AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #1 Skrevet 14. februar 2017 Jeg har 50% omsorg for min 6 år gamle datter. Det er 2 og et halvt år siden jeg ble skilt. Det var jeg som ville ut av forholdet. Etter ca et år fant eksen seg en ny dame. Hun ble relativt fort involvert i min datters liv. Var veldig dedikert og engasjert, men tok også mye plass. Hun fornektet seg ikke for å legge ut bilder av seg selv og datteren min i familiekonstilasjoner på facebook, eller troppe opp juletrefester og innta rollen som mor fremfor meg. Jeg trakk meg litt tilbake, for det ble ikke naturlig for meg å konkurrere med henne om plassen, men det gjorde vondt likevel, og en dag sprakk det for meg. Jeg skrev en melding om at jeg ikke ønsket at hun skulle være med på tilstelninger lenger, fordi jeg mente hun invaderte rollen min, og tok for mye plass. Eksen min mente jeg overreagerte. Jeg gikk etterhvert tilbake på det jeg hadde sagt, tenkte at jeg måtte tenke på barnets beste. Men, i går var det innskriving på skolen. Hun dukket opp der. Begynte umiddelbart å "ordne" med datteren min. Datteren min er glad i sin stemor og tok henne i hånden. Sammen gikk de frem til innskrivingspulten, og jeg ble stående og ta bilder. De fortsatte inn i lokalet. Min eks og hans nye kjæreste med min datter i hånden foran meg. De hilser på rektor, og rektor ser lit forvirret på meg. Ingen av dem presenterer meg. Jeg følte meg så dum. Skikkelg femte hjul på vogna. Etter at barna hadde hatt "undervisning" fortsatte hun å løfte, styre og tulle med datteren min. Da klarte jeg ikke holde tårene tilbake. Jeg ba min eksmann om å bli med ut i bilen og hente sakene hennes. Jeg var opprørt, lei meg og kjeftet, før jeg kjørte. Han sa at jeg overreagerte. Når jeg kom hjem spurte jeg den nye kjæresten hans på sms om hun ville ta en kopp kaffe med meg slik at vi kunne prate. Hun ville ikke det før jeg og Johan hadde vært på familievernkontoret. Da sendte jeg henne denne meldingen. Jeg har ikke fått noe svar. Kjære ....... Du så sikkert at jeg var opprørt da jeg gikk i dag. Hvis du ikke skjønte hvorfor, så vil jeg gjerne forklare. Jeg vil begynne med å si at jeg er svært takknemlig for at du er så dedikert og engasjert i ..........liv. Selv om jeg kanskje følte meg litt truet av det til å begynne med, så har jeg lært å sette pris på det. Tusen takk for det. Men, jeg er moren hennes. Det er jeg som skal henge jakken på knaggen og ordne henne på håret før hun går inn. Det er jeg som skal snakke med lærerne ved innskrivingspulten. Det er jeg som skal ta rektor i hånda først og presentere meg som mor. Alt dette tok du fra meg i dag, .......... Og jeg kommer aldri til å få oppleve det igjen. For mitt eneste barn skrives bare inn på skolen én gang. Jeg skjønner at du er glad i barnet mitt, og .........var sikkert glad for at du var der. Akkurat som hun ville vært glad hvis bestemor eller noen andre hun bryr seg om var der, men det gir det verken rett eller frihet til å ta fra meg disse tingene. Hun er mitt barn. Jeg skal ikke være nødt til å konkurrere med deg om plassen. Jeg håper at du viser mer hensyn i fremtiden. Klem fra ...... Anonymkode: 309ae...5a0 26
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #2 Skrevet 14. februar 2017 Jeg synes overhodet ikke du overreagerer. Det var også en fin sms - viktig å ikke bare kjefte og anklage og banne. Stemor her var tankeløs og taktløs, og det var eksmannen din også. Men jeg synes du hadde litt ansvar for å tak i situasjonen også. Gå frem til stemor, si vennlig men bestemt, i en lett tone (siden det er foran barnet), at det er vel helst du som mor som skal følge barnet til skolen. IKke bare stå passiv og la det skje, uten å gjøre noe der og da. Anonymkode: 361be...388 47
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #3 Skrevet 14. februar 2017 Stakkars deg. Er stemor selv, men kunne aldri, aldri gjort noe sånt! Hun har vel ikke barn selv, så hun forstår kanskje ikke dette. Synes meldingen var bra. I tillegg burde far få seg en skikkelig smekk og lande forelskelsen sin bittelitt.. Anonymkode: 028d8...bf6 17
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #4 Skrevet 14. februar 2017 Fikk du noe svar? Anonymkode: 3ead8...1b2 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #5 Skrevet 14. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fikk du noe svar? Anonymkode: 3ead8...1b2 Nei, det ser ikke ut til at hun har lest meldingen selv om hun har vært "aktiv" etter jeg sendte den. Ikke noe svar. Anonymkode: 309ae...5a0 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #6 Skrevet 14. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, det ser ikke ut til at hun har lest meldingen selv om hun har vært "aktiv" etter jeg sendte den. Ikke noe svar. Anonymkode: 309ae...5a0 Veldig dårlig gjort av henne, meldingen var veldig fin. Bra at du ikke kjeftet. Ellers burde dere ta en samtale alle tre om hvilke roller dere skal ha. Hva som er greit og ikke ? Håper hun er tilbøyelig til å ta den samtalen. Anonymkode: 3ead8...1b2 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #7 Skrevet 14. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, det ser ikke ut til at hun har lest meldingen selv om hun har vært "aktiv" etter jeg sendte den. Ikke noe svar. Anonymkode: 309ae...5a0 Du trenger mer selvtillit, slik at du får tilbake kontrollen. Sendte du melding på messenger, så kan hun ha lest den selv om den står som ulest. Anonymkode: fc655...64e 8
FluffyJuggernaut Skrevet 14. februar 2017 #8 Skrevet 14. februar 2017 Jeg syns hun går langt over grensen, og skjønner ikke at eksen din syns dette er greit. Syns meldingen din var fint skrevet, forhåpentligvis tar hun å innser at hun har tråkket over en grense og tar mer hensyn. Uansett så må du ikke finne deg i å bli behandlet slik. Datteren din har bare én mamma og én pappa, mange andre kan være glad i henne og bry seg om henne. Men ingen av dere burde la den andre tilegne nye kjærester deres rolle. 13
Kinno Skrevet 14. februar 2017 #9 Skrevet 14. februar 2017 Hun eier jo ikke skam... nei jeg forstår at dette er tungt. Dere har tydeligvis vidt forskjellige personligheter og du er en type som ikke stikker deg fram for mye og det skal du iallefall ikke straffes for på den måten der. Meldingen var veldig gjennomtenkt og fin og jeg hadde nok ikke klart å være så rolig selv. Jeg hadde vel bedt henne dra til helvete. Bare det at du takler det på den måten viser hvor god du er som menneske og mor. 18
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #10 Skrevet 14. februar 2017 Huff, jeg ble lei meg på dine vegne, TS. Håper denne episoden kan være en vekker, slik at det blir endring på ting nå. Det er kanskje ikke uten grunn at mange skilte foreldre ikke går sammen på slike arrangement. At man bestemmer på forhånd hvem som skal være der på innskriving, hvem på juleavslutning, hvem på 17. mai. Synes det var en fin melding, som HELT sikkert får henne til å tenke seg om, selv om hun kanskje ikke vil innrømme det. Anonymkode: c1902...34f 7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #11 Skrevet 14. februar 2017 2 minutter siden, Kinno skrev: Hun eier jo ikke skam... nei jeg forstår at dette er tungt. Dere har tydeligvis vidt forskjellige personligheter og du er en type som ikke stikker deg fram for mye og det skal du iallefall ikke straffes for på den måten der. Meldingen var veldig gjennomtenkt og fin og jeg hadde nok ikke klart å være så rolig selv. Jeg hadde vel bedt henne dra til helvete. Bare det at du takler det på den måten viser hvor god du er som menneske og mor. Jeg er ikke noen stille person jeg heller. Men, som mor har jeg litt dårlig selvtillit. Jeg slet med fødselsdepresjon, og det har vært tungt og vanskelig fot meg å takle foreldrerollen etterpå. Jeg begynte også å gå til psykolog, og fikk diagnosen emosjonelt ustabil personlighetssforstyrrelse. Jeg har vært helt åpen til barnefar om dette. Jeg følte han fotjente å vite det, ettersom jeg nok ikke har vært enkel å leve med. Men, jeg angrer på at jeg utleverte meg. Han bruker dette mot meg, og minimaliserer alle reaksjoner jeg har til personlighetsforstyrrelsen. Dame på familievernkontoret måtte faktisk be han om å slutte med det. Jeg har spurt om ikke alle tre kan gå dit og snakke sammen. Jeg har ikke fått noe svar. Anonymkode: 309ae...5a0 12
palamina Skrevet 14. februar 2017 #12 Skrevet 14. februar 2017 Den meldingen du sendte var flott skrevet, og jeg tror den må ha truffet godt. Jeg syns du er fabelaktig flink til å legge sinne og frustrasjon til side og forklare for denne sosiale analfabeten hvordan menneskelige relasjoner fungerer. For ei kjærring! Jeg er stemor selv, og absolutt ikke uten feil. Men stemoren du beskriver i denne tråden mangler virkelig skrupler, oppdragelse og omtanke for andre. At det går an å kjøre over noen på den måten er helt utrolig. Hun dummet seg jo også kraftig ut overfor de ansatte på skolen da hun bare tok din plass. At hun ikke ser det selv! Jeg håper ikke du blir skuffet hvis det viser seg at hun ikke har tatt til vettet, da får du vel bare ta frem teskje og fortelle henne hvor skapet skal stå. Noen mennesker forstår bare store bokstaver. 9
palamina Skrevet 14. februar 2017 #13 Skrevet 14. februar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff, jeg ble lei meg på dine vegne, TS. Håper denne episoden kan være en vekker, slik at det blir endring på ting nå. Det er kanskje ikke uten grunn at mange skilte foreldre ikke går sammen på slike arrangement. At man bestemmer på forhånd hvem som skal være der på innskriving, hvem på juleavslutning, hvem på 17. mai. Synes det var en fin melding, som HELT sikkert får henne til å tenke seg om, selv om hun kanskje ikke vil innrømme det. Anonymkode: c1902...34f Innskriving er nettopp en ting som bare skjer en gang i livet og da er selvfølgelig begge foreldrene til stede. Den dagen kan steforeldre holde seg hjemme eller i det minste i bakgrunnen. 20
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #14 Skrevet 14. februar 2017 1 time siden, palamina skrev: Innskriving er nettopp en ting som bare skjer en gang i livet og da er selvfølgelig begge foreldrene til stede. Den dagen kan steforeldre holde seg hjemme eller i det minste i bakgrunnen. OK, hos oss var jeg den eneste som dro pga at mannen var på jobb. Innskriving er en ting, så kommer første skoledag (som vel er viktigere enn innskriving, i allefall her hvor jeg bor). Men mulig det er litt ulikt opplegg på de ulike skolene. Det er mye rart som skjer en gang i livet - innskriving er en av mange ting. Det er nok på tide å diskutere slikt, ikke sikkert at far og stemor er så bevisste på at de trår over grenser. Har venner som er skilte, og ikke har spesielt godt forhold til hverandre. Det er vel stort sett kun i konfirmasjonen at de har vært sammen om å delta. Jeg sier ikke at det er bra, men at det er viktig å snakke om hvordan en vil ha det. Og hvis man vil delta alle sammen i begivenheter i barnets liv, må man prate om det. Ellers må man bytte på å være til stede. Anonymkode: c1902...34f 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #15 Skrevet 14. februar 2017 Tenker en tur på familievernkontoret kan være greit, jeg. Der kan dere bestemme helt konkret hva det er ok at hun er med på, og hva ikke. Skolen kan for eksempel være bare "din" og fars. Vi som ikke er skilt går alltid bare en på slike ting, jeg har ingen bilder fra "innskriving" for førstemann, men husker hun og jeg gikk på kafe etterpå og feiret. Kunne ikke du gjort det, ta med barnet ut en annen dag, gjøre noe ut av andre ting der stemor ikke er tilstede (høytidelig innkjøp av penal eller skoleklær, lekeavtale med en ukjent som kommer i klassen, hva som helst. Alt er jo første gang første gang,). Ikke gjør det verre enn det er, og ikke eskaler denne "konkurransen". Det kommer første skoledag, julekonsert, julefrokost, foreldremøter, foreldretreff, bursdager og jul. Jeg bare ser i min datters klasse: Jeg stresser av gårde til sommeravslutning, mens mannen må på lucia-treff i barnehagen. Han slipper da juletrefesten, mens han går på foreldrekonferansetimen. Men: De som er skilt, der stiller de mannsterke opp: På "3.trinn synger julesanger" før jul hadde den ene jenta intet mindre enn far, mor, farmor, ny stefar, søster og nyfødt bror tilstede. Farmor antar jeg var huka inn for anledningen siden "ny stemor vi har møtt flere ganger" ikke var der. Dette var k.l8.15 en vanlig tirsdag, ingen andre besteforeldre eller andre kom, vi satt og så på klokka etter når vi kunne stikke på jobb, mens de seks hadde tydeligvis gjort en større familiebegivenhet ut av dette. Samme har det vært på andre arrangement. Det ser veldig slitsomt ut å konkurrere slik. Snakk med eksen din, og sørg for at dere er minst mulig tilstede alle tre på slike ting. Det var helt unødvendig at hun var der. Anonymkode: 865e8...f14 10
Gjest antbug Skrevet 14. februar 2017 #16 Skrevet 14. februar 2017 Dette blir altfor mye innblanding selv om det sikkert er godt ment og det er tydelig at hun er glad i ungen. Hun stjeler jo store og viktige mammaøyeblikk fra deg! Å ta over skoleinnskrivingen er å gå langt over streken, synes jeg. Her må du tørre å være tydelig og sette grenser.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #17 Skrevet 14. februar 2017 Jeg er stemor selv og vet at det kan være vanskelig å vite hva man skal delta på og hva man bør styre unna. Enkelte ting ønsker kanskje barnet selv at alle omsorgspersoner skal være med på, men likevel bør fornuften seire og la mor og far få enkelte øyeblikk for seg selv. Det du opplevde er helt klart et øyeblikk der stemor burde holdt seg unna! Jeg skjønner at dette var veldig vondt for deg, og veldig tankeløst av far og stemor. Jeg selv holdt meg unna skoleavslutninger og kamper det første året (etter at vi ble samboere) og mitt stebarn var eldre slik at det var andre ting som gjorde at jeg følte jeg kunne delta: Skole Grand Prix med fem hundre andre foreldre, og turneringer med hundre andre foreldre og familiemedlem. Jeg har aldri vært med på foreldremøter, kun et informasjonsmøte om valg av videregående da mor ikke kunne delta og ønsket at jeg ble med siden far (min samboer) har litt dårlig hukomelse og hun visste at jeg fikk med meg alt. Hadde mitt stebarn vært yngre hadde jeg ikke deltatt på innskriving, ei heller første skoledag. Det er vel mer vanlig at kanskje stemor heller gjør litt ekstra stas på barnet når barnet kommer hjem.... Det kommer ting som det er koselig å ha med både mor og far+stemor, tenker at når det er naturlig at en bestemor er med kan stemor være med også. En stemor bør/skal være en god omsorgsperson, men det er tross alt mor og far som er foreldre (tenker da på de familier der foreldre har delt omsorg og begge foreldre deltagende i livet til barnet) Jeg synes du skrev en veldig flott melding til stemoren, og håper at hun skjønner at hun gikk over streken og at hun bør trå litt mer varsomt og i bakgrunnen. For meg virker hun oppriktig glad i barnet og så klart ønsker å delta, men dette var langt over streken! Anonymkode: a9f7e...aa5 9
Biloba Skrevet 14. februar 2017 #19 Skrevet 14. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tenker en tur på familievernkontoret kan være greit, jeg. Der kan dere bestemme helt konkret hva det er ok at hun er med på, og hva ikke. Skolen kan for eksempel være bare "din" og fars. Vi som ikke er skilt går alltid bare en på slike ting, jeg har ingen bilder fra "innskriving" for førstemann, men husker hun og jeg gikk på kafe etterpå og feiret. Kunne ikke du gjort det, ta med barnet ut en annen dag, gjøre noe ut av andre ting der stemor ikke er tilstede (høytidelig innkjøp av penal eller skoleklær, lekeavtale med en ukjent som kommer i klassen, hva som helst. Alt er jo første gang første gang,). Ikke gjør det verre enn det er, og ikke eskaler denne "konkurransen". Det kommer første skoledag, julekonsert, julefrokost, foreldremøter, foreldretreff, bursdager og jul. Jeg bare ser i min datters klasse: Jeg stresser av gårde til sommeravslutning, mens mannen må på lucia-treff i barnehagen. Han slipper da juletrefesten, mens han går på foreldrekonferansetimen. Men: De som er skilt, der stiller de mannsterke opp: På "3.trinn synger julesanger" før jul hadde den ene jenta intet mindre enn far, mor, farmor, ny stefar, søster og nyfødt bror tilstede. Farmor antar jeg var huka inn for anledningen siden "ny stemor vi har møtt flere ganger" ikke var der. Anonymkode: 865e8...f14 Jeg har vært på konsert på skolen til mitt tantebarn som skulle synge, da jeg hadde fri pga skiftarbeid. Bestemor som er pensjonert var også med, og barnets mor som kan flexe litt. Foreldrene er gifte. Barnet var så stolt og glad for at vi deltok. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #20 Skrevet 14. februar 2017 53 minutter siden, Biloba skrev: Jeg har vært på konsert på skolen til mitt tantebarn som skulle synge, da jeg hadde fri pga skiftarbeid. Bestemor som er pensjonert var også med, og barnets mor som kan flexe litt. Foreldrene er gifte. Barnet var så stolt og glad for at vi deltok. Klart det. Broren min har vært med meg på juletrefest i barnehagen, og besteforeldre på korpskonsert. Men pleier du å være med på sommeravslutningen i barnehagen, (når det er fire andre fra barnets familie der), og julefrokosten på skolen, og SFO-danseoppvisningen, og FN-dag og påskefrokost og var du på INNSKRIVNINGEN, første skoledag, grillfesten på SFO, klassetreffet med foreldre og julegrantenningen? Det er summen av alle disse arrangementene, der jeg bare ser de nyetablerte doble familiene stille så mannsterke opp hver eneste gang, eller ikke stille i det hele tatt. Klart en bestemor eller tante er med av og til, særlig på konserter, og klart barna setter pris på det. Jeg har bare lagt merke til at enten er ingen der, eller så er de altså 6 stykker i den ene familien. Det vanlige er at en av foreldrene følger. Anonymkode: 865e8...f14 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå