Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2004 #1 Del Skrevet 8. desember 2004 Er det noen som kan svare meg på dette? Har en arbeidsgiver som er helt uutholdelig og vil bare bort derfra snarest. Skal si opp fao 1/1-05, men dvs. at jeg vel må jobbe ut jan., noe jeg ikke har særlig lyst til. Er ganske sikker på at de ikke vil gi slipp på meg før, pga. at de har for få folk i utgangspunktet. Kan noen hjelpe meg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 8. desember 2004 #2 Del Skrevet 8. desember 2004 Du må nok jobbe ut oppsigelses tiden din, om dere ikke blir enige om at du får slippe da. Men vær klar over at du har lov til å ta ut oppspart ferie i oppsigelses perioden. Husk å si opp FØR 1/1. Oppsigelsen gjleder fra første dato i påfølgende måned! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samantha Skrevet 8. desember 2004 #3 Del Skrevet 8. desember 2004 Viss du skal seie opp 1.januar er du nok nødt til å jobbe der ut februar ja... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2004 #4 Del Skrevet 8. desember 2004 Hvis jeg sier opp 1/1 må jeg vel bare jobbe ut den mnd. Skjønner ikke at jeg må jobb ut feb.? Jeg har jo 1 mnd. oppsigelse. Har jeg krev på å få feriepengene når jeg slutter? Jeg regner med at jeg slipper å bet, skatt for dem, siden vi da allerede har kommet inn i 2005. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest happyending Skrevet 8. desember 2004 #5 Del Skrevet 8. desember 2004 Du kan jo sykemelde deg ut oppsigelsestiden, men da bør du ikke regne med særlig god attest fra arbeidsgiver.. =) Bedriften kan, etter hva jeg har skjønt, betale deg feriepengene dine akkurat når du vil, men de _trenger_ ikke å gjøre det før til sommeren.. Som regel betaler de likevel ut feriepenger i jan/feb hvis du slutta hos dem før året var omme.. ( altså om du slutter før 2004 er over så er det vanlig at de betaler ut i jan/feb 2005) =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 8. desember 2004 #6 Del Skrevet 8. desember 2004 Har jeg krev på å få feriepengene når jeg slutter? Jeg regner med at jeg slipper å bet, skatt for dem, siden vi da allerede har kommet inn i 2005. Du har rett å få ut feriepengene når du slutter. I ferieloven § 11,3 står dette: "Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør." Og som Snuppelure sier, så mener også jeg at du må levere oppsigelsen din FØR 1.1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2004 #7 Del Skrevet 9. desember 2004 Ja, oppsigelsen må leveres før den 01.01 for at du kun skal kunne jobbe ut januar. Så du må skynde deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2004 #8 Del Skrevet 9. desember 2004 Du kan jo sykemelde deg ut oppsigelsestiden, men da bør du ikke regne med særlig god attest fra arbeidsgiver.. =) Nei, det kan du ikke - sykmelding er for de som er syke, ikke for de som mistrives på jobb. Du får bite tennene sammen og gjøre så godt du kan (for å få så bra attest/referanser) som mulig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest happyending Skrevet 9. desember 2004 #9 Del Skrevet 9. desember 2004 Moralsk så sykemelder man seg ikke.. Men man _kan_ gjøre det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 9. desember 2004 #10 Del Skrevet 9. desember 2004 Hvis jeg sier opp 1/1 må jeg vel bare jobbe ut den mnd. Skjønner ikke at jeg må jobb ut feb.? Jeg har jo 1 mnd. oppsigelse..... dersom du sier opp den 1/1, så sier du opp den første dagen i en mnd, oppsigelse gjelder for en HEL måned, så derfor vil alltid oppsigelsesmåneden være NESTE HELE mnd. det er derfor viktig at du leverer oppsigelsen din før denne måneden er omme, ellers må du jobbe enda en hel mnd=ut februar. 1/1 er en mnd minus en dag, derfor gjelder ikke den måneden du faktisk sier opp i! Tro på oss, det er slik det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 9. desember 2004 #11 Del Skrevet 9. desember 2004 I utgangspunktet er jeg enig i at en ikke skal sykemelde seg så sant en ikke er syk - men mistrives en VELDIG i jobben, og at det vil gå på helsen løs (den psykiske helsen er like viktig som den fysiske) så synes jeg det er greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 9. desember 2004 #12 Del Skrevet 9. desember 2004 Hvis jeg sier opp 1/1 må jeg vel bare jobbe ut den mnd. Skjønner ikke at jeg må jobb ut feb.? Jeg har jo 1 mnd. oppsigelse. Har jeg krev på å få feriepengene når jeg slutter? Jeg regner med at jeg slipper å bet, skatt for dem, siden vi da allerede har kommet inn i 2005. Nei som jeg skrev, oppsigelses perioden løper fra 1. dato i påpfølgende måned. Har du 1.mnd oppsigelses tid og sier opp 1/1 må du jobbe til 28/2. Sier du derimot opp en dag før altså 31/12 blir din siste arbeidsdag 31/1. Feriepenger bereg net av lønnen din fra 2004 kan du få utbetalt uten skatte trekk fetter 1/1-05 ( det er bare trekk fritt ikke skattefritt som en del har misforstååt det til , men det er en annen diskusjon) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2004 #13 Del Skrevet 9. desember 2004 Moralsk så sykemelder man seg ikke.. Men man _kan_ gjøre det... Nei, det er straffbart - bedrageri. Jeg er ikke interessert i at velferdsgodene i Norge brukes på folk som mistrives på jobben. Hvis folk mistrives så mye at de blir syke så er det en annen sak. Det er slike dusteholdninger som happyending her fremfører som gjør at politikerne vurderer å redusere retten til sykepenger, holdningene ødelegger sikkerhetsnettet for de som virkelig er syke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*M* Skrevet 9. desember 2004 #14 Del Skrevet 9. desember 2004 I utgangspunktet er jeg enig i at en ikke skal sykemelde seg så sant en ikke er syk - men mistrives en VELDIG i jobben' date=' og at det vil gå på helsen løs (den psykiske helsen er like viktig som den fysiske) så synes jeg det er greit.[/quote'] Jeg måtte sykemelde meg pga press på jobben. Besvimte og har ikke komt til hektene igjen. Så hvis det går på helsa løs, så er det ikke noe poeng å gjøre vondt verre. Skal forøvrig også si opp før den 31/12, jeg orker ikke sette mine ben i den bedriften igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samantha Skrevet 9. desember 2004 #15 Del Skrevet 9. desember 2004 Men kan ikkje du berre seie opp no då? Eller er det pga bonus og sånn du ikkje kan seie opp før i 2005? En der eg jobbar skal seie opp 1.januar, for å ha rett på bonusen. Han må jobbe ut februar. Så viss du ikkje kan seie opp før 01.01.05, så må du nok berre rekne med å jobbe der 1 mnd lenger enn planlagt ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest happyending Skrevet 9. desember 2004 #16 Del Skrevet 9. desember 2004 Nei, det er straffbart - bedrageri. Jeg er ikke interessert i at velferdsgodene i Norge brukes på folk som mistrives på jobben. Hvis folk mistrives så mye at de blir syke så er det en annen sak. Det er slike dusteholdninger som happyending her fremfører som gjør at politikerne vurderer å redusere retten til sykepenger, holdningene ødelegger sikkerhetsnettet for de som virkelig er syke. Nå er jo du bare skikkelig teit..!! Jeg har aldri påstått at JEG støtter den holdninga der, for det gjør jeg tvert om ikke.. Jeg skrev at det _går an_ å sykemelde seg.. Hvis man føler at man har et problem med jobben så kan man gå til legen og forklare situasjonen og så blir det opp til legen å avgjøre om du har det ille nok på jobben eller ikke til at du skal få sykemelding.. Og det er IKKE bedrageri.. Hvis du egentlig ikke burde fått sykemelding, så er det legen som ikke har gjort jobben sin.. Så enkelt er det.. Jeg tror faktisk ikke du finner noen som er mer dømmende mot folk som snylter uberettiget på staten enn det jeg er, så det utsagnet der kan du bare trekke tilbake.. :-x Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dreyer. Skrevet 10. desember 2004 #17 Del Skrevet 10. desember 2004 Men kan ikkje du berre seie opp no då? Eller er det pga bonus og sånn du ikkje kan seie opp før i 2005? En der eg jobbar skal seie opp 1.januar, for å ha rett på bonusen. Han må jobbe ut februar. Så viss du ikkje kan seie opp før 01.01.05, så må du nok berre rekne med å jobbe der 1 mnd lenger enn planlagt ja... Om man sier opp 1. januar eller 31. januar går ut på ett. Har du en måneds oppsigelse betyr det at oppsigelsen begynner å gjelde fra den 1. i måneden etter at du leverte oppsigelsen. Vil du ha din siste arbeidsdag 31. januar, så må du levere oppsigelsen til arbeidsgiver før 1. januar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dreyer. Skrevet 10. desember 2004 #18 Del Skrevet 10. desember 2004 Men så kan du selvsagt spørre om å få lov til å avvikle ferie (for 2005) i januar, kanskje arbeidsgiveren din går med på det? Og feriepenger skal jo utbetales før man tar ferien... Skal du gå rett over i ny jobb og de vil ha deg så snart som mulig? Da kan du kanskje begynne i nyjobben umiddelbart (mens du har "ferie" fra den gamle), og så får du ferie fra nyjobben til sommeren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 10. desember 2004 #19 Del Skrevet 10. desember 2004 I utgangspunktet er jeg enig i at en ikke skal sykemelde seg så sant en ikke er syk - men mistrives en VELDIG i jobben' date=' og at det vil gå på helsen løs (den psykiske helsen er like viktig som den fysiske) så synes jeg det er greit.[/quote'] Jeg sykemeldte meg i oppsigelsestiden fra en jobb da jeg sluttet fordi det var rett og slett uutholdelig å være der. Jeg var i prøvetiden min og hadde kun 14 dager oppsigelse heldighvis, så det gjorde jeg med god samvittighet. Det er bedriften som må betale de 14 første dagene og det koser meg egentlig litt!!! Jeg har alltid vært lojal overfor arbeidsgiver men blir man behandlet som dritt så kaster jeg dritt tilbake! Men det hører med at om man sykemelder seg i oppsigelsestiden så KAN arbeidsgiver kreve at du kommer tilbake når du er frisk for å jobbe oppsigelsestiden ferdig...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 11. desember 2004 #20 Del Skrevet 11. desember 2004 Til bonus-temaet Jeg sa opp en jobb engang, og hadde oppsigelsestid t.o.m. 31.12. (sa opp i september, hadde 3 mnd fra 1. oktober) Da var jeg likevel ansatt hele det aktuelle året, og fikk rett til bonus. Det var ansettelsesforholdet som regulerte bonusretten, ikke datoen for oppsigelsen. Kan jo være verdt å sjekke for kollegaen som venter med å si opp - kanskje det ikke er noen grunn til det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå