AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #1 Skrevet 9. februar 2017 Hvor stor er risikoen for at noe kan gå fullstendig galt under narkose og etter at du har våknet fra narkose? Er det flere her som har vært redd for å få narkose? Jeg har bestemt meg for å ta en plastisk operasjon men kjenner nå at jeg er livredd for at noe skal gå galt. At jeg skal få hjertestans, pusteproblemer, blodpropp osv osv.. Uansett hva de rundt meg sier om at dette kommer til å gå helt fint, klarer jeg ikke å roe meg ned og slutte å bekymre meg. Er det bare psyken min som ødelegger meg eller har jeg virkelig noe å bekymre meg for? Setter pris på svar😊 Anonymkode: bae25...fdb
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #2 Skrevet 9. februar 2017 Det er alltid en risiko, men er du ung, sunn og frisk er risikoen liten. Du blir nøye overvåket underveis. Våknet akkurat opp av narkose for 4 timer siden så her gikk det bra ihvertfall Anonymkode: ff327...19f
Antoinette Skrevet 9. februar 2017 #3 Skrevet 9. februar 2017 I Norge har du lite å bekymre deg over. Har fått narkose seks ganger i løpet av livet og alt har gått fint, de passer JÆVLIG godt på deg. Virkelig. 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #4 Skrevet 9. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er alltid en risiko, men er du ung, sunn og frisk er risikoen liten. Du blir nøye overvåket underveis. Våknet akkurat opp av narkose for 4 timer siden så her gikk det bra ihvertfall Anonymkode: ff327...19f Altså jeg har jo tatt blodprøver. Jeg tar ikke noe medisiner, har ikke noen sykdommer. Men er redd for at noe i kroppen min ikke fungerer som det skal som jeg ikke vet om. Jeg er så bekymret at jeg nesten vurderer å droppe operasjonen. Jeg har time til operasjonen i morgen. Gruer meg så mye. Og egentlig ikke for meg selv. Men fordi jeg har barn er så redd for at de skal miste meg pga en operasjon som jeg selv har valgt. Ts Anonymkode: bae25...fdb
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #5 Skrevet 9. februar 2017 Jeg har vært under narkose over 70 ganger (mange av gangene var lett narkose). Det har aldri skjedd noe galt! Det har gått helt etter planen hver gang, og jeg har våknet i god form. Føler meg faktisk bare uthvilt Likevel er jeg hysterisk hver gang. Jeg er alle narkoselegers skrekk! Jeg er sikker på at det sladres om meg på kantina, og at det er et advarselstegn bak navnet mitt. Jeg vet ikke hvorfor jeg er så redd, jeg burde være vant til det nå. Det må være en fobi! Skjønner hva du mener! Lykke til, det går bra! Anonymkode: 17da5...21c
Brukerano Skrevet 9. februar 2017 #6 Skrevet 9. februar 2017 Har hatt narkose 6 ganger. Jeg lever enda! 😄 Er 22
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #7 Skrevet 9. februar 2017 Narkose er ikke det du trenger å bekymre deg for, men operasjonskomplikasjoner og infeksjoner er det en mye høyere andel av. Var forbauset hvor stor % komplikasjonsfare det var ved implantat-operasjoner. Anonymkode: 7ec94...fc4 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #8 Skrevet 9. februar 2017 Har kollegaer som har jobbet over 30 år som anestesileger, og har aldri opplevd noe dårlig utfall hos friske pasienter/elektive operasjoner. Mer blodtap enn normalt, litt lengre rekovalenstid, et arr som ikke gror optimalt, osv, ja, det hender. Mye av det kommer an på pasienten, gener, kosthold, vekt osv. Men respirasjonsstans, trombose, død, langtidsskader osv? Nei. Anonymkode: 1764b...dfc
