AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #41 Del Skrevet 6. februar 2017 Tviler på at hun vil ta i mot økonomisk rådgivning etc, da det vil være et "nederlag" for henne. Hun er opptatt av fasade, og vil fremstå som en person som har alt på stell. Tror ikke det er mange som vet om de økonomiske tabbene hun har begått, bare vi som står henne nærmest. Hun har hatt en del inkasso, manglende betalinger på strøm, husleie osv, men foreldrene ordner opp da de "synes synd" på henne som er alene med to barn. Det var også hun som ble forlatt av eksen, så hun har satt seg selv i en "offerrolle". Mulig foreldrene har fått nok nå da, siden hun ikke ønsker å spørre dem denne gangen.. Hun sendte meg en melding i dag tidlig å "purret" på et svar om jeg kan låne henne disse pengene til SFO. Jeg har ikke svart enda, men jeg kommer til å si nei, må bare tenke over hvordan jeg skal ordlegge meg. TS Anonymkode: 74501...002 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #42 Del Skrevet 6. februar 2017 Jeg hadde ikke lånt. Du kan jo bare si at du ikke har penger å låne ut dessverre. Og at i en sånn situasjon kan det være lurt å tenke om det er noe hun kan selge på finn.no etc. Og at du kan være behjelpelig med å legge ut salgsannonser. Da gir du henne hjelp uten at det koster deg penger, sier ikke noe om hvordan du opplever økonomien hennes, og mest sannsynlig får hun solgt noe som gir penger til SFO. Anonymkode: d7dec...0d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #43 Del Skrevet 6. februar 2017 Bra du ikke låner henne pengene TS. Anonymkode: dea65...131 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenobia Skrevet 6. februar 2017 #44 Del Skrevet 6. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: må bare tenke over hvordan jeg skal ordlegge meg Jeg ville anbefalt at du IKKE gir henne noe å argumentere imot. Bare: "Jeg kan ikke hjelpe deg." Spør hun hvorfor? Svar: "Det føler jeg ikke for å forklare." Fortsetter hun å spørre og grave, eller appellere til din medfølelse: Ignorer. Ikke svar. Det er et bibelsk ordspråk som lyder noe à la: "En venn er trofast, selv når han slår", dvs. noen ganger må man gi tøffe tilbakemeldinger. I og med at du ikke lenger kan "bufre virkeligheten" fra å nå henne denne gangen, er du faktisk en sann venn! Iallfall i mine øyne. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brownbrown Skrevet 6. februar 2017 #45 Del Skrevet 6. februar 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en venninne som har to barn. De er hos faren sin annenhver helg, og hun er student. Hun får en del økonomisk støtte, og bor i en ganske ny leilighet sentralt i byen. Jeg skjønner ikke helt hvordan en studerende alenemor får så god råd som hun ser ut til å ha. Hun har nesten bare merkeklær og designervesker, og er på weekendturer både her og der. Hun er også ute på byen så og si annenhver helg, både fredag og lørdag. Jeg jobber 100% og er uten barn, men jeg har aldri i verden råd til å leve den livsstilen som hun har. Men her en dag spurte hun om hun kunne låne penger av meg, fordi hun hadde fått varsel om oppsigelse av SFO-plassen til en av ungene. Hun har visst helt blakk, og var desperat sa hun. Barnet mister SFO-plassen i midten av mnd dersom hun ikke betaler nå. jeg kjenner at jeg ikke har lyst til å hjelpe henne med et lån når jeg vet hvordan hun bruker pengene sine. Hun må jo ha fått flere varsler før de sier opp plassen på SFO? Forrige helg var hun ute på byen fredag og lørdag, kjøper drinker, taxi, nattmat osv. Da går det fort noen tusenlapper.. synes hun prioriterer helt feil, og tenker at hun bør betale regninger før alt annet, særlig når hun har ansvar for barn. Jeg vet også at hun skal på hotellweekend senere denne mnd, og tenker at hun burde droppe det når hun ikke har råd til å betale for SFO.. hva tenker dere? Ville dere lånt henne penger? Anonymkode: 74501...002 kjenner selv flere alenemødre som holder på slik. det er veldig trist egentlig. de får over 20 000 i mnd av nav, men likavell greier de og ikke ha penger i slutten av mnd . er helt unødvendig og gå på byn både fredag og lørdag. det var slik jeg gjore når jeg var 20. men hun har ansvar for barn jeg syns ikke du skal låne henne penger. jeg syns du skal la henne lære en lekse. hun er tydeligvis bortskjemt. når hun har lært den leksen kommer hun sikekrt til å skjerpe seg. vist du låner henne penger kommer hun til å forsette med det sløseriet hun holder på med 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brownbrown Skrevet 6. februar 2017 #46 Del Skrevet 6. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ikke lånt. Du kan jo bare si at du ikke har penger å låne ut dessverre. Og at i en sånn situasjon kan det være lurt å tenke om det er noe hun kan selge på finn.no etc. Og at du kan være behjelpelig med å legge ut salgsannonser. Da gir du henne hjelp uten at det koster deg penger, sier ikke noe om hvordan du opplever økonomien hennes, og mest sannsynlig får hun solgt noe som gir penger til SFO. Anonymkode: d7dec...0d0 ts kan bare si at hun ikke har penger selv. værre er det ikke. hun trenger egentlig ikke begrunne det engang 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brownbrown Skrevet 6. februar 2017 #47 Del Skrevet 6. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tviler på at hun vil ta i mot økonomisk rådgivning etc, da det vil være et "nederlag" for henne. Hun er opptatt av fasade, og vil fremstå som en person som har alt på stell. Tror ikke det er mange som vet om de økonomiske tabbene hun har begått, bare vi som står henne nærmest. Hun har hatt en del inkasso, manglende betalinger på strøm, husleie osv, men foreldrene ordner opp da de "synes synd" på henne som er alene med to barn. Det var også hun som ble forlatt av eksen, så hun har satt seg selv i en "offerrolle". Mulig foreldrene har fått nok nå da, siden hun ikke ønsker å spørre dem denne gangen.. Hun sendte meg en melding i dag tidlig å "purret" på et svar om jeg kan låne henne disse pengene til SFO. Jeg har ikke svart enda, men jeg kommer til å si nei, må bare tenke over hvordan jeg skal ordlegge meg. TS Anonymkode: 74501...002 bare si du selv har dårlig råd. er ikke værre en det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #48 Del Skrevet 6. februar 2017 Tydelig at foreldrene har støttet datteren i denne økonomiske sløsingen i lang tid. Noen mennesker er flinke til å utnytte slike ting. Hun kan å spille på samvittighet hos sine foreldre og har brukt det for alt det er verdt. Dere venner som sier at dere selvsagt hadde lånt henne det, er med på å støtte en skadelig økonomisk atferd, og jeg skjønner ikke hvordan dere kan se på det som veldig omtenksomt. Jeg synes det er nesten skremmende med foreldre som i så stor grad setter seg selv først foran barna sine. Anonymkode: 3974c...6b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #49 Del Skrevet 6. februar 2017 Jeg hadde bare sagt nei, og at jeg ikke hadde mulighet til å hjelpe henne med penger, uten å føle noe behov for å begrunne detaljert. Hvis hun hadde fortsatt å mase, så hadde jeg sagt rett ut at jeg ikke ønsker å låne bort penger til folk som ikke viser god økonomisk sans, og hvor jeg føler at hjelpen min bare ville forsvunnet ned i dragsuget av uvettig forbruk. Jeg har hjulpet en venninne med en stor regning før, men det var en venninne som har et fornuftig forhold til penger og fikk en uforutsett utgift. Hun er en person som stiller utrolig mye opp for de rundt seg, så jeg hjalp henne med glede. To måneder senere fikk hun igjen på skatten og betalte meg tilbake hele summen. Null problem å hjelpe venner når de er så pålitelige. Det blir noe helt annet i ditt tilfelle. Hva så om hun blir sur og du risikerer vennskapet? Om du faktisk gir henne penger, vil vennskapet deres fremdeles være i fare. Du vil sannsynligvis irritere deg mer og mer over hennes ufornuft, siden du faktisk har sponset henne med dine egne hardt opptjene midler. Det vil fort komme imellom dere som venner, og ødelegge. Bedre å holde vennskapet med henne og penger separat, og heller tenke at om hun dropper deg som venn, så er det kanskje for det beste. Anonymkode: 2d13c...530 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #50 Del Skrevet 6. februar 2017 Takk for svar alle sammen! ☺️ Jeg svarte på meldingen for litt siden, og skrev at jeg dessverre ikke hadde mulighet til å hjelpe henne. Hun ringte meg og var desperat (igjen), lurte på om jeg kunne hjelpe henne med halve regningen om ikke annet. Så spurte hun meg om hvilke utgifter jeg hadde, som er alene og ikke hadde litt til overs?! Altså, da kjente jeg at jeg ble provosert! Jeg har faste utgifter som alle andre, og setter av litt til både buffer og sparing hver mnd (noe hun burde gjøre og!). Uansett, jeg foreslo at hun kunne ringe den det gjelder og be om utsettelse eller en avtale om nedbetaling. Hun ble litt mutt, men sa hun skulle gjøre det. Nevnte også at det kan være smart å selge noe hun ikke har bruk for på finn.no, men det snakket hun bare bort. Blir litt oppgidd når jeg vet hvor mye hun har inn hver mnd, og så greier hun å bruke opp alt på tull. Hun får mye mer utbetalt enn meg, med forsørgerstipend, overgangsstønad, bostøtte, barnetrygd x 3, barnebidrag, støtte til tilsyn av barn (vet ikke om det heter det), og Gud vet hva mer, så har hun rundt 40.000,- utbetalt. Helt villt at hun da ikke skal greie å betale en SFO-regning (som hun må ha utsatt en god stund mtp oppsigelse). TS Anonymkode: 74501...002 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest End Skrevet 6. februar 2017 #51 Del Skrevet 6. februar 2017 (endret) Jeg kan fint låne penger til de jeg stoler på og som viser at de er til å stole på selv med penger. Det er folk som kan få uventede problemer på grunn av feil med søknader eller andre uventede ting, men som ellers har sitt på det rene og et sunt økonomisk forbruk. Da er det mulig å vise litt skjønn. Men hun i ts sitt tilfelle? Nei. Hun har faktisk ting hun kan selge for å opprette balanse igjen, og hvis ts snakker sant, har hun og brukt penger på fest og luksus. Pluss har blitt idømt å betale andre ting. Jeg hadde kutta kontakten. Når hun ikke engang klarer å ha litt mer voksent gangsyn på egen økonomi så.. Nei. Endret 6. februar 2017 av End Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 6. februar 2017 #52 Del Skrevet 6. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle sammen! ☺️ Jeg svarte på meldingen for litt siden, og skrev at jeg dessverre ikke hadde mulighet til å hjelpe henne. Hun ringte meg og var desperat (igjen), lurte på om jeg kunne hjelpe henne med halve regningen om ikke annet. Så spurte hun meg om hvilke utgifter jeg hadde, som er alene og ikke hadde litt til overs?! Altså, da kjente jeg at jeg ble provosert! Jeg har faste utgifter som alle andre, og setter av litt til både buffer og sparing hver mnd (noe hun burde gjøre og!). Uansett, jeg foreslo at hun kunne ringe den det gjelder og be om utsettelse eller en avtale om nedbetaling. Hun ble litt mutt, men sa hun skulle gjøre det. Nevnte også at det kan være smart å selge noe hun ikke har bruk for på finn.no, men det snakket hun bare bort. Blir litt oppgidd når jeg vet hvor mye hun har inn hver mnd, og så greier hun å bruke opp alt på tull. Hun får mye mer utbetalt enn meg, med forsørgerstipend, overgangsstønad, bostøtte, barnetrygd x 3, barnebidrag, støtte til tilsyn av barn (vet ikke om det heter det), og Gud vet hva mer, så har hun rundt 40.000,- utbetalt. Helt villt at hun da ikke skal greie å betale en SFO-regning (som hun må ha utsatt en god stund mtp oppsigelse). TS Anonymkode: 74501...002 Noen mennesker er frekkere enn flatlusa! Tigge etter penger og til og med skal vite hva den hun spør, har av utgifter. Skamvett har denne "venninnen" ikke! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #53 Del Skrevet 6. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle sammen! ☺️ Jeg svarte på meldingen for litt siden, og skrev at jeg dessverre ikke hadde mulighet til å hjelpe henne. Hun ringte meg og var desperat (igjen), lurte på om jeg kunne hjelpe henne med halve regningen om ikke annet. Så spurte hun meg om hvilke utgifter jeg hadde, som er alene og ikke hadde litt til overs?! Altså, da kjente jeg at jeg ble provosert! Jeg har faste utgifter som alle andre, og setter av litt til både buffer og sparing hver mnd (noe hun burde gjøre og!). Uansett, jeg foreslo at hun kunne ringe den det gjelder og be om utsettelse eller en avtale om nedbetaling. Hun ble litt mutt, men sa hun skulle gjøre det. Nevnte også at det kan være smart å selge noe hun ikke har bruk for på finn.no, men det snakket hun bare bort. Blir litt oppgidd når jeg vet hvor mye hun har inn hver mnd, og så greier hun å bruke opp alt på tull. Hun får mye mer utbetalt enn meg, med forsørgerstipend, overgangsstønad, bostøtte, barnetrygd x 3, barnebidrag, støtte til tilsyn av barn (vet ikke om det heter det), og Gud vet hva mer, så har hun rundt 40.000,- utbetalt. Helt villt at hun da ikke skal greie å betale en SFO-regning (som hun må ha utsatt en god stund mtp oppsigelse). TS Anonymkode: 74501...002 Makan!!! Du hadde ikke trengt å forklare henne noe som helst om din økonomi. Her kunne man bare svart no sånt som at du ikke har noe rapporteringsplikt til henne vedrørende din økonomi. Kort og greit, for jo mer du forklarer og begrunner jo mer argumenterer hun mot deg. Anonymkode: d7dec...0d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #54 Del Skrevet 6. februar 2017 Luksusfellen neste? Dama er en uansvarlig mor. Bra du ikke lånte henne noe. Kanskje burde hun miste sfo plassen så hun får seg en kraftig lærepenge. Enkelte lærer aldri! Anonymkode: cb7e4...ad0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #55 Del Skrevet 6. februar 2017 Jeg mener også det er uansvarlig å prioritere luksus og moro foran regninger som går direkte utover barna (og regninger generelt). Det viser dårlig dømmekraft, dårlig impulskontroll og dårlig evne til å tenke konsekvenser. Veldig dumt om barnet skal miste SFO-plassen, og jeg vet at hun er avhengig av den i forhold til at hun studerer. Hun setter seg i et dårlig lys ovenfor skolen/SFO og tenker jeg, når hun har fått flere varsler og ikke har betalt? Hadde dette vært et engangstilfelle, og hun hadde levd etter evne, skulle jeg gjerne hjulpet henne. Men når jeg kjenner til flere episoder hvor hun ikke har gjort opp for seg, og når hun sløser slik som hun gjør, så ville jeg gjort henne en bjørnetjeneste ved å betale regningen for henne. TS Anonymkode: 74501...002 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #56 Del Skrevet 6. februar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle sammen! ☺️ Jeg svarte på meldingen for litt siden, og skrev at jeg dessverre ikke hadde mulighet til å hjelpe henne. Hun ringte meg og var desperat (igjen), lurte på om jeg kunne hjelpe henne med halve regningen om ikke annet. Så spurte hun meg om hvilke utgifter jeg hadde, som er alene og ikke hadde litt til overs?! Altså, da kjente jeg at jeg ble provosert! Jeg har faste utgifter som alle andre, og setter av litt til både buffer og sparing hver mnd (noe hun burde gjøre og!). Uansett, jeg foreslo at hun kunne ringe den det gjelder og be om utsettelse eller en avtale om nedbetaling. Hun ble litt mutt, men sa hun skulle gjøre det. Nevnte også at det kan være smart å selge noe hun ikke har bruk for på finn.no, men det snakket hun bare bort. Blir litt oppgidd når jeg vet hvor mye hun har inn hver mnd, og så greier hun å bruke opp alt på tull. Hun får mye mer utbetalt enn meg, med forsørgerstipend, overgangsstønad, bostøtte, barnetrygd x 3, barnebidrag, støtte til tilsyn av barn (vet ikke om det heter det), og Gud vet hva mer, så har hun rundt 40.000,- utbetalt. Helt villt at hun da ikke skal greie å betale en SFO-regning (som hun må ha utsatt en god stund mtp oppsigelse). TS Anonymkode: 74501...002 Da sier du det: "jeg har faktisk mye mindre utbetalt enn deg, så hvordan du ikke kan begripe at jeg har ikke har mye til overs kan du tenke deg til selv". Anonymkode: ee625...fac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea27 Skrevet 7. februar 2017 #57 Del Skrevet 7. februar 2017 Jeg synes dere er litt harde. Jeg ville lånt mine venninner penger, det er slik venninner gjør. Jeg vet også at de ville lånt meg penger, hvis jeg trengte det. Faktisk, så er jeg temmelig sikker på at om jeg hadde drept noen, og ringte min beste venninne, så ville hun ha reagert med "skal jeg hjelpe deg å skjule liket?" Synes svarene i denne tråden preges av en litt vel høy grad av individualisme og uavhengighet, unner dere bedre vennskap, hvor man ser at alle har svake og sterke sider, og støtter hverandre uansett. Det er det som i mine øyne er gode vennskap. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #58 Del Skrevet 7. februar 2017 19 minutter siden, Linnea27 skrev: Jeg synes dere er litt harde. Jeg ville lånt mine venninner penger, det er slik venninner gjør. Jeg vet også at de ville lånt meg penger, hvis jeg trengte det. Faktisk, så er jeg temmelig sikker på at om jeg hadde drept noen, og ringte min beste venninne, så ville hun ha reagert med "skal jeg hjelpe deg å skjule liket?" Synes svarene i denne tråden preges av en litt vel høy grad av individualisme og uavhengighet, unner dere bedre vennskap, hvor man ser at alle har svake og sterke sider, og støtter hverandre uansett. Det er det som i mine øyne er gode vennskap. Man er ikke en dårlig venninne bare fordi man ikke ønsker å ta ansvar for den andres uansvarlighet. Hadde dette vært en person som alltid hadde hatt økonomien i orden, hadde jeg selvfølgelig lånt penger. Men når hun tuller det bort slik at hun ikke kan betale SFO, da er det ille. Da sier en god venninne fra, så får hun bare blir sur og vennskapet får stå litt på is. Er man gode venner så ordner man opp igjen. Å hjelpe henne bare fordi man skal være snill er bare tull. Poenget er jo at hun ikke lærer å ordne opp i sånne problemer selv når du gir henne flere tusen! Jeg ville sagt fra hva jeg mener, ærlighet varer lengst. Kanskje setter hun pris på det senere i livet. Hun trenger isåfall at noen sier i fra! Anonymkode: c0f20...f94 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #59 Del Skrevet 7. februar 2017 26 minutter siden, Linnea27 skrev: Jeg synes dere er litt harde. Jeg ville lånt mine venninner penger, det er slik venninner gjør. Jeg vet også at de ville lånt meg penger, hvis jeg trengte det. Faktisk, så er jeg temmelig sikker på at om jeg hadde drept noen, og ringte min beste venninne, så ville hun ha reagert med "skal jeg hjelpe deg å skjule liket?" Synes svarene i denne tråden preges av en litt vel høy grad av individualisme og uavhengighet, unner dere bedre vennskap, hvor man ser at alle har svake og sterke sider, og støtter hverandre uansett. Det er det som i mine øyne er gode vennskap. Dette her er i beste fall naivt. TS sin venninne har mye mer utbetalt enn hva de fleste som er i full jobb har, likevel syntes hun det er på sin plass å mase om penger fra TS. Dersom venninnen ikke betaler kreditorene sine, noe som i verste fall kan føre til at hennes barn mister plassen i SFO samt at kravet blir innfridd via lønnstrekk (eller trekk i stønadene fra NAV, i dette tilfellet), hva får deg da til å tro at TS kan regne med å få pengene sine tilbake? Erfaring med denne typen mennesker tilsier at TS aldri ville fått pengene sine tilbake, og vennskapet ville havarert pga. TS sitt "mas" om å få pengene tilbake mens venninna ville fortsatt med å sløse penger på fest, fyll, restaurantbesøk og reiser. Å låne denne venninnen penger er oppskriften på å både ødelegge vennskapet samt lage en bulk i TS sin økonomi. Anonymkode: 17edd...fb0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 7. februar 2017 #60 Del Skrevet 7. februar 2017 Jeg sier som flertallet i denne tråden; nei, jeg ville aldri lånt den typen menneske noen penger. Det er så godt som garantert at du ikke får dem tilbake. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå