Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.

----------

Til deg over her som spurte om jeg har vært på Årvoll/Tonsenhagen: Årvoll-området kjenner jeg forholdsvis godt, da min bestemor var lærer på Årvoll skole før hun pensjonerte seg og de har bodd i området i alle år. Det er heller ikke et område jeg ville ha latt barna mine vokse opp, nei. Mulig at områdene mot Tonsenhagen er litt bedre :vetikke: 

Anonymkode: 20413...417

Kan jeg spørre oss om hvorfor? For om det er innvandrerdelen du tenker på, så er det lav innvandrerandel på Årvoll/Tonsenhagen. Naboforhold er fantastiske, og de som bor her har blant annet gått sammen om å lage skøytebane på pur dugnad. Folk stiller opp for hverandre gjennom blant annet facebookgruppa. Mitt første inntrykk da jeg flytter hit var at det var som ei lita bygd.

Skolene er det heller ingenting å si på. Skiller seg stort ut fra f.eks linderud og Veitvet. Kan ikke sammenliknes.

Og til du over som mener Årvoll og Tonsenhagen ikke er en del av Groruddalen, så er det ikke bydeler det går på. Bjerke, Grorud, Alna og Stovner regnes som Groruddalen. 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Groruddalen 

Sånn, ferdig med å spore av :).

Anonymkode: f78d3...85c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, vi flyttet fra Holmlia i fjor etter å ha bodd der i nesten ti år (på flere forskjellige steder i bydelen). Vi opplevde aldri at naboer kom med mat på døra til oss- og så ikke at noen andre naboer opplevde det heller. Ikke var det mye barn ute heller, dvs det bor jo mye barn der, men de har som oftest en helt annen døgnrytme en norske barn (legger seg senere om kvelden, og står også opp senere) det var derfor som oftest ganske tomt på lekeplassene (bortsett fra de få norske barna som bor der) mens vi var ute med våre barn. Men så, i 19-20-tiden, når våre barn spiser kveldsmat og skal legge seg, da kommer alle de utenlandske barna ut (og bråker noe hinsides- men det er en annen sak). Om vinteren var det forresten omtrent aldri noen barn ute og lekte i det hele tatt (ja, bortsett fra de få norske barna, da). Virker som om de utenlandske foreldrene synes det er for kaldt (=har ikke varme nok klær), så da holder de seg heller inne, og det samme med barna).

Vi så og opplevde forsåvidt aldri noe skummelt i løpet av årene vi bodde der. Men følelsen av naboskap og fellesskap er omtrent fraværende der, og vi følte aldri noen tilhørighet. (Vanskelig å bli kjent med folk, folk holder seg stort sett med sine egne. Det er også få arenaer for å bli kjent med folk i bydelen). Nå har vi bodd i et år i en helt annen bydel i Oslo, og her trives vi veldig mye bedre. Vi har et godt forhold til alle naboene (og det på tross av at vi nå bor i selveier, mot borettslag tidligere) , vi føler vi bor i en liten bygd i byen, og det føles generelt godt å komme hjem. Ville aldri ha latt barna mine vokse opp i søndre Nordstrand eller Groruddalen.

Spørs jo litt óg hvor villig du og familien din var til å sosialisere med nabofellesskapet. Bare tenker jeg, utifra hvordan du beskriver situasjonen og naboene.

Jeg tror at for å bo på søndre nordstrand så må man være relativt ganske tolerant av seg, og det er slettes ingen negativ egenskap.

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min sønns bestevenn bor på Holmlia, der trives de godt. Høy innvandrerandel, ja, men også veldig mange barnefamilier, og høy toleranse. De er ganske lokalpatriotiske og lei av at det er så mange fordommer om området de bor i. Helst fra folk som aldri har vært der...

Å kategorisere skoler som "østkantskoler" og "vestkantskoler" vitner om et lite nyansert syn på byens skoletilbud. Det finnes gode skoler på østkanten, og dårlige skoler på vestkanten, og hva som er godt og dårlig er heller ikke skrevet i stein.

Anonymkode: 12a8a...14f

Når det gjelder forskjellene i skolesystemet mellom "øst og vest" så tror jeg etter å ha gått på både en "øst, vest og sentral privatskole" kunne trygt si at ja, det er vesentlige forskjeller. Dette kommer særlig til uttrykk om man ikke har ressurssterke foreldre som har både tid og krefter til å engasjere seg i barnas utdanning.

min aller snodigste erfaring var å se et fall i gjennomsnittskarakterer ved bytte fra vest til øst, og dette reflektertes overhode ikke ved nasjonale eksamener, da var det toppkarakterer. Sier litt. Det er noe i veien med lærerne på østkantskoler. Dette er en stund siden da. Men til gjengjeld har jg nylig snakket med en østkantskole lærer, og troen på elevene sine eide han ikke. Det var håpløs fremtid....osv.  Tror slik svartmalende holdning kan være ganske skadelig og slenge mange i samme bås. 

Skrevet
5 minutter siden, Joia skrev:

Når det gjelder forskjellene i skolesystemet mellom "øst og vest" så tror jeg etter å ha gått på både en "øst, vest og sentral privatskole" kunne trygt si at ja, det er vesentlige forskjeller. Dette kommer særlig til uttrykk om man ikke har ressurssterke foreldre som har både tid og krefter til å engasjere seg i barnas utdanning.

min aller snodigste erfaring var å se et fall i gjennomsnittskarakterer ved bytte fra vest til øst, og dette reflektertes overhode ikke ved nasjonale eksamener, da var det toppkarakterer. Sier litt. Det er noe i veien med lærerne på østkantskoler. Dette er en stund siden da. Men til gjengjeld har jg nylig snakket med en østkantskole lærer, og troen på elevene sine eide han ikke. Det var håpløs fremtid....osv.  Tror slik svartmalende holdning kan være ganske skadelig og slenge mange i samme bås. 

Men du kjenner tydeligvis ikke din egen by særlig godt. Du vet at det finnes mange rådyre eneboliger på østkanten, og slitte blokker på vestkanten? Villastrøk på østkanten med typisk akademikerforeldre?

Anonymkode: 788fc...a7b

• Liker 3
Skrevet

Vi bor på Mortensrud, og selv om det har vært noen tilfeller av bråk borte ved senteret i det siste så stortrives vi. Vi bor helt klart i "villastrøk på østkanten med typisk akademikerforeldre" (veldig treffende beskrivelse av nabolaget vårt) :laugh: Det bygges noe voldsomt her og prisene er på vei opp, så tror det vil jevne seg ut på sikt. Jeg er nok litt skeptisk til ungdomsmiljøet (har barn i barnehage og mellomtrinnet), men det tror jeg ærlig talt jeg hadde vært uansett hvor vi hadde bodd. Jeg vokste opp i en småby i Hedmark på 80/90-tallet, det var ærlig talt ikke mye bedre der. Enn så lenge får eldste ikke være på senteret etter kl. 18, da begynner de større ungdommene å henge der. Det er en ungdomsklubb her, så kommer nok til å sende henne dit om ett år eller to. 

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du kjenner tydeligvis ikke din egen by særlig godt. Du vet at det finnes mange rådyre eneboliger på østkanten, og slitte blokker på vestkanten? Villastrøk på østkanten med typisk akademikerforeldre?

Dette har ingenting med boforhold å gjøre. Vi snakker om utdanning her. Men for å stikke hull i argumentet ditt så kan jeg si at jeg har gjennom oppveksten kun bodd i blokk, og mine foreldre hjalp meg aldri med leksene eller diskuterte utdanning med meg. Jeg tror rett og slett mine prestasjoner kan tilskrives dyktige oppløftende lærere og en sfære hvor å gjøre det bra på skolen var oppmuntret og ikke sett på som noe sært.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt hva du mener med ""toppen" på motsatt side av Holmlia"?! Mortensrud? Bjørndal? Våre erfaringer er iallfall fra tre ulike områder på Holmlia (Toppåsen, Asperud og Sloråsen), og vi trivdes ikke noe særlig noen av stedene. Men mulig det er annerledes i andre områder i bydelen.

----------

Til deg over her som spurte om jeg har vært på Årvoll/Tonsenhagen: Årvoll-området kjenner jeg forholdsvis godt, da min bestemor var lærer på Årvoll skole før hun pensjonerte seg og de har bodd i området i alle år. Det er heller ikke et område jeg ville ha latt barna mine vokse opp, nei. Mulig at områdene mot Tonsenhagen er litt bedre :vetikke: 

burde vel ha fått deg en bedre utdanning som ville hjulpet deg til en bedre jobb, så hadde du slipper å måtte bo i et området du ikke liker i 10 hele år, og att på til flyttet fra sted til sted.

beklager, tar ikke innleggene dine seriøse, når du skriver: "når snøen kom, lot ikke foreldrene barna dra ut siden det var for kaldt og dem ikke hadde varmeklær". for det første høres det enormt rart ut at flere tusen ikke har varme klær i kalde Norge, og... nei jeg gir meg.

ville heller ikke ha servert deg middag på dør, så idiot som du er, utlending eller ei.

Anonymkode: 63c65...226

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Joia skrev:

Dette har ingenting med boforhold å gjøre. Vi snakker om utdanning her. Men for å stikke hull i argumentet ditt så kan jeg si at jeg har gjennom oppveksten kun bodd i blokk, og mine foreldre hjalp meg aldri med leksene eller diskuterte utdanning med meg. Jeg tror rett og slett mine prestasjoner kan tilskrives dyktige oppløftende lærere og en sfære hvor å gjøre det bra på skolen var oppmuntret og ikke sett på som noe sært.

Leste du "akademikerforeldre"? Det er ofte en sammenheng.

Men - ikke alltid. Selv er jeg langt fra akademiker, men veldig glad i og interessert i barnas skolearbeid.

• Liker 1
Skrevet

Jeg må si at jeg er mektig irritert over Søndre Nordstrand og Holmlia sitt dårlige rykte. Jeg er en ekte Holmliajente, flyttet dit når jeg var 5 år og bodde der til starten av 20-årene. Når jeg forteller folk som bare har hørt på rykter om hvor jeg er fra blir jeg fort stigmatisert. Det syns jeg er utrolig synd for Holmlia var et veldig bra sted å vokse opp. Kort vei til stranden, bilfritt område, masse barn (på den tiden var Holmlia skole Norges størst ungdomskole), det var en ny bydel og høy andel av unge mennesker. Det var stor satsning på barn og ungdommer i bydelen på den tiden, vi hadde svømmehall, flere fritidsklubber, Søndre aas gård, motorsenteret ved hvervenbukta og et helt hav av muligheter når det gjaldt fritidstilbud og alt lå i gangavstand, måtte ikke bli kjørt et sted. 

Jeg vet ikke helt hvorfor det dårlige rykte oppsto, men det oppsto når jeg var ungdom og bodde der. Egentlig helt ubegrunnet og dessverre så ble det slik etterhvert at norske familier flyttet ut og innvandrerfamilier flyttet inn. Dermed ble innvandrerdelen større med årene. Ikke at dette nødvendigvis er et problem. Utlendingene jeg er vokst opp med har skikket seg bra i livet, de fleste har gode utdannelser. 

Det eneste jeg syns er litt synd var at når jeg var på Åsbråten her om dagen  så syns  jeg det så litt falleferdig ut, her syns jeg fraktisk USBL som er utbyggerne og eier av borettslaget virkelig burde gjort noe. Obos ville aldri tillatt det samme. Det er fryktelig synd for da blir det et mer "slum" preg, men det er klart det koster penger og krever en økning av husleien. 

Anonymkode: ee920...717

• Liker 2
Skrevet

Hei, og velkommen til Søndre Nordstrand! Vi bor på Holmlia med små barn, og trives veldig godt. Masse natur, bilfrie gater, lekeplasser og fotballbaner. Og masse barnefamilier, både norske og utenlandske. Selv er jeg glad for at barna vil vokse opp et sted med ulike mennesker med ulik bakgrunn. Barne leker trygt utenfor i bilfri gate og skogholt, både sommer og vinter. Og ja, de utenlandske barna har selvfølgelig også vinterklær(!). Man må nok være forberedt på at en viss andel av befolkningen nok ikke er særlig bemidlede, men vi har aldri opplevd noe ubehagelig så lenge vi har bodd her. Nå for tiden går boligene stort sett langt over takst, så det skjer vel en viss endring i innbyggersammensetningen også. Dette med at ungdom kaster stein etter politibiler er selvfølgelig bare tull, og har åpenbart blitt skrevet av noen som overhodet ikke kjenner til stedet, eller bare ønsker å provosere. Faktisk tror jeg aldri jeg har sett politi her. Er et veldig stille og rolig område! Vi har fått mange gode venner i nærheten og syns vi har funnet et flott sted for barna å vokse opp. En smart investering også - Søndre Nordstrand er blant områdene hvor boligprisene øker aller mest. Har ikke angret et sekund! 

Anonymkode: e3fe2...a99

• Liker 4
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, vi flyttet fra Holmlia i fjor etter å ha bodd der i nesten ti år (på flere forskjellige steder i bydelen). Vi opplevde aldri at naboer kom med mat på døra til oss- og så ikke at noen andre naboer opplevde det heller. Ikke var det mye barn ute heller, dvs det bor jo mye barn der, men de har som oftest en helt annen døgnrytme en norske barn (legger seg senere om kvelden, og står også opp senere) det var derfor som oftest ganske tomt på lekeplassene (bortsett fra de få norske barna som bor der) mens vi var ute med våre barn. Men så, i 19-20-tiden, når våre barn spiser kveldsmat og skal legge seg, da kommer alle de utenlandske barna ut (og bråker noe hinsides- men det er en annen sak). Om vinteren var det forresten omtrent aldri noen barn ute og lekte i det hele tatt (ja, bortsett fra de få norske barna, da). Virker som om de utenlandske foreldrene synes det er for kaldt (=har ikke varme nok klær), så da holder de seg heller inne, og det samme med barna).

Vi så og opplevde forsåvidt aldri noe skummelt i løpet av årene vi bodde der. Men følelsen av naboskap og fellesskap er omtrent fraværende der, og vi følte aldri noen tilhørighet. (Vanskelig å bli kjent med folk, folk holder seg stort sett med sine egne. Det er også få arenaer for å bli kjent med folk i bydelen). Nå har vi bodd i et år i en helt annen bydel i Oslo, og her trives vi veldig mye bedre. Vi har et godt forhold til alle naboene (og det på tross av at vi nå bor i selveier, mot borettslag tidligere) , vi føler vi bor i en liten bygd i byen, og det føles generelt godt å komme hjem. Ville aldri ha latt barna mine vokse opp i søndre Nordstrand eller Groruddalen.

Kjenner meg igjen. 

Anonymkode: 44764...966

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, Bledle skrev:

:fnise: du stemmer frp, riktig?

Helt riktig!

16 timer siden, krekbl skrev:

Vi kjøpte bolig på Søndre Nordstrand forrige sommer. Flyttet fra Frogner i sentrum og jeg må si jeg var litt skeptisk på forhånd, nettopp fordi jeg hadde hørt at det var et belastet område og aldri hadde vært der ute før visning. Må bare si at jeg måtte legge fra meg fordommene mine med en gang! Vi stortrives! Hyggelig folk, masse barn, trygge lekeområder. Vi har en 6 åring, og jeg nøler ikke med å slippe henne ut i nabolaget uten tilsyn (noe jeg aldri gjorde på Frogner).
Med den voldsomme prisstigningen som har vært i Oslo sier også naboene mine som har bodd der lenger at de ser at flere og flere "etniske nordmenn" (misliker sterkt det uttrykket) flytter ut der. Det kan kanskje hjelpe med å stabilisere andelen "nordmenn"/innvandrere. For min del gjør det ingenting at det er større andel innvandrere der enn andre steder, i mitt nabolag er det vel 30/70 kanskje, der etniske nordmenn er i undertall, men jeg føler nabolaget har høyere takhøyde og varmere naboskap enn jeg har opplevd andre steder :) Kommer til og med rester på døren fra naboene når de har laget for mye curry. Elsker det!

Vi måtte flytte nøyaktig motsatt, da sønnen vår var eneste etnisk norske i klassen. Lurer virkelig hvor på Frogner du har bodd om du ikke turte å slippe ut ungen. 

Anonymkode: ca825...42a

• Liker 1
Skrevet

Har flyttet derifra og kommer aldri til å flytte tilbake for å si det sånn

Anonymkode: b5ade...f8f

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt hva du mener med ""toppen" på motsatt side av Holmlia"?! Mortensrud? Bjørndal? Våre erfaringer er iallfall fra tre ulike områder på Holmlia (Toppåsen, Asperud og Sloråsen), og vi trivdes ikke noe særlig noen av stedene. Men mulig det er annerledes i andre områder i bydelen.

---------

Vi bor på haugen bak Hauketo. Jeg er ikke så kjent enda med disse navnene ;) På prospektet da vi kjøpte sto det Hauketo/Bjørndal, så jeg vil si det er midt i mellom der ;) Sokner til Prinsdal barneskole.

Jeg vil jo tro det er like store individuelle forskjeller her, som det er på Frogner der vi bodde før. Bydeler er jo store, og det finne sikkert dårlige og gode bofelleskap uansett i alle bydeler. Vi kjenner mange som stortrives på Frogner fra tidligere barnehage osv, men for OSS så er Søndre Nordstrand mye mer riktig :) 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt riktig!

Vi måtte flytte nøyaktig motsatt, da sønnen vår var eneste etnisk norske i klassen. Lurer virkelig hvor på Frogner du har bodd om du ikke turte å slippe ut ungen. 

Anonymkode: ca825...42a

Vi bodde i Bygdøy allé. Grunnen til at jeg ikke slapp hun ut var jo at det var rett ut på bilveien, masse folk som fyker forbi både på sykkel og bil. Det var aldri spesielt barnevennlig der vi bodde, men det er klart at det finnes andre steder på Frogner som er helt tipp topp for barn. Problemet for oss var at jeg ikke kunne slippe henne ut fra der vi bodde da, uten at jeg ble med til Frognerparken osv eller liknende om hun skulle på lekeplass. Det slipper jeg her- da er hun ute mens jeg lager middag. Kjenner selvsagt flere andre som stortrives på Frogner og har stor bakgård og hage, men sånn var det ikke for oss. 
Vi ønsket også å flytte lenger unna byen og ha mer plass, helt bilfritt utenfor døren osv. For OSS er derfor Søndre Nordstrand helt tipp topp :) 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, krekbl skrev:

Vi bor på haugen bak Hauketo. Jeg er ikke så kjent enda med disse navnene ;) På prospektet da vi kjøpte sto det Hauketo/Bjørndal, så jeg vil si det er midt i mellom der ;) Sokner til Prinsdal barneskole.

Jeg vil jo tro det er like store individuelle forskjeller her, som det er på Frogner der vi bodde før. Bydeler er jo store, og det finne sikkert dårlige og gode bofelleskap uansett i alle bydeler. Vi kjenner mange som stortrives på Frogner fra tidligere barnehage osv, men for OSS så er Søndre Nordstrand mye mer riktig :) 

Hvordan er Prinsdal barneskole? Jeg vet at Hauketo ungdomskole har fått en skikkelig ansiktsløft siden jeg var ung, men vet ikke hvordan det er med miljøet/lærere osv. Jeg har nylig flyttet tilbake til SN (vokst opp her) og er fornøyd med barnehagen og miljøet ellers, men jeg er litt usikker på om vi skal fortsette å bo her når barna begynner på skolen.

Anonymkode: c3e92...104

Skrevet

Jeg er født og oppvokst på søndre nordstrand, og for 2,5 år siden så kjøpte jeg leilighet der selv :) Jeg har aldri følt meg utrygg. Jeg er i første halvdel av 20-årene så det er ikke så voldsomt lenge siden jeg gikk på ungdomskole, og ja, det var en overvekt av 2.generasjons innvandrere i klassen, men det gjorde da ingenting. Det var mange som var flinke på skolen og nivået var på ingen måte lavt. Jeg trives veldig godt, og det vet jeg at familien min gjør også :)

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er Prinsdal barneskole? Jeg vet at Hauketo ungdomskole har fått en skikkelig ansiktsløft siden jeg var ung, men vet ikke hvordan det er med miljøet/lærere osv. Jeg har nylig flyttet tilbake til SN (vokst opp her) og er fornøyd med barnehagen og miljøet ellers, men jeg er litt usikker på om vi skal fortsette å bo her når barna begynner på skolen.

Anonymkode: c3e92...104

Vi er kjempefornøyde :) Ingenting å utsette på skolen. Dyktig kontaktlærer, engasjerte foreldre, veldig fin klasse, AKS tilbudet er bra. De har fått mye økonomisk støtte de siste årene og det har tydeligvis hatt en effekt når jeg snakker med foreldre med eldre barn på skolen, som sier at det er mye bedre nå enn for 4-5 år siden. 

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! 

Jeg er selv tilflytter og ikke så godt kjent med stedsnavn og hvor alle steder er. Kan noen si noe spesifikk om området rundt Søndre Aas Gård? Vi gikk tur i området etter visning og det virket jo ganske koselig og idyllisk der.  

Ts

Skrevet
På 2/7/2017 den 22.20, LineaAspera skrev:

Nettopp kjøpt bolig på Søndre Nordstrand, og først nå forteller mine bekjente at dette er et "skummelt" område.  Noen som bor i her med barn og familie? Hva er deres opplevelse av området? 

Søndre Nordstrand er vel nærmest Lambertseter, som er en tradisjonell østkantbydel?

Har ikke hørt om at det ska være mer kriminelt der enn andre steder. Det er vel ikke noe Harlem Ghetto Blaster a'la B-gjengen i Groruddalen?

Anonymkode: 062e2...8a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...