Gå til innhold

A-endelser og barneskole...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere - hva synes dere om at skolen lærer barna å skrive a-endelser? Altså vi bor i Oslo - bokmål er tingen. Reagerer på at lærerne selv skriver a-endelser på lekseark etc. Eksempelvis "ukas ord", "oppe i lufta", "gruppa" osv. Er det bare jeg som reagerer? Kan man skrive 'uka' på universitetet osv. med mindre man skriver på nynorsk?

Takker for svar! 😊😊

Anonymkode: f8587...497

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk i bokmålsordboka 

Anonymkode: 6c996...33c

• Liker 10
Skrevet

Ja. Det kan man. Selvfølgelig.  Det er også like korrekt som en endinger. Men begge deler bør brukes konsekvent. 

• Liker 14
Skrevet

Her jeg kommer fra blir jeg sett skrått på når jeg skriver og sier "hytten", "boken", "kantinen" osv... Så tror du kan slappe av. Det er lov :P 

• Liker 11
Skrevet

Er lov. Det ville vært verre om de begynte med endinger som er vanlig i andre dialekter, feks: Bokæ, luftæ, sængæ eller lufto, sængo, boko ;) 

Anonymkode: 9eaee...f32

• Liker 3
Skrevet

Jeg er klar over at man snakker slik, bare ikke at man skrev det.. Noen ord synes jeg forøvrig ser merkeligere ut en andre. Har selv studert ved universitet i åtte år, men kan ikke huske å ha lest noen oppgaver/artikler eller bøker med slikt skriftspråk. Jeg har forøvrig lagt merke til at det er en (?) skribent i VG eller Dagbladet som skriver slik, men det er ganske nylig. 

Ja ja, Kanskje bare jeg som er rar ;-) Fint det da! Heller det en at barna lærer feil ;-) 

ts :-)

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er lov. Det ville vært verre om de begynte med endinger som er vanlig i andre dialekter, feks: Bokæ, luftæ, sængæ eller lufto, sængo, boko ;) 

Anonymkode: 9eaee...f32

Haha! Ja, helt LothePus 🙈 Det er jo ganske tøft da! 😎

Ts

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er klar over at man snakker slik, bare ikke at man skrev det.. Noen ord synes jeg forøvrig ser merkeligere ut en andre. Har selv studert ved universitet i åtte år, men kan ikke huske å ha lest noen oppgaver/artikler eller bøker med slikt skriftspråk. Jeg har forøvrig lagt merke til at det er en (?) skribent i VG eller Dagbladet som skriver slik, men det er ganske nylig. 

Ja ja, Kanskje bare jeg som er rar ;-) Fint det da! Heller det en at barna lærer feil ;-) 

ts :-)

Jeg synes jeg ser det hele tida jeg. Radikalt bokmål blir mer og mer vanlig :)

• Liker 4
Gjest Gjestinnom
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere - hva synes dere om at skolen lærer barna å skrive a-endelser? Altså vi bor i Oslo - bokmål er tingen. Reagerer på at lærerne selv skriver a-endelser på lekseark etc. Eksempelvis "ukas ord", "oppe i lufta", "gruppa" osv. Er det bare jeg som reagerer? Kan man skrive 'uka' på universitetet osv. med mindre man skriver på nynorsk?

Takker for svar! 😊😊

Jeg er fullstendig enig med deg og er glad for at du tar det opp! 

Vi har barn i barneskolen (bokmålskommune, østlandet) og jeg har merket meg det samme:at mange lærere har a-endelser i sitt muntlige språk og skriver a-endelser.

Vi foreldre bruker en-endelser og synes det er trist at barna blir "småforvirret" over hva som er "riktig". Små barn i skolen lurer jo gjerne på hva "som er riktig". 

Skulle ønske lærerne konsekvent kunne bruke en-endelser (og ikke a-endelser)!

Skrevet

Forstår ikke problemet med å bruke a-endelser når det er korrekt bokmål og er det de fleste bruker muntlig..? :P 

• Liker 32
Gjest Gjestinnom
Skrevet
18 minutter siden, duplexx skrev:

Her jeg kommer fra blir jeg sett skrått på når jeg skriver og sier "hytten", "boken", "kantinen" osv... Så tror du kan slappe av. Det er lov :P 

Vi sier det..."hytten", "boken", osv. Jeg synes det er så grusomt med a-endelser. Liker dårlig at lærerne bruker det muntlig og skriftlig. Vi forsøker å overføre "en"-endelser til barna :-) 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svar! 😊😊

Også bokmål har tre kjønn. Hunkjønn er et av dem. Uten a-endinger reduserer man antallet kjønn til to. 

• Liker 21
Skrevet

Jeg synes du skal kjøpe deg en ordbok. Skal man kritisere det barna lærer på skolen bør man i det minste ha rett selv. 

• Liker 16
Skrevet

Du snakker muligens pen vestkant, eller er opprinnelig bergenser, men du er da veldig lite belest. Leser du aldri bøker? Veldig få bøker i dag har formen "jenten" eller bruker synonymet pike. Det står som regel "jenta". 

Anonymkode: af894...7f3

• Liker 22
Skrevet

Hunkjønn er da helt vanlig i bokmål? Trodde det bare var bergensere som nektet å forholde seg til det, jeg.

• Liker 19
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svar! 😊😊

Skriver du "uka" på nynorsk, blir det i hvert fall feil 😂 

Anonymkode: 4f7c3...b44

• Liker 26
Skrevet

Én ting er hva som er korrekt/riktig/feil: det er jo ikke feil å bruke a-endelser. Det er lov i henhold til ordbøker å skrive "uka".

En annen side i denne debatten er preferanser - hva man foretrekker. Det er jo helt legitimt å si at man selv foretrekker en-endelser og at man ikke liker lærernes bruk av a-endelser.

Selv misliker jeg jo bruk av a-endelser, synes det høres og ser på en måte "uestetisk" ut, altså mindre pent. 

Smak og behag : - ) 

Anonymkode: bedaf...a8a

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, Mummikopp skrev:

Forstår ikke problemet med å bruke a-endelser når det er korrekt bokmål og er det de fleste bruker muntlig..? :P 

Det kan ikke forventes at du skal forstå alt? 

Anonymkode: bedaf...a8a

Skrevet
23 minutter siden, Gjestinnom skrev:

Vi sier det..."hytten", "boken", osv. Jeg synes det er så grusomt med a-endelser. Liker dårlig at lærerne bruker det muntlig og skriftlig. Vi forsøker å overføre "en"-endelser til barna :-) 

Jeg liker også det. Tror det er opprøret til plassen jeg kommer fra...

Dessverre er faren et utpreget slænger, så ungene sier SÆLA (bilsele...), bannan, jeg jobber med det 😂 så skjønner deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...