Gå til innhold

,


LineaAspera

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes det er overdrevet det maset om at østkanten er skummelt/dårlig. Finnes jo ikke akkurat skumle strøk i Oslo. Slik jeg forstår det er bolig der et godt kjøp.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst her, og bor her enda. Like hel, og aldri følt med utrygg :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke skummelt, ingen områder i Oslo er skummele. Det er derimot et belastet område med lavtpresterende skoler med høy innvandringsanndel. 

Anonymkode: af4ab...f21

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått turer der. Er skikkelig koselig og god stemning synes jeg. Virker tryggere der enn masse andre steder i Oslo faktisk. Kanskje fordi det bor så veldig mange familier der. 

Anonymkode: 17ba4...347

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er  mer "skummelt" å bo i sentrum av oslo mtp blind vold, florerer jo der. Når det er sagt så er det ikke til å koste under teppet at skolene på østkanten er belastet. Så om man har barn så burde man være litt obs på dette. Et alternativ er jo å sende ungene på privatskole, problemet løst. 

Endret av Joia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unge etnisk norske under 20 prater gebrokkent der. Politibiler blir kastet stein på (Holmlia/Bjørndal). Rett og slett upcomimg Malmø

Anonymkode: ca825...42a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unge etnisk norske under 20 prater gebrokkent der. Politibiler blir kastet stein på (Holmlia/Bjørndal). Rett og slett upcomimg Malmø

Anonymkode: ca825...42a

:fnise: du stemmer frp, riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Joia skrev:

Det er  mer "skummelt" å bo i sentrum av oslo mtp blind vold, florerer jo der. Når det er sagt så er det ikke til å koste under teppet at skolene på østkanten er belastet. Så om man har barn så burde man være litt obs på dette. Et alternativ er jo å sende ungene på privatskole, problemet løst. 

Eh, forskjell på de mange skolene på Oslo øst da....

Anonymkode: 788fc...a7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønns bestevenn bor på Holmlia, der trives de godt. Høy innvandrerandel, ja, men også veldig mange barnefamilier, og høy toleranse. De er ganske lokalpatriotiske og lei av at det er så mange fordommer om området de bor i. Helst fra folk som aldri har vært der...

Å kategorisere skoler som "østkantskoler" og "vestkantskoler" vitner om et lite nyansert syn på byens skoletilbud. Det finnes gode skoler på østkanten, og dårlige skoler på vestkanten, og hva som er godt og dårlig er heller ikke skrevet i stein.

Anonymkode: 12a8a...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unge etnisk norske under 20 prater gebrokkent der. Politibiler blir kastet stein på (Holmlia/Bjørndal). Rett og slett upcomimg Malmø

Anonymkode: ca825...42a

Nei, kjenner flere etnisk norske (min slektninger) under 20 som bor der, og de snakker slett ikke gebrokkent! Foreldrene er litt misfornøyde med det faglige nivået på ungdomsskolen, og de sliter i nynorsk (det er så mange som har fritak at undervisningen er mangelfull). Ellers syns de det er slitsomt med dårlig oppfølgning av (innvandrer)foreldrene, det er veldig vanskelig å samle inn penger til klasseturer, leirskole og lignende. Barna trives kjempegodt, de har hus, hage, utsikt, lekeplass og kunstgressbane, mye fritidstilbud og t-bane, butikker og venner.
Hva er det som de sier er skummelt? Innvandrerandelen, det må dere da ha visst på forhånd.

Anonymkode: cc25b...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min sønns bestevenn bor på Holmlia, der trives de godt. Høy innvandrerandel, ja, men også veldig mange barnefamilier, og høy toleranse. De er ganske lokalpatriotiske og lei av at det er så mange fordommer om området de bor i. Helst fra folk som aldri har vært der...

Å kategorisere skoler som "østkantskoler" og "vestkantskoler" vitner om et lite nyansert syn på byens skoletilbud. Det finnes gode skoler på østkanten, og dårlige skoler på vestkanten, og hva som er godt og dårlig er heller ikke skrevet i stein.

Anonymkode: 12a8a...14f

Helt riktig. Jeg er selv fra Holmlia og det var et veldig bra sted å vokse opp. Nå har såklart innvandrerdelen gått en del opp siden dengang, men det sies jo at østkantskolene får mer penger enn vestkantskolene så tror virkelig det er et stort fokus på det. 

Nå er jo også Søndre Nordstrand stort, så det er også forskjeller rundt i bydelen. Eks. så har Prinsdal mindre innvandrere enn resten av bydelen. 

Anonymkode: ee920...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte bolig på Søndre Nordstrand forrige sommer. Flyttet fra Frogner i sentrum og jeg må si jeg var litt skeptisk på forhånd, nettopp fordi jeg hadde hørt at det var et belastet område og aldri hadde vært der ute før visning. Må bare si at jeg måtte legge fra meg fordommene mine med en gang! Vi stortrives! Hyggelig folk, masse barn, trygge lekeområder. Vi har en 6 åring, og jeg nøler ikke med å slippe henne ut i nabolaget uten tilsyn (noe jeg aldri gjorde på Frogner).
Med den voldsomme prisstigningen som har vært i Oslo sier også naboene mine som har bodd der lenger at de ser at flere og flere "etniske nordmenn" (misliker sterkt det uttrykket) flytter ut der. Det kan kanskje hjelpe med å stabilisere andelen "nordmenn"/innvandrere. For min del gjør det ingenting at det er større andel innvandrere der enn andre steder, i mitt nabolag er det vel 30/70 kanskje, der etniske nordmenn er i undertall, men jeg føler nabolaget har høyere takhøyde og varmere naboskap enn jeg har opplevd andre steder :) Kommer til og med rester på døren fra naboene når de har laget for mye curry. Elsker det!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, krekbl skrev:

Vi kjøpte bolig på Søndre Nordstrand forrige sommer. Flyttet fra Frogner i sentrum og jeg må si jeg var litt skeptisk på forhånd, nettopp fordi jeg hadde hørt at det var et belastet område og aldri hadde vært der ute før visning. Må bare si at jeg måtte legge fra meg fordommene mine med en gang! Vi stortrives! Hyggelig folk, masse barn, trygge lekeområder. Vi har en 6 åring, og jeg nøler ikke med å slippe henne ut i nabolaget uten tilsyn (noe jeg aldri gjorde på Frogner).
Med den voldsomme prisstigningen som har vært i Oslo sier også naboene mine som har bodd der lenger at de ser at flere og flere "etniske nordmenn" (misliker sterkt det uttrykket) flytter ut der. Det kan kanskje hjelpe med å stabilisere andelen "nordmenn"/innvandrere. For min del gjør det ingenting at det er større andel innvandrere der enn andre steder, i mitt nabolag er det vel 30/70 kanskje, der etniske nordmenn er i undertall, men jeg føler nabolaget har høyere takhøyde og varmere naboskap enn jeg har opplevd andre steder :) Kommer til og med rester på døren fra naboene når de har laget for mye curry. Elsker det!

Jøss, vi flyttet fra Holmlia i fjor etter å ha bodd der i nesten ti år (på flere forskjellige steder i bydelen). Vi opplevde aldri at naboer kom med mat på døra til oss- og så ikke at noen andre naboer opplevde det heller. Ikke var det mye barn ute heller, dvs det bor jo mye barn der, men de har som oftest en helt annen døgnrytme en norske barn (legger seg senere om kvelden, og står også opp senere) det var derfor som oftest ganske tomt på lekeplassene (bortsett fra de få norske barna som bor der) mens vi var ute med våre barn. Men så, i 19-20-tiden, når våre barn spiser kveldsmat og skal legge seg, da kommer alle de utenlandske barna ut (og bråker noe hinsides- men det er en annen sak). Om vinteren var det forresten omtrent aldri noen barn ute og lekte i det hele tatt (ja, bortsett fra de få norske barna, da). Virker som om de utenlandske foreldrene synes det er for kaldt (=har ikke varme nok klær), så da holder de seg heller inne, og det samme med barna).

Vi så og opplevde forsåvidt aldri noe skummelt i løpet av årene vi bodde der. Men følelsen av naboskap og fellesskap er omtrent fraværende der, og vi følte aldri noen tilhørighet. (Vanskelig å bli kjent med folk, folk holder seg stort sett med sine egne. Det er også få arenaer for å bli kjent med folk i bydelen). Nå har vi bodd i et år i en helt annen bydel i Oslo, og her trives vi veldig mye bedre. Vi har et godt forhold til alle naboene (og det på tross av at vi nå bor i selveier, mot borettslag tidligere) , vi føler vi bor i en liten bygd i byen, og det føles generelt godt å komme hjem. Ville aldri ha latt barna mine vokse opp i søndre Nordstrand eller Groruddalen.

Anonymkode: 20413...417

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, vi flyttet fra Holmlia i fjor etter å ha bodd der i nesten ti år (på flere forskjellige steder i bydelen). Vi opplevde aldri at naboer kom med mat på døra til oss- og så ikke at noen andre naboer opplevde det heller. Ikke var det mye barn ute heller, dvs det bor jo mye barn der, men de har som oftest en helt annen døgnrytme en norske barn (legger seg senere om kvelden, og står også opp senere) det var derfor som oftest ganske tomt på lekeplassene (bortsett fra de få norske barna som bor der) mens vi var ute med våre barn. Men så, i 19-20-tiden, når våre barn spiser kveldsmat og skal legge seg, da kommer alle de utenlandske barna ut (og bråker noe hinsides- men det er en annen sak). Om vinteren var det forresten omtrent aldri noen barn ute og lekte i det hele tatt (ja, bortsett fra de få norske barna, da). Virker som om de utenlandske foreldrene synes det er for kaldt (=har ikke varme nok klær), så da holder de seg heller inne, og det samme med barna).

Vi så og opplevde forsåvidt aldri noe skummelt i løpet av årene vi bodde der. Men følelsen av naboskap og fellesskap er omtrent fraværende der, og vi følte aldri noen tilhørighet. (Vanskelig å bli kjent med folk, folk holder seg stort sett med sine egne. Det er også få arenaer for å bli kjent med folk i bydelen). Nå har vi bodd i et år i en helt annen bydel i Oslo, og her trives vi veldig mye bedre. Vi har et godt forhold til alle naboene (og det på tross av at vi nå bor i selveier, mot borettslag tidligere) , vi føler vi bor i en liten bygd i byen, og det føles generelt godt å komme hjem. Ville aldri ha latt barna mine vokse opp i søndre Nordstrand eller Groruddalen.

Anonymkode: 20413...417

Har du i det hele tatt vært på Årvoll/Tonsenhagen? 

Anonymkode: f78d3...85c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, vi flyttet fra Holmlia i fjor etter å ha bodd der i nesten ti år (på flere forskjellige steder i bydelen). Vi opplevde aldri at naboer kom med mat på døra til oss- og så ikke at noen andre naboer opplevde det heller. Ikke var det mye barn ute heller, dvs det bor jo mye barn der, men de har som oftest en helt annen døgnrytme en norske barn (legger seg senere om kvelden, og står også opp senere) det var derfor som oftest ganske tomt på lekeplassene (bortsett fra de få norske barna som bor der) mens vi var ute med våre barn. Men så, i 19-20-tiden, når våre barn spiser kveldsmat og skal legge seg, da kommer alle de utenlandske barna ut (og bråker noe hinsides- men det er en annen sak). Om vinteren var det forresten omtrent aldri noen barn ute og lekte i det hele tatt (ja, bortsett fra de få norske barna, da). Virker som om de utenlandske foreldrene synes det er for kaldt (=har ikke varme nok klær), så da holder de seg heller inne, og det samme med barna).

Vi så og opplevde forsåvidt aldri noe skummelt i løpet av årene vi bodde der. Men følelsen av naboskap og fellesskap er omtrent fraværende der, og vi følte aldri noen tilhørighet. (Vanskelig å bli kjent med folk, folk holder seg stort sett med sine egne. Det er også få arenaer for å bli kjent med folk i bydelen). Nå har vi bodd i et år i en helt annen bydel i Oslo, og her trives vi veldig mye bedre. Vi har et godt forhold til alle naboene (og det på tross av at vi nå bor i selveier, mot borettslag tidligere) , vi føler vi bor i en liten bygd i byen, og det føles generelt godt å komme hjem. Ville aldri ha latt barna mine vokse opp i søndre Nordstrand eller Groruddalen.

Anonymkode: 20413...417

Nå bor vi på den andre "toppen" på motsatt side av Holmlia, men vi har altså helt forskjellige erfaringer. Hos oss er ungene ute før og etter middag, men stort sett alle går inn kl 19, foruten om tenåringene. Bråk har ikke vært et problem til nå.. Her om dagen når snøen kom var omtrent alle ungene ute i den ene bakken rett ved husene for å ake, også innvandrerbarna, alle godt kledd. Nå bodde vi her veldig kort tid forrige sommer, men det var både grilling og mingling på lekeplassene stort sett hver dag :) Nå før jul var det julegrantenning og gløgg, og oppmøtet var stort blant alle beboerne, fra alle religioner. Ungene løper inn og ut av døren vår hver helg, og jeg syns det er så hyggelig! Så da ser det jo ut som det er veldig store lokale forskjeller, jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bodde på Holmlia i 11 år, og sønnen gikk på småskolen der. Erfaring med lokalpatriotisme og godt naboskap stemmer med mine. Elevene fordelte seg 3/1, etnisk norske i mindretall, og noen utfordringer var det jo.

Spesielt skummelt var det i hvertfall ikke. 

Anonymkode: 785cd...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, krekbl skrev:

Nå bor vi på den andre "toppen" på motsatt side av Holmlia, men vi har altså helt forskjellige erfaringer. Hos oss er ungene ute før og etter middag, men stort sett alle går inn kl 19, foruten om tenåringene. Bråk har ikke vært et problem til nå.. Her om dagen når snøen kom var omtrent alle ungene ute i den ene bakken rett ved husene for å ake, også innvandrerbarna, alle godt kledd. Nå bodde vi her veldig kort tid forrige sommer, men det var både grilling og mingling på lekeplassene stort sett hver dag :) Nå før jul var det julegrantenning og gløgg, og oppmøtet var stort blant alle beboerne, fra alle religioner. Ungene løper inn og ut av døren vår hver helg, og jeg syns det er så hyggelig! Så da ser det jo ut som det er veldig store lokale forskjeller, jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse.

Vet ikke helt hva du mener med ""toppen" på motsatt side av Holmlia"?! Mortensrud? Bjørndal? Våre erfaringer er iallfall fra tre ulike områder på Holmlia (Toppåsen, Asperud og Sloråsen), og vi trivdes ikke noe særlig noen av stedene. Men mulig det er annerledes i andre områder i bydelen.

----------

Til deg over her som spurte om jeg har vært på Årvoll/Tonsenhagen: Årvoll-området kjenner jeg forholdsvis godt, da min bestemor var lærer på Årvoll skole før hun pensjonerte seg og de har bodd i området i alle år. Det er heller ikke et område jeg ville ha latt barna mine vokse opp, nei. Mulig at områdene mot Tonsenhagen er litt bedre :vetikke: 

Anonymkode: 20413...417

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NorahLudoAllis

Aldri vært der, men jeg kjenner/kjenner til mange som bor der.

De er alle høyt utdanna, har enten nasjonale verv i politikk eller på bynivå, de har typisk akademikerjobber. Altså rimelig venstreelite :P 

Det var nok kjent for å være litt belastet for lenge siden, men om du ser på prisene der så skal det nok godt gjøres for svært belasta folk å kjøpe seg rekkehus til 6 mill(de går 1,5 over prisantydning gjerne) og eneboliger til oppimot 6-7 mill. 

I tillegg skal det gjøres endel utbygginger der som nok kommer til å trekke endel nokså ressurssterke folk. Ikke at det bare er positivt, men belasta er nok en sterkt overdreven term derborte, gitt.

Basert på de jeg kjenner til(og det er endel) så er det stort sett høyt utdanna barnefamilier som er superengasjerte, gjerne deltar i noe parsellhagegreier og stort sett er å se i skauen, på hippe festivaler med barna eller på noe øko-elsykkelkjør. Typisk sånn "bodde på Tøyen/Løkka, flytta til Søndre Nordstrand når barn når.2 kom". 

Og så bor det sikkert en masse andre folk der og som absolutt ikke er sånn.

Og til de som viser til Årvoll/Tonsenhagen: det er neppe å regne for Groruddalen i "Grorudtermer" selv om det ligger nederst i dalen. Årvoll og Tonsenhagen har skyhøye priser og består stort sett av eneboliger og noen lavblokker - og det er i Bydel Bjerke. Ikke bydel Grorud, hverken i tilhørighet/levevilkår eller bydel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NorahLudoAllis
1 time siden, krekbl skrev:

Nå bor vi på den andre "toppen" på motsatt side av Holmlia, men vi har altså helt forskjellige erfaringer. Hos oss er ungene ute før og etter middag, men stort sett alle går inn kl 19, foruten om tenåringene. Bråk har ikke vært et problem til nå.. Her om dagen når snøen kom var omtrent alle ungene ute i den ene bakken rett ved husene for å ake, også innvandrerbarna, alle godt kledd. Nå bodde vi her veldig kort tid forrige sommer, men det var både grilling og mingling på lekeplassene stort sett hver dag :) Nå før jul var det julegrantenning og gløgg, og oppmøtet var stort blant alle beboerne, fra alle religioner. Ungene løper inn og ut av døren vår hver helg, og jeg syns det er så hyggelig! Så da ser det jo ut som det er veldig store lokale forskjeller, jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse.

Jeg var bare litt generelt nysgjerrig på nøyaktig hvor du bor(anså: området, ikke nøyaktig adresse :P )? Du må gjerne bare sende det på PM om du vil være anonym :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...