Gå til innhold

Pokemon Go, sunt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pokemon Go blir av mange sett på som et mobilfenomen som motiverer folk til å være aktive og mosjonere. Selv er jeg av en helt annen oppfatning og mener derimot at Pokemon Go er et spill som fremmer dårlig livsstil og usunne valg. 

I spillet har du bl.a. et buddy system, hvor du kan gå tur med en av dine Pokemons. I utgangspunktet er dette en bra tanke og god intensjon da flere av Pokemonene er litt runde rettligere sagt småfeit eller litt overvektig. Da er selvsagt mosjonering viktig, men det faller på sin egen urimelighet når dette buddy systemet premieres med at man får candy, eller godteri. Her kan man bl.a. velge å gå på tur med Snorlax, dette er en av de større Pokemonene i spillet og har en vekt som kan kategoriseres som fedme. 

For hver 5. kilometer denne overvektige Pokemonen går så får man en melding om at "Snorlax found a candy". Dette finner jeg veldig provoserende av flere grunnen. At en Pokemon som i utgangspunktet sliter med fedme, skyhøyt kolesterol og på antagligvis på grensen til livsstilssykdommer som diabetes type 2 skal belønnes med godteri blir helt feil. I tillegg sender det signaler om at overvektige som mosjonerer er grådige, usunne og lett faller for fristelser som godteri og annen junk mat. Dette er både stigmatiserende og veldig fordomsfult av skaperene bak Pokemon Go.

Vi kan spørre oss selv om dette virkelig er et spill vi ønsker at våre barn skal holde på med? Ønsker vi virkelig at våre barn skal bli fylt med slike fordommer, umoralske holdninger og dobbeltmoraler? Vil vi virkelig eksponere våre barn for et "alktivitetsspill" som i det skjulte har en agenda hvor de promoterer binge eating og at et sunt kosthold ikke er viktig? At de bygger spillet på fordommer og stigmatisering slik at barna kan ta til seg disse holdningene? 

Noen vil kanskje si jeg trekker det litt langt, men da må jeg spørre dere, "har vi blitt totalt ukritiske dagens samfunn og mistet våre kognitive og resonnerende egenskaper"? Her burde vi være mer skeptiske til ikke bare Pokemon Go som produkt men også hvordan populærmedia og samfunnet påtvinger vår generasjon verdier pg holdninger som ikke burde sett dagens lys.

Anonymkode: 5971f...56d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud. Slutt og overanalyser. Det er et spill. Barn kommer ikke til å mobbe overvektige barn fordi Snorlax er 100 kg eller hva den nå er. Candy i Pokemon Go er heller ikke godteri, mer proteiner som byggestener til en sterkere pokemon. Spillet sier at man må være i aktivitet for å bli sterk. Slå den du ;) ''Snorlax found a protein'' er heller ikke like givende for et barn å lese. Det forteller dem ingenting. 

Jeg syns du strekker deg urimelig langt, og jeg er glad majoriteten av befolkningen ikke overanalyserer så til de grader - slik du gjør. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Dette må være tull. 

P.S. En mil for to stakkarslige (og virtuelle) Snorlax candy er ingen spøk :opplyser: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei. Du misforstår. Snorlax finner cany, men snorlax får ikke candy. Du får en candy som sborlax gir til deg for å ta vare på. Så kan du gi snorlax denne candyen, som snorlax bytter mot andre egenskaper. Altså velger snorlax å bytte bort candyen mot å forbedre seg selv fremfor å spise den. Dette viser sunne verdier. Snorlax velger å foredre seg selv som person (eller som pokemon) fremfor å spise candyen. Synes forøvring din fatshaming av snorlax er noe forkastelig.

Anonymkode: cc96f...56b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, boblevann skrev:

Herregud. Slutt og overanalyser. Det er et spill. Barn kommer ikke til å mobbe overvektige barn fordi Snorlax er 100 kg eller hva den nå er. Candy i Pokemon Go er heller ikke godteri, mer proteiner som byggestener til en sterkere pokemon. Spillet sier at man må være i aktivitet for å bli sterk. Slå den du ;) ''Snorlax found a protein'' er heller ikke like givende for et barn å lese. Det forteller dem ingenting. 

Jeg syns du strekker deg urimelig langt, og jeg er glad majoriteten av befolkningen ikke overanalyserer så til de grader - slik du gjør. 

Kødder du nå? :fnise: Dette er åpenbart en nyskapende og ganske morsom trolletråd :fnise:

Anonymkode: a751e...ff8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trådstarter her. Jeg ser at ikke alle helt deler min bekymring, og jeg tvinger dere heller ikke. Men man kan spørre seg selv hva som har skjedd med fenomenet å ha et kritisk blikk når kritikk blir hysjet ned og stemplet som overanalysering. 

Selv prøver jeg ikke på noen måte å overanalysere eller blåse det ut av proposisjoner, men heller det å sette et kritisk blikk og søkelys på de moralske fallgruvene en app som Pokemon Go innehar. 

Hører dere kaller candien for "proteiner", men det er da vitterlig ukorrekt og ren, skjær ønsketenkning. Når de markerer denne næringen som candy er det snakk om karbohydrater og det bygger jo på ingen måte muskeler, styrke eller bidrar til en sunn og sterk kropp. Så denne candyen er på ingen måte sunn for en overvektig Pokemon slik som Snorlax. 

Det blir også dratt frem at Snorlax finner candien og ikke spiser candien, men dette er bare deler av sannheten. For etter Snorlax har funnet nok candy så kan man "bruke candien" på Snorlax, det står ikke bytte, så det vil si at pokemonen faktisk spiser candien for å bli sterkere. Og som jeg nevnte over så gjør ikke karbohydrater deg sterkere, så her vranglæres barn til å tro at godteri hører med til et sunt treningskosthold.

Jeg glemte dessuten å dra frem faktum at det bidrar til stigmatisering av overvektige når en Pokemon som Snorlax regelrett går på tur/skattejakt med motivasjon om å finne godteri. For denne candien er selve drivkraften til hvorfor man skal gå tur med Pokemonen, ikke treningsglede. Så oppsummert gir dette spillet et signal til vår generasjon om at trening og kosthold ikke er  så viktig, men at vi heller burde fokusere på vårt å samle opp mat vi liker slik at vi kan binge spise, noe som er særdeles bekymringsfullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen misforstår du helt. Du er under den misoppfatningen av at pokemons kan sammenlignes med mennesker. Noe de ikke kan. La oss si at pokemons lever på pokemon candy. Snorlax sin candy heter Snorlax candy. Denne candyen er da spesielt utviklet for Snorlax. Den er designet etter Snorlax sitt behov. Ok, la oss si at det ikke er treningsglede som ligger bak turene. Det er behovet for å finne mat. Mat Snorlax trenger. Altså er turene man går med Snorlax sanking av mat. Hvorfor går du på butikken? For gleden av en gåtur, eller for å skaffe mat? Nettopp. Dette spillet viser at man må jobbe for å få den maten man trenger for å overleve. Man får ikke det man trenger servert i fanget mens man bare sitter på sofaen. Man må ut og gå. Jobbe for å skaffe mat. Altså lærer dette spillet oss at man må jobbe for å overleve. Spillet forbereder barna til voksenlivet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

...Synes forøvring din fatshaming av snorlax er noe forkastelig.

:jepp: 

932c517227a10bfbe1a53037314f9053d40c6ae3Æ

bed.jpg?w=64

miuh5sov78l22e9gcdua.jpg

:rodmer: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pokemon Go blir av mange sett på som et mobilfenomen som motiverer folk til å være aktive og mosjonere. Selv er jeg av en helt annen oppfatning og mener derimot at Pokemon Go er et spill som fremmer dårlig livsstil og usunne valg. 

I spillet har du bl.a. et buddy system, hvor du kan gå tur med en av dine Pokemons. I utgangspunktet er dette en bra tanke og god intensjon da flere av Pokemonene er litt runde rettligere sagt småfeit eller litt overvektig. Da er selvsagt mosjonering viktig, men det faller på sin egen urimelighet når dette buddy systemet premieres med at man får candy, eller godteri. Her kan man bl.a. velge å gå på tur med Snorlax, dette er en av de større Pokemonene i spillet og har en vekt som kan kategoriseres som fedme. 

For hver 5. kilometer denne overvektige Pokemonen går så får man en melding om at "Snorlax found a candy". Dette finner jeg veldig provoserende av flere grunnen. At en Pokemon som i utgangspunktet sliter med fedme, skyhøyt kolesterol og på antagligvis på grensen til livsstilssykdommer som diabetes type 2 skal belønnes med godteri blir helt feil. I tillegg sender det signaler om at overvektige som mosjonerer er grådige, usunne og lett faller for fristelser som godteri og annen junk mat. Dette er både stigmatiserende og veldig fordomsfult av skaperene bak Pokemon Go.

Vi kan spørre oss selv om dette virkelig er et spill vi ønsker at våre barn skal holde på med? Ønsker vi virkelig at våre barn skal bli fylt med slike fordommer, umoralske holdninger og dobbeltmoraler? Vil vi virkelig eksponere våre barn for et "alktivitetsspill" som i det skjulte har en agenda hvor de promoterer binge eating og at et sunt kosthold ikke er viktig? At de bygger spillet på fordommer og stigmatisering slik at barna kan ta til seg disse holdningene? 

Noen vil kanskje si jeg trekker det litt langt, men da må jeg spørre dere, "har vi blitt totalt ukritiske dagens samfunn og mistet våre kognitive og resonnerende egenskaper"? Her burde vi være mer skeptiske til ikke bare Pokemon Go som produkt men også hvordan populærmedia og samfunnet påtvinger vår generasjon verdier pg holdninger som ikke burde sett dagens lys.

😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kødder du nå? :fnise: Dette er åpenbart en nyskapende og ganske morsom trolletråd :fnise:

Anonymkode: a751e...ff8

Ha ha. Ja, den har god underholdningsverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...