AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #61 Del Skrevet 7. februar 2017 14 timer siden, Linnea27 skrev: Jeg synes dere er litt harde. Jeg ville lånt mine venninner penger, det er slik venninner gjør. Jeg vet også at de ville lånt meg penger, hvis jeg trengte det. Faktisk, så er jeg temmelig sikker på at om jeg hadde drept noen, og ringte min beste venninne, så ville hun ha reagert med "skal jeg hjelpe deg å skjule liket?" Synes svarene i denne tråden preges av en litt vel høy grad av individualisme og uavhengighet, unner dere bedre vennskap, hvor man ser at alle har svake og sterke sider, og støtter hverandre uansett. Det er det som i mine øyne er gode vennskap. Om hun hadde svart det dersom du begår er drap, så er hun direkte dum og lar deg dra henne ned i møkka di. Og du er en enda dårligere venn som hadde dratt venninna di inn i noe slikt. Og ja, slikt har skjedd i virkeligheten og begge har fått sin straff. Å være en god venn behøver ikke å bety å rydde opp i andres økonomi. Hva er prislappen på er vennskap? Låner du ut 5000, 10 000, 100 000, helt til du står på bar bakke selv økonomisk og må ty til andre venner for å dekke dine regninger? Å være en god venn kan og være å sette grenser rundt et vennskap. Å ikke drive med etterslukking av idiotisk oppførsel til en hver tid. Tilslutt blir man banken til vedkommende, im man hele tiden skal være en "god venn". Er du en god venn om du låner penger til en med spilleavhengighet? Kjøper sprit til en alkoholiker? Gir piller til en som er avhengig av rus? Eller i dette tilfelle fortsetter å være med å støtte opp om et korthus som raser når som helst.... Noen ganger er de beste vennene de som klarer og tør å sette litt hardt mot hardt. De ser det sjeldent akkurat nå, men gjerne når ting har blitt litt klarere for de. Gode vennskap baserer seg ikke alltid på å være med å sponse et overforbruk og leve over evne. Anonymkode: dea65...131 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 8. februar 2017 #62 Del Skrevet 8. februar 2017 Jeg gidder ikke drive oppdragelse eller blande meg inn i hvordan mine venninner bruker penger. Det jeg bryr meg om er hvorvidt det er sannsynlig at jeg får tilbake pengene og ikke blir rævkjørt og utnyttet økonomisk. Det handler mer om respekt for hverandre enn penger. Jeg velger å anta at jeg har gode venner som gjør opp for seg. Inntil det motsatte er bevist, velger jeg å gamble de pengene og å la en eventuell tvil komme min venn/venninne til gode uavhengig av økonomisk skjødesløshet. Verden er ikke svart/hvitt. Det finnes de som klarer å prioritere gjeld til venner til tross for økonomisk rot. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå