AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #41 Skrevet 8. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan egentlig bare drite i å dra ut i Drammen og Oslo. Siste toget går tidlig og Timekspressen går ikke hver time. Anonymkode: 65b89...6dd Heldigvis er jeg ikke av typen som drikker mye på byen, så det vil ikke være et problem for meg. 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vokst opp i en annen by på Østlandet, men har familie på Kongsberg og har vært der mye. Jeg har et godt inntrykk av byen. Ikke veldig spennende, men hyggelig og trygt og appellerer mer til meg enn de fleste jevnstore byer gjør. Næringslivet har jo hatt ekstrem suksess, det er ikke alle såpass små byer som har firmaer som skriver milliardkontrakter om høyteknologi. Nå er riktignok teknologibedriftene inne i en litt tung periode, men ståa er nå likevel bedre enn i tilsvarende byer rundt omkring på Østlandet. Dette med lite ambisiøse ungdommer kjenner jeg i hvert fall ikke igjen i dagens Kongsberg, det var nok mer treffende for noen år siden. Det er ingen av de jeg kjenner (født tidlig 90-tall) som ikke har tatt høyere utdannelse, og ikke overraskende er det svært mange av dem som valgte å bli ingeniører. Ikke så rart, med tanke på teknologibedriftene i området og hvor mye de satser på å profilere seg overfor skoleungdommen. Jeg tror selvfølgelig ikke at mine bekjente er fullstendig representative, man statistikken viser nå at Kongsberg kommer langt bedre ut enn de fleste byer av lignende størrelse hva gjelder utdannelsesnivå. Fikk også en eller annen statlig pris for mest attraktive sted for noen år siden og er topp 10-15 på denne rangeringen til NHO år etter år. Så hvis Kongsberg preges av lave amibsjoner, da kan man bare tenke seg hvordan det står til andre steder. Det er i hvert fall en hyggelig, mellomstor norsk by. Ikke fryktelig mye å ta seg til til enhver tid, men trygt og fint. Nok av turområder og relativt kompakt sentrum. Stortorvet (kjøpesenter) i sentrum er ikke særlig vakkert, men ved å akseptere et storsenter ved gågaten har man i hvert fall unngått at sentrum dør fordi det opprettes et storsenter utenfor sentrum i stedet. Ikke er Oslo mer enn en time-halvannen unna heller, med timesavganger på både buss og tog det meste av tiden. Anonymkode: 86cd3...e96 Takk for godt svar. Jeg er ikke så opptatt av byen, er mer et turmenneske, så at det ikke kjent så mye igjen gjør ikke noe. Bare det er et par cafeer og de vanlige kjedebutikker som Cubus o.l er jeg fornøyd. Ser flere skrive at det er gode turmuligheter er det er kjempepositivt Vet du om hvilke steder det er best å bo? Hvor det er rolig og fint, litt landlig og gjerne ikke kjempedyrt. Så noen skrev at det kommer an på hvilken side av byen man bor, hva er den "gode" siden? Anonymkode: 88656...8e2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #42 Skrevet 8. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Heldigvis er jeg ikke av typen som drikker mye på byen, så det vil ikke være et problem for meg. Takk for godt svar. Jeg er ikke så opptatt av byen, er mer et turmenneske, så at det ikke kjent så mye igjen gjør ikke noe. Bare det er et par cafeer og de vanlige kjedebutikker som Cubus o.l er jeg fornøyd. Ser flere skrive at det er gode turmuligheter er det er kjempepositivt Vet du om hvilke steder det er best å bo? Hvor det er rolig og fint, litt landlig og gjerne ikke kjempedyrt. Så noen skrev at det kommer an på hvilken side av byen man bor, hva er den "gode" siden? Anonymkode: 88656...8e2 Den gode siden er solsiden, jeg bor på den dårlige siden, ved skibakken. Jeg trives kjempe godt her, her i funkelia har du skogen rett utenfor døren og uendelige turmuligheter, trenger ikke sette deg i bilen en gang. Det er sånt som er viktig for meg Anonymkode: dad35...02a 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #43 Skrevet 8. februar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den gode siden er solsiden, jeg bor på den dårlige siden, ved skibakken. Jeg trives kjempe godt her, her i funkelia har du skogen rett utenfor døren og uendelige turmuligheter, trenger ikke sette deg i bilen en gang. Det er sånt som er viktig for meg Anonymkode: dad35...02a Takk for svar. Da skal jeg se på solsiden hva er det som er dårlig ved siden ved skibakken? Anonymkode: 88656...8e2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #44 Skrevet 8. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for godt svar. Jeg er ikke så opptatt av byen, er mer et turmenneske, så at det ikke kjent så mye igjen gjør ikke noe. Bare det er et par cafeer og de vanlige kjedebutikker som Cubus o.l er jeg fornøyd. Ser flere skrive at det er gode turmuligheter er det er kjempepositivt Vet du om hvilke steder det er best å bo? Hvor det er rolig og fint, litt landlig og gjerne ikke kjempedyrt. Så noen skrev at det kommer an på hvilken side av byen man bor, hva er den "gode" siden? Anonymkode: 88656...8e2 Hvis du er et turmenneske bør Kongsberg passe deg bra. Du får ta en tur til Knutehytta når du eventuelt er på plass, det er en hyggelig start Er du glad i ski også er det både et bra skisenter og lysløyper å ta av, og det er bademuligheter både i Saggrenda og Kjennerudvannet for den som liker det. Det er også fra oppe ved skisenteret det kanskje er aller mest naturlig å begynne turene, men det er nok av muligheter til å finne fine turer på andre siden av byen også. Som den over her sier er det nok på solsiden, på østsiden, det er dyrest og antagelig finest. Jeg har aldri kjøpt noe på Kongsberg selv, vi har hatt en bolig i familiens eie siden jeg ble født, men det er bygget veldig mye på Gamlegrendåsen (sør-øst for sentrum) de siste årene. Bor du der er du nok avhengig av bil (eller buss, men jeg vet ikke hvor gode forbindelsene er) inn til sentrum. Det er stille og rolig, men samtidig ikke uoverkommelig å gå til sentrum, hvis du finner noe litt nedenfor Gamlebrua. Nedover mot Tislegård ungdomsskole. Gamle Gomsrudvei, for eksempel, men det er stort sett eneboliger med hage og kanskje ikke helt planen din hvis du er enslig jente på flyttefot. Det er noen leiligheter i den veldig hyggelige Hyttegata, rett vest for Lågen, men det er samtidig noe av det minst landlige i byen. Det er aldri langt til turmuligheter uansett, men kanskje ikke midt i blinken når du etterspør nettopp litt landlige omgivelser. Dersom du ikke er så veldig opptatt av solforholdene får du bedre valuta for pengene vest for Lågen. Det meste av sentrum ligger i øst, men Kirketorvet (der man har hovedscenen under jazzfestivalen, blant annet) og høgskolens nye lokaler ligger i vest, så det er ikke helt dødt der heller. Det er også i vest Funkelia (med skisenter og de kanskje beste turmulighetene) ligger. Jeg ville uansett ikke låst meg fullstendig til å bo i øst. Grunnene til å bo i øst er vel hovedsakelig sol og at brorparten av sentrum ligger øst for Lågen, det er ikke slik at det er utrivelig eller skummelt i vest heller, det er bare slik at de fleste nok ville havnet i øst om de kunne velge helt fritt. Anonymkode: 86cd3...e96 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #45 Skrevet 8. februar 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Da skal jeg se på solsiden hva er det som er dårlig ved siden ved skibakken? Anonymkode: 88656...8e2 Det er dårligere solforhold rett og slett. På solsiden er det bygd tettere, er lenger til skogen og er flere snobber så jeg trives godt "on the dark side" Anonymkode: dad35...02a 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #46 Skrevet 8. februar 2017 Bare hva enn du gjør, ikke bo langs nummedalsvegen eller på skavanger! Det er slummen og det er lite trivelig Anonymkode: dad35...02a
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #47 Skrevet 8. februar 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er et turmenneske bør Kongsberg passe deg bra. Du får ta en tur til Knutehytta når du eventuelt er på plass, det er en hyggelig start Er du glad i ski også er det både et bra skisenter og lysløyper å ta av, og det er bademuligheter både i Saggrenda og Kjennerudvannet for den som liker det. Det er også fra oppe ved skisenteret det kanskje er aller mest naturlig å begynne turene, men det er nok av muligheter til å finne fine turer på andre siden av byen også. Som den over her sier er det nok på solsiden, på østsiden, det er dyrest og antagelig finest. Jeg har aldri kjøpt noe på Kongsberg selv, vi har hatt en bolig i familiens eie siden jeg ble født, men det er bygget veldig mye på Gamlegrendåsen (sør-øst for sentrum) de siste årene. Bor du der er du nok avhengig av bil (eller buss, men jeg vet ikke hvor gode forbindelsene er) inn til sentrum. Det er stille og rolig, men samtidig ikke uoverkommelig å gå til sentrum, hvis du finner noe litt nedenfor Gamlebrua. Nedover mot Tislegård ungdomsskole. Gamle Gomsrudvei, for eksempel, men det er stort sett eneboliger med hage og kanskje ikke helt planen din hvis du er enslig jente på flyttefot. Det er noen leiligheter i den veldig hyggelige Hyttegata, rett vest for Lågen, men det er samtidig noe av det minst landlige i byen. Det er aldri langt til turmuligheter uansett, men kanskje ikke midt i blinken når du etterspør nettopp litt landlige omgivelser. Dersom du ikke er så veldig opptatt av solforholdene får du bedre valuta for pengene vest for Lågen. Det meste av sentrum ligger i øst, men Kirketorvet (der man har hovedscenen under jazzfestivalen, blant annet) og høgskolens nye lokaler ligger i vest, så det er ikke helt dødt der heller. Det er også i vest Funkelia (med skisenter og de kanskje beste turmulighetene) ligger. Jeg ville uansett ikke låst meg fullstendig til å bo i øst. Grunnene til å bo i øst er vel hovedsakelig sol og at brorparten av sentrum ligger øst for Lågen, det er ikke slik at det er utrivelig eller skummelt i vest heller, det er bare slik at de fleste nok ville havnet i øst om de kunne velge helt fritt. Anonymkode: 86cd3...e96 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dårligere solforhold rett og slett. På solsiden er det bygd tettere, er lenger til skogen og er flere snobber så jeg trives godt "on the dark side" Anonymkode: dad35...02a Solforhold er sånn passe viktig for meg. Har ikke akkurat økonomi til å kjøpe meg enebolig, men å leie eller kjøpe en passe stor leilighet med veranda er drømmen. Bil har jeg, og er glad i å kjøre, så avstand til steder er ingen hindring er blitt veldig positiv til Kongsberg nå. Har nok hatt litt fordommer til byen, spesielt at det skulle være mye bråk og litt utrygt. Ble særlig skeptisk til det store asylmottaket som kom dit i fjor og alt bråket rundt det, men leser nå at det er nedlagt. Har hatt en del ubehagelige opplevelser med asylsøkere når jeg har vært ute alene på kvelden, så er litt redd for at det skal være mye av det dit jeg flytter. Anonymkode: 88656...8e2 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #48 Skrevet 9. februar 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Trives dere? Er det et godt og trygt sted å bo? Fint å vokse opp for små barn? Greit boligmarked? Anonymkode: 88656...8e2 Hei Jeg har vokst opp på Kongsberg og har flyttet tilbake etter studier, tenker egentlig å bo her resten av livet. Kongsberg er vel som andre tilsvarende småbyer, passe rolig, passe "alle kjenner alle", men det er ofte jeg går i byen og ikke ser et eneste kjent fjes også. Syns ikke Kongsberg er en typisk studentby (til tross for mange studenter i byen), er nok litt mer sånn "familieby". Jeg synes det var supert å vokse opp her og håper at jeg får barn en gang som også kan vokse opp her Det kan være litt vanskelig å bli kjent med folk i byen dersom man ikke engasjerer seg i noe, bli gjerne med i hundeklubb/korps/turistforeningen etc for å få et nettverk (Men sånn er det vel alle steder?) 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Så bra det var jo en del styr der ifjor om de nye asylmottakene, men jeg regner med at det gikk greit? Fortsatt trygt for kvinner der å gå alene om kvelden? Anonymkode: 88656...8e2 Har ALDRI følt meg utrygg på Kongsberg! 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vokst opp i en annen by på Østlandet, men har familie på Kongsberg og har vært der mye. Jeg har et godt inntrykk av byen. Ikke veldig spennende, men hyggelig og trygt og appellerer mer til meg enn de fleste jevnstore byer gjør. Næringslivet har jo hatt ekstrem suksess, det er ikke alle såpass små byer som har firmaer som skriver milliardkontrakter om høyteknologi. Nå er riktignok teknologibedriftene inne i en litt tung periode, men ståa er nå likevel bedre enn i tilsvarende byer rundt omkring på Østlandet. Dette med lite ambisiøse ungdommer kjenner jeg i hvert fall ikke igjen i dagens Kongsberg, det var nok mer treffende for noen år siden. Det er ingen av de jeg kjenner (født tidlig 90-tall) som ikke har tatt høyere utdannelse, og ikke overraskende er det svært mange av dem som valgte å bli ingeniører. Ikke så rart, med tanke på teknologibedriftene i området og hvor mye de satser på å profilere seg overfor skoleungdommen. Jeg tror selvfølgelig ikke at mine bekjente er fullstendig representative, man statistikken viser nå at Kongsberg kommer langt bedre ut enn de fleste byer av lignende størrelse hva gjelder utdannelsesnivå. Fikk også en eller annen statlig pris for mest attraktive sted for noen år siden og er topp 10-15 på denne rangeringen til NHO år etter år. Så hvis Kongsberg preges av lave amibsjoner, da kan man bare tenke seg hvordan det står til andre steder. Det er i hvert fall en hyggelig, mellomstor norsk by. Ikke fryktelig mye å ta seg til til enhver tid, men trygt og fint. Nok av turområder og relativt kompakt sentrum. Stortorvet (kjøpesenter) i sentrum er ikke særlig vakkert, men ved å akseptere et storsenter ved gågaten har man i hvert fall unngått at sentrum dør fordi det opprettes et storsenter utenfor sentrum i stedet. Ikke er Oslo mer enn en time-halvannen unna heller, med timesavganger på både buss og tog det meste av tiden. Anonymkode: 86cd3...e96 Helt enig i alt du sier. Mine barndomsvenner er stort sett alle høyt utdannede eller ambisiøse mennesker. Tror ikke Kongsberg er bedre eller dårligere enn andre tilsvarende steder på dette. 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Da skal jeg se på solsiden hva er det som er dårlig ved siden ved skibakken? Anonymkode: 88656...8e2 Jeg personlig ville sett på leiligheter i nærheten av sentrum hvis jeg var deg. Det er kort vei til turområder og skog nesten uansett hvor du bor. Ta gjerne en titt på Finn, post linken her, så kan du få litt info om området. Det kan godt være boliger på "skyggesiden" som har masse kveldssol, kommer helt an på hvordan de er plassert og oppe i 2.-3. etasje i et leilighetskompleks kan det være finfine solforhold! Slenger ved noen linker som kan være fine å ta en kikk på. http://www.kongsberg.no/bo/bolig/ http://www.kongsberg.no/bo/lag-og-foreninger-i-kongsberg-2/ http://3600.no/detskjer/ Anonymkode: 6d71e...1e9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå