AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #1 Skrevet 5. februar 2017 Plutselig er det blitt en haug av folk som tror vegetarianere bare har kuttet ut kjøtt. Det er helt feil, og veldig irriterende for meg som faktisk er vegetarianer. To ganger har jeg blitt invitert på middag og fått beskjed om det vil være vegetariske alternativ, og hva er det? Fisk! Her finner du forskjellen på vegetarianer, pescetarianer og veganer: http://veg-veg.no/vegetar/vanligespørsmål/ Anonymkode: e2912...50a 7
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #2 Skrevet 5. februar 2017 Jeg vet jo det, da.. Man må være ganske uopplyst for ikke å vite det ! Anonymkode: e2f34...db9 1
Zzyzx Skrevet 6. februar 2017 #3 Skrevet 6. februar 2017 Haha, jeg er ikke vegetarianer selv, men jeg irriterer meg også over feil begrepsbruk. Jeg autokorrigerer folk som sier at de er vegetarianere, men spiser fisk. "Jeg er vegetarianer, så fisk går greit!" - "Du er pescetarianer..." - "Alltid skal du kverulere!" Jaja. 12
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #4 Skrevet 6. februar 2017 Jeg blir også den stereotypiske kverulerende vegetarianeren når jeg hører dette, for det fører med seg masse problemet når definisjonen på vegetarianer blir så utvannet. For ti år siden var det nok å oppgi at jeg var vegetarianer når jeg skulle ha mat i f eks jobbsammenheng, nå må jeg understreke at jeg ikke spiser fisk eller kylling, og at jeg spiser melkeprodukter og egg, ellers får jeg 10/10 ganger fisk, kylling eller vegansk mat. Det kommer aldri til å slutte å overraske meg hvordan noen som driver profesjonelt kjøkken ikke kan Google hva en vegetarianer spiser, og også legge fra seg tanken om at folk utelukkende spiser vegetarisk for å slanke seg. Jeg blir sur når jeg får forrett-størrelse og ikke noe dessert bare fordi jeg er vegetarianer :b Dagens rant er over. Anonymkode: 782aa...e53 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #5 Skrevet 6. februar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir også den stereotypiske kverulerende vegetarianeren når jeg hører dette, for det fører med seg masse problemet når definisjonen på vegetarianer blir så utvannet. For ti år siden var det nok å oppgi at jeg var vegetarianer når jeg skulle ha mat i f eks jobbsammenheng, nå må jeg understreke at jeg ikke spiser fisk eller kylling, og at jeg spiser melkeprodukter og egg, ellers får jeg 10/10 ganger fisk, kylling eller vegansk mat. Det kommer aldri til å slutte å overraske meg hvordan noen som driver profesjonelt kjøkken ikke kan Google hva en vegetarianer spiser, og også legge fra seg tanken om at folk utelukkende spiser vegetarisk for å slanke seg. Jeg blir sur når jeg får forrett-størrelse og ikke noe dessert bare fordi jeg er vegetarianer :b Dagens rant er over. Anonymkode: 782aa...e53 Enig i dette. Ikke gøy når man forhåndsbestiller mat på f.eks. restaurant og får servert fisk, skalldyr eller kylling.. Eller suppe med hønsebuljong. Det er selvfølgelig bedre å kutte ut kjøtt i form av storfe og gris enn ingenting, men det jeg som vegetarianer reagerer så kraftig på er misforståelsene det skaper og utvanning av begrepet vegetar. Har likevel aldri turt å si til andre "vegetarianere" jeg møter som spiser fisk at de egentlig ikke spiser vegetar i frykt for å skape en dårlig relasjon eller krangel. Så jeg er nok mer aggressiv med begrepsbruken på nett. Ellers så pleier jeg å rette på folk som antar at jeg ikke spiser egg eller melk, for å ikke lage misforståelser selv som kan påvirke dem som er veganere. Likevel spiser jeg gjerne vegansk dersom jeg får servert det på restaurant Anonymkode: f9fe5...d1c 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #6 Skrevet 6. februar 2017 Jeg tror at mye av forklaringen er at det er veldig mange nå som har et "spesial-kosthold", og dermed ganske mange som roter med begrepene. Mange lider av innbilte allergier og intoleranser, og mange tror forskjellige dietter påvirker både det ene og det andre. Men for å si det litt brutalt; hadde jeg møtt en som trodde at vegetarianere generelt sett spiser fisk, hadde jeg sett på dette mennesket som mindre begavet. Anonymkode: 44ae8...169 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #7 Skrevet 6. februar 2017 11 timer siden, Zzyzx skrev: Haha, jeg er ikke vegetarianer selv, men jeg irriterer meg også over feil begrepsbruk. Jeg autokorrigerer folk som sier at de er vegetarianere, men spiser fisk. "Jeg er vegetarianer, så fisk går greit!" - "Du er pescetarianer..." - "Alltid skal du kverulere!" Jaja. Det er så irriterende med mennesker som hevder at man kverulerer bare fordi man korrigerer en vesentlig feil. Problemet oppstår jo i situasjoner som TS beskriver der man i middagsselskap opplyser om at man er vegetarianer, og likevel får servert fisk. Det er viktig å skille mellom dette, og de som blir straffet for konsekvent feilbruk av begrepet er jo de faktiske vegetarianerne. Jeg er heller ikke vegetarianer (eller pescetarianer for den saks skyld). Anonymkode: 1663d...908 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #8 Skrevet 6. februar 2017 Ughhh, det er ikke så lenge siden jeg var med pappa på middag til den nye dama hans, samt datteren hennes. Datteren hadde med seg ei venninne også, de er begge i midten av tyveårene. Venninna var visst vegetarianer da - sånn bortsett fra at hun spiste fisk og av og til kylling. Da sa jeg naturligvis at hun ikke var vegetarianer, men hun bare feide det bort og sa hun ville kalle seg det likevel. Hvorpå jeg ropte ut at det var sånne som henne som ødela for oss faktiske vegetarianere, og får "gamlinger" som pappa til å prøve å pakke på meg kylling "fordi vegetarianere spiser da sånt?". Good times. Anonymkode: 6ae17...b84 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #9 Skrevet 6. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ughhh, det er ikke så lenge siden jeg var med pappa på middag til den nye dama hans, samt datteren hennes. Datteren hadde med seg ei venninne også, de er begge i midten av tyveårene. Venninna var visst vegetarianer da - sånn bortsett fra at hun spiste fisk og av og til kylling. Da sa jeg naturligvis at hun ikke var vegetarianer, men hun bare feide det bort og sa hun ville kalle seg det likevel. Hvorpå jeg ropte ut at det var sånne som henne som ødela for oss faktiske vegetarianere, og får "gamlinger" som pappa til å prøve å pakke på meg kylling "fordi vegetarianere spiser da sånt?". Good times. Anonymkode: 6ae17...b84 Vil legge til at pappa nå har skjønt hvor viktig disse "vegetar-greiene" er for meg Anonymkode: 6ae17...b84 3
hjertesukka Skrevet 6. februar 2017 #10 Skrevet 6. februar 2017 (endret) Jeg er pescetarianer, men må stadig forklare det ordet for det er ikke så mange som vet hva det betyr. Jeg er av og til innlagt på sykehus, og da er det spørsmål om matvaner, men stort sett ingen som jobber der vet hva det betyr. Så da må jeg forklare på enkleste måte; "jeg er vegetarianer, men spiser fisk, altså." Ja til folkeopplysning! Endret 6. februar 2017 av hjertesukka
Agathe Skrevet 6. februar 2017 #11 Skrevet 6. februar 2017 Heh, jeg har spist middag hjemme hos "vegetarianere" og da spiste vi kylling som er den typen kjøtt jeg ikke spiser fordi jeg er imot kyllingindustrien. Så meg som kjøtteter spiste ris og tilbehør og vegetarianerne spiste kjøtt kylling 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #12 Skrevet 6. februar 2017 Nå vet jeg godt hva det er, men dere har jo valgt dere en sær diett, så spis tilbehøret da eller ta med mat. Anonymkode: d6b12...cb5 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #13 Skrevet 6. februar 2017 Jeg er også pescetarianer. Favoritten min er når jeg forteller folk det og oppfølgingsspørsmålet er: Spiser du kylling da? *panneklask* Anonymkode: 5e1b6...1ec 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #14 Skrevet 6. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også pescetarianer. Favoritten min er når jeg forteller folk det og oppfølgingsspørsmålet er: Spiser du kylling da? *panneklask* Anonymkode: 5e1b6...1ec Jeg ser ikke hvorfor dette er et dumt spørsmål for de som ikke har satt seg inn i dette. Det er ingen selvfølge at du ikke gjør det for alle. Det er jo bare et spørsmål, og nysgjerrighet bør vel aksepteres. Nysgjerrighet er som regel et tegn på åpenhet. Det er jo verre med de som kommer med spydige og fordømmende kommentarer, og setter deg til veggs når det gjelder fisk kontra annen kjøtt. Anonymkode: 1663d...908
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #15 Skrevet 6. februar 2017 Jeg er verken vegetarianer eller pescetarianer, men jeg så på facebook i dag denne statusen: Denne uken skal vi være vegetarianere og vi gleder oss skikkelig til å prøve nye oppskrifter. Har funnet masse på google. Vi stater uken med torsk med salsa. Jeg kjenner ikke vedkommende så jeg kan ikke kommentere, men hadde veldig lyst. Anonymkode: 189ef...5be 4
Forundret.. Skrevet 6. februar 2017 #16 Skrevet 6. februar 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ughhh, det er ikke så lenge siden jeg var med pappa på middag til den nye dama hans, samt datteren hennes. Datteren hadde med seg ei venninne også, de er begge i midten av tyveårene. Venninna var visst vegetarianer da - sånn bortsett fra at hun spiste fisk og av og til kylling. Da sa jeg naturligvis at hun ikke var vegetarianer, men hun bare feide det bort og sa hun ville kalle seg det likevel. Hvorpå jeg ropte ut at det var sånne som henne som ødela for oss faktiske vegetarianere, og får "gamlinger" som pappa til å prøve å pakke på meg kylling "fordi vegetarianere spiser da sånt?". Good times. Anonymkode: 6ae17...b84 Haha. Sånn er niesa mi også på en måte.. Hun driver reklame om at hun er veganer. Men riskrem måtte hun selvfølgelig spise til jul og i komf måtte hun ha kransekake.. Hah!! Veganer liksom! 1
Minitroll Skrevet 6. februar 2017 #17 Skrevet 6. februar 2017 Er enig i at folk bør vite forskjellen. Men merker at jeg av og til irriterer meg over at mange vegetarianere skal poengtere i ALLE settinger, selv de som ikke har med mat å gjøre, at de er vegetarianere. På treningssenter: "Hei, Jeg heter Camilla og jeg er vegetarianer!" På biblioteket: " Hei, jeg heter Geir, og jeg er spiser ikke kjøtt!" ONS: " jeg skal finne kondom, visste du forresten at jeg er VEGETARIANER!!!!" 2
Gjest Loffeliten Skrevet 6. februar 2017 #18 Skrevet 6. februar 2017 1 time siden, hjertesukka skrev: --- Så da må jeg forklare på enkleste måte; "jeg er vegetarianer, men spiser fisk, altså." --- Nei, heller: "Jeg spiser hovedsaklig vegetarisk, men fisk i tillegg. Så jeg er IKKE vegetarianer."
hjertesukka Skrevet 6. februar 2017 #19 Skrevet 6. februar 2017 1 minutt siden, Loffeliten skrev: Nei, heller: "Jeg spiser hovedsaklig vegetarisk, men fisk i tillegg. Så jeg er IKKE vegetarianer." Joda, det blir jo den mest korrekte måten å forklare det på, men jeg føler jeg må gjøre det på den aller enkleste måten da. Blir ofte spurt en stund etterpå; "hva var det nå du ikke spiste igjen".
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #20 Skrevet 6. februar 2017 1 time siden, Forundret.. skrev: Haha. Sånn er niesa mi også på en måte.. Hun driver reklame om at hun er veganer. Men riskrem måtte hun selvfølgelig spise til jul og i komf måtte hun ha kransekake.. Hah!! Veganer liksom! Pappa ble litt flau, men det gikk seg til Nå skulle vi altså møte kjæresten hans og hennes datter, så hva venninna gjorde oppi det hele vet jeg ikke. Det ble i hvert fall stilt på henne resten av kvelden 1 time siden, Minitroll skrev: Er enig i at folk bør vite forskjellen. Men merker at jeg av og til irriterer meg over at mange vegetarianere skal poengtere i ALLE settinger, selv de som ikke har med mat å gjøre, at de er vegetarianere. På treningssenter: "Hei, Jeg heter Camilla og jeg er vegetarianer!" På biblioteket: " Hei, jeg heter Geir, og jeg er spiser ikke kjøtt!" ONS: " jeg skal finne kondom, visste du forresten at jeg er VEGETARIANER!!!!" Jesus christ, dette er da langt fra vanlig. Jeg poengterer det sjelden bortsett fra når jeg blir bedt på middag eller må "ta" noen på feilaktig informasjon. Jeg poengterte dessuten ikke at jeg selv var vegetarianer i "kranglen" som ble nevnt over, jeg poengterte at hun andre IKKE var det. Anonymkode: 6ae17...b84 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå