Gå til innhold

Bekymringer i natten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har de siste 2 årene hatt en "kul" bak øret. Den har ikke gjort vondt, og har vel egentlig kjentes ut som en forlengelse av kraniet på et vis? Jeg har trodd at jeg bare er litt usymmetrisk skapt :P

Torsdag kveld kjente jeg den da jeg skulle sette håret i strikk, og det virket som om den hadde vokst litt? Den er ikke vond, den er hard, og sitter bom fast - det går ikke an å flytte litt på den slik som med fettkuler.

For å forklare litt nærmere hvor den sitter; hvis du tenker deg en linje fra øreflipp til øreflipp - der er det mykt. På min høyre side er det hardt, ca 1 cm fra øreflippen og oppover til nedre kant av kraniet (?). Det kjennes ut som ekstra bein på et vis, men den er oval i formen, og kjennes godt. Den er ca på størrelse med en litt flat drue. Vanskelig å forklare. Min samboer kjenner den også, men man kan ikke se den.

Jeg jobber nattevakt, og satt jo selvfølgelig og googlet dette da jeg hadde ledig tid - og det skulle jeg absolutt ikke ha gjort!

Bestilte legetime over nettet rundt tidlig,tidlig imorges, og regnet med en ventetid på ca 14 dager, da dette er vanlig ventetid på mitt legekontor. Rett før jeg skulle legge meg imorges tikket det inn en melding fra legekontoret om at jeg har fått time førstkommende mandag kl 08.00, og da ble jo selvfølgelig jeg enda mer stressa!!

Vet ikke hvorfor jeg skriver dette, men håper noen vennlige sjeler har noen beroligende ord til meg, da jeg tror dette kommer til å bli en laaang nattevakt (jeg er alene på jobb)

Anonymkode: 4dd5a...55a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig. Mest sannsynlig en "fett kul". Det opereres enkelt bort :) 

Anonymkode: 33799...e74

Skrevet (endret)

Men er fettkuler helt harde?

Edit: Haha, der røyk den anonymiseringen :P

Endret av Ms.Parker
Skrevet

Fettkuler kan være harde ja. Jeg har en i hodet som er hard, men bevegelig. Er den bevegelig?

Anonymkode: 4b1f9...bf9

Skrevet

Nei, den sitter fast

Skrevet
12 minutter siden, Ms.Parker skrev:

Nei, den sitter fast

Ok. Jeg har ikke peiling på hva det kan være, men er nok mest sannsynlig en harmløs fettkul eller noe. Hva er du bekymret for? Ikke alle kuler er kreft, men fint at du har fått deg en time.

Anonymkode: 4b1f9...bf9

Skrevet

Jeg var jo i utgangspunktet ikke så veldig bekymret, tenkte det var en lymfeknute eller noe sånt. Men så googla jeg det da, var selvfølgelig kildekritisk og alt det, og overalt på de "sikre" sidene står det at dersom kulen er hard, ubevegelig og ikke vond, da skal man til legen ASAP. Og da blir man jo unektelig litt bekymret ;)

Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Fettkuler er stortsett beveglige. Vil anbefale å gå til legen, mest sannsynlig harmløst så ingen grunn til å skremme seg opp. Men bør ikke overses.

Skrevet

Har heldigvis legetime på mandag, dersom jeg skulle gått og venta i 2 uker hadde jeg tilta tror jeg! Samtidig blir jeg jo litt (enda mer) stressa av at legekontoret tydeligvis mener at dette haster.

Takk for alle svar, er kjipt å sitte her aleine med alle disse tankene og tilgang til internett.

Skrevet

Jeg har hatt mange harde fettkuler i hodet :) Prøv å ha en god helg, på mandag kommer du deg til legen og drar sikkert hjem 10 kg lettere :)

Anonymkode: 4f3ff...a8a

Skrevet

Takk :) Håper det jeg også, og skal prøve å legge av meg den ekle, nagende følelsen jeg har.

Skrevet

Ikke bekymre deg på forhånd. Svigerinnen min hadde en STOR hard klump som stakk ut på halsen bak øret - på der myke. Den stod i spenn, og kunne ikke beveges overhodet. Det viste seg å være en cyste(?) Ingenting farlig hvertfall. Dette er 10 år siden, ogbhun lever i beste velgående. ikke bekymre deg ved å lese på nettet. Du får bare bekymringer! Stort sett er det ikke noe farlig! Lykke til og stor klem 😊

Anonymkode: d8f66...afc

Skrevet

Ikke bekymre deg på forhånd. Svigerinnen min hadde en STOR hard klump som stakk ut på halsen bak øret - på der myke. Den stod i spenn, og kunne ikke beveges overhodet. Det viste seg å være en cyste(?) Ingenting farlig hvertfall. Dette er 10 år siden, ogbhun lever i beste velgående. ikke bekymre deg ved å lese på nettet. Du får bare bekymringer! Stort sett er det ikke noe farlig! Lykke til og stor klem 😊

Anonymkode: d8f66...afc

Skrevet

Åh, takk!! Det var skikkelig godt å høre! Jeg HÅPERHÅPERHÅPER at det er det jeg også har :) 

Skrevet

Ble litt nysgjerrig og begynte å google litt selv.

For meg høres det ut som du ikke har vært plaget med noen symptomer. Dvs smerter, tap av hørsel, væske fra øret eller andre symptomer. 

Fettkule?

Mulig det er en hoven lymfeknute, men du kan ilke bevege klumpen og den er har så usikker på denne.

Mastoiditt ville gitt smerter

Malign tumor ville også gitt smerter og de er svært sjeldne.

Kanskje det kan være mastoid osteom. Symptomfri benign tumor. Mulighet for andre benigne tumorer, men denne passet bra i forhold til beskrivelsen din.

Hadde ikke vært så bekymret, men bra at du oppsøker lege.

Skrevet
2 minutter siden, Bergtatt skrev:

Ble litt nysgjerrig og begynte å google litt selv.

Googling er skummelt altså! Skulle ønske jeg aldri gjorde det, men så er jeg dessverre en sånn en som googler

For meg høres det ut som du ikke har vært plaget med noen symptomer. Dvs smerter, tap av hørsel, væske fra øret eller andre symptomer. 

Ingen symptomer, ikke syk på noe vis, det eneste er vel at jeg er ganske trøtt for tiden, men det kan like gjerne være fordi ejg jobber nattevakt ;)

Fettkule?

Så vidt jeg har skjønt, så kan man bevege disse?

Mulig det er en hoven lymfeknute, men du kan ilke bevege klumpen og den er har så usikker på denne.

Ja, og så vet jeg ikke om man har lymfeknuter der jeg har denne kulen? Er ikke helt sikker på denne selv

Mastoiditt ville gitt smerter

Ja, den har jeg egentlig utelukket.

Malign tumor ville også gitt smerter og de er svært sjeldne.

Ja, og jeg har ikke vondt i det hele tatt (litt øm nå da, men det er nok fordi jeg har kjent så mye på den :P )

Kanskje det kan være mastoid osteom. Symptomfri benign tumor. Mulighet for andre benigne tumorer, men denne passet bra i forhold til beskrivelsen din.

Google, here I come.

Hadde ikke vært så bekymret, men bra at du oppsøker lege.

Jeg prøver å la være, men det er vanskelig. Både gleder og gruer meg til timen på mandag.

Skrevet
1 minutt siden, Ms.Parker skrev:

Jeg ville ha tippet på hoven lymfeknute da disse er mer vanlig enn mastoid osteom.

Skrevet

Mastoid osteom passer ikke, da de som regel forekommer i andre deler av kroppen, og er ca 1,5 cm store. Min er nærmere 2 - 2,5 i lengde.

Kanskje jeg skal starte en gjettekonkurranse på hva det er, så får vi se hvem som vinner på mandag ;)

Skrevet
53 minutter siden, Ms.Parker skrev:

Mastoid osteom passer ikke, da de som regel forekommer i andre deler av kroppen, og er ca 1,5 cm store. Min er nærmere 2 - 2,5 i lengde.

Kanskje jeg skal starte en gjettekonkurranse på hva det er, så får vi se hvem som vinner på mandag ;)

Mastoid osteom kan du ikke få andre steder på kroppen. Navnet kommer av 1)plasseringen av tumoren, i mastoid beinet som befinner seg bak øret og kun der. 2) at tumoren er et osteom betyr at den befinner seg i benvevet.

De kan bli så stor som 3cm i diameter og kan bli øm når de er store.

Vet ikke helt. Høres ganske likt det du beskriver, men siden de er så sjelden så... Du må gi tilbakemelding når du får svar🙂

Skrevet
1 minutt siden, Bergtatt skrev:

Mastoid osteom kan du ikke få andre steder på kroppen. Navnet kommer av 1)plasseringen av tumoren, i mastoid beinet som befinner seg bak øret og kun der. 2) at tumoren er et osteom betyr at den befinner seg i benvevet.

De kan bli så stor som 3cm i diameter og kan bli øm når de er store.

Vet ikke helt. Høres ganske likt det du beskriver, men siden de er så sjelden så... Du må gi tilbakemelding når du får svar🙂

Aha! Da er jeg med :) Jeg hang meg opp i det jeg fant om osteomer.

Men da er jo dette det som passer best, ut i fra hvordan jeg opplever situasjonen.

Som du sier, så er det jo ganske sjeldent, men med min flaks...

Takk for svar igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...