Portvinpiken Skrevet 5. februar 2017 #21 Skrevet 5. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som portvinspiken sier over her, så er det en lovlig kastrering, så all kastrering er ikke forbudt. Saken her derimot, å sterilisere før en hund får en betennelse, uten å vite at den får det, og det ikke er andre grunner i bunn (i HI nevnes kun det om å få bort løpertiden), så er det helt fullstendig ulovlig. Hvorfor ikke åpne buken til hunden og stifte fast magesekken i samme slengen, så slipper man å bekymre seg for magedreining som den enkleste veien til rask død? Sånt gjør vi faktisk ikke. Vet dere hvorfor kastrering ofte er standarden i mange land? Fordi mange land sliter med overpopulasjon og løshunder, et problem vi ikke har her. Løskatter og uønsket høy populasjon av katt har vi derimot, og det er derfor vi oppfordrer til kastrering av katter. Men kastrering av hunder og katter er ikke sammenlignbart. Mange land kastrerer også preventativt, noe som betyr at vi like gjerne bare kan fjerne brystene våre nå, før vi -kanskje- får kreft i dem. De fjerner også ofte "tommelen" til hunden, med beinet, for å hindre at den -kanskje- kan rives av i ulykker. På brukshunder fjerner de gjerne halen for å hindre at den -kanskje- kan skades i ulykker. Denne tankemåten har vi takk og pris ikke i Norge. Og jeg er 100% oppriktig når jeg sier at jeg ville rapportert en veterinær som kastrerer fordi eier "liker ikke løpertid + kanskje KAN få betennelse en eller annen gang selv om det er absolutt ingen symptomer på det". Jeg er i hvert fall veldig glad for at det ikke er dere som er veterinærer! Anonymkode: 82a2a...8a3 Enig i det du skriver og vil legge til at i USA er det ikke uvanlig å fjerne deler av stemmebåndet. Da blir man kvitt skjemmende bjeffing også! 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #22 Skrevet 5. februar 2017 Man kan jo spekulere litt - de som studerer til veterinær i utlandet og ikke klarer å se at årsaksforholdene til kastreringspolitikk i forskjellige land ikke er like, det er vel en grunn til at de ikke kom inn på studiet her i Norge også... Anonymkode: 0580d...a29 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #23 Skrevet 5. februar 2017 3 timer siden, Portvinpiken skrev: Enig i det du skriver og vil legge til at i USA er det ikke uvanlig å fjerne deler av stemmebåndet. Da blir man kvitt skjemmende bjeffing også! Ja, eller så bruker man bare bjeffehalsbånd, sjokkhalsbånd eller prongs i stedet for å faktisk trene hunden sin. Både dewclawing, cropping og docking er jo veldig vanlig der, i tillegg til at de bruker veldig ofte bur inne og hjemme, så USA er på mange måter en motsetning til dyreholdet her i Norge (og resten av Skandinavia for øvrig). Å si at det er superbra å kastrere fordi det er så vanlig i USA og har superbra virkning blir for dumt. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan jo spekulere litt - de som studerer til veterinær i utlandet og ikke klarer å se at årsaksforholdene til kastreringspolitikk i forskjellige land ikke er like, det er vel en grunn til at de ikke kom inn på studiet her i Norge også... Anonymkode: 0580d...a29 Ja, det er er godt poeng. Dyrehold i Norge kan ikke sammenlignes med mange andre land utenfor Skandinavia. Du trenger ikke dra lenger enn til Romania for å finne haugesvis av løshunder som ulike organisasjoner prøver å adoptere bort, i stedet for å faktisk ta tak i problemet med løshunder. Anonymkode: 82a2a...8a3 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #24 Skrevet 6. februar 2017 17 timer siden, Portvinpiken skrev: "Henger veldig etter"? Grunnen til at det i noen andre land er vanlig å kastrere er fordi de blant annet har mange løshunder. Det har i heldigvis ikke i Norge. Og grunnen du gir som eksempel i innlegget ditt, er jo grunn til at vi har en lov som gjør at det ER tillatt å kastrere dersom det går utover fysisk og/eller mental helse hos hunden. Så en hannhund som har store utfordringer med stress i forhold til løpetid kan lovlig kastreres. Vet VELDIG godt hvorfor kastering er tusen ganger mere vanlig enkelte andre steder, men det er også velkjent at det er positivt for store majoriteten. Nettopp, bra det gjøres Anonymkode: b5c35...925
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #25 Skrevet 6. februar 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Som portvinspiken sier over her, så er det en lovlig kastrering, så all kastrering er ikke forbudt. Saken her derimot, å sterilisere før en hund får en betennelse, uten å vite at den får det, og det ikke er andre grunner i bunn (i HI nevnes kun det om å få bort løpertiden), så er det helt fullstendig ulovlig. Hvorfor ikke åpne buken til hunden og stifte fast magesekken i samme slengen, så slipper man å bekymre seg for magedreining som den enkleste veien til rask død? Sånt gjør vi faktisk ikke. Vet dere hvorfor kastrering ofte er standarden i mange land? Fordi mange land sliter med overpopulasjon og løshunder, et problem vi ikke har her. Løskatter og uønsket høy populasjon av katt har vi derimot, og det er derfor vi oppfordrer til kastrering av katter. Men kastrering av hunder og katter er ikke sammenlignbart. Mange land kastrerer også preventativt, noe som betyr at vi like gjerne bare kan fjerne brystene våre nå, før vi -kanskje- får kreft i dem. De fjerner også ofte "tommelen" til hunden, med beinet, for å hindre at den -kanskje- kan rives av i ulykker. På brukshunder fjerner de gjerne halen for å hindre at den -kanskje- kan skades i ulykker. Denne tankemåten har vi takk og pris ikke i Norge. Og jeg er 100% oppriktig når jeg sier at jeg ville rapportert en veterinær som kastrerer fordi eier "liker ikke løpertid + kanskje KAN få betennelse en eller annen gang selv om det er absolutt ingen symptomer på det". Jeg er i hvert fall veldig glad for at det ikke er dere som er veterinærer! Anonymkode: 82a2a...8a3 Vel, du har lite erfaring ser jeg!! Slutt og lat som om ikken ALLE vet hvorfor kastering er vanligere pga stakkars løshunder etc . MEN MENTALE OG FYSISKE fordeler er almennkunnskap for resten av veterinærer ute i verden, så hjelper lite hva "klinikken din mener sånn sett. Meget spesielt at du ikke vet hvor LITE inngrep det er. Slutt og lyv og kom opp med alle disse andre tingene som du later som er vanlig, DET HAR INGENTING MED KASTERING Å GJØRE!! Hunder får økt livskvalitet , de er mye bedre sosiale, mindre stress. Aldri ser jeg så mange stressede, småaggressive hunder som i Norge. Kan da umulig være at hundene er elendige genetisk i Norge, dårlige oppdrettere...? Eller ræva hundeeiere vel....?. Nei, kan eleminere variabler, det MÅ ha med kastrering å gjøre. Bittskader? Har knapt sett det. Hundeparker overalt ( ukasterte ofte uvelkomne pga aggressivitet.) Stygt av deg å angripe andre mer vettuge veterinærer i Norge forøvrig, som dog opererer innen den gamledagse lovgivningen. Nei! Kom deg ut i verden Anonymkode: b5c35...925
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #26 Skrevet 6. februar 2017 TS her. Jeg hadde ikke gjort noe research på dette med å slippe løpetid. En bekjent sa at dersom han skulle ha en tispe, så skulle hunden "få en sprøyte". Jeg bare lurte på hva slags sprøyte det var snakk om, om det var en enkel løsning, eller om det fantes andre løsninger. Nå som jeg leser svarene deres, skal jeg ikke utsette min hund for noe sånt dersom det ikke er høyst nødvendig. Jeg hadde som sagt ikke lest noe om dette før jeg spurte dere. Hunden min er en liten tulling når hun har løpetid, men det får vi bare holde ut Anonymkode: 449f1...ace 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #27 Skrevet 6. februar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, eller så bruker man bare bjeffehalsbånd, sjokkhalsbånd eller prongs i stedet for å faktisk trene hunden sin. Både dewclawing, cropping og docking er jo veldig vanlig der, i tillegg til at de bruker veldig ofte bur inne og hjemme, så USA er på mange måter en motsetning til dyreholdet her i Norge (og resten av Skandinavia for øvrig). Å si at det er superbra å kastrere fordi det er så vanlig i USA og har superbra virkning blir for dumt. Ja, det er er godt poeng. Dyrehold i Norge kan ikke sammenlignes med mange andre land utenfor Skandinavia. Du trenger ikke dra lenger enn til Romania for å finne haugesvis av løshunder som ulike organisasjoner prøver å adoptere bort, i stedet for å faktisk ta tak i problemet med løshunder. Anonymkode: 82a2a...8a3 Herregud! Trenger ikke å sitte å ramse opp ekstreme ting som hooligens gjør for å prøve rettferdiggjøre din misoppfatning rundt kastering! JA! Det er absolutt noe som er positivt. Hva i granskauen er det du mener med " ...løsninger i Romania, der de prøver å adoptere bort istedet for å ta tak i problemet "?? Kastering er nøkkelen til problemet !! Hindret er grådige veterinær sammen med uansvarlige hundeeiere ! Og veterinærer og klinikker som IKKE er grådige gjør dette til ok pris. Knapt hørt om norske veterinære som stiller opp for å jobbe frivillig for hunder som VIRKELIG trenger hjelp i eks Romania? Fins sikkert men aldri hørt om. Mange er opptatt av å suge ut mest mulig penger. Dyre veterinærer er til skade for hundebestand , det er stadig mere fokus på hva grådige veterinære faktisk kunne ha gjort. Anonymkode: b5c35...925
Portvinpiken Skrevet 6. februar 2017 #28 Skrevet 6. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg hadde ikke gjort noe research på dette med å slippe løpetid. En bekjent sa at dersom han skulle ha en tispe, så skulle hunden "få en sprøyte". Jeg bare lurte på hva slags sprøyte det var snakk om, om det var en enkel løsning, eller om det fantes andre løsninger. Nå som jeg leser svarene deres, skal jeg ikke utsette min hund for noe sånt dersom det ikke er høyst nødvendig. Jeg hadde som sagt ikke lest noe om dette før jeg spurte dere. Hunden min er en liten tulling når hun har løpetid, men det får vi bare holde ut Anonymkode: 449f1...ace Så bra . Det er selvfølgelig lov å spørre. Og jeg beklager på egne vegne at jeg var litt skarp i min første kommentar litt lengr opp. Jeg "forhåndsdømte" nok litt for raskt der.
Portvinpiken Skrevet 6. februar 2017 #29 Skrevet 6. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel, du har lite erfaring ser jeg!! Slutt og lat som om ikken ALLE vet hvorfor kastering er vanligere pga stakkars løshunder etc . MEN MENTALE OG FYSISKE fordeler er almennkunnskap for resten av veterinærer ute i verden, så hjelper lite hva "klinikken din mener sånn sett. Meget spesielt at du ikke vet hvor LITE inngrep det er. Slutt og lyv og kom opp med alle disse andre tingene som du later som er vanlig, DET HAR INGENTING MED KASTERING Å GJØRE!! Hunder får økt livskvalitet , de er mye bedre sosiale, mindre stress. Aldri ser jeg så mange stressede, småaggressive hunder som i Norge. Kan da umulig være at hundene er elendige genetisk i Norge, dårlige oppdrettere...? Eller ræva hundeeiere vel....?. Nei, kan eleminere variabler, det MÅ ha med kastrering å gjøre. Bittskader? Har knapt sett det. Hundeparker overalt ( ukasterte ofte uvelkomne pga aggressivitet.) Stygt av deg å angripe andre mer vettuge veterinærer i Norge forøvrig, som dog opererer innen den gamledagse lovgivningen. Nei! Kom deg ut i verden Anonymkode: b5c35...925 Kanskje du skulle "komme deg litt ut i verden" selv? Jeg har selv bodd i veldig mange ulike land, + at jeg jobber fulltid med hunder OG jobber også utenlands med hund. Og det du beskriver samsvarer i hvert fall ikke helt med det jeg og mine kollegaer i USA og øvrige land i Europa og Skandinavia ser og opplever. Du skriver bestemt at hunder får økt livskvalitet osv. Det er heller ikke nødvendigvis sant. Mange som blir kastrerte får nedsatt livskvalitet også. Både fysisk og mentalt. Og seriøst.... bittskader? Har du sett statestikken på det i USA vs. Norge? Tydeligvis ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #30 Skrevet 6. februar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet VELDIG godt hvorfor kastering er tusen ganger mere vanlig enkelte andre steder, men det er også velkjent at det er positivt for store majoriteten. Nettopp, bra det gjøres Anonymkode: b5c35...925 Forskningen på området er motstridende. 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel, du har lite erfaring ser jeg!! Slutt og lat som om ikken ALLE vet hvorfor kastering er vanligere pga stakkars løshunder etc . MEN MENTALE OG FYSISKE fordeler er almennkunnskap for resten av veterinærer ute i verden, så hjelper lite hva "klinikken din mener sånn sett. Meget spesielt at du ikke vet hvor LITE inngrep det er. Slutt og lyv og kom opp med alle disse andre tingene som du later som er vanlig, DET HAR INGENTING MED KASTERING Å GJØRE!! Hunder får økt livskvalitet , de er mye bedre sosiale, mindre stress. Aldri ser jeg så mange stressede, småaggressive hunder som i Norge. Kan da umulig være at hundene er elendige genetisk i Norge, dårlige oppdrettere...? Eller ræva hundeeiere vel....?. Nei, kan eleminere variabler, det MÅ ha med kastrering å gjøre. Bittskader? Har knapt sett det. Hundeparker overalt ( ukasterte ofte uvelkomne pga aggressivitet.) Stygt av deg å angripe andre mer vettuge veterinærer i Norge forøvrig, som dog opererer innen den gamledagse lovgivningen. Nei! Kom deg ut i verden Anonymkode: b5c35...925 Deg igjen? Du gulper opp det samme i tråd etter tråd, aldri noe nytt. Men det er INGEN tar deg seriøst 😂 6 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg hadde ikke gjort noe research på dette med å slippe løpetid. En bekjent sa at dersom han skulle ha en tispe, så skulle hunden "få en sprøyte". Jeg bare lurte på hva slags sprøyte det var snakk om, om det var en enkel løsning, eller om det fantes andre løsninger. Nå som jeg leser svarene deres, skal jeg ikke utsette min hund for noe sånt dersom det ikke er høyst nødvendig. Jeg hadde som sagt ikke lest noe om dette før jeg spurte dere. Hunden min er en liten tulling når hun har løpetid, men det får vi bare holde ut Anonymkode: 449f1...ace Hei Ts, håper du forstod at mine kommentarer ikke var rettet mot deg men mot de andre idiotene i tråden Dvs de som sier "hunden KAN kanskje få livmorsbetennelse, så her er det bare å operere i vei før det kanskje går galt!" De sprøytene for kjemisk kastrering eller utsettelse av løpertid er dessverre forbundet med forhøyet risiko for kreft. Faktisk kastrering er ikke det, men det er en omfattende operasjon som ikke dekkes av forsikringen med mindre det er en fysiologisk årsak til at hunden må kastreres, så en slik operasjon kan fort bli dyrt. Anonymkode: 82a2a...8a3 2
ArtyFarty Skrevet 6. februar 2017 #31 Skrevet 6. februar 2017 Kastrasjon tar bort risikoen for noen sykdommer, men åpner også døren for en rekke andre problemer. Fedme, inkontinens, atferdsproblemer mm kan ramme hunden direkte, mens utstrakt bruk av kastrering også kan få negative konsekvenser for genpoolen i forskjellige raser. Det kan føre til økt forekomst av genetiske sykdommer, innavlsdepresjon og annet. Vi har ikke et problem med overpopulasjon i Norge, og dermed er det heller ingen grunn til at man skal fjerne friske kroppsdeler på hundene. Det ser imidlertid ut til at det er et stadig økende problem med folk som er ute etter en quick fix slik at de kan slippe å oppdra pelsen.. 3
happiest Skrevet 6. februar 2017 #32 Skrevet 6. februar 2017 Min tispe er sterilisert. Må si det er ganske herlig! Slipper å tenke på blod og løpetid inne i leiligheten OG jeg slipper å bekymre meg for uønsket graviditet. Nå har jeg også en hannhund da, så det passer utmerket. Hvis ikke kun jeg ikke hatt en av hver. 1
ArtyFarty Skrevet 6. februar 2017 #33 Skrevet 6. februar 2017 12 minutter siden, happiest skrev: Min tispe er sterilisert. Må si det er ganske herlig! Slipper å tenke på blod og løpetid inne i leiligheten OG jeg slipper å bekymre meg for uønsket graviditet. Nå har jeg også en hannhund da, så det passer utmerket. Hvis ikke kun jeg ikke hatt en av hver. Ikke? Det finnes utallige hundeeiere som har begge kjønn som helt fint klarer å unngå at tispa blir drektig. Akkurat det handler om viljen. 3
happiest Skrevet 6. februar 2017 #34 Skrevet 6. februar 2017 7 minutter siden, ArtyFarty skrev: Ikke? Det finnes utallige hundeeiere som har begge kjønn som helt fint klarer å unngå at tispa blir drektig. Akkurat det handler om viljen. Jeg vet det kan gå fint. Jeg ville jo passet godt på om hun ikke var sterilisert, men nå var hun sterilisert før jeg fikk henne.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #35 Skrevet 6. februar 2017 6 timer siden, Portvinpiken skrev: Kanskje du skulle "komme deg litt ut i verden" selv? Jeg har selv bodd i veldig mange ulike land, + at jeg jobber fulltid med hunder OG jobber også utenlands med hund. Og det du beskriver samsvarer i hvert fall ikke helt med det jeg og mine kollegaer i USA og øvrige land i Europa og Skandinavia ser og opplever. Du skriver bestemt at hunder får økt livskvalitet osv. Det er heller ikke nødvendigvis sant. Mange som blir kastrerte får nedsatt livskvalitet også. Både fysisk og mentalt. Og seriøst.... bittskader? Har du sett statestikken på det i USA vs. Norge? Tydeligvis ikke. Tror jeg overhodet ikke noe på beklager. Så du er den fra "store kjeden "som jeg svarte på?? Jeg er OVERHODET ikke i tvil mht kastrering. Veterinærer som har erfaring utenom Norge vil med stor sannsynlighet påpeke fordelene med kastering . Kjenner ingen som ikke reagerer på hvor mye mere stressede , småaggressive, umulige flere hunder er i Norge. Anonymkode: b5c35...925
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #36 Skrevet 6. februar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Forskningen på området er motstridende. Deg igjen? Du gulper opp det samme i tråd etter tråd, aldri noe nytt. Men det er INGEN tar deg seriøst 😂 Hei Ts, håper du forstod at mine kommentarer ikke var rettet mot deg men mot de andre idiotene i tråden Dvs de som sier "hunden KAN kanskje få livmorsbetennelse, så her er det bare å operere i vei før det kanskje går galt!" De sprøytene for kjemisk kastrering eller utsettelse av løpertid er dessverre forbundet med forhøyet risiko for kreft. Faktisk kastrering er ikke det, men det er en omfattende operasjon som ikke dekkes av forsikringen med mindre det er en fysiologisk årsak til at hunden må kastreres, så en slik operasjon kan fort bli dyrt. Anonymkode: 82a2a...8a3 Slutt og lyv og hold dine personangrep unna tastaturet! Det tar 2-3 minutter å kastrere så ikke lyv folk opp i ansiktet og si det er "stort inngrep '! Anonymkode: b5c35...925
ArtyFarty Skrevet 6. februar 2017 #37 Skrevet 6. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slutt og lyv og hold dine personangrep unna tastaturet! Det tar 2-3 minutter å kastrere så ikke lyv folk opp i ansiktet og si det er "stort inngrep '! Anonymkode: b5c35...925 Vis meg en veterinær som kastrerer en hund på 2-3 minutter, og jeg skal vise deg en veterinær som ikke gjør jobben sin skikkelig. Bare å sløye tispa og røske ut? 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #38 Skrevet 6. februar 2017 25 minutter siden, ArtyFarty skrev: Vis meg en veterinær som kastrerer en hund på 2-3 minutter, og jeg skal vise deg en veterinær som ikke gjør jobben sin skikkelig. Bare å sløye tispa og røske ut? DET ER HELT VANLIG DET TAR CA 2 MIN PÅ HANN OG FÅ DG NORMAL IGJEN. Anonymkode: b5c35...925
ArtyFarty Skrevet 6. februar 2017 #39 Skrevet 6. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: DET ER HELT VANLIG DET TAR CA 2 MIN PÅ HANN OG FÅ DG NORMAL IGJEN. Anonymkode: b5c35...925 Slutt med skrikingen. 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #40 Skrevet 6. februar 2017 3 minutter siden, ArtyFarty skrev: Slutt med skrikingen. Og hunnhund tja 20 minutter. Jeg skriver som jeg vil, men ser det gjør det faktisk verre for noen fjotter å ta til seg det jeg skriver , Anonymkode: b5c35...925
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå