Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2004 #1 Skrevet 8. desember 2004 PPT ville ikke gå videre med opplegg de hadde forespeilet mitt barn fordi de følte at jeg ikke hadde 100% tillit til de :o De sa at jeg "anklagde" de, at jeg stilte for mange spørsmål, de likte ikke at jeg hadde sagt at jeg vurderte klagesak mot de, eller at jeg ville spørre andre om det opplegget de hadde hatt var vanlig... De likte bl.a ikke om jeg da eventuelt om tre måneder ville høre fra andre at det opplegget de hadde hatt ikke var bra :o Er dette vanlig oppførsel fra PPT???
Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2004 #2 Skrevet 8. desember 2004 Jeg kan skjønne de. Du vurderer klagesak og oppsøker andre der du ber de vurdere PPT`s behandlingsopplegg. Hva er det egentlig du ønsker da? Er det at barnet ditt skal være en prøveklut for ett opplegg som du ikke har tro på? Nei, jeg tror faktisk PPT gjør helt rett i å avslutte denne saken så lenge du som barnets verge opptrer som du gjør.
Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2004 #3 Skrevet 8. desember 2004 Jeg kan skjønne de. Du vurderer klagesak og oppsøker andre der du ber de vurdere PPT`s behandlingsopplegg. Hva er det egentlig du ønsker da? Er det at barnet ditt skal være en prøveklut for ett opplegg som du ikke har tro på? Nei, jeg tror faktisk PPT gjør helt rett i å avslutte denne saken så lenge du som barnets verge opptrer som du gjør. Hva har det med saken hva jeg tror, jeg er da ikke fagperson. Jeg har sagt jeg godt kan godta de opplegget de har forespeilet, men jeg kan ikke si at jeg har 100% tilit til de. Da får vel de heller vise hva de kan da! Det sier vel også sitt om de er så redde for hva andre måtte mene.
Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2004 #4 Skrevet 8. desember 2004 Og jeg synes det er merkelig, de var SÅ bekymret...og vi måtte bare tenke på barnet!! Så stiller man noen kritiske spørsmål og barnet er helt glemt!
Gjest Gjesta Skrevet 8. desember 2004 #5 Skrevet 8. desember 2004 HVORFOR har du ikke tillit til PPTs opplegg? Hva har gjort deg skeptisk? Tross alt er de som jobber der, ansvarlige fagpersoner, som oftest med lang erfaring.
Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2004 #6 Skrevet 8. desember 2004 HVORFOR har du ikke tillit til PPTs opplegg? Hva har gjort deg skeptisk? Tross alt er de som jobber der, ansvarlige fagpersoner, som oftest med lang erfaring. Da kan de vel svare for seg da, og fullføre opplegget. De har ikke svart på noen av mine spørsmål. Jeg har ikke opplevd maken til furting!! Det er jeg som har fått igang ulike tester av ungen, jeg har mast for å få et konkret og saklig opplegg. De tar visst alle mine spørsmål som "personlige anklager"... Helt utrolig, og så lite profesjonelt...
Gjest LoisLane Skrevet 8. desember 2004 #7 Skrevet 8. desember 2004 Lykke til til deg og barnet ditt, Gjest!
Gjest Gjesta Skrevet 8. desember 2004 #8 Skrevet 8. desember 2004 Du skriver at du har bedt om behandling du anser som riktig. Du skriver du ikke er fagperson. Du skriver du ikke får de svarene du ønsker og er usikker. Du skriver du klager. Jeg tror du burde være litt mer ydmyk til fagfolk. Du skal ikke glemme at du kjenner barnet best - men du vet heller ikke alt. Det kommer mye an på hvordan du kommuniserer da og hvis du hele tiden kommer med noe som kan ligne anklager - så burde du skifte holdning. Jeg vil jo tro dere er mer avhengig av dem enn omvendt.
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2004 #9 Skrevet 9. desember 2004 Du skriver at du har bedt om behandling du anser som riktig. Du skriver du ikke er fagperson. Du skriver du ikke får de svarene du ønsker og er usikker. Du skriver du klager. Jeg tror du burde være litt mer ydmyk til fagfolk. Du skal ikke glemme at du kjenner barnet best - men du vet heller ikke alt. Det kommer mye an på hvordan du kommuniserer da og hvis du hele tiden kommer med noe som kan ligne anklager - så burde du skifte holdning. Jeg vil jo tro dere er mer avhengig av dem enn omvendt. Jeg har aldri bedt om hjelp fra de; barnehagen gjorde det fordi DE trengte hjelp. Jeg har ikke hatt problemer med barnet, og jeg har aldri sett at det har hatt det. "Fagfolkene" her jeg bor synes det er greit å ta med barnehagebarn på aksjoner uten å informere foreldrene, her er ALLE enige... PPT forteller til og med meg at jeg bør tilpasse flyttingen til min eks, slik at det blir lettest for han! Selv sa han opp jobben slik at jeg skulle bli tvunget til å bo her, og ikke få så mye i bidrag. De sitter omtrent der og forsvarer "familievold"...Jo de har jeg virkelig fått respekt for :evil: Jeg håper jeg aldri opplever slike folk igjen.
Gjest Anianja Skrevet 9. desember 2004 #10 Skrevet 9. desember 2004 Det må være slitsomt når ALLE motarbeider deg, og det må føles godt å vite at det er de ANDRE som er problemet. For da er det jo ingenting DU kan gjøre for at forholdene skal bli annerledes.
Gjest Tex Skrevet 9. desember 2004 #11 Skrevet 9. desember 2004 Enig med trådstarter. Jeg hadde ikke godtatt noe dersom jeg ikke var 150 prosent sikker, og hva er det egentlig som er galt med å stille kristiske spørsmål? Tåler ikke ppt dagens lys? Er forøvrig tilhenger av ppt, men der som alle andre steder finnes det folk som kanskje burde vært et annet sted.
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2004 #12 Skrevet 9. desember 2004 Da kan de vel svare for seg da, og fullføre opplegget. De har ikke svart på noen av mine spørsmål. Jeg har ikke opplevd maken til furting!! Det er jeg som har fått igang ulike tester av ungen, jeg har mast for å få et konkret og saklig opplegg. De tar visst alle mine spørsmål som "personlige anklager"... Helt utrolig, og så lite profesjonelt... Lengere ned på siden her er det slik at du IKKE har bedt om noe hjelp, det er det barnehagen som har. Gjest:Jeg har aldri bedt om hjelp fra de; barnehagen gjorde det fordi DE trengte hjelp. Jeg har ikke hatt problemer med barnet, og jeg har aldri sett at det har hatt det. Tex skriver: Enig med trådstarter. Jeg hadde ikke godtatt noe dersom jeg ikke var 150 prosent sikker, og hva er det egentlig som er galt med å stille kristiske spørsmål? Tåler ikke ppt dagens lys? Det er da ikke bare snakk om kritiske spørsmål, men uttalelser om klagesak og overprøving av opplegget fra en annen instans.
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2004 #13 Skrevet 9. desember 2004 Det må være slitsomt når ALLE motarbeider deg' date= og det må føles godt å vite at det er de ANDRE som er problemet. For da er det jo ingenting DU kan gjøre for at forholdene skal bli annerledes. Ting jeg kan gjøre?? Utslette meg selv, mener du? Bo her uten jobb, de synes sikkert det er greit at jeg med hovedfag går på sosialen her i bygda...eller at jeg tar med vaskejobb.. Sikkert det beste for ungen..Alle andre steder er jo grusomme for et barn å vokse opp. De sa vi måtte samarbeide, men da jeg spurte hvordan dette samarbeidet skulle foregå svarte de ikke. Jeg skulle ikke stille spørsmpål, bare ha full tillit til deres kompetanse. Om det føles slitsomt at alle andre tar feil og jeg har rett...Hvordan kan jeg bevise at folk her lyver når jeg ikke har det skriftlig?? Det føles ikke så fryktelig slitsomt; de kan vel heller neppe motbevise det jeg har sagt, så det blir jo bare ord mot ord. Og jeg vet sannheten..jeg er også vant med å bo her alene, og måtte takle alt alene så det føles ikke så fryktelig slitsomt. De har aldri tatt hensyn til at jeg bor her alene uten nettverk. Jeg blir f.eks oppringt fem min. før saksbehandler skal gå for dagen, og får høre hvor bekymret de der...og at jeg MÅ bestemme meg for opplegg der og da. Senere viser deg seg at det ikke er så store problemer. Jeg fikk masse kjeft og kritikk for at jeg stilte spørsmål...De tok det såå grusomt, og det måtte jeg da liksom bare skjønne hvordan DE følte det. Men jeg kan jo vurdere klagesak da, slik at deres arbeid blir skikkelig utredet, så blir det jo ikke bare mitt ord mot deres. Og jeg takler sikkert nederlag her også.
Dina Skrevet 9. desember 2004 #14 Skrevet 9. desember 2004 Ting jeg kan gjøre?? Utslette meg selv, mener du? Bo her uten jobb, de synes sikkert det er greit at jeg med hovedfag går på sosialen her i bygda...eller at jeg tar med vaskejobb.. Sikkert det beste for ungen..Alle andre steder er jo grusomme for et barn å vokse opp. De sa vi måtte samarbeide, men da jeg spurte hvordan dette samarbeidet skulle foregå svarte de ikke. Jeg skulle ikke stille spørsmpål, bare ha full tillit til deres kompetanse. Om det føles slitsomt at alle andre tar feil og jeg har rett...Hvordan kan jeg bevise at folk her lyver når jeg ikke har det skriftlig?? Det føles ikke så fryktelig slitsomt; de kan vel heller neppe motbevise det jeg har sagt, så det blir jo bare ord mot ord. Og jeg vet sannheten..jeg er også vant med å bo her alene, og måtte takle alt alene så det føles ikke så fryktelig slitsomt. De har aldri tatt hensyn til at jeg bor her alene uten nettverk. Jeg blir f.eks oppringt fem min. før saksbehandler skal gå for dagen, og får høre hvor bekymret de der...og at jeg MÅ bestemme meg for opplegg der og da. Senere viser deg seg at det ikke er så store problemer. Jeg fikk masse kjeft og kritikk for at jeg stilte spørsmål...De tok det såå grusomt, og det måtte jeg da liksom bare skjønne hvordan DE følte det. Men jeg kan jo vurdere klagesak da, slik at deres arbeid blir skikkelig utredet, så blir det jo ikke bare mitt ord mot deres. Og jeg takler sikkert nederlag her også. Jøssenavn! :o Du høres ut til å være bitter på både eksen, alle fagfolk rundt deg, hele stedet der du bor, barnehagen og ellers alt og alle som måtte komme i din vei!
@riel Skrevet 9. desember 2004 #15 Skrevet 9. desember 2004 Jeg syns faktisk at det er patetisk av PPT å drite i hva som er barnets beste, og droppe saken fordi de ikke er fornøyd med din innstilling. Såklart vet jeg ikke hvordan du har forholdt deg til de, og kan bare gå ut ifra det du har skrevet. Kan være du har vært litt ekstra negativ fordi en annen part har tatt avgjørdelsen at ditt barn trenger behandling, og du selv ikke ser de problemene barnehagen mener å se? Men en seriøs rådgiver bør vite at foreldrene alltid vil det beste for barna sine, og derfor kan være litt skeptiske, og det da er viktig å forklare foreldrene hva behandlingen innebærer, og legge til grunne for hvorfor de har valgt å foreta akkurat den type behandling. Da vil du få mer forståelse for opplegget, og det vill være mye mer betryggende for deg.
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2004 #16 Skrevet 9. desember 2004 Jeg syns faktisk at det er patetisk av PPT å drite i hva som er barnets beste, og droppe saken fordi de ikke er fornøyd med din innstilling. Såklart vet jeg ikke hvordan du har forholdt deg til de, og kan bare gå ut ifra det du har skrevet. Kan være du har vært litt ekstra negativ fordi en annen part har tatt avgjørdelsen at ditt barn trenger behandling, og du selv ikke ser de problemene barnehagen mener å se? Men en seriøs rådgiver bør vite at foreldrene alltid vil det beste for barna sine, og derfor kan være litt skeptiske, og det da er viktig å forklare foreldrene hva behandlingen innebærer, og legge til grunne for hvorfor de har valgt å foreta akkurat den type behandling. Da vil du få mer forståelse for opplegget, og det vill være mye mer betryggende for deg. Ja, nettopp! Takk for et klokt svar.
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2004 #17 Skrevet 9. desember 2004 Nå gjelder ikke dette bare denne tråden, men sånn generellt på KG så hadde det vært langt lettere å svare på innlegg om man som trådstarter iallfall fikk med størsteparten av de grunnleggende fakta i hovedinnlegget. Slik ville det være mye lettere å komme med fornuftige uttalelser. Men i stedet ender man alltid opp med at folk (logisk nok) mener på grunnlag av det som står i innlegg 1, mens trådstarter blir sinna fordi alle har misforstått ting.. Ang denne tråden: først og fremst: ba du eller ba du ikke om utredninger!? Hvis du ikke har bedt om dem syns jeg PPT kanskje burde skjerpe seg noe, og gjør det de hele veien har ment var best for barnet, samtidig som de holder deg oppdatert osv. Men har du bedt om utredninger også syns du ikke ungen din har problemer når PPT sier at den har det så er det kanskje greit om du tenker deg litt om selv også. Hva angår ekser og bygder og greier, så bør man grunnet barnet samarbeide så godt man kan, men om det betyr at hovedforsørger må være bosatt på et sted uten nettverk og uten jobb så vil det muligens ikke være det beste for barnet. Det som helt sikkert ikke er det beste for barnet er å ha en bitter mor som i stor grad, bevisst eller ubevisst vil overføre sin motvilje mot omgivelsene på barnet.
Gjest StoreSky Skrevet 9. desember 2004 #18 Skrevet 9. desember 2004 Jeg syns faktisk at det er patetisk av PPT å drite i hva som er barnets beste' date=' og droppe saken fordi de ikke er fornøyd med din innstilling. Såklart vet jeg ikke hvordan du har forholdt deg til de, og kan bare gå ut ifra det du har skrevet. Kan være du har vært litt ekstra negativ fordi en annen part har tatt avgjørdelsen at ditt barn trenger behandling, og du selv ikke ser de problemene barnehagen mener å se? Men en seriøs rådgiver bør vite at foreldrene alltid vil det beste for barna sine, og derfor kan være litt skeptiske, og det da er viktig å forklare foreldrene hva behandlingen innebærer, og legge til grunne for hvorfor de har valgt å foreta akkurat den type behandling. Da vil du få mer forståelse for opplegget, og det vill være mye mer betryggende for deg.[/quote'] Ikke alle foreldre er interessert i barnets beste. Dessuten hva ER barnets beste? Spesielt vanskelig hvis foreldre/PPT er uenig om hva som er barnets beste.. Noen foreldre (sier ikke at det er trådstarter...) vil ikke innse at barnet har behov for ekstern hjelp/utredning. Mange er redd for en "merkelapp" og det kan man jo forstå. Men for de som som skal jobbe med "barn med særskilt behov for ekstra støtte", så MÅ man jo utrede før man kan sette igang tiltak.. Men tiltak og utredning trenger ikke å være så omfattende eller farlig! Observasjon av barn som leker fritt i barnehagen kan, i noen tilfeller, være nok for at barnehage personalet kan få veiledning eller råd om sitt opplegg i barnehagen. (Feks. at man må ha mindre og mer strukturerte aktiviteter i barnhagen, mere smågrupper, kortere samlingstund, etc.)
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2004 #19 Skrevet 10. desember 2004 Jeg vil bare det beste for mitt barn, og da skal jeg også ha det beste opplegget, tilpasset konkret mitt barn! Jeg kan ikke bare ubetinget og uforbeholdent gi min tillit til en etat..DE viser jo ingen respekt for hverken meg eller barnet, jeg gidder ikke å sitte å synse om mitt barn. Kanskje hadde det de problemene, kanskje var det det...bla, bla, bla..det eneste de kunne tilby en ekstra resursperson. og denne personen skulle bla hjelpe ungen med å ta å seg klær. Jeg spurte om ungen hadde problemer med det; nei det visste ikke PPT, det hadde de aldri sett! :o Det jeg har bedt om er skikkelige tester og utredninger, og det har jeg fått når jeg har mast om det. Men nå ville de ikke lenger ha flere spørsmål fra meg, jeg skulle ikke få flere opplysninger, bare ha full tillit til de...jeg fatter ikke at et offentlig kontor kan ha en slik holdning. Jeg fatter heller ikke at det går an å gi samlivsråd, hva vet vel de om oss, hvilken kompetanse har de til det?? ..han er selvsagt enig med de i alt, selv om han ringer meg og beklager seg, og har akkurat de samme meningene som meg. Men på møter sitter han og sleiker dem oppover ryggen. At det går an å være så lettlurte...
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2004 #20 Skrevet 10. desember 2004 Grunnen til at PPT ikke setter i gang et program for din sønn er nok nettopp fordi du har uttrykt tvil i forbindelse med opplegget. Det er ikke noe poeng å sette i gang et omfattende opplegg hvis ikke alle parter er villige til å dra i samme retning. PPT er totalt avhengig av at foreldre og barnehage / skole støtter opp om opplegget og gjør sin del av arbeidet. Det må jo være i din interesse også at et opplegg for din sønn blir så vellykket som mulig, og da er du også nødt til å ta din del av ansvaret. Hvorfor ikke være litt positiv og prøve det fagpersonene har kommet frem til. Gi opplegget et år og se om det fungerer. Hvis opplegget ikke gir ønskede resultater så still dine kritisk spørsmål og gå videre / søk annen hjelp. Du må huske på at PPT har mange de skal hjelpe og som i tillegg setter pris på hjelpen. Med sine mangler på ressurser så er det nok lett for dem å sette seg på gjerdet og vente på de utspillene du har forespeilet dem at kommer fra din side. I tillegg tror jeg du må gå inn i deg selv litt å se på dine egne nedlatende holdninger til alle og alt rundt deg. Sønnen din snapper fort opp dine holdninger og ditt humør, og det vil bare skape sosiale problemer for han også. Grunnen til at du har et dårlig støtteapparat rundt deg må du ta ansvaret for selv. Venner og nettverk kommer ikke rekende på i fjøl. Kom deg ut og begynn å tenke positivt. Hvis ikke ta ansvar og flytt. Ingen har godt av å voks opp med en så negativ person rundt seg, men for å være ærlig tror jeg ikke flytting vil hjelp hvis ikke holdningene dine endres samtidig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå