor) og derfor synes han at det er stas å få "lekser" siden mamma har lekser. Vi har ikke "prakket" på han lesing som dere, men øver på opplegg han har i bhg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har to på hhv. 3 og 5, og de hentes litt før kl 16. I motsetning til flere her, som ser ut til å ha middagen på bordet en halvtime etter ankomst til barnehagen, bruker vi litt mer tid. Selv om vi nå bor ved siden av barnehagen, tar det litt tid å få barna til å avbryte leken, finne klær, snakke litt med personalet, gå hjem osv. Når vi kommer hjem, leker de noen ganger litt ute mens jeg går inn og begynner på middagen (vi har leker og sandkasse rett utenfor kjøkkenvinduet). Men jeg merker nå som det er vinter og de i tillegg hentes senere enn før, er de mer slitne og vil ofte inn, hvor de setter i gang med egen lek. Mannen min er hjemme mellom 16.30 og 17.00, de fleste dager, og vi spiser rundt kl 17 eller litt etter. Så leker de mer etter middag, fram til de evt. kommer på at de vil se barnetv i 18-tiden, men det varierer. De spiser vanligvis kveldsmat rundt da også, med mindre middagen var sein. Vi går på badet litt før 19, leser bok i senga. Tanken er at barna helst bør sove kl 19.30, men særlig minstemann (som fortsatt sover litt i barnehagen) bruker ofte litt mer tid. De sover da typisk til 6.30-07.00.

Jeg syns det høres veldig rart ut når ts forteller at 4-åringen har "leksetid". Jeg tenker at tiden som barnehagebarn med få plikter er så kort, at jeg ikke ønsker å strukturere hverdagen for barna mine enda mer enn den allerede er med barnehage og det hele. Jeg teller jo, nevner bokstaver, leser for barna, snakker med dem osv, men ikke i en planlagt setting hvor de liksom må sette seg ned for å lære. Jeg tenker at små barn lærer best gjennom lek, eller når de selv ber om det, ikke ved at jeg ber dem sette seg ned og høre på meg. En dag ble jeg og eldstegutten sittende igjen etter middagen og tegne opp hvordan året og månedene ser ut, med ulike årstider, men det var fordi vi tilfeldigvis begynte å snakke om det og han hadde lyst til å skjønne mer. Så jeg er jo ikke i mot læring, men jeg syns man skal vokte seg litt for å tre noe ned over hodet på dem når de ennå er små. Om jeg klarte å få fram forskjellen her.

• Liker 1
Skrevet

Henter i bhg 15.00-15.30.

Kjører hjem (10min), da er det rett inn å lage middag, gjøre lekser med eldste.

I halv 5tiden så lekes det, eller så er vi ute. Aker, går på ski, inne å ser på ipad, leker, lego, spiller brettspill etc.

18.00 Begynner kveldsstell. Da er det dusj\bad, kveldsmat og legging. Alle i seng rundt 7.

En dag i uka er det barneidrett.

Har nokså lik dag til deg, men her begynner vi tidligere.

Anonymkode: 8fa20...11a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har to på 2 og 4. Vi henter i bhg rundt 15.30, er hjemme ca 15.45 så leker barna mens jeg/mannen lager middag. Spiser middag rundt kl 17, når den forelderen som ikke hentet i bhg kommer hjem.

Etter middag varierer det litt hva vi gjør. Nå som det er vinter og mørkt på ettermiddagen, er vi som oftest inne eter middag. Da blir det barne TV, leking, tegning, bøker, plastelina eller det barna har lyst til. Om sommeren er vi som oftest ute i hagen mellom middag og leggetid.  

Men må forresten si jeg synes at det er litt spesielt at du praktiserer "lekser" for en fireåring. Jeg mener at slike typiske læringsaktiviteter for så små barn bør skje på barnets initiativ. Det er fortsatt to år til de går på skolen- og det er det en grunn til. Nå har jeg en fireåring som forsåvidt er veldig interessert i tall og bokstaver, og både kan lese ord med store bokstaver, skrive en hel del ord og regne enkle + og -regnestykker. Derfor hender det også at han ønsker å sitte og skrive eller regne etter middag. Men det er kun når han ber om det selv. Vi har aldri tatt noe som helst initiativ til å lære ham disse tingene (utover selvsagt at f.eks tall dukker opp på lekeklossene hans, alfabetet dukker opp i bøker osv). Hvis han ikke selv hadde vært så interessert i det fra rundt 2-årsalder, hadde det heller aldri falt meg inn å "prakke det på han" så tidlig..!

Anonymkode: 18157...d36

Veldig kjapt ute med å hakke på TS sine rutiner, hva? For alt vi vet så vil ungen hennes lære seg tall og alfabetet. Du mener du er så flink selv, deg om det. TS har ikke spurt om din mening på hvordan hun gjør ting, så ikke vær så frekk! 

Anonymkode: e1b3c...ddc

• Liker 4
Skrevet (endret)

Vi er hjemme ca 16. Frilek fram til middag som spises en gang mellom 17 og 18. Deretter er det mer frilek, barne-TV, brettspill e.l. fram til ca 19.30, da er det kveldsmat. Opp på badet for kveldsstell og så leser jeg/vi (jeg legger dem alene tre kvelder i uka). Kl 20.30 er det natta. Alle tre legger seg samtidig.

Ellers enig med Vera Vinge at jeg synes leksetid for et barnehagebarn er helt unødvendig. Det kommer tidsnok en tid da hverdagsettermiddager er fylt av lekser og plikter, den frie barnehagealderen bør nytes. Greit hvis de ber om det selv, ikke greit hvis det er ditt ønske.

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet

Det eneste med å lære tall og lesing nå er at de kommer til å kjede seg i HJEL den første skoleåret.  Om du har en gutt blir han da sett som et problem hvis han kjeder seg.  (been there done that). 

Merkelig at her i Norge er det motløs at barn lærer å skrive og lese før de begynner på skolen.  I USA MÅ man kunne lese før de begynner på skolen.  Da lærer de dette i barnehagen og hjemme. 

• Liker 1
Skrevet

Ts her,

Planen var egentlig å høre med dere hvordan dere gjør det på kvelden med tanke på rutiner og ikke diskutere hvorfor jeg øver språk,telling og bokstaver med sønnen min. :P 

Vi har ikke lesetrening, men gutten er da altfor glad i tv og skjerm og trenger mer øving i språk, dette er IKKE lesetrening og han trenger dette opplegget.

Jeg ser mye muligheter for forbedringer i hvordan vi har det om kvelden hjemme, og vil få inn bedre rutiner og at det var derfor jeg ville lære hvordan andre gjør sine rutiner. Fint med tilbakemeldinger på at lekser er dumt, og tar det til meg, men som sagt så har jeg en grunn til at jeg øver bokstaver og har andre opplegg med han for utvikling av språk.

Skrevet
49 minutter siden, Outlander skrev:

Det eneste med å lære tall og lesing nå er at de kommer til å kjede seg i HJEL den første skoleåret.  Om du har en gutt blir han da sett som et problem hvis han kjeder seg.  (been there done that). 

Det er ingen automatikk i det. Sønnen min kunne lese lenge før han begynte på skolen og har alltid ligget foran de andre i klassen i flere fag. Han kjeder seg ikke. Alle får egne lesebøker i lekse, tilpasset sitt eget nivå. Jeg vet om flere barn som ligger så langt foran at de får forsere i det faget (dvs følge undervisning på et høyere nivå). Noen kjeder seg sikkert og noen kjeder seg også selv om de absolutt ikke kan det de lærer om, men man trenger ikke holde igjen barn som ønsker å lære fordi de muligens kommer til å kjede seg på skolen.

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, Arkana skrev:

Det er ingen automatikk i det. Sønnen min kunne lese lenge før han begynte på skolen og har alltid ligget foran de andre i klassen i flere fag. Han kjeder seg ikke. Alle får egne lesebøker i lekse, tilpasset sitt eget nivå. Jeg vet om flere barn som ligger så langt foran at de får forsere i det faget (dvs følge undervisning på et høyere nivå). Noen kjeder seg sikkert og noen kjeder seg også selv om de absolutt ikke kan det de lærer om, men man trenger ikke holde igjen barn som ønsker å lære fordi de muligens kommer til å kjede seg på skolen.

Bra at de får tilpasset nivå - når mine var i barneskolen var det helt uaktuelt at de skulle få noe andre lekser/ekstra undervisning siden de måte ha likt de andre i klassen. 

Anonymkode: 7c912...bf4

Skrevet

Barna hentes i barnehagen rundt klokka 16. Da leker de enten ute eller inne en stund, eventuelt hjelper de til med middagslaging og rydding. Vi spiser ca. 17.30, og dette er dagens siste måltid for ungene. Etterpå hender det de er med og lager matpakker til dagen etter, og ofte leser vi bøker fram til badetid 18.30. De bader sammen og vi pusser tenner. 2-åringen legges klokka 19, 5-åringen leker eller blir lest for fram til hun legges klokka 20.

Vi har ikke "leksetid", men eldste leser litt selv og vil ofte lære om tall. Hun har en god venninne som går på skolen, så hun kommer ofte hjem derfra og vil lære f.eks. pluss og minus. Barn er jo veldig lærevillige, så jeg ser ikke noe galt i å bruke tid på læring, men det må være lystbetont for barnet. Noe av det beste du kan gjøre for at barnet ditt skal bli flink på skolen er å lese bøker hver dag! Det kan være vel så nyttig som å terpe på bokstaver og tall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...