Gå til innhold

Kollega som alltid er "på" og ikke har forståelse for at vi andre faktisk har andre interesser enn jobben.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Usikker på om denne passer her eller burde vært på karriereforumet... Men siden det handler om relasjonen til en kollega valgte jeg å plassere den her.

I fjor høst ble det ansatt en ny selger på jobben.  Hen kom fra samme bransje og har lang bransjeerfaring.  Hen har jobbet med flere av leverandørene våre før og sjefen var veldig fornøyd med å ha fått tak i vedkommende da hen visstnok er en av bransjens beste selgere og var sikker på at hen kom til å gå "rett inn" i jobben med minimal opplæring.  Nå har det gått over tre måneder og hen er langt fra selvgående.  Krever mye hjelp og "support" for å fikse jobben sin, noe som tærer på oss andre.  Det er slitsomt å konstant bli avbrutt i egne arbeidsoppgaver med de samme spørsmålene gang på gang.  Og for å gjøre vondt verre maser hen også på fritiden, da hen er av typen som ikke "slår av" av jobben etter stengetid.  Har ikke barn og ektefellen har en jobb som innebærer mye reising, er stort sett borte 3-4 dager hver eneste uke, og da synes kollegaen min det er bedre å jobbe.  Når hen står fast utenom åpningstid tikker det inn med meldinger, gjerne i flere kanaler (sms, epost, Facebook Messenger etc) og om vi ikke svarer raskt på første henvendelse blir hen sur og maser videre i en annen kanal. Typisk scenario er at det først kommer en SMS.  Blir ikke den besvart innen få minutter plinger det inn en melding på Facebook osv.  

I helgen var hadde jeg fri og vi hadde besøk av fetteren til mannen min med kone.  Mobilen ble lagt bort og jeg så knapt på den lørdag og søndag.  I går kveld så jeg at det hadde kommet flere meldinger fra kollegaen min i løpet av dagen, først et par SMS'er som så ble fulgt opp av Facebook meldinger litt senere på dagen.  Den siste meldingen på Facebook var sur og furten av typen "Skjønner at du ikke gidder å svare meg, det er dårlig gjort av deg å ikke hjelpe når jeg trenger hjelp."  Jeg svarte kort at vi hadde gjester i helgen og at jeg knapt hadde sett på telefonen hele dagen, men at jeg gjerne kunne hjelpe henne på jobb i dag.  

Da jeg kom på jobb i dag var hen supersur og da sjefen dukket opp passet hen på å påpeke at hen ikke hadde fått gjort ferdig det prosjektet hen hadde jobbet på i helgen pga at jeg ikke ville hjelpe henne.  Jeg gjentok at vi hadde besøk av familie i helgen og at mobilen hadde blitt lagt bort, men det kom jeg ikke gjennom med. Sjefen mente det var dårlig gjort at jeg ikke tatt et par minutter til å svare så kollegaen min kunne kommet i mål med prosjektet sitt.  

Vi driver innen varehandel, kapitalvarer, så er ikke snakk om "liv og død" om kollegaen min ikke får svar på det hen lurer på på sekundet.  Jeg synes faktisk ikke det er for mye å forlange at fritid er fritid og jeg synes at sjefen er urimelig som ble sur for at jeg ikke satt standby og svarte innen kort tid.  Arbeidsgiver dekker forresten ikke mobilen, så den er min private.

Anonymkode: c80dd...a93

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kansje du kan snike deg unna på en slags måte? La dama snakke med andre i stedet, slik at det ikke er så mye deg hele tiden.

Anonymkode: c6f05...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Affh. Jeg er lei av hen-innlegg, og særlig når "henne" avslører uansett.

Men til problemet, sånn jeg ser det er det om å gjøre å lage grenser. Sett tydelige grenser, arbeidstid er arbeidstid, alle henvendelser utenom det lar du være å svare på før det igjen er arbeidstid, uansett hvor mange kanaler vedkommende prøver å kontakte deg i. Si gjerne i fra til sjefen på en ikke-klagete måte, men vær tydelig på omfanget her (grunnen til at jeg sier det er at det virker sytete når det blir lagt frem som i eksempelet ditt med akkurat denne helgen, men ikke når du får frem hvor ofte, mye og intenst det skjer) slik at han/hun er forberedt om masekoppen klager på deg. 

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det faktisk sjefens ansvar å besvarer eventuelle spørsmål i de ansattes fritid (dersom han mener at disse spørsmålene bør besvares da) evt. må han sørge for at de som får denne typen henvendelser i fritiden får kompensasjon for dette. Selv besvarer jeg ikke jobbhenvendelser i min fritid, med mindre jeg enten får betalt for dette eller tilsvarende tid til gode på fleksien. 

Her ville jeg faktisk tatt en samtale med sjefen og spurt om det er slik at de ansatte forventes å være tilgjengelige i fritiden sin (dette kan gjerne tas opp på personalmøte med alle til stede) samt si at du ønsker en avklaring rundt hvordan dere skal kompenseres for dette. Dersom kompensasjon ikke tilbys informerer du om at du da ikke kommer til å besvare henvendelser i din fritid. Legg også til at det er leders ansvar å sørge for tilstrekkelig opplæring av nyansatte slik at de blir i stand til å løse sine arbeidsoppgaver selvstendig, og at dersom du skal ha ansvar for opplæring må denne skje i arbeidstiden, ikke i din fritid.

Jeg ville også gitt kollegaen beskjed om at sosiale medier ikke skal brukes for å kontakte meg ang. jobbspørsmål, samt at du er tilgjengelig på kontortelefonen i arbeidstiden. 

Anonymkode: 711b8...c44

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

I tillegg til at det er ganske konstant mas og gnål gjennom arbeidsdagen er det sjelden en kveld eller helg uten mas fra kollegaen min, selv i jula tikket det inn meldinger i flere kanaler.  Jeg skal be sjefen om et møte i morgen, for å få belyst min side av saken og for å få en avklaring på om det forventes at jeg er tilgjengelig utenfor arbeidstid og hvordan dette evt. godtgjøres.  Jeg synes ikke det er riktig om det forventes at jeg er tilgjengelig og svarer raskt 24/7 uten at det kompenseres på en eller annen måte, enten økonomisk eller med avspasering.  For meg er det faktisk viktig med fritid som er fritid uten å måtte stresse med å håndtere jobbting i tide og utide.

TS

Anonymkode: c80dd...a93

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke være venner med kolleger du ikke liker på fb. Jeg har få kolleger der  .

Anonymkode: 7ba53...7ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

I tillegg til at det er ganske konstant mas og gnål gjennom arbeidsdagen er det sjelden en kveld eller helg uten mas fra kollegaen min, selv i jula tikket det inn meldinger i flere kanaler.  Jeg skal be sjefen om et møte i morgen, for å få belyst min side av saken og for å få en avklaring på om det forventes at jeg er tilgjengelig utenfor arbeidstid og hvordan dette evt. godtgjøres.  Jeg synes ikke det er riktig om det forventes at jeg er tilgjengelig og svarer raskt 24/7 uten at det kompenseres på en eller annen måte, enten økonomisk eller med avspasering.  For meg er det faktisk viktig med fritid som er fritid uten å måtte stresse med å håndtere jobbting i tide og utide.

TS

Anonymkode: c80dd...a93

Hold oss oppdatert da.

Anonymkode: 9798d...5d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

I tillegg til at det er ganske konstant mas og gnål gjennom arbeidsdagen er det sjelden en kveld eller helg uten mas fra kollegaen min, selv i jula tikket det inn meldinger i flere kanaler.  Jeg skal be sjefen om et møte i morgen, for å få belyst min side av saken og for å få en avklaring på om det forventes at jeg er tilgjengelig utenfor arbeidstid og hvordan dette evt. godtgjøres.  Jeg synes ikke det er riktig om det forventes at jeg er tilgjengelig og svarer raskt 24/7 uten at det kompenseres på en eller annen måte, enten økonomisk eller med avspasering.  For meg er det faktisk viktig med fritid som er fritid uten å måtte stresse med å håndtere jobbting i tide og utide.

TS

Anonymkode: c80dd...a93

Bra. Det hørest veldig stressende og plagsomt ut! Nesten som om det var en lærling dere har fått!

Kansje jobben kan kurse henne?

Anonymkode: c6f05...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke være venner med kolleger du ikke liker på fb. Jeg har få kolleger der  .

Anonymkode: 7ba53...7ec

Jeg er generelt sett lite på Facebook og ble i utgangspunktet medlem for å holde kontakten med en del venner fra jeg studerte i USA.  Er veldig sjelden jeg deler ting der selv og er kanskje inne å scroller gjennom tidslinja mi en til to ganger i uka.  Kollegaen min er av typen som legger til "alt og alle" der og hun la meg til som venn rett etter at hun begynte å jobbe her.  Jeg syntes det var vanskelig å avslå venneforespørselen, ville jo ikke virke "fiendtlig".  

Anonymkode: c80dd...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bra. Det hørest veldig stressende og plagsomt ut! Nesten som om det var en lærling dere har fått!

Kansje jobben kan kurse henne?

Anonymkode: c6f05...808

Ja, får nesten følelsen av at vi har fått en lærling og ikke en person med bransjeerfaring som har jobbet med mange av de samme leverandørene tidligere.  I begynnelsen hadde jeg forståelse for at hun stilte spørsmål - at det tar litt tid å bli kjent med en ny arbeidsplass, nye kolleger, nye rutiner etc er jo naturlig selv om man har bransjeerfaring.  Nå har det gått flere måneder og jeg føler vi står veldig på stedet hvil og det er lite fremgang, hun er overhodet ikke selvgående.  Det er veldig slitsomt med alt maset i løpet av arbeidsdagen og derfor blir jeg ekstra frustrert over alt maset på fritiden og at hun har null forståelse for at jeg ikke sitter parat med telefonen klar for å svare til en hver tid.

Skal ha møte med sjefen i ettermiddag, blir spennende å se hva som kommer ut av det. :)

TS

Anonymkode: c80dd...a93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du røpte at det var en henne, så dette hen opplegget kunne du spart deg for😂

Anonymkode: 14ac2...667

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Ananas. skrev:

Affh. Jeg er lei av hen-innlegg, og særlig når "henne" avslører uansett.

 

Så enig!

Anonymkode: f6304...1cd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du nok en klassisk arbeidstaker med spisse albuer, og som ikke tar fem flate øre for å fremstille deg i et dårlig lys dersom hun ikke får det som hun vil. Det har du jo allerede fått erfart, når hun forsøke å svartmale deg for å ikke svare henne i helgen. Det du skulle kontret med der og da var omfanget av meldinger (antall, at det gjøres både på FB, mail, sms etc.). Slike personer er det viktig å sette på plass så fort som mulig, om nødvendig i påsyn av andre. Det er den sterkestes rett i arbeidslivet i dag, og derfor må du vise deg som sterkere enn henne. Du kan også be om et møte med sjefen, der du viser henne alle meldingene og maset fra henne, samt knytter disse bevisene opp mot argumenter der du påpeker at man burde vært mer selvgående enn det disse meldingene indikerer etter så lang tid. Ja, det er småstygt. Ja, du risikerer å stille henne i et litt dårlig lys. Men det var hun som startet og forsøke å fryse ut deg, og du forsvarer deg selv ut fra det med alle midler. 

På den annen side kan du ikke forvente at andre ikke er sultne på å gjøre det bedre enn deg i dagens arbeidsliv. Siden hun tar så lang tid på å komme inn i rollen er hun nok ikke bedre enn deg, men du kan ikke forvente at man alltid har fri på fritiden. Så lenge omfanget er begrenset, så må man tåle at kollegaer/kunder etc. spør om noe på generelt grunnlag, hvis ikke vil du raskt bli utkonkurrert av en som er villig til å stå på ennå litt mer. 

Anonymkode: 89ef8...8d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakket med sjefen i ettermiddag.  Jeg føler selv at jeg klarte å legge frem "saken" min på en ryddig og ikke-sytete måte.  Viste frem flere eksempler på at om jeg ikke svarer raskt nok på fritiden på første kontaktmåte nummer 1 går hun over til nummer 2 og i noen tilfeller nummer 3. 

Fikk også frem det at hun maser mye i hverdagen og er mindre selvgående enn hun burde være.  Påpekte at jeg hadde vært forberedt på en innkjøringsperiode, men hadde forventet hun kom til å sette seg inn i ting og bli selvstending relativt raskt ettersom hun har bransjeerfaring og kjente flere av leverandørene våre fra før.  At jeg fortsatt bruker mye tid på svare på spørsmål som burde vært selvfølgeligheter etter flere måneder hos oss er kilde til frustrasjon og jeg føler det går ut over min egen arbeidsinnsats siden jeg stadig må sette mine arbeidsoppgaver på vent for å hjelpe henne.

Sjefen var mer forståelsesfull etter å ha hørt hele historien og forstod at det dreier seg om en helhet som tærer på i hverdagen og ikke bare enkeltepisoden denne helgen.  Han virket overrasket over at ting fungerer så dårlig som det gjør (han sitter mye på kontoret og får med seg lite av det som skjer "i front") og at hjelpebehovet er relativt stort fortsatt, men avfeide meg ikke.

I utgangspunktet mener han at selv om det ikke forventes at vi er tilgjengelige utenom arbeidstiden bør vi svare kollegaer som står fast om det er noe vi vet og kan hjelpe med raskt.  Men han var enig i at det ikke er innafor å forvente support på minuttet 24/7 og at det ikke er greit å bli sur kollegaen man spør ikke svarer.  Jeg innser jo at jeg må være fleksibel og at jeg må regne med å stille opp litt utenfor arbeidstid for både kunder og kollegaer, men jeg mener at så lenge jeg ikke får noen for for godtgjørelse for det bør jeg ha muligheten til å sette premissene for hvor tilgjengelig jeg er.  Noen ganger passer det jo bedre enn andre.  Har jeg ikke noe spesielt fore og gubben og jeg tilbringer kvelden foran TV'n gjør det ikke noe å svare på noen meldinger, men det er annerledes om man har planer eller det skjer noe spesielt.  Da er det ikke alltid greit å sitte med nesa i telefonen.  

Det var ingen hemmelighet at vi hadde besøk i helgen, jeg fortalte det da vi snakket om planer for helgen over felleslunsjen på fredag, og jeg mener faktisk at det burde vært en god grunn til å ikke mase på meg og å ha litt forståelse for at jeg ikke svarte på spørsmål akkurat denne helgen.  Det var sjefen min enig i.

TS

Anonymkode: c80dd...a93

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg synes du skal stå på ditt, og si klart og tydelig ifra til sjefen din at fritid er fritid, og at etter klokken da og da så er du ikke på jobb, men har FRI. Hvis han, eller andre kollegaer vil ha tak i deg etter arbeidstid, så bør du få betalt for denne tiden, for du utfører tross alt en jobb når du svarer på meldinger.  Synes ikke du skal gi etter i det hele tatt, men være veldig bestemt.

På meg så virker det nesten som om du har gitt litt etter allikevel, og tenker at en melding i ny og ne er sikkert ikke så farlig å svare på, noe jeg synes virker feil. Men det er vel kanskje meg, det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du fikk snakket med sjefen, men du er en voksen dame TS. Du kan være profesjonell ovenfor denne andre ansatte, og si til henne at du svarer i morgen. Jeg synes det er feil at man skal sitte parat og hjelpe på jobben når man er hjemme og hviler. Klager hun til sjefen så si til sjefen at du du aldri fikk noe melding. så rart. problemer med internett..osv ;)  

Anonymkode: c6f05...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...