Honey Dew Skrevet 5. februar 2017 #21 Del Skrevet 5. februar 2017 Hun får kontakte nav 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #22 Del Skrevet 5. februar 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en venninne som har to barn. De er hos faren sin annenhver helg, og hun er student. Hun får en del økonomisk støtte, og bor i en ganske ny leilighet sentralt i byen. Jeg skjønner ikke helt hvordan en studerende alenemor får så god råd som hun ser ut til å ha. Hun har nesten bare merkeklær og designervesker, og er på weekendturer både her og der. Hun er også ute på byen så og si annenhver helg, både fredag og lørdag. Jeg jobber 100% og er uten barn, men jeg har aldri i verden råd til å leve den livsstilen som hun har. Men her en dag spurte hun om hun kunne låne penger av meg, fordi hun hadde fått varsel om oppsigelse av SFO-plassen til en av ungene. Hun har visst helt blakk, og var desperat sa hun. Barnet mister SFO-plassen i midten av mnd dersom hun ikke betaler nå. jeg kjenner at jeg ikke har lyst til å hjelpe henne med et lån når jeg vet hvordan hun bruker pengene sine. Hun må jo ha fått flere varsler før de sier opp plassen på SFO? Forrige helg var hun ute på byen fredag og lørdag, kjøper drinker, taxi, nattmat osv. Da går det fort noen tusenlapper.. synes hun prioriterer helt feil, og tenker at hun bør betale regninger før alt annet, særlig når hun har ansvar for barn. Jeg vet også at hun skal på hotellweekend senere denne mnd, og tenker at hun burde droppe det når hun ikke har råd til å betale for SFO.. hva tenker dere? Ville dere lånt henne penger? Anonymkode: 74501...002 For all del ikke lån henne penger, du får de aldri igjen. Hun må lære og ta ansvar selv. Selv om du synes synd på henne, da hun sikkert kommer til og bruke barna mot deg, stakkars små, å ikke gi etter. Tydeligvis prioriterer hun helt feil. Det er hennes ansvar ikke ditt. Anonymkode: 621dc...c93 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 5. februar 2017 #23 Del Skrevet 5. februar 2017 Jeg hadde ikke lånt henne penger, for som flere allerede har nevnt så har hun fått tidligere varsler på denne fakturaen og likevel fortsatt sin ekstravagante livsstil. Om hun skal lære noe som helst her, må hun ofre noe og da enten i form av å selge noen eiendeler eller å krype til mor og far og forklare situasjonen for dem. Det hjelper ikke henne at hun får penger når hun trenger det, da vil hun nok bare komme til deg igjen og igjen ved senere anledninger. For alt du vet kan det være hun allerede har lånt penger av andre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #24 Del Skrevet 5. februar 2017 Aldri om jeg hadde giddi det. Hun lever over evne og det går utover barna. Og helt ærlig, det er ikke mitt problem. De har en far, en mor og besteforeldre som får ta seg av det. Hadde hun dratt det alenemor-kortet sitt, hadde jeg bare gått. Starter du å låne henne penger, har du det nok gående framover hver gang det er krise. Anonymkode: dea65...131 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #25 Del Skrevet 5. februar 2017 Jeg vet dere har rett her, jeg bør ikke låne henne penger. Som mange av dere sier, så vil hun bare fortsette å leve denne livsstilen dersom alle i rundt henne ordner opp for henne. Jeg vet at hun har en dom på seg gjennom forliksrådet, da hun var skyldig eksen nesten 30.000, så hun blir trekt noen tusenlapper hver mnd nå frem til den gjelda er nedbetalt. det åpnet tydeligvis ikke øynene hennes, så får håpe dette fra SFO gjør det. TS Anonymkode: 74501...002 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
student86 Skrevet 5. februar 2017 #26 Del Skrevet 5. februar 2017 Det er hun som er ansvarlig for sine egne utgifter. Hun har nok en tendens til å legge ansvaret over på andre i sin omkrets. Hun trenger hjelp til selvhjelp, ikke at andre ordner opp for henne. Hun er voksen og har barn, hun er ikke selv et barn. Hun viser også mangel på omsorg for barna sine. Syns du bør tenke på eventuelle tårer som krokodilletårer. Hun klarer seg alltid på et vis, og jeg mener derfor at du ikke skal hjelpe henne. Gjør du det allikevel, gjør du deg selv ansvarlig for hennes problemer. Og da vil du få samme spørsmål igjen og igjen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #27 Del Skrevet 5. februar 2017 Jeg ville sagt at nei, til å låne penger, men tilbudt meg å kjøpe en av designerveskene hennes eller noe av det andre hun har til en billig penge for å dekke det hun skylder. Gjorde det samme med en venninne da hun var "helt desperat" etter penger til husleie etter utkastelsesvarsel til tross for at jeg visste at hun hadde brukt masse penger på dyr sminke og hudpleie bare et par dager tidligere. Endte med at jeg kjøpte et par pent brukte sko jeg hadde siklet etter til halv pris. Sikkert litt utnyttelse av noen som mangler kontroll, men jeg hadde seriøst ikke turt å låne bort penger til noen som er så ansvarsløse. Anonymkode: 06129...9fa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 5. februar 2017 #28 Del Skrevet 5. februar 2017 Ja, jeg hadde lånt henne om jeg stolte på at jeg fikk det tilbake og selv hadde råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 5. februar 2017 #29 Del Skrevet 5. februar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville sagt at nei, til å låne penger, men tilbudt meg å kjøpe en av designerveskene hennes eller noe av det andre hun har til en billig penge for å dekke det hun skylder. Gjorde det samme med en venninne da hun var "helt desperat" etter penger til husleie etter utkastelsesvarsel til tross for at jeg visste at hun hadde brukt masse penger på dyr sminke og hudpleie bare et par dager tidligere. Endte med at jeg kjøpte et par pent brukte sko jeg hadde siklet etter til halv pris. Sikkert litt utnyttelse av noen som mangler kontroll, men jeg hadde seriøst ikke turt å låne bort penger til noen som er så ansvarsløse. Anonymkode: 06129...9fa Er dere fortsatt venner? Eller har hun trukket seg tilbake? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fleur Delacour Skrevet 5. februar 2017 #30 Del Skrevet 5. februar 2017 51 minutter siden, Honey Dew skrev: Hun får kontakte nav Så NAV kan be henne selge designerveskene sine? Det kan da ikke være så lettvint at NAV ordner opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #31 Del Skrevet 5. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker ikke å låne bort penger, og jeg låner heller ikke av andre. Jeg skjønner at man noen ganger har det ekstra trangt økonomisk, og da må krype til korset å låne penger, men jeg synes det er helt feil når hun prioriterer som hun gjør her. Samtidig så er hun en god venn, og hun var helt "desperat". Kjipt om ungen skal miste SFO-plassen sin. Jeg foreslo at hun kunne spørre foreldrene sine, men det ønsket hun ikke. Tror ikke hun vil de skal vite hvordan hun sløser med penger. Bør jeg fortelle henne grunnen til at jeg ikke ønsker å låne henne pengene? Redd hun blir dødsfornærma og går i forsvar (har hørt den talen før: at det er hardt å være alenemor, at hun har behov for å komme seg ut, osv). TS Anonymkode: 74501...002 Ikke si at du ikke VIL låne henne penger, si at du ikke KAN. Type "det er kjipt at SFO-plassen står i fare, men jeg kan ikke risikere boligen min ved å låne deg penger jeg ikke har. Hvis det er så krise må du gjøre som meg og selge noe på Finn, har måttet gjøre det ved et par anledninger". Regner med du ikke trenger å si noe om livsstilen hennes, hun er nok klar over det selv, i hvert fall blir hun det om hun må selge noe hun liker, eller får høre det fra foreldrene sine om hun får låne av dem. Husk at hvis du låner henne penger så hjelper du henne å unngå problemet. Hun kan sikkert fortsette slik i evigheter så lenge hun får låne penger. Dette er oppskriften på hvordan hun havner på luksusfellen. Anonymkode: ee625...fac 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #32 Del Skrevet 5. februar 2017 Det at hun spør en venninne om penger forteller meg ganske mye om hennes økonomi. Jeg hadde tatt det av buffer, eller tatt det på kreditt med viten om at lønn kommer før renter begynner å løpe. Hvis dette ikke var en mulighet hadde jeg snakket med familie. Så banken om økt kreditt/lite lån. Når ingen av disse instansene vil gi henne penger sier det en hel del. Så nei. Ikke lån henne penger. Anonymkode: 20936...c30 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #33 Del Skrevet 5. februar 2017 Ikke lån henne ett rødt øre. Du kan i verste fall risikere at hun bruker dem på mer festing. Det har nemlig jeg opplevd en gang jeg skulle være "snill" med ei venninne som manglet penger til strømregningen, som hun sa. Klart jeg hjalp i en sådan stund! En stund etterpå fortalte hun meg at hun og typen hadde vært på dyr og flott restaurant for pengene jeg lånte henne. (og som jeg aldri fikk tilbake). Anonymkode: a0c46...956 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk. Violeta Skrevet 5. februar 2017 #34 Del Skrevet 5. februar 2017 Aldri! Studerende alenemødre med små barn får mer støtte fra lånekassen, nav, barnebidrag osv. enn de fleste har utbetalt i full jobb, barn eller ikke. Det er ikke synd på henne, og hvis du vil være en god venninne tenker jeg at det beste du kan gjøre nå er å la henne lære av sine egne feil. Hun får skaffe seg et kredittkort og betale for SFO-en nå, og tilbakebetale på neste massive utbetaling fra lånekassen. Når jeg studerte var det en on going joke om å bli gravid for å få høyere studiestøtte. Det sier kanskje litt om hvor mye disse alenemødrene får utbetalt i studietiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 5. februar 2017 #35 Del Skrevet 5. februar 2017 Ikke aktuelt å låne henne penger - si du ikke har dem eller noe. Dette kan hun fikse selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol-2 Skrevet 5. februar 2017 #36 Del Skrevet 5. februar 2017 Jeg hadde lånt henne penger, hvis jeg selv hadde økonomi til det. Jeg ville skrevet en avtale med henne, selv om den kanskje ikke vil være effektiv, men da har du det skriftlig uansett. Jeg ville også snakket med henne om hvordan du opplever at hun styrer økonomien. Samtidig ville jeg poengtert at dette er den eneste gangen hun kan spørre deg om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #37 Del Skrevet 5. februar 2017 Hun vet sikkert hva andre mener om hennes livsstil og er ikke interessert i å høre det. Det at hun først nå kommer til deg med en "storkrise", forteller meg at hun allerede har brukt opp låne-kvoten og tilliten hos sine foreldre og hos sin eks. Anonymkode: f16eb...04d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #38 Del Skrevet 5. februar 2017 Ja selvsagt hadde jeg lånt henne penger! Anonymkode: b51bd...1e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 6. februar 2017 #39 Del Skrevet 6. februar 2017 12 timer siden, Sukrin skrev: Så NAV kan be henne selge designerveskene sine? Det kan da ikke være så lettvint at NAV ordner opp. Skal hun ha økonomisk hjelp, vil NAV kreve at hun selger f eks bil, men jeg vet ikke om hun må selge veskene 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #40 Del Skrevet 6. februar 2017 2 timer siden, Honey Dew skrev: Skal hun ha økonomisk hjelp, vil NAV kreve at hun selger f eks bil, men jeg vet ikke om hun må selge veskene Man får da virkelig håpe at de krever det. TS, hun kan forøvrig få økonomisk rådgivning fra kommunen. Anonymkode: 13b89...96a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå