AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #21 Skrevet 1. februar 2017 Heller ikke TV2 har nevnt denne viktig rapporten i sine nyhetssendinger. Utrolig. Anonymkode: e3ac1...e52 2
ops2 Skrevet 1. februar 2017 #22 Skrevet 1. februar 2017 Foreldrene er så utrolig viktige for integreringen av barna. Hvordan skal skolen motvirke foreldrenes negative holdninger til det norske samfunnet? Hva kan en lærer gjøre når barn ikke får gå i bursdager eller bli med på klasseturer? Hva kan en lærer gjøre når barna går på koranskole for å lære koranen utenat, opptil hver skoledag, i de viktige årene hvor basiskunnskapene i norsk, matematikk og engelsk skal legges? Etter en lang skoledag, og så noen timer på koranskolen, når skal de jobbe med leksene? Når skal barna delta på fritidsaktiviteter hvor de omgås norske barn? Ballett, korps, teater, håndball, friidrett? Det er vel bare guttene som får delta i noen idrett. Hva kan en lærer gjøre, når foreldrene ikke møter opp til foreldresamtaler? Hva kan en lærer gjøre, når en 13-åring blir sendt til Somalia et år og kommer tilbake i hijab og fotsid svart kåpe? Etter min mening, er det foreldrene som har størstedelen av ansvaret for at barna ikke blir integrert. Er det rart at de føler seg utenfor , når de ikke vet hva de andre i klassen snakker om, for de har ikke fått lov til å delta på noe. De satt og lærte koranen utenat på et språk de ikke nødvendigvis forstår, og imens gikk livet forbi dem. 6
Gjest In absentia Skrevet 1. februar 2017 #23 Skrevet 1. februar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Da har Brochmann-rapporten konkludert med det vi alle sammen visste fra før. Men som mange selvfølgelig ikke vil innrømme. Derfor fjerner VG alt fra sin nettside ang dette. Media har mindre enn NULL tillit i disse dager. Anonymkode: 7758c...d31 Jeg synes at det er positivt at vi endelig kan ha en vitenskaplig basert dialog om innvandring fra u-land. Det handler ikke om å være for eller mot mennesker fra andre land, men å være litt nøktern når vi vurderer konsekvensene av stor innvandring og vår evne til å takle det i et langtidsperspektiv. Jeg kjenner at det virkelig er en lettelse at dette temaet nå tas opp. jeg har lenge følt meg som et dårlig menneske fordi jeg har bekymret meg over dette.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #24 Skrevet 1. februar 2017 1 time siden, ops2 skrev: Foreldrene er så utrolig viktige for integreringen av barna. Hvordan skal skolen motvirke foreldrenes negative holdninger til det norske samfunnet? Hva kan en lærer gjøre når barn ikke får gå i bursdager eller bli med på klasseturer? Hva kan en lærer gjøre når barna går på koranskole for å lære koranen utenat, opptil hver skoledag, i de viktige årene hvor basiskunnskapene i norsk, matematikk og engelsk skal legges? Etter en lang skoledag, og så noen timer på koranskolen, når skal de jobbe med leksene? Når skal barna delta på fritidsaktiviteter hvor de omgås norske barn? Ballett, korps, teater, håndball, friidrett? Det er vel bare guttene som får delta i noen idrett. Hva kan en lærer gjøre, når foreldrene ikke møter opp til foreldresamtaler? Hva kan en lærer gjøre, når en 13-åring blir sendt til Somalia et år og kommer tilbake i hijab og fotsid svart kåpe? Etter min mening, er det foreldrene som har størstedelen av ansvaret for at barna ikke blir integrert. Er det rart at de føler seg utenfor , når de ikke vet hva de andre i klassen snakker om, for de har ikke fått lov til å delta på noe. De satt og lærte koranen utenat på et språk de ikke nødvendigvis forstår, og imens gikk livet forbi dem. Fullstendig enig i alt du sier. Er så latterlig at man i Norge konstant snakker om at staten har ansvaret for all integrering. Alle med øyne og ører i det norske samfunnet SER jo hvilke enorme forskjeller det er mellom de som har tolerante og åpne foreldre som ønsker å bli en del av samfunnet og de som drar med seg forferdelige holdninger fra hjemlandet. Anonymkode: 7ed80...bed 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #25 Skrevet 2. februar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: De er ikke virkelighetsfjerne eller dumme. De er smarte folk. De vet at det ødelegger velferdsstaten. Men de har andre agendaer. Import av velgere, motstand mot velferdsstaten, bryte ned grensene i Europa ved å knuse nasjonale fellesskap osv osv. Det er grenseløst naivt å tro at toppolitikere er "bare naive". Anonymkode: 7ed80...bed Nettopp!! Men den vanlige mann i gata rister bare på hodet og fortsetter å innbille seg at de er dumme. Det er det verste man kan gjøre. Selvfølgelig er de ikke dumme. Det er vi som er det, som ikke ser det. Anonymkode: 7758c...d31 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #26 Skrevet 2. februar 2017 5 timer siden, kat-e skrev: Jag hadde trodd at Dagsrevyen hadde viet dette stor oppmerksomhet, velferdsstatens fremtid, men i stedet vil de ikke snakke om dette. Nå husker jeg hvorfor jeg ikke ser så mye på denne kanlen lenger. Derimot har NRK en bra artikkel om utvalget på sin hjemme side : https://www.nrk.no/norge/ny-rapport-mener-okt-innvandring-kan-utfordre-velferdsstaten-1.13353790 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Heller ikke TV2 har nevnt denne viktig rapporten i sine nyhetssendinger. Utrolig. Anonymkode: e3ac1...e52 Dette er skumlere enn man er klar over. Media legger fullstendig lokk på dette, siden det ikke går til venstre. Helt ufattelig hvordan det er blitt i det siste. Anonymkode: 7758c...d31 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #27 Skrevet 2. februar 2017 Dere snakker om innvandring, men ingen snakker om utvandring? Er ikke bare sånn at det er flyktninger som reiser og bosetter seg i andre land vet dere -hele verden er på reisefot og flyttefot, trygge som utrygge, fattige som rike. Dere får hente hjem alle nordmenn med det samne da, før dere bygger mur mot sverige, finland og russland og setter ut krigsflåter langs norskekysten. Om ingen skal komme seg inn så er det vel ikke riktig at de på innsida får dra ut heller, ikke en gang på weekendtur for å se fotball og shoppe. Anonymkode: fe6bb...4cb
Example Skrevet 2. februar 2017 #28 Skrevet 2. februar 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere snakker om innvandring, men ingen snakker om utvandring? Er ikke bare sånn at det er flyktninger som reiser og bosetter seg i andre land vet dere -hele verden er på reisefot og flyttefot, trygge som utrygge, fattige som rike. Dere får hente hjem alle nordmenn med det samne da, før dere bygger mur mot sverige, finland og russland og setter ut krigsflåter langs norskekysten. Om ingen skal komme seg inn så er det vel ikke riktig at de på innsida får dra ut heller, ikke en gang på weekendtur for å se fotball og shoppe. Anonymkode: fe6bb...4cb Du har åpenbart ikke forstått problemene, og det et greit. Derfor bør du lese deg litt opp og prøve å se forskjellene.. 3
Gjest Ferie Skrevet 2. februar 2017 #29 Skrevet 2. februar 2017 (endret) Publisert: 01.02.2017 - 16:55 "I dag presenterte Brochmann 2-utvalget NOU om innvandringens konsekvenser for velferdsstaten. Daglig leder i HRS, Rita Karlsen, skal debattere rapporten og temaet med SVs Audun Lysbakken. Rapportens problemstillinger og anbefalinger om hvordan den forutgående og pågående innvandringen ikke skal reduserer velferdsstatens ytelser til borgerne, går i NRK P2 kl 18 i kveld. Du kan også se debatten på NRK 2 til samme tid." hegestorhaugfor 13 timer siden Ser ut til at Lysbakken trakk seg. Ikke første gang det i så fall skjer når han inviteres til studio med HRS... Kilde: https://www.rights.no/2017/02/hrs-i-dagsnytt-atten-i-kveld/ Debatten: https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/NNFA56020117/01-02-2017 Endret 2. februar 2017 av Ferie
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #30 Skrevet 2. februar 2017 11 timer siden, kat-e skrev: Jag hadde trodd at Dagsrevyen hadde viet dette stor oppmerksomhet, velferdsstatens fremtid, men i stedet vil de ikke snakke om dette. Nå husker jeg hvorfor jeg ikke ser så mye på denne kanlen lenger. Derimot har NRK en bra artikkel om utvalget på sin hjemme side : https://www.nrk.no/norge/ny-rapport-mener-okt-innvandring-kan-utfordre-velferdsstaten-1.13353790 NRK hadde Brochmann-utvalget, sammen med PSTs årlige trusselvurdering, i alle sine nyhetssendinger helt til Russlands visumnekt tok over som hovedsak. I tillegg har de altså en sak om rapporten på sine nettsider. Så at de prøver å skjule det, er vel litt overdrevent? Men det ble nok lettere å bygge en helhetlig sending når man fikk både PSTs vurdering, som bl.a. var bekymret for russisk spionasje, og en visumnekt sak fra samme land. Anonymkode: 5f228...efd 1
herzeleid Skrevet 2. februar 2017 #31 Skrevet 2. februar 2017 Noe av det mest vanvittige er igrunn hvordan det i årevis ble forfektet at innvandringen var så berikende for Norge, at vi trengte innvandringen for å takle eldrebølgen, osv. mens utvalget (igjen) slår fast at innvandringen, da primært fra ikkevestlige land, koster oss enormt og vil gjøre det enda mye vanskeligere å takle eldrebølgen. Har man tatt så feil, så lenge og vært så avfeiende/kritisk til de som kommer med disse bekymringene burde ens kariære i politikk eller medier være slutt. Komisk nok kan det fort bli en realitet etter som mediene stadig har spilt seg selv mer ut på sidelinjen. 2
herzeleid Skrevet 2. februar 2017 #32 Skrevet 2. februar 2017 11 timer siden, In absentia skrev: Jeg synes at det er positivt at vi endelig kan ha en vitenskaplig basert dialog om innvandring fra u-land. Det handler ikke om å være for eller mot mennesker fra andre land, men å være litt nøktern når vi vurderer konsekvensene av stor innvandring og vår evne til å takle det i et langtidsperspektiv. Jeg kjenner at det virkelig er en lettelse at dette temaet nå tas opp. jeg har lenge følt meg som et dårlig menneske fordi jeg har bekymret meg over dette. Temaet har jo strengt tatt vært oppe lenge, det første Brochmannutvalget konkluderte i 2011, og siden den tid har det ikke kunnet vært mye tvil om at innvandringen er ekstremt kostbar og en potensielt stor fare for velferdsstaten og samfunnet slik vi kjenner det i dag. Vi har kunnet ha, og delvis hatt, en dialog basert på disse dataene lenge, men alt for mange har dessverre valgt å vektlegge å gjøre det gode, uten å forholde seg til konsekvensene. Sånn sett virker det ikke som det nye Brochmannutvalget bringer så mye nytt til bordet, eller forteller noe vi ikke har visst om en god stund. Det blir først og fremst fastslått enda en gang mye av det vi har visst lenge, og mange har hevdet enda mye lenger. Derfor stiller jeg meg tvilende til at dette vil utgjøre den store forskjellen, selv om man absolutt kan håpe.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #33 Skrevet 2. februar 2017 42 minutter siden, herzeleid skrev: Noe av det mest vanvittige er igrunn hvordan det i årevis ble forfektet at innvandringen var så berikende for Norge, at vi trengte innvandringen for å takle eldrebølgen, osv. mens utvalget (igjen) slår fast at innvandringen, da primært fra ikkevestlige land, koster oss enormt og vil gjøre det enda mye vanskeligere å takle eldrebølgen. Utvalget kaller det jo en tilleggsutfordring, mens eldrebølgen og oljeslutt er de to store faktorene som legger press på velferdsstaten. Anonymkode: ef9d8...c30
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #34 Skrevet 2. februar 2017 25 minutter siden, herzeleid skrev: Noe av det mest vanvittige er igrunn hvordan det i årevis ble forfektet at innvandringen var så berikende for Norge, at vi trengte innvandringen for å takle eldrebølgen, osv. mens utvalget (igjen) slår fast at innvandringen, da primært fra ikkevestlige land, koster oss enormt og vil gjøre det enda mye vanskeligere å takle eldrebølgen. Har man tatt så feil, så lenge og vært så avfeiende/kritisk til de som kommer med disse bekymringene burde ens kariære i politikk eller medier være slutt. Komisk nok kan det fort bli en realitet etter som mediene stadig har spilt seg selv mer ut på sidelinjen. Jeg er helt enig, og det verste er at folk i dag fortsatt bruker dette argumentet. Det virker som man fullstendig overser flere viktige faktorer. Blant annet: Digitalisering og automatisering vil gjøre at det blir færre jobber. 37% av arbeidsledige i 2015 var innvandrere. Andelen arbeidsinnvandrere på trygd har økt mye de siste årene. Arbeidsmarkedet mettet. Vi har tusenvis av arbeidsinnvandrere som mottar dagpenger fra NAV. Likvel ser vi politikere som Skei Grande si at integreringsproblemer skal løses ved å få folk ut i arbeid, men hvilke jobber skal de få? Skal staten opprette 20 000 arbeidsplasser for ikke-vestlige? I så fall kan man spørre seg hvor disse pengene skal hentes fra. Det koker ned til at vi trenger innvandrere til jobber som ikke finnes. Og utfordringene med integrering skal løses med jobber som ikke finnes. Det hele begynner å ligne en komedie. Anonymkode: d40cc...8ef 4
herzeleid Skrevet 2. februar 2017 #35 Skrevet 2. februar 2017 (endret) 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utvalget kaller det jo en tilleggsutfordring, mens eldrebølgen og oljeslutt er de to store faktorene som legger press på velferdsstaten. Anonymkode: ef9d8...c30 Nettopp. Det som mange har fremstilt som en løsning, eller i allefall et verktøy for å løse problemet, viser seg å være et ekstra problem, som man regner med vil øke problemet. 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig, og det verste er at folk i dag fortsatt bruker dette argumentet. Det virker som man fullstendig overser flere viktige faktorer. Blant annet: Digitalisering og automatisering vil gjøre at det blir færre jobber. 37% av arbeidsledige i 2015 var innvandrere. Andelen arbeidsinnvandrere på trygd har økt mye de siste årene. Arbeidsmarkedet mettet. Vi har tusenvis av arbeidsinnvandrere som mottar dagpenger fra NAV. Likvel ser vi politikere som Skei Grande si at integreringsproblemer skal løses ved å få folk ut i arbeid, men hvilke jobber skal de få? Skal staten opprette 20 000 arbeidsplasser for ikke-vestlige? I så fall kan man spørre seg hvor disse pengene skal hentes fra. Det koker ned til at vi trenger innvandrere til jobber som ikke finnes. Og utfordringene med integrering skal løses med jobber som ikke finnes. Det hele begynner å ligne en komedie. Anonymkode: d40cc...8ef Ja komedien har virkelig tatt form. Som du sier snakker vi på den ene siden om stadig mer automatisering og digitalisering, at stadig flere unge faller utenfor og at det ikke er jobber til folk uten utdanning osv. Samtidig skal vi altså fortsette å hente inn folk det ikke finnes jobber til, og der mye tyder på at arbeidsutsiktene i fremtiden for disse vil bli dårligere. Jeg tror mye av den såkalte frykten det snakkes om rett og slett er helt rasjonelle bekymringer over alle disse selvmotsigelsene, at det viser seg at mye av det som har blitt brukt som argumenter for stor innvandring rett og slett er feil, og at det motsatte ofte er tilfelle. Når man da tar til orde for å fortsette å slippe inn mange uten andre løsninger enn tomme fraser som "integrering" og "kvalifisering", som vi har hørt så mange ganger før, er det ikke rart stadig flere er redde det går feil vei. Endret 2. februar 2017 av herzeleid 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #36 Skrevet 2. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utvalget kaller det jo en tilleggsutfordring, mens eldrebølgen og oljeslutt er de to store faktorene som legger press på velferdsstaten. Anonymkode: ef9d8...c30 Det er klart at oljeslutt vil være hardt for Norge. De to siste årene har mange mistet jobbene. Det sitter folk med høy kompetanse - sivilingeniører, ingeniører og personer med prosjektstyring og ledelseskompetanse - de sitter uten jobb. Oljen har i mange år stått for ansettelser av nyutdannede. Vi kommer nok til å se at det blir vanskeligere å få jobb, og vi vil kanskje se at ledigheten blant unge vil øke, slik vi har sett ellers i Europa. Spesielt hvis det blir alvor av "grønt skifte" og lignende. Oljeslutt er egentlig fatalt for Norge. Staten vil miste store inntekter direkte fra oljen, samtidig som det vil bli mindre skatteinntekter og tilsvarende høyere utgifter knyttet til trygd/sosialhjelp. Tilleggsutfordringen med innvandringen er på mange måter en tilleggs-ledighet. I stedet for å ha 80 000 ledige, så vil vi kanskje ha 150 000 ledige grunnet innvandring. Siden arbeidsmarkedet er mettet, så vil innvandring i realiteten være tilsvarenede en offentlig utgiftspost. Det hjelper heller ikke samfunnet at en innvandrer kommer i arbeid, hvis det fører til at en nordmann står uten arbeid. Summen av antall ledige vil uansett øke grunnet innvandring - uavhengig om det er innvandreren eller nordmannen som er den konkrete personen som er arbeidsledig. Derfor er det så dumt med artikler som "se! jeg har fått en flyktning i arbeid". Hvis ikke flyktningen hadde fått den jobben, så hadde en nordmann fått den. Siden nordmannen ikke fikk den, så får vi +1 i arbeidsledighet. 1 jobb ---> 1 nordmann -----> 0 ledighet 1 jobb ---> 1 nordmann + 1 fra annet land ----> +1 i ledighet (uavhengig av hvem som får jobben) Anonymkode: d40cc...8ef 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #37 Skrevet 2. februar 2017 6 timer siden, Example skrev: Du har åpenbart ikke forstått problemene, og det et greit. Derfor bør du lese deg litt opp og prøve å se forskjellene.. Haha, jaggu -ja det er visst forskjell på folk, det jeg lærer jeg stadig i denne voksne, forsurede verden. Men selv om dere er redd for velferdsamfunnet og redd for pengene deres, så er det ikke til å stoppe. Verden går videre uansett om dere vil eller ikke! Det eneste en kan gjøre er å la overgangen skli så smertefritt som mulig, det eneste alle kan være med på er å respektere og akkseptere, og lære nye yngre mennesker det samme. En kan reagere på saker, men ikke på folket, folk (burde) ha rett til å leve og være trygge. Og bedre enn å være redd når en allerede sitter godt i det så går det an være positivt handlingskraftig, ta del i det som skjer. Det er ikke så himla lenge siden norge var et fattig land, hvor skulle du gått om du trengte hjelp? Ved "siste store utvandring" trengte vi hjelp, men de skulle vel skutt oss alle som en på grensa, for "annerledes" fattigfolk er det jo ingen som vil ha. At du ber meg/oss om å se forskjellene mellom din "weekend tur til stranda i tyrkia" og flyktningene som kommer i land der med en smiley gjør meg rett og slett kvalm. Det er lov å være et medmenneske. Men frykt får folk til å pisse i buksa, så vi får be flyktningene, som allerde har gått igjennom dritt, sy bleier som en del av gaven de kan gi oss når de kommer, hvis ikke blir det vel oversvømmelse og gul, skitten snø. "Refugees, welcome!" Anonymkode: fe6bb...4cb
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #38 Skrevet 2. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha, jaggu -ja det er visst forskjell på folk, det jeg lærer jeg stadig i denne voksne, forsurede verden. Men selv om dere er redd for velferdsamfunnet og redd for pengene deres, så er det ikke til å stoppe. Verden går videre uansett om dere vil eller ikke! Det eneste en kan gjøre er å la overgangen skli så smertefritt som mulig, det eneste alle kan være med på er å respektere og akkseptere, og lære nye yngre mennesker det samme. En kan reagere på saker, men ikke på folket, folk (burde) ha rett til å leve og være trygge. Og bedre enn å være redd når en allerede sitter godt i det så går det an være positivt handlingskraftig, ta del i det som skjer. Det er ikke så himla lenge siden norge var et fattig land, hvor skulle du gått om du trengte hjelp? Ved "siste store utvandring" trengte vi hjelp, men de skulle vel skutt oss alle som en på grensa, for "annerledes" fattigfolk er det jo ingen som vil ha. At du ber meg/oss om å se forskjellene mellom din "weekend tur til stranda i tyrkia" og flyktningene som kommer i land der med en smiley gjør meg rett og slett kvalm. Det er lov å være et medmenneske. Men frykt får folk til å pisse i buksa, så vi får be flyktningene, som allerde har gått igjennom dritt, sy bleier som en del av gaven de kan gi oss når de kommer, hvis ikke blir det vel oversvømmelse og gul, skitten snø. "Refugees, welcome!" Anonymkode: fe6bb...4cb Det du skriver er det reneste møl. Vi utvandret for å jobbe og å skape verdier i annet land. Ikke for å drasse med oss idiotreligioner, sharialover, halalvas, undertrykkelse, og klær som representerer dette. De som utvandret var fullstendig klar over at de kom til å sulte ihjel om de ikke fikk til noe. Dette er ikke tilfellet i Norge i dag. Her får alle innvandrere hivd penger etter seg. Så lenge du ikke vil innse fakta og heller debattere dette får du ha en god dag videre. Anonymkode: 7758c...d31 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #39 Skrevet 2. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha, jaggu -ja det er visst forskjell på folk, det jeg lærer jeg stadig i denne voksne, forsurede verden. Men selv om dere er redd for velferdsamfunnet og redd for pengene deres, så er det ikke til å stoppe. Verden går videre uansett om dere vil eller ikke! Det eneste en kan gjøre er å la overgangen skli så smertefritt som mulig, det eneste alle kan være med på er å respektere og akkseptere, og lære nye yngre mennesker det samme. En kan reagere på saker, men ikke på folket, folk (burde) ha rett til å leve og være trygge. Og bedre enn å være redd når en allerede sitter godt i det så går det an være positivt handlingskraftig, ta del i det som skjer. Det er ikke så himla lenge siden norge var et fattig land, hvor skulle du gått om du trengte hjelp? Ved "siste store utvandring" trengte vi hjelp, men de skulle vel skutt oss alle som en på grensa, for "annerledes" fattigfolk er det jo ingen som vil ha. At du ber meg/oss om å se forskjellene mellom din "weekend tur til stranda i tyrkia" og flyktningene som kommer i land der med en smiley gjør meg rett og slett kvalm. Det er lov å være et medmenneske. Men frykt får folk til å pisse i buksa, så vi får be flyktningene, som allerde har gått igjennom dritt, sy bleier som en del av gaven de kan gi oss når de kommer, hvis ikke blir det vel oversvