Gå til innhold

operasjon for å slippe mensen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

En jeg kjenner har datter med utviklingshemming. Datteren er plaget med mestruasjonssmerter og hun skulle visst nå få en operasjon hvor hun ikke fikk mensen lengre.  Blir det da snakk om en sterilisering eller er det andre inngrep som bare stanser mensen?

Hvis det er snakk om en sterilisering, hvordan stiller det seg juridisk? Datteren vil jo ikke kunne klare å ta vare på et barn, men hun må vel selv samtykke til inngrepet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sterilisering ja, ta kontakt med fastlegen for henvisning, så vet nok de reglene på sylehuset.

Anonymkode: 60087...87f

• Liker 1
Skrevet

Sannsynligvis fjerner de da livmoren og eller eggstokkene. Et lite og ukomplisert inngrep. 

Hvordan dette stiller seg juridisk spør på om hun har samtykkekompetanse og eller om hun selv forstår hva som skjer. Akkurat det vet ikke vi noe om. 

Anonymkode: 46244...899

• Liker 2
Skrevet

Er vel sjelden utviklingshemmet får barn. Kommer selvfølgelig ann på hvilken diagnose da..

Anonymkode: c11f7...3ce

• Liker 1
Skrevet

Selve steriliseringen i seg selv fjerner ikke mensen, da må eggstokkene ut også.

Anonymkode: 2cf9d...fb8

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sannsynligvis fjerner de da livmoren og eller eggstokkene. Et lite og ukomplisert inngrep. 

Hvordan dette stiller seg juridisk spør på om hun har samtykkekompetanse og eller om hun selv forstår hva som skjer. Akkurat det vet ikke vi noe om. 

Å fjerne livmoren er ikke ett lite og ukomplisert inngrep. Eggstokkene er nok lettere.

Anonymkode: 1a7c7...b4d

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å fjerne livmoren er ikke ett lite og ukomplisert inngrep. Eggstokkene er nok lettere.

Anonymkode: 1a7c7...b4d

Å fjerne livmoren ved lsparaskopi er gjort på få minutter. Det gjøres gjerne på dagkirurgi i tillegg. Så om ikke det er en liten og teknisk enkel operasjon så vet ikke jeg. 

Å fjerne eggstokker er noe man nødig gjør fordi det setter kvinnen i overgangsalderen straks eggstokkene er ute. Samtidig, dersom denne kvinnen vi her snakker om, skal opereres for å slippe mensen og slippe menssmerter så må enten livmoren og eller eggstokkene fjernes. Det er ikke alltid tilstrekkeig å fjerne bare livmoren dersom grunnen til menssmerter er endometriose, da må eggstokkene og ut. Vi vet ikke hvor gammel denne kvinnen er, ergo vet vi heller ikke om eggstokker og overgangsalder er aktuell å innlede hos henne. 

Endelig, så er det mer samtykkekompetansen ts er ute etter å få vurdert, slik jeg oppfatter hi. 

• Liker 1
Skrevet

Kan være ablasjon også.

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, Pipaluk skrev:

En jeg kjenner har datter med utviklingshemming. Datteren er plaget med mestruasjonssmerter og hun skulle visst nå få en operasjon hvor hun ikke fikk mensen lengre.  Blir det da snakk om en sterilisering eller er det andre inngrep som bare stanser mensen?

Hvis det er snakk om en sterilisering, hvordan stiller det seg juridisk? Datteren vil jo ikke kunne klare å ta vare på et barn, men hun må vel selv samtykke til inngrepet?

Det er jo ikke helt enkelt å svare når vi ikke vet graden av utviklingshemming, samtykkekompetanse etc. Det er du som kjenner moren, du kunne vel bare spurt hvordan operasjon det var snakk om når dere først pratet om det. Ved en del syndromer så er gjerne kvinnen steril i utgangspunktet, sånn sett blir det ikke tale om barn uansett.

Anonymkode: 01b44...47e

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://kirurgen.no/fagstoff/thoraxkirurgi/ablasjon-av-atrieflimmer-metodikk-og-resultater/

Ablasjon? Behandling av arterieflimmer for å unngå menstruasjonsblødning og smerter? 

Nope. Definisjonen av ablasjon er å fjerne overflaten fra et objekt. I denne settingen å fjerne overflaten i livmoren slik at endometriet ikke kan vokse og egg ikke sette seg fast. 

• Liker 2
Skrevet

Rart at de ikke rett og slett anbefaler at hun prøver hormonspiral. Da slipper hun et kirurgisk inngrep, og mensen forsvinner som regel helt eller nesten. Det er ingen ting i veien for å bruke hormonspiral selv om man ikke har født, og hun slipper også potensielt skikkelig slitsomme overgangsalderplager som fjerning av eggstokkene vil gi. 

Anonymkode: f4f8b...eaa

• Liker 4
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å fjerne livmoren ved lsparaskopi er gjort på få minutter. Det gjøres gjerne på dagkirurgi i tillegg. Så om ikke det er en liten og teknisk enkel operasjon så vet ikke jeg. 

Å fjerne eggstokker er noe man nødig gjør fordi det setter kvinnen i overgangsalderen straks eggstokkene er ute. Samtidig, dersom denne kvinnen vi her snakker om, skal opereres for å slippe mensen og slippe menssmerter så må enten livmoren og eller eggstokkene fjernes. Det er ikke alltid tilstrekkeig å fjerne bare livmoren dersom grunnen til menssmerter er endometriose, da må eggstokkene og ut. Vi vet ikke hvor gammel denne kvinnen er, ergo vet vi heller ikke om eggstokker og overgangsalder er aktuell å innlede hos henne. 

Endelig, så er det mer samtykkekompetansen ts er ute etter å få vurdert, slik jeg oppfatter hi. 

Jeg forsto det sånn at det var et enkelt dagkirurgisk inngrep. Jente skulle på skolen igjen to dager senere. 

Denne jenta er over atten år. Hun har også kjæreste. Jeg synes det høres ut som en veldig god ide, hvis hun i tillegg til å fjerne mensen også sllipper prevensjon. Men etisk sett så lurer jeg på om vergen kan ta en slik avgjørelse eller om det må mer papirarbeid til for å få godkjennelse.

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart at de ikke rett og slett anbefaler at hun prøver hormonspiral. Da slipper hun et kirurgisk inngrep, og mensen forsvinner som regel helt eller nesten. Det er ingen ting i veien for å bruke hormonspiral selv om man ikke har født, og hun slipper også potensielt skikkelig slitsomme overgangsalderplager som fjerning av eggstokkene vil gi. 

Anonymkode: f4f8b...eaa

Er det ikke andre bivirkninger med hormonspiral?

Skrevet
12 timer siden, Silfen skrev:

Kan være ablasjon også.

Hva er det?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke helt enkelt å svare når vi ikke vet graden av utviklingshemming, samtykkekompetanse etc. Det er du som kjenner moren, du kunne vel bare spurt hvordan operasjon det var snakk om når dere først pratet om det. Ved en del syndromer så er gjerne kvinnen steril i utgangspunktet, sånn sett blir det ikke tale om barn uansett.

Anonymkode: 01b44...47e

Jeg har ikke lyst til å spørre moren om det, synes det er et veldig privat spørsmål, særlig når jeg ikke kjenner moren så godt. Hun har en datter som alltid vil trenge tilsyn, har dårlig språk, og store lærevansker. Noen diagnose vet jeg ikke, moren er ikke glad i at andre setter merkelapper på barnet, noe jeg kan forstår. Jeg tror vel at utviklingshemmingen er en hjerneskade av noe slag.

Skrevet
1 time siden, Pipaluk skrev:

Hva er det?

Man brenner vekk øverste laget i livmoren slik at endometriet ikke vil vokse,  som er hva man får mensen av,  siden dersom egg ikke fester seg så skilles det fra livmorveggen og man enten mister mensen eller får langt mindre blødninger. 

• Liker 1
Skrevet

Man kan fortsatt ha mensen selv om livmoren er fjernet. Og selv om den tas laparoskopisk på dagkirurgi, så er dette ikke et bittelite og ubetydelig inngrep.

Ellers kan verge bestemme at dette kan gjøres, dersom jenta er umyndiggjort. Et drastisk grep, selvsagt, men har hun kjæreste og er 18 år, så har hun nok sex også. Så ønsker de ikke at hun skal få barn, er dette kanskje ingen dum ting å gjøre.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Pipaluk skrev:

Jeg har ikke lyst til å spørre moren om det, synes det er et veldig privat spørsmål, særlig når jeg ikke kjenner moren så godt. Hun har en datter som alltid vil trenge tilsyn, har dårlig språk, og store lærevansker. Noen diagnose vet jeg ikke, moren er ikke glad i at andre setter merkelapper på barnet, noe jeg kan forstår. Jeg tror vel at utviklingshemmingen er en hjerneskade av noe slag.

Du synes det er for privat til å spørre den det gjelder, men å legge ut detaljer om andre og spekulere på et åpent form er helt greit...?

Anonymkode: c463d...570

Skrevet
3 timer siden, Silfen skrev:

Nope. Definisjonen av ablasjon er å fjerne overflaten fra et objekt. I denne settingen å fjerne overflaten i livmoren slik at endometriet ikke kan vokse og egg ikke sette seg fast. 

Den metoden fjerner ikke menstruasjon og menstruasjonssmerter. Blant helsepersonell er det heller ikke vanlig å bruke ordet "ablasjon" i for den metoden du beskriver nærmere her.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...