Gå til innhold

Er jeg kjip, hvordan ville du reagert?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min bestevennine leier det ene rommet i min leiligheten (kun 4800 i månden, og da er alt inkludert) i en helt ny 50 kvm leilighet. Grei pris spør du meg. Utifra det bør det kunne forventes at hun følger reglene. Mine regler er enkle, vi vasker leiligheten annenhver uke. Dvs den ene uken vasker henne, uken etter vasker jeg. Hun flyttet inn i august, og i høst skjedde det kun engang at hun vasket. Så jeg sa ifra litt strengere i desember, og fra januar av har hun klart og følge det. MEN hver gang hun vasker støvsuger hun ikke engang, hun vasker ikke doen, drar ikke over benker, som kjøkkenbenken, benken med tv-en etc. Virker som om hun bare putter grønnsåpe i bøtta, splætter litt på gulvet og mener det holder. Dvs da blir bare møkka dratt utover gulvet. Jeg kan jo dra fingeren og se masse støv og dritt etter at hun har "vasket". Kluten på kjøkkenet var ikke våt en gang. Blir så oppgitt merker jeg. Skrev en vaskeliste i desember faktisk. Fordi jeg var grundig lei... Er jeg kjip? Man skal jo være to om dette. Hvordan skal jeg få sagt ifra? Sa ifra nå nettopp om doen og vasken. Tror jeg drar ut støvsugeren etterpå bare for å vise ett poeng. Kanskje hun tar hintet da? Føler meg så kjip liksom. Men det blir fort støvete i enn topp leiligheten, og det blir jo hår OVERALT. Jeg jobber 30 timer i uka og tar opp 3 mate fag på BI, mens hun jobber max 1-2 dager i uka og lever livet. Da er det null unnskyldninger for å la være og gjøre jobben ordentlig. Kjenner det koker litt over for meg...... Ikke drar vi over plata etter vi har laget mat heller (og jeg har sagt ifra , på en pen måte). Jeg tømmer alltid søppla, går meg papp. Ja, ser ikke helt poenget i innlegget. MÅtte bare få det ut, og lurer litt på hvordan andre ville reagert om de var i mine sko

Anonymkode: a5762...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo snakke med henne om å skaffe seg vaskehjelp  de gangene det er hennes tur og nevne at hun bare drar møkka utover.  Det trenger ikke å koste så fryktelig mye, hun skal betale selvfølgelig. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

1) Enten vasker hun skikkelig, det innebærer: 

- fjerne alt rot, ting som står framme på benker, ta ut av oppvaskmaskin o.l.
- støvsuge alt fellesområde
- støvtørk alt fellesområde, vask av flater (tv-benk, stuebord)
- vaske kjøkkenet, med vask og benk
- vaske badet skikkelig (speil, vask, dusj/badekar, dokost i do, og doen ellers) og gulvet på badet

2) Hun ordner seg med hushjelp de gangene hun skal vaske huset. 

3) Hun betaler 300-500 kr mer i måneden for at du gjør all husvask. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rainstorm skrev:

1) Enten vasker hun skikkelig, det innebærer: 

- fjerne alt rot, ting som står framme på benker, ta ut av oppvaskmaskin o.l.
- støvsuge alt fellesområde
- støvtørk alt fellesområde, vask av flater (tv-benk, stuebord)
- vaske kjøkkenet, med vask og benk
- vaske badet skikkelig (speil, vask, dusj/badekar, dokost i do, og doen ellers) og gulvet på badet

2) Hun ordner seg med hushjelp de gangene hun skal vaske huset. 

3) Hun betaler 300-500 kr mer i måneden for at du gjør all husvask. 

Den var ikke dum! Føler meg litt drittsekk om jeg foreslår 2 eller 3.. For jeg har mast så mye på punkt 1. Men synes du jeg er kjip som krever dette? Eller er dette bare vanlig "husmannskost" var alle andre? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag er at du sier til denne venninnen at hvis hun ikke forbedrer seg radikalt, må hun ut, og du får en annen på ditt nivå inn.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den var ikke dum! Føler meg litt drittsekk om jeg foreslår 2 eller 3.. For jeg har mast så mye på punkt 1. Men synes du jeg er kjip som krever dette? Eller er dette bare vanlig "husmannskost" var alle andre? 

Du gir henne valgmuligheter. Du er ikke drittsekk fordi du stiller krav til en leieboer som tross alt er et voksent menneske og ikke barnet ditt. Hun får muligheten til å velge, enten får hun hodet ut av ræva og vasker som en voksen ville gjort i et bofellesskap, eller så fikser hun det på andre måter, altså 2 eller 3. 

Hun kommer kanskje til å reagere som at du er kjip, men ikke fir på kravene, ikke gi rom for at du er den som er kjip her. For hvis du er helt bestemt og ikke aksepterer en eneste tvil inni deg på at dette er kjipt så er det lettere for henne å forstå at det er HUN som er urimelig. Dette klarer du! :) 

Ikke bruk mer energi eller tid på å prøve å oppdra bestevenninna di. Vil hun ikke vaske skikkelig har hun som sagt alternativer, og hvis problemet er at hun ikke vet HVORDAN man vasker, så tilby hjelp. Men at du skal passe på at hun vasker skikkelig som ei vaktbikkje er ikke verdt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, jeg er typen som MÅ ha det ryddig og rent rundt meg. Jeg hadde bedt henne om å ta seg sammen eller dra å finne et annet sted å bo. Det er skikkelig ufint å ha det rotete og ikke vaske når man bor flere sammen. Skjønner ikke at du har holdt ut i nesten et halvt år...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri gått med på forslag nummer 3 som ble nevnt lenger oppe, at hun betaler 3-500 mer i måneden for at du tar all vask. Du må jo vurdere selv om det er greit for deg, men for min del hadde jeg blitt pottesur av å gjøre alt. Hun må bidra som et voksent menneske! Alternativet hadde vært at hun betalte nøyaktig det det kostet for vaskehjelp, men ikke f*** om jeg hadde sett på henne henslengt i sofaen mens du vasket for begge to...! 

Tror også det er en fare for at hun blir enda mer slask dersom avtalen er at du vasker og ordner uansett.

Anonymkode: 4308f...7df

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du er ikke kjip. Dette er helt normal hygiene og folkeskikk. Hun får dra fingeren ut av rævva og lære seg og være voksen. Si til henne at enten leier hun vaskehjelp annen hver uke, ellers flytter hun ut - punktum finale.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er dumt med å leie ut til venner. Kjipt når sånne uoverenstemmelser oppstår..... si at hun må vaske skikkelig eller betale mer. Eller helst finne en ny plass å bo0

Anonymkode: a58d7...d0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde aldri gått med på forslag nummer 3 som ble nevnt lenger oppe, at hun betaler 3-500 mer i måneden for at du tar all vask. Du må jo vurdere selv om det er greit for deg, men for min del hadde jeg blitt pottesur av å gjøre alt. Hun må bidra som et voksent menneske! Alternativet hadde vært at hun betalte nøyaktig det det kostet for vaskehjelp, men ikke f*** om jeg hadde sett på henne henslengt i sofaen mens du vasket for begge to...! 

Tror også det er en fare for at hun blir enda mer slask dersom avtalen er at du vasker og ordner uansett.

Anonymkode: 4308f...7df

Det er sant! Kan trygt si at man ikke kjenner folk godt nok før man faktisk bor sammen. Hun har masse fritid, dasser rundt.. Så vasking burde hun så absolutt fått tid til. Ikke at dette har noe med saken og gjøre, men hun har fått mange brev, tror det ene var inkasso her forrige uke. Så det er nok en sammenheng der. Litt vel uryddig generelt i livet. Merker jeg blir jævelig pissed..  Bo med en slask som gjør NADA vs meg selv som gjør alt ved siden av masse jobb & skole. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WeirdAlien

Jeg hadde faktisk kastet henne ut. Du har vært fryktelig grei og gir henne 50 kvm til 4800. Det er veldig, veldig billig. Man kan ikke holde på sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke jeg er kjip, jeg synes vel heller du er litt tøffel. 

Jeg hadde satt hardt mot hardt for lenge siden, og kastet henne ut om hun hadde holdt på slik så lenge. 

Anonymkode: 3b3d1...f73

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei du er heller dumsnill om du ikke gjør det, jeg hadde kjeftet på henne og gitt henne et ultimatium, en av dem eller bli kastet ut

Du trenger ikke å finne deg i alt selv om du kaller henne venninne

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3-500 kr for at du skal ta alt av rydding og husvask er jo ekstremt billig, for henne. Jeg hadde gladelig tatt imot det tilbudet her hjemme i hvert fall. Å slippe alt felles husarbeid og betale maks 500 kr for det hadde vært luksus.

Men ellers enig at hun må skjerpe seg. Hvis hun ikke har generell renslighet og hverken tar del i det daglige husarbeidet (søppel, rydding, vaske overflater på kjøkken osv) eller gjør hovedvaskingen ordentlig, så tror jeg det beste er å be henne flytte ut. Hun har ikke samme standard som deg og vil nok ikke endre seg. Da blir det en konstant kamp for å få henne til å gjøre hver minste lille ting, og det hadde jeg ikke orket.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må jo oppføre seg som en leieboer? En leieboer følger reglene til huseieren, uavhengig om huseier bor der eller ei. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en dag hvor dere vasker sammen, så får du vist henne hva som skal gjøres. Si at du forventer at det blir slik når det er hennes tur.

Anonymkode: 62906...b04

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du ikke kastet henne ut enda? Det kan jo ikke være noe greit å bo med en person som irriterer deg SÅ mye? Jeg hadde klikket for lenge siden. Hadde kastet henne ut etter tre ganger uten vasking, MAX!

Anonymkode: 6b6a7...93e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...