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #9 Skrevet 9. februar 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Narkose er ikke det du trenger å bekymre deg for, men operasjonskomplikasjoner og infeksjoner er det en mye høyere andel av. Var forbauset hvor stor % komplikasjonsfare det var ved implantat-operasjoner. Anonymkode: 7ec94...fc4 Jeg sa til kirurgen i dag at jeg er veldig bekymret for narkosen. Han så litt rart på meg og sa "hvorfor det"? Han sa at jeg kan prate med anestesi legen i morgen og stiller eventuell spørsmål. Men bare det at jeg må skrive under på papirer at jeg har forstått risikoen ved operasjonen osv, skremmer livet av meg. Er det normal at man ved plastisk kirurgi må skrive under på papirer av alle informasjon man har fått av klinikken. Informasjon angående ting du må gjøre før operasjonen, etter operasjonen, farer som kan oppstå. Og at jeg gir dem.tillatekse til å handle ettersom det kan oppstå komplikasjoner osv..jeg har sitter på Google nå hver dag i 2 uker og sjekket risikoer med narkose, operasjonen, etter operasjonen, lest om noen dødsfall. Til og med noen som har dødd flere dager etter operasjonen. Er helt fortvila. Ts 😐 Anonymkode: bae25...fdb
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #10 Skrevet 9. februar 2017 jeg røyker ikke, drikker ikke, har normalt kosthold. Men så bekymrer jeg meg fordi jeg vet at jeg har dårlig blodsirkulasjon, også er jeg veldig stiv i nakke og skuldre. Mye smerter i ryggen pga mange år i en jobb som er fysisk krevende. Ts Anonymkode: bae25...fdb
Gjest Axl Rose Skrevet 9. februar 2017 #11 Skrevet 9. februar 2017 (endret) Alltid en risiko uansett alder og hvor frisk man er, men liten risiko. Har hørt om folk som ikke våkner igjen, men helt klart sjelden det skjer. De fortalte meg når jeg måtte operere en skade for noen år siden, så ville jeg ikke våkne opp igjen av narkosen, (drev med rus i den tiden) men de fikk meg tilslutt våken. Jeg er en ellers frisk, aktiv og godt trent person. Det var ikke noe alvorlig, var nok bare veldig trøtt Det er nok større risiko med alderen at noe kan skje. Enda større risiko ved alvorlig fedme, eller hjertesykdommer i tillegg til høy alder. Endret 9. februar 2017 av Axl Rose
Honnikorn Skrevet 9. februar 2017 #12 Skrevet 9. februar 2017 De passer så godt på deg så! Spør om å få noe beroligende før du skal inn, da bryr du deg ikke om noe Det sitter en anestesilege og passer bare på deg hele tiden, du får noen ledninger festet på deg med plasterlapper, du har en oksygenmåler på fingeren og de sjekker blodtrykket ditt kontinuerlig. Jeg ble borte på et blunk og våknet opp flere timer senere og tenkte "Hæ? Er de ferdig!!"
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #13 Skrevet 9. februar 2017 Alternativet er ihvertfall ikke å anbefale Anonymkode: efe3d...774
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #14 Skrevet 9. februar 2017 52 minutter siden, Honnikorn skrev: De passer så godt på deg så! Spør om å få noe beroligende før du skal inn, da bryr du deg ikke om noe Det sitter en anestesilege og passer bare på deg hele tiden, du får noen ledninger festet på deg med plasterlapper, du har en oksygenmåler på fingeren og de sjekker blodtrykket ditt kontinuerlig. Jeg ble borte på et blunk og våknet opp flere timer senere og tenkte "Hæ? Er de ferdig!!" Haha ja prøver å tenkte at om jeg dør av narkosen så får jeg hvertfall ikke med meg av at jeg døde. Jeg får bare så vondt av barnet mitt. Å tenkte at han aldri kommer til å se meg igjen. jeg har hatt en del smerter under brystene som kommer og går. Det kjennes som det klemmer hard "på hjertet" "ved hjertet" også slipper det. Har opplevd det ett par ganger i løpet av årene men aldri tenkt noe særlig over det. Men nå begynner jeg å tenke om det kan være minihjerteinnfarkt eller at hjertet er svakt osv.. Er det noen som opplever type dytt i hjertet eller ved siden av. Kan det bare være musklene eller noe ? Ts Anonymkode: bae25...fdb
Gjest Sugemerke Skrevet 9. februar 2017 #15 Skrevet 9. februar 2017 Mange opplever angst knyttet til narkose. Prøv å legg angsten på hylla. De kvernetankene du nå holder på med fører ikke til noe annet en å gi deg mer angst. Hva andre har opplevd hjelper ikke deg. Pust med magen. I morgen er det uansett overstått. Narkose er trygt.
Honnikorn Skrevet 9. februar 2017 #16 Skrevet 9. februar 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha ja prøver å tenkte at om jeg dør av narkosen så får jeg hvertfall ikke med meg av at jeg døde. Jeg får bare så vondt av barnet mitt. Å tenkte at han aldri kommer til å se meg igjen. jeg har hatt en del smerter under brystene som kommer og går. Det kjennes som det klemmer hard "på hjertet" "ved hjertet" også slipper det. Har opplevd det ett par ganger i løpet av årene men aldri tenkt noe særlig over det. Men nå begynner jeg å tenke om det kan være minihjerteinnfarkt eller at hjertet er svakt osv.. Er det noen som opplever type dytt i hjertet eller ved siden av. Kan det bare være musklene eller noe ? Ts Anonymkode: bae25...fdb Hender jeg får også, det er muskulært. De sjekker at du er sunn og frisk før de legger deg i narkose, og om det skulle være noe med hjertet ditt så ser de det på den maskina som du er kobla til.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #17 Skrevet 10. februar 2017 10 timer siden, Honnikorn skrev: Hender jeg får også, det er muskulært. De sjekker at du er sunn og frisk før de legger deg i narkose, og om det skulle være noe med hjertet ditt så ser de det på den maskina som du er kobla til. Åja. Ja jeg får vel bare håpe på at legene gjør det de skal også får jeg ta det derfra. Jeg våknet nå. Og er utrolig støv i nakken og skuldrene. Har stresset så mye over dette i disse dager og sov ikke noe godt i natt. Merker det veldig godt på kroppen nå. Hadde jeg visst at jeg skulle få så mye angst for dette. Hadde jeg nok ikke planlagt noe sånnt. Ts 😐 Anonymkode: bae25...fdb
Antoinette Skrevet 10. februar 2017 #18 Skrevet 10. februar 2017 Nå må du slutte å stresse sånn over dette TS, dette kommer til å gå helt fint.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #19 Skrevet 10. februar 2017 14 timer siden, Antoinette skrev: Nå må du slutte å stresse sånn over dette TS, dette kommer til å gå helt fint. Herrlighet! Nå våknet jeg fra narkosen for 2 timer siden. Og jeg føler meg heeelt topp. Føler meg bedre enn før operasjonen. Jeg trodde det kommer til å bli vanskelig å måtte bare puste gjennom munnen men dette går jo bare veldig fint. Også har jeg klart å spise en del, drikke masse vann og tatt meg en liten gåtur rundt på klinikken. Tusen takk for alle kommentarene deres og at dere prøvde å berolige meg 😊 ts Anonymkode: bae25...fdb
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #20 Skrevet 10. februar 2017 Moren min har vært anestesisykepleier i 30 år i fulltidsstilling, og hun har aldri opplevd at noe har gått galt som en følge av narkosen i seg selv. Dersom pasienter blir innlagt med voldsomme skader som følge av knivstikk eller lignende er det klart en risiko for at de dør som følge av blodtap, men ikke som en følge av narkosen i seg selv. Hvis du skal ta en plastisk operasjon uten risikofaktorer på forhånd vil jeg si at faren for å "dø" under narkosen er ekstremt minimal. Anonymkode: 3be90...d47
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå