Gå til innhold

Vanlig å si takk når man henter noen på flyplassen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år hatt med venner av mine barn i bilen ved forskjellige anledninger. Disse har vært fra 10 år og oppover og alle sier/ har sagt takk for skyssen når de går ut av bilen. Det en en fin gest, og det bør alle over 10 ha lært seg etter min mening. 

Jeg ville nok også reagert på at et voksent menneske ikke hadde takket for hjelpen med å komme seg hjem fra flyplassen gratis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eh, når jeg setter meg i en bil og noen andre kjører/henter meg, så sier jeg tusen takk. Det kan være forelder, bestevenn, kjæreste eller bekjentes venner. Takk sier man, punktum. Det kalles folkeskikk.

For Guds skyld når små barn i barneskolelalder klarer å si takk, så klarer en voksen dame! Skammelig

Endret av Spiteful
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carmabell
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner jo dama til kompisen min. Jeg viser jo interesse for å bli kjent med ho, men ho viser nada interesse tilbake. Det skal sies ho er noen år yngre enn oss, og noe mer umoden da, vil jeg påstå.

Forventer ikke så mye, men føler det sier enda mer om henne, når hun ikke velger å si takk eller noe. 

Anonymkode: faf9e...af2

Nå vet jeg ikke alderen deres, men selv er jeg 20 år og kjæresten min 24. De gangene hans venner (med han i bilen) har hentet meg forskjellige steder har jeg selvfølgelig takket for det. Forøvrig så sa jeg bestandig takk som liten også hvis jeg feks var på besøk hos ei venninne og foreldrene kjørte meg hjem. Så det sier mer om henne enn om alderen hennes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, carmabell skrev:

Nå vet jeg ikke alderen deres, men selv er jeg 20 år og kjæresten min 24. De gangene hans venner (med han i bilen) har hentet meg forskjellige steder har jeg selvfølgelig takket for det. Forøvrig så sa jeg bestandig takk som liten også hvis jeg feks var på besøk hos ei venninne og foreldrene kjørte meg hjem. Så det sier mer om henne enn om alderen hennes. 

Hun er 20 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en 10 åring klarer å takke for skyssen, skal jammen meg en 20 åring klare dette også. Det handler ikke om hvor umoden eller moden hun er, men at hun er et menneske. Mennesker skal vise ren høflighet, men det mangler hun tydeligvis i fra sin oppdragelse. 

Anonymkode: 8a57b...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når en 10 åring klarer å takke for skyssen, skal jammen meg en 20 åring klare dette også. Det handler ikke om hvor umoden eller moden hun er, men at hun er et menneske. Mennesker skal vise ren høflighet, men det mangler hun tydeligvis i fra sin oppdragelse. 

Anonymkode: 8a57b...5cb

Ja, ho er ikke noe spesielt hyggelig/høflig ellers heller, har omtrent ikke venner utenom kjæresten. Slik jeg kjenner henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg henta dama til en kompis av meg på flyplassen. Begge to var med i bilen. 

Hun viste ingen glede over å bli henta, er ikke det vanlig å si takk i det minste? 

Kjørte 15 min til flyplassen, venta 15 min der, brukte 15 minutt tilbake.  Det var kompisen min som lurte på om "vi" ikke kunne stikke å hente dama på flyplassen. 

Vanlig høflighet er å takke når man får noe, motar hjelp med noe og så videre. Klarer man ikke takke, så er man meget fattig på høflighet og folkeskikk. 

Anonymkode: b850d...ca5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier så er det vanlig høflighet å si takk når noen gjør deg en tjeneste. For meg spiller det ingen rolle hvem som har ordnet med den opprinnelige tjenesten. Er det en mellommann inne i bildet så får man si takk til begge to da vel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ho er ikke noe spesielt hyggelig/høflig ellers heller, har omtrent ikke venner utenom kjæresten. Slik jeg kjenner henne :)

Men da høres hun jo ut som en sjenert/keitete person med dårlig selvtillit. Kan hende hun satt med den takken på tunga hele veien, men aldri fikk til å si det? 

Kan hende hun gledet seg til å treffe kjæresten, og så ble det rart/flaut når han kom drassende med en kompis? Mange blir fryktelig ukomfortable av enkle sosiale ting som andre knapt tenker over....

Anonymkode: 0b504...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok rett i det.

ts

Hun hadde spurt kjæresten om "kan du komme hente meg?" og så hadde han sagt "døtta, du vet jeg ikke har bil men Ole kan dikksert hente oss" "oki" og så dukker dere opp og så ble det awkward stille fordi du var sur for at hun ikke hvinte "åhhh ole takk for hjelpen min ridder du er topp altså, smask", og så var det ingen som snakket, bare litt awkward ordveksling mellom deg og kompisen din fordi dere ikke er så nære egentllig. og så når de stakk, så sa Dole hadet, og ole svarte ikke men satt igjen og var sur og bitter på livet. :( 

Anonymkode: 11ca0...b4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å takke for turen når man blir kjørt/hentet er da normal folkeskikk? 

Jeg var på jobb i bolig for folk med bistandsbehov. En beboer skulle ut og reise sammen med et familiemedlem. Jeg kjørte dem til flyplassen. Det var i arbeidstiden, det var ingen andre oppgaver som ventet, jeg brukte beboers bil. Det var rett og slett en av dagens arbeidsoppgaver. Begge to takket for at jeg hadde kjørt dem. 

Anonymkode: fdd56...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man sier takk når andre henter deg. Det er jo helt normal folkeskikk. Hun burde sagt takk. Det minste hun kunne gjort. Det er vel vanlig å takke den som kjører og ikke den som ordnet sjåfør? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal man si takk. Jeg takker alltid om noen har kjørt meg hjem, uansett om det var deres forslag, om de skulle samme vei uansett, om det var en venn av en venn, om det var mora mi som kjørte meg til toget etter å ha vært på besøk.. osv. Det koster ingenting. 

Men så er det nå mest synd for de som velger å ikke vise normal høflighet. 

Anonymkode: 72ce8...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig folkeskikk å si takk for slikt. Dette er slik man lærer som barn. De som ikke gidder, oppdager (forhåpentligvis) fort at det er noe som heter flybuss når ingen gidder å hente lengre.

Regner med at dere begge hjelper hverandre jevnlig, og at det da ikke er relevant med betaling av bensin.

Anonymkode: abd44...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...