AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #1 Skrevet 14. februar 2017 Hvor ofte har dere hatt UVI ila. Svangerskapet? Vet dere årsaken til UVI ? Dårlig hygiene? Matvaner? Andre ting? Er virkelig ikke glad i antibiotika, og dette er tredje gangen jeg er satt på en antibiotika kur, bare i dette svangerskapet ! Den første kuren var mistanke om uvi i starten av svangerskapet , det andre var en antibiotika kur pga sykdom og den tredje er nå igjen pga UVI ... før det har jeg fått antibiotika kanskje 3-4 ganger i mitt liv, men ikke pga UVI (pga kviser). er så redd for hvordan det kan påvirke barnet (er i 8.mnd) og selv om legen har skrevet det ut og mener det er trygt for barnet, så er det likevel med motvilje at jeg tar den og kun fordi legen sier at jeg må....i tillegg er jeg redd for antibiotika resistens. Har dere hørt eller opplevd at antibiotika kur under svangerskapet (i samråd med lege) har hatt noen negative effekt på babyen i magen ? Og hvorfor i huleste får jeg UVI nå? Anonymkode: 9f9ab...58d
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #2 Skrevet 14. februar 2017 Du er bare mer utsatt for UVI i svangerskapet enn ellers. Vanligvis skyldes UVI at tarmbakterier kommer opp i urinrøret og er generelt hyppigere hos kvinner enn hos menn fordi avføringsåpningen er kortere fra urinrøret hos kvinner. Som gravid er du mer utsatt av andre årsaker. Bakteriefloraen i underlivet er endret ved graviditet, imunforsvaret er litt dårligere enn ellers samt at trykket fra livmoren på blæren kan gjøre at det er vanskeligere å få tømt urinblæren helt når du går på do. Bare ta antibiotikaen. Det er langt bedre enn å risikere nyrebekkenbetennelse med å la være. Anonymkode: 763ea...85e
-T- Skrevet 14. februar 2017 #3 Skrevet 14. februar 2017 Hadde Uvi og fikk antibiotika to ganger sist svangerskap, har ikke hatt Uvi før eller etterpå så helt normalt under graviditet..
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #4 Skrevet 14. februar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor ofte har dere hatt UVI ila. Svangerskapet? Vet dere årsaken til UVI ? Dårlig hygiene? Matvaner? Andre ting? Er virkelig ikke glad i antibiotika, og dette er tredje gangen jeg er satt på en antibiotika kur, bare i dette svangerskapet ! Den første kuren var mistanke om uvi i starten av svangerskapet , det andre var en antibiotika kur pga sykdom og den tredje er nå igjen pga UVI ... før det har jeg fått antibiotika kanskje 3-4 ganger i mitt liv, men ikke pga UVI (pga kviser). er så redd for hvordan det kan påvirke barnet (er i 8.mnd) og selv om legen har skrevet det ut og mener det er trygt for barnet, så er det likevel med motvilje at jeg tar den og kun fordi legen sier at jeg må....i tillegg er jeg redd for antibiotika resistens. Har dere hørt eller opplevd at antibiotika kur under svangerskapet (i samråd med lege) har hatt noen negative effekt på babyen i magen ? Og hvorfor i huleste får jeg UVI nå? Anonymkode: 9f9ab...58d http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/urinveisinfeksjon-hos-gravide-2603.html?page=5 Generelt kan det være verre med ubehandlet UVI i svangerskapet, enn med antibiotika. Pass på å fullføre hele kuren selv om du føler deg bedre. Anonymkode: 1659c...ae3
geene Skrevet 15. februar 2017 #5 Skrevet 15. februar 2017 Veldig vanlig å få UVI under et svangerskap, slik som folk nevner. Jeg har kun hatt UVI mens jeg var gravid.
Hadena Skrevet 15. februar 2017 #6 Skrevet 15. februar 2017 På 14.2.2017 den 1.29, AnonymBruker skrev: Hvor ofte har dere hatt UVI ila. Svangerskapet? Vet dere årsaken til UVI ? Dårlig hygiene? Matvaner? Andre ting? Er virkelig ikke glad i antibiotika, og dette er tredje gangen jeg er satt på en antibiotika kur, bare i dette svangerskapet ! Den første kuren var mistanke om uvi i starten av svangerskapet , det andre var en antibiotika kur pga sykdom og den tredje er nå igjen pga UVI ... før det har jeg fått antibiotika kanskje 3-4 ganger i mitt liv, men ikke pga UVI (pga kviser). er så redd for hvordan det kan påvirke barnet (er i 8.mnd) og selv om legen har skrevet det ut og mener det er trygt for barnet, så er det likevel med motvilje at jeg tar den og kun fordi legen sier at jeg må....i tillegg er jeg redd for antibiotika resistens. Har dere hørt eller opplevd at antibiotika kur under svangerskapet (i samråd med lege) har hatt noen negative effekt på babyen i magen ? Og hvorfor i huleste får jeg UVI nå? Anonymkode: 9f9ab...58d Det er vanlig med UVI i svangerskap, du leverer urinprøve hver gang du er til svangerskapskontroll for å sjekke blandt annet om du har UVI. Hos gravide skal UVI behandles selv om pasienten ikke har symptomer på det (du må ha symptomer for å få behandling som ikkegravid). Dette er fordi UVI kan sette igang fødselen alt for tidlig, som er svært uheldig for barnet. Årsaken til UVI kan være så mange, hormonene påvirker urinveiene, musklene slapper mer av, livmoren presser på blæra osv. Noen holder igjen for å ikke tisse så ofte, det er sett at det har en sammenheng. Noen tørker seg feil vei (bakfra og fremover i stedet for fremme og bakover); dette har med at normalfloraen, altså de normale bakteriene i tarmen og avføring blir dratt fremover og kommer inn urinveiene og lager infeksjon. Det er også noen som får UVI når de ikke tisser etter sex. Det er trygt for barnet, og legen ville aldri skrevet det ut om det ikke hadde vært det. Risikoen for å bli skikkelig syk selv og at barnet blir fortidligfødt er økt ved UVI. Altså å gå med en ubehandlet UVI er mer alvorlig enn å behandle gravide med antibiotika. Så du skal heller være redd for hva som skjer hvis du ikke får behandling enn hva antibiotika gjør med deg eller barnet. Antibiotikaresistens er et kapittel for seg selv, og det skal du ikke bekymre deg for i denne situasjonen. Så lenge du tar hele kuren vil du ikke bidra til økt resistensutvikling. UVI behandles dessuten med milde antibiotika. Når du tar med urinprøven din til legen sender de den til sykehuset for å finne ut hvilken bakterie som gir UVI - de tester også hvilket antibiotikum som fungerer på den bakterien, og om det som legen din har satt deg på ikke fungerer kontakter han deg. Det er uhyre sjelden. Vi kjenner igjen bakteriene, vi vet hvilke bakterier som vanligvis gir UVI og hvilke antibiotika som fungerer. På bakgrunn av dette gis du et antibiotikum som det antas at fungerer. Vær ikke redd for antibiotikaresistens! Det finnes og er farlig og alt det der, men det er ikke noe du skal bekymre deg for nå i denne situasjonen. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå