Gå til innhold

In your face valgerd!


@riel

Anbefalte innlegg

Et nederlag for den kjærringa er en seier for meg!!!!

Det at de spilleautomatene som skulle innføres har ført til økt spilleavhengighet i Sverige brydde hun seg ikke om. Og spilleavhengigheten forsvinner nå uansett ikke av at det innføres monopol.

Blir bare litt irritert på den kjærringa. Maken til kjerring mot strømmen skal en lete lenge etter :-?

Deler av innlegget er slette. Remyline Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest happyending

Helt enig.. men jeg syns nå man skal forby spilleautomater jeg.. man har jo egentlig ikke behov for dem, støtte til folk som har det vanskelig kan man jo gi på andre måter.. det er jo ikke verdt at så mange i norge skal bli spilleavhengige, det koster jo samfunnet utrolig masse og ødelegger utrolig mange liv, for at hjelpeorganisasjoner skal få mer penger til å hjelpe andre folk i andre land.. Da kan de vel heller begynne å selge flere lodd og slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget ditt Happyending, men vi kan heller ikke forby alt som kan føre til avhengighet. da bør vi jo forby alkohol, for folk kan bli avhengige, usunn mat for at folk kan bli avhengige, KG for at folk kan bli avhengige :ler: etc. etc.

Hvordan skal det da gå med oss normenn når vi reiser til utlandet :klø: :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest happyending

Jeg skjønner og poenget med at vi ikke kan forby hva som helst.. Og jeg er veldig enig i det, at vi er nødt til å ta ansvar for egne handlinger og sånn.. Jeg ser bare ikke helt poenget i å ha de spillemaskinene.. For hvis man syns det er gøy med disse her, så blir man veldig lett bitt av basillen.. Jeg vil tro det er lettere å bli spilleavhengig enn alkoholiker.. Litt dumt å forby alkohol når noen havner utpå mens de fleste drikker alkohol i godt selskap, for å si det på en teit måte..

Jeg jobber på et senter, og de som spiller på disse automatene er ungdom som ikke egentlig burde hatt råd til å spille, samt ganske "slitne" folk som du liksom kan se at har dårlig råd.. Ganske synd i grunn... Så jeg syns det er en enkel ting å bare fjerne.. Men man kan kanskje senke toppgevinstnivået slik at det ikke blir så veldig mye å hente?

Jeg husker når jeg var liten, disse festlige kronesmaskinene som man liksom skulle slå på en sånn ting på sida og så føyk krona ut og så skulle man liksom treffe et sånt "hull" og om man traff så vant man en tier eller femmer eller noe.. Det var stas det... hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

in_your_face? Unnskyld meg, men hvor gammel er du?

Totalforbud synes jeg ikke er en god løsning. Å regulere markedet er jeg for. Kan være strenge krav også for min sin del, min ikke totalforbud.

Jeg kan se en fordel at det skal være monopol: Det blir bare ett selskap å forholde seg til om noe forhold er oversteget. Mer effektivt å sette inn sanksjoner. Og skal markedet begrenses veldig mye, så er det kanskje bare "overlevende" for ett selskap? Vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser her snakk om hvor mye spilleavhengighet koster staten....Ikke i nærheten av det de tjener på den. Det finnes idag så vidt jeg vet INGEN statlige institusjoner for spilleavhengige, men skattepengene fra overskuddet av spilleinntektene får de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan kanskje senke toppgevinstnivået slik at det ikke blir så veldig mye å hente?  

Dessverre så er det ikke bare toppgevinstene som lokker, men faktisk et nøye produsert lysorkester på hver automat. Disse blinkende lysene lokker folk fra øst og vest. Ser man en spilleautomat uten lys nå til dags virker den uintr. eller ute av drift!

Når det gjelder det om at spilleautomater burde fjernes eller evnt. reguleres er ejg ikke helt sikker på. Det er jo 18 års grense på automatene, men den blir sjelden overholdt ser jeg. Dessverre er det ikke mange som tør gå bort til en guttegjeng som står og spiller, selv om man tydelig ser at de er under 18.

Fjerning blir nok litt i drøyeste laget. Men regulering ved at man informerer alle ansatte ved plassen der automatene skal plasseres om lover, regler og konsekvenser kan nok hjelpe litt. At det blir færre automater er en mulighet, at toppgevinstene blir mindre og at endel av lysene blir fjernet kan kanskje bidra til at spilleavhengigheten blir noget mindre. En god prosentandel av hva staten får inn av inntekter til spilleautomater (evnt. skatting av firmaene som leier ut automatene) burde gå til forebygging og behandling for spilleavhengighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

in_your_face? Unnskyld meg' date=' men hvor gammel er du?[/quote']

Måtte bare få ut litt frustrasjon. Hater den dama, og blir sint hvær gang hun er på TV :evil:

Den her politikken om å værne alt og alle mot seg selv her i landet syns jeg er helt patetisk. Men det var et godt forslag i den spilleautomat saken. det var at automatene ikke skal spy ut penger, men verdibevis som kan innkasseres mot at personen viser gyldig ID.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sett litt for mye Ricki Lake eller JErry Springer?

Forøvrig er det nok ikke Svarstad Hauglands personlige vilje å verne folk mot alt - det er KrFs offisielle politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte Svarstad Haugland påstå at hennes mål med statlig spillemonopol var å få færre spilleavhengige. Maken til tøv. Dersom det var planen hadde hun fjernet spilleautomatene.

Personlig synes jeg disse maskinene burde vært i egne lokaler, slik at folk ikke spilte på impuls. Jeg ser at mange står å spiller på jernbanestasjonen hos oss. Ikke rart, for det er jo ikke noe annet å ta seg til.

Kanskje NSB og spillaktørene står i ledtog (dårlig ordspill). NSB lover å forsinke togene i gjennomsnitt 10 minutter, mot å få provisjoner av det som blir lagt igjen av penger på spilleautomatene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett litt for mye Ricki Lake eller JErry Springer?

Forøvrig er det nok ikke Svarstad Hauglands personlige vilje å verne folk mot alt - det er KrFs offisielle politikk.

Oops. Kan det tenkes at jeg har såret en Krf tilhenger??!! :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happyending

Personlig synes jeg disse maskinene burde vært i egne lokaler, slik at folk ikke spilte på impuls. Jeg ser at mange står å spiller på jernbanestasjonen hos oss. Ikke rart, for det er jo ikke noe annet å ta seg til.  

Det syns jeg hørtes ganske smart ut egentlig.. Men da bør betjeningen ha et ansvar med å sjekke at ikke folk under 18 spiller..

Ellers syns jeg og det var smart med det å senke toppgevinstnivået.. Og å fjerne litt lys og sånn..

Jeg sier ikke det at staten har så mye utgifter i form av institusjoner, men det går ut over mange enkelpersoner.. Enkeltpersoner som opparbeider seg veldig høy spillegjeld, både privat og offentlig, og får problemer med det, tvinges til å gjøre innbrudd og underslag.. Og til syvende og sist blir det statens problem, for det er vi mennesker som bor i norge som er staten - om dere skjønner hva jeg mener med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Strengt tatt burde man forby alkohol. 10% drikker 50% av den totale mengde. Samfunnet tjener på deres elendighet. Dette er verre enn spillegalskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Strengt tatt burde man forby alkohol. 10% drikker 50% av den totale mengde. Samfunnet tjener på deres elendighet. Dette er verre enn spillegalskap.

Tror du ikke folk klarer å koke sammen sin egen alkohol i så tilfelle? Folk flest drikker forsvarlig. Et glass vin til maten, noen øl i godt lag, en aquevit etter julemiddagen.

Vi bør heller skjerpe tiltakene for å hjelpe de som ikke drikker forsvarlig. Jo mer tabulagt alkoholen blir, jo mer anstrengt blir folks forhold til den. Det er defor normenn blir helt galne når de kommer til utlandet der alt er mye billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vi bør heller skjerpe tiltakene for å hjelpe de som ikke drikker forsvarlig. Jo mer tabulagt alkoholen blir' date=' jo mer anstrengt blir folks forhold til den. Det er defor normenn blir helt galne når de kommer til utlandet der alt er mye billigere.[/quote']

Trenger ikke å dra til utlandet for å se nordmenns lite kultiverte og særs galne omgang med alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det fins mange gode tilfeller av det her i landet. Ihvertfall nå i julebordssesongen. Men en normann i syden er som en unge i leketøysbutikken, og det er et i stor grad et resultat av streng alkoholpolitikke haer til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Nei' date=' det fins mange gode tilfeller av det her i landet. Ihvertfall nå i julebordssesongen. Men en normann i syden er som en unge i leketøysbutikken, og det er et i stor grad et resultat av streng alkoholpolitikke haer til lands.[/quote']

Vår bruk av alkohol har lengre tradisjoner enn som så. Selv vår bruk av narkotiske stoffer har et tilsvarende bruksmønster; "binging". Der hvor europeere røyker heroin, setter vi sprøyter. Der hvor europeere drikker noen glass, drikker vi flaska tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...