Gå til innhold

Trenger tips til kaloririke matvarer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Sliter med at jeg er undervektig, og trenger derfor tips til kaloririke matvarer. Jeg klarer rett og slett ikke å spise store porsjoner, det fører til at jeg brekker meg. Så trenger tips til matvarer som inneholder masse kalorier, gjerne drikke. Takk for alle tips! (:

Anonymkode: 9679f...0f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sukkerbiter.

Margarin.

Olivenolje.

Olje generelt.

Fetaost.

Kjøtt.

• Liker 1
Skrevet

Peanøttsmør, avocado, fløte, smør, majones, tørket frukt, nøtter, fete oster.. alle oljer, bruk godt med god olivenolje på salater f.eks. drikke kan du piske eggedosis med sukker og egg, tilsett bær og fløte og kjør i blender for en kaloririk smoothie :)

Anonymkode: b103d...612

Skrevet

Fete meieriprodukter (inkludert smør), avokado, nøtter/nøttesmør, olje, majones. 

Anonymkode: d4cd7...c43

Skrevet

Kjempegodt å skrape ut en avocado, blande med fet kremost eller creme fraiche, salt og pepper, legg tilbake i skallet og reker på toppen :) sitron og andre krydder etter smak. Tror det må være ganske kaloririkt og en fin lunch 

Skrevet

Kom på en til, cheddar sandwich salat: bland raspet cheddar med majones, tilsett finhakket løk og salt/pepper etter smak. Ha på brødskiven med agurk på :) cheddar og majo sammen må være en kaloribombe :fnise: veldig godt synes jeg i alle fall 

Skrevet (endret)

Du kan sjekke kaloriinnhold pr 100 gram på matvaretabellen.no - det viktige er at du får det i deg og at det ikke kommer opp igjen. Så du må basere deg på hva du liker smaken av. Sjokolade, potetgull, is, brus, kaker, most banan, kjeks, peanøttsmør, milkshake liker de fleste. Hvis du ikke får i deg nok av å øke inntaket på egen hånd og/eller ikke klarer å gradvis venne deg til å spise mer, håper jeg at du er i eller tar kontakt med lege.

Endret av Pringle
  • Liker 1
Skrevet

Drikk h-melk, flytende kalorier er det letteste.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Pringle skrev:

Du kan sjekke kaloriinnhold pr 100 gram på matvaretabellen.no - det viktige er at du får det i deg og at det ikke kommer opp igjen. Så du må basere deg på hva du liker smaken av. Sjokolade, potetgull, is, brus, kaker, most banan, kjeks, peanøttsmør, milkshake liker de fleste. Hvis du ikke får i deg nok av å øke inntaket på egen hånd og/eller ikke klarer å gradvis venne deg til å spise mer, håper jeg at du er i eller tar kontakt med lege.

Det er mye mer næringsrikt for en undervektig med is (og da spesielt softis) enn med potetgull siden det inneholder melk. Brus er bare tom energi forøvrig. Da er det mye bedre å drikke en ernæringsdrikke. Spiser selv veldig lite (1000 kcal pr dag i snitt) pga fysisk sykdom og har i alle fall fått disse rådene fra lege. Så om man da spiser 1000 kcal i mat så bør man ha 2 ernæringsdrikker 

Anonymkode: 1313b...4a6

Skrevet

Crusli frokostblanding med kremfløte er også godt og kaloririkt. Hehe har vært undervektig selv og nå kommer jeg på alle de tingene jeg spiste. Du bør spise ofte siden du ikke klarer mye av gangen. Kan jeg spørre om det er noen underliggende grunn til at du orker så lite? Du kan jo snakke med legen evt. Ikke alle leger er flinke på ernæring, men de kan i alle fall sjekke om det er noe sykdom til grunn.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye mer næringsrikt for en undervektig med is (og da spesielt softis) enn med potetgull siden det inneholder melk. Brus er bare tom energi forøvrig. Da er det mye bedre å drikke en ernæringsdrikke. Spiser selv veldig lite (1000 kcal pr dag i snitt) pga fysisk sykdom og har i alle fall fått disse rådene fra lege. Så om man da spiser 1000 kcal i mat så bør man ha 2 ernæringsdrikker 

Næring er kjempeviktig, og et balansert kosthold er ideelt for alle - men når man er undervektig er det viktigste å få i seg flere kalorier, og spise noe man liker, siden undervekten og det å spise for lite gjør at matlysten er redusert. Når man har økt noe i vekt og matlysten er tilbake, kan man tenke på sammensetningen av kosten.

• Liker 1
Skrevet

Hva om du lærer deg å lese? Alle matvarer som selges kan man finne kaloriinnholdet på, enten påtrykt på matvaren (lovpålagt i Norge), eller i en kaloritabell på nettet (matvarer i løsvekt).

Tråder som dette er ren latskap. Jeg fatter ikke hvorfor folk gidder å svare engang.

Anonymkode: 6c6cb...ac5

• Liker 2
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om du lærer deg å lese? Alle matvarer som selges kan man finne kaloriinnholdet på, enten påtrykt på matvaren (lovpålagt i Norge), eller i en kaloritabell på nettet (matvarer i løsvekt).

Tråder som dette er ren latskap. Jeg fatter ikke hvorfor folk gidder å svare engang.

Jeg tror sånne tråder skaper en kløe hos folk... akkurat som den gjorde hos deg, nå :P

Og så må jeg presisere/legge til mitt svar over at jeg selvfølgelig ikke anbefaler potetgull istedenfor brødskiver med leverpostei, men hvis valget står mellom potetgull og ingenting, er det temmelig enkelt. Det er som når man skal ned i vekt, man må gjøre en innsats og presse seg litt, men man skal ikke presse så hardt at man knekker. Men i motsetning til kost for vektnedgang, skal kost for vektoppgang stimulere appetitten og være lett fordøyelig.

Skrevet
1 time siden, Pringle skrev:

Næring er kjempeviktig, og et balansert kosthold er ideelt for alle - men når man er undervektig er det viktigste å få i seg flere kalorier, og spise noe man liker, siden undervekten og det å spise for lite gjør at matlysten er redusert. Når man har økt noe i vekt og matlysten er tilbake, kan man tenke på sammensetningen av kosten.

Som du kanskje så har jeg i grunn personlig erfaring med dette, og det er råd jeg har fått fra flere leger. Jeg har aldri fått råd om å spise potetgull og drikke brus. 

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør om hjelp fordi jeg, uten å gå noe nærmere inn på det har blitt veldig syk av å telle kalorier tidligere. Psykologen min har sagt at det ikke er bra for meg, og at det er triggende. Derfor spør jeg. Så slutt å vær så spydig og ekkel.

• Liker 1
Skrevet

Drikk Oboy laget med H-melk til måltider :)
Kjøp proteinpulver å blande i maten. 
Lag havregrynsgrøt med H-melk, tilsett ekstra rapsolje, og en god dæsj med smør, og sukker og kanel, og gjerne litt rosiner til. Veldig god og mettende kveldsmat. Spis nøtter som mellommåltid. 

Anonymkode: a685d...91d

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som du kanskje så har jeg i grunn personlig erfaring med dette, og det er råd jeg har fått fra flere leger. Jeg har aldri fått råd om å spise potetgull og drikke brus. 

Kjempebra hvis næringsdrikker fungerer for deg. Hvis det gjør det for trådstarter, supert. Men hvis det ikke fungerer, og potetgull og brus fungerer?

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, Pringle skrev:

Jeg tror sånne tråder skaper en kløe hos folk... akkurat som den gjorde hos deg, nå :P

Jeg skjønner bare ikke hvorfor så mange spør om informasjon de LETT kan tilegne seg på egen hånd. 

Det er faktisk toppen av latskap.

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør om hjelp fordi jeg, uten å gå noe nærmere inn på det har blitt veldig syk av å telle kalorier tidligere. Psykologen min har sagt at det ikke er bra for meg, og at det er triggende. Derfor spør jeg. Så slutt å vær så spydig og ekkel.

Ingen ber deg om å telle kalorier. :)

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner bare ikke hvorfor så mange spør om informasjon de LETT kan tilegne seg på egen hånd. 

Det er faktisk toppen av latskap.

Jeg tror folk liker å prate :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...