AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #1 Skrevet 4. februar 2017 Har dere noen erfaring med sprøyte for å slippe løpetid? Eller er sterilisering bedre? hun skal ikke brukes i avl Anonymkode: 449f1...ace
Leo Skrevet 4. februar 2017 #2 Skrevet 4. februar 2017 Hormonsprøytene som brukes for å unngå løpetid er svært kreftfremkallende og anbefales ikke. Mange veterinærer ønsker derfor ikke å bruke dem i det hele tatt. Sterilisering (Egentlig kastrering) er forbudt i Norge med mindre det er helsemessige årsaker, f.eks. livmorbetennelse, store plager med innbilt svangerskap etc., til å utføre inngrepet. 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #3 Skrevet 4. februar 2017 Takk for svar. da fortsetter vi med truse:) Anonymkode: 449f1...ace
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #4 Skrevet 4. februar 2017 Så bra! Det er det beste for tispa. 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. da fortsetter vi med truse:) Anonymkode: 449f1...ace Anonymkode: 71beb...c62
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #5 Skrevet 4. februar 2017 1 time siden, Leo skrev: Hormonsprøytene som brukes for å unngå løpetid er svært kreftfremkallende og anbefales ikke. Mange veterinærer ønsker derfor ikke å bruke dem i det hele tatt. Sterilisering (Egentlig kastrering) er forbudt i Norge med mindre det er helsemessige årsaker, f.eks. livmorbetennelse, store plager med innbilt svangerskap etc., til å utføre inngrepet. De fleste dyrleger utfører likevell operasjonen, og jeg hadde glatt gjort det før hunden får betennelse. Har selv hatt en hund med livmorbetennelse og det blir fort alvorlig og hunden blir veldig syk! Du kan høre med dyrlegen TS! Anonymkode: 47c3c...909 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #6 Skrevet 4. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De fleste dyrleger utfører likevell operasjonen, og jeg hadde glatt gjort det før hunden får betennelse. Har selv hatt en hund med livmorbetennelse og det blir fort alvorlig og hunden blir veldig syk! Du kan høre med dyrlegen TS! Anonymkode: 47c3c...909 Nei, det gjør de ikke. Jeg jobber på en klinikk i en relativt stor kjede (og jeg ønsker ikke å utlevere meg for å være veterinær, dyrepleier eller assistent, hva jeg faktisk jobber med får folk fantasere om selv). Anonymkode: 82a2a...8a3 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #7 Skrevet 4. februar 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det gjør de ikke. Jeg jobber på en klinikk i en relativt stor kjede (og jeg ønsker ikke å utlevere meg for å være veterinær, dyrepleier eller assistent, hva jeg faktisk jobber med får folk fantasere om selv). Anonymkode: 82a2a...8a3 FEIL. Du prater kun for deg selv. Anonymkode: b5c35...925 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #8 Skrevet 4. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: FEIL. Du prater kun for deg selv. Anonymkode: b5c35...925 DU tar feil. Jeg jobber som sagt på en klinikk som er en del av en større kjede, og slikt gjør vi faktisk ikke. Hvordan mener du at du liksom har fasiten? Anonymkode: 82a2a...8a3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #9 Skrevet 4. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det gjør de ikke. Jeg jobber på en klinikk i en relativt stor kjede (og jeg ønsker ikke å utlevere meg for å være veterinær, dyrepleier eller assistent, hva jeg faktisk jobber med får folk fantasere om selv). Anonymkode: 82a2a...8a3 Nå har jeg faktisk selv fått sterilisert en hannhund ( som også er ulovlig) uten medisinsk grunn så jo det gjør de faktisk! Anonymkode: 47c3c...909 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #10 Skrevet 4. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: FEIL. Du prater kun for deg selv. Anonymkode: b5c35...925 Kan gnåle videre om "store kjeden "din , for det fins takk og pris dyktigere folk der ute. Anonymkode: b5c35...925 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #11 Skrevet 4. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: DU tar feil. Jeg jobber som sagt på en klinikk som er en del av en større kjede, og slikt gjør vi faktisk ikke. Hvordan mener du at du liksom har fasiten? Anonymkode: 82a2a...8a3 Ha! Kan gnåle videre om "store kjeden "din , for det fins takk og pris dyktigere folk der ute. Anonymkode: b5c35...925
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #12 Skrevet 4. februar 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg faktisk selv fått sterilisert en hannhund ( som også er ulovlig) uten medisinsk grunn så jo det gjør de faktisk! Anonymkode: 47c3c...909 Begge mine hannhunder har blitt sterilisert. 2 forskjellige dyrleger, begge gjorde det gladelig! Han ene sa at han måtte sette opp en grunn, fordi det er så tullete lover i dette landet. Hva han skrev, aner jeg ikke.... Anonymkode: 71b9c...100 3
Portvinpiken Skrevet 4. februar 2017 #13 Skrevet 4. februar 2017 Om man vil slippe løpetiden bør hannhund være første valget neste gang ;-) 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #14 Skrevet 5. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg faktisk selv fått sterilisert en hannhund ( som også er ulovlig) uten medisinsk grunn så jo det gjør de faktisk! Anonymkode: 47c3c...909 Wow, 1 tilfelle, det må jo være standarden det! Det hender seg selvsagt, men det er overhodet ikke standarden. Husk at det faktisk er ulovlig. Får jeg vite om konkrete tilfeller av kastrering uten medisinsk eller atferdsmessig årsak må jeg rapportere det inn og da står veterinæren i fare for å få lisensen suspendert, og du blir en flink veterinær fattigere. Å si at "de fleste veterinærer" kastrerer helt uten grunn, fordi eier ikke liker løpertid og hunden KAN få livmorsbetennelse er 1: helt feil, og 2: ulovlig og en rask vei til suspensasjon. Det er ikke en gang på grensen til hva som er tillatt når det gjelder kastrering av hund. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ha! Kan gnåle videre om "store kjeden "din , for det fins takk og pris dyktigere folk der ute. Anonymkode: b5c35...925 Ja, dyktige folk som følger loven! Hvorfor i alle dager bare måååå du kastrere uten medisinsk årsak? Vær obs på at veterinærer som kastrerer i hytt og pine uten medisinsk årsak kan miste lisensen sin, og plutselig har du ikke den dyktige veterinæren din lenger. Kanskje du da må gå til en klinikk som til og med er del av en kjede da, nei og nei! Anonymkode: 82a2a...8a3 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #15 Skrevet 5. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Wow, 1 tilfelle, det må jo være standarden det! Det hender seg selvsagt, men det er overhodet ikke standarden. Husk at det faktisk er ulovlig. Får jeg vite om konkrete tilfeller av kastrering uten medisinsk eller atferdsmessig årsak må jeg rapportere det inn og da står veterinæren i fare for å få lisensen suspendert, og du blir en flink veterinær fattigere. Å si at "de fleste veterinærer" kastrerer helt uten grunn, fordi eier ikke liker løpertid og hunden KAN få livmorsbetennelse er 1: helt feil, og 2: ulovlig og en rask vei til suspensasjon. Det er ikke en gang på grensen til hva som er tillatt når det gjelder kastrering av hund. Ja, dyktige folk som følger loven! Hvorfor i alle dager bare måååå du kastrere uten medisinsk årsak? Vær obs på at veterinærer som kastrerer i hytt og pine uten medisinsk årsak kan miste lisensen sin, og plutselig har du ikke den dyktige veterinæren din lenger. Kanskje du da må gå til en klinikk som til og med er del av en kjede da, nei og nei! Anonymkode: 82a2a...8a3 Dessverre er det få som kastrerer i hytt og pine i Norge så det kan du slutte å late som om det er! Jeg støtter kastering, det er absolutt flere fordeler enn ulemper. Sakte men sikkert går det rette veien i Norge og hunder slipper stress, lite sosialisering, enkelte sykdommer osv. Det tar 2-3min og få dg så er normale igjen. Det er stadig flere som reiser, tar utdanning i utlandet-ergo ser en fordelene, målet positivt via negativt og JA positive vinner. Det er virkelig ikke stor greie,! Er BS å late som det og livskvalitet på hundene øker. Anonymkode: b5c35...925 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #16 Skrevet 5. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Wow, 1 tilfelle, det må jo være standarden det! Det hender seg selvsagt, men det er overhodet ikke standarden. Husk at det faktisk er ulovlig. Får jeg vite om konkrete tilfeller av kastrering uten medisinsk eller atferdsmessig årsak må jeg rapportere det inn og da står veterinæren i fare for å få lisensen suspendert, og du blir en flink veterinær fattigere. Å si at "de fleste veterinærer" kastrerer helt uten grunn, fordi eier ikke liker løpertid og hunden KAN få livmorsbetennelse er 1: helt feil, og 2: ulovlig og en rask vei til suspensasjon. Det er ikke en gang på grensen til hva som er tillatt når det gjelder kastrering av hund. Ja, dyktige folk som følger loven! Hvorfor i alle dager bare måååå du kastrere uten medisinsk årsak? Vær obs på at veterinærer som kastrerer i hytt og pine uten medisinsk årsak kan miste lisensen sin, og plutselig har du ikke den dyktige veterinæren din lenger. Kanskje du da må gå til en klinikk som til og med er del av en kjede da, nei og nei! Anonymkode: 82a2a...8a3 Du skal også holde deg for god til å tro andre veterinærer som har kastrert hunder i denne tråden gjør noe galt, ikke har gyldige grunner også i Norge som er sinke på området. Anonymkode: b5c35...925
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #17 Skrevet 5. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Begge mine hannhunder har blitt sterilisert. 2 forskjellige dyrleger, begge gjorde det gladelig! Han ene sa at han måtte sette opp en grunn, fordi det er så tullete lover i dette landet. Hva han skrev, aner jeg ikke.... Anonymkode: 71b9c...100 NETTOPP. Du har gjort det riktige for dine hunders livskvalitet. Norge henger etter og det vil nok bli vanligere å kastrere. Som du så selv, veldig lite inngrep med mange fordeler. Anonymkode: b5c35...925 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #18 Skrevet 5. februar 2017 Norge henger veldig etter på dette området. I andre land, f.eks england er det standard at hunder skal steriliseres ol de ikke skal brukes i avl. Kjenner ei som har jobbet hos vetrinær i england og fikk helt sjokk når hun hørte det er ulovlig i norge! Mange hunder får nedsatt livsklalitet av løpetid, hannhunder blir ofte unødvendig stresset. Man vil også unngå useriøs avl om man steriliserer hunder på lik linje med katter. Anonymkode: 47c3c...909 1
Portvinpiken Skrevet 5. februar 2017 #19 Skrevet 5. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Norge henger veldig etter på dette området. I andre land, f.eks england er det standard at hunder skal steriliseres ol de ikke skal brukes i avl. Kjenner ei som har jobbet hos vetrinær i england og fikk helt sjokk når hun hørte det er ulovlig i norge! Mange hunder får nedsatt livsklalitet av løpetid, hannhunder blir ofte unødvendig stresset. Man vil også unngå useriøs avl om man steriliserer hunder på lik linje med katter. Anonymkode: 47c3c...909 "Henger veldig etter"? Grunnen til at det i noen andre land er vanlig å kastrere er fordi de blant annet har mange løshunder. Det har i heldigvis ikke i Norge. Og grunnen du gir som eksempel i innlegget ditt, er jo grunn til at vi har en lov som gjør at det ER tillatt å kastrere dersom det går utover fysisk og/eller mental helse hos hunden. Så en hannhund som har store utfordringer med stress i forhold til løpetid kan lovlig kastreres. 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #20 Skrevet 5. februar 2017 På 2/4/2017 den 18.48, AnonymBruker skrev: De fleste dyrleger utfører likevell operasjonen, og jeg hadde glatt gjort det før hunden får betennelse. Har selv hatt en hund med livmorbetennelse og det blir fort alvorlig og hunden blir veldig syk! Du kan høre med dyrlegen TS! Anonymkode: 47c3c...909 Som portvinspiken sier over her, så er det en lovlig kastrering, så all kastrering er ikke forbudt. Saken her derimot, å sterilisere før en hund får en betennelse, uten å vite at den får det, og det ikke er andre grunner i bunn (i HI nevnes kun det om å få bort løpertiden), så er det helt fullstendig ulovlig. Hvorfor ikke åpne buken til hunden og stifte fast magesekken i samme slengen, så slipper man å bekymre seg for magedreining som den enkleste veien til rask død? Sånt gjør vi faktisk ikke. Vet dere hvorfor kastrering ofte er standarden i mange land? Fordi mange land sliter med overpopulasjon og løshunder, et problem vi ikke har her. Løskatter og uønsket høy populasjon av katt har vi derimot, og det er derfor vi oppfordrer til kastrering av katter. Men kastrering av hunder og katter er ikke sammenlignbart. Mange land kastrerer også preventativt, noe som betyr at vi like gjerne bare kan fjerne brystene våre nå, før vi -kanskje- får kreft i dem. De fjerner også ofte "tommelen" til hunden, med beinet, for å hindre at den -kanskje- kan rives av i ulykker. På brukshunder fjerner de gjerne halen for å hindre at den -kanskje- kan skades i ulykker. Denne tankemåten har vi takk og pris ikke i Norge. Og jeg er 100% oppriktig når jeg sier at jeg ville rapportert en veterinær som kastrerer fordi eier "liker ikke løpertid + kanskje KAN få betennelse en eller annen gang selv om det er absolutt ingen symptomer på det". Jeg er i hvert fall veldig glad for at det ikke er dere som er veterinærer! Anonymkode: 82a2a...8a3 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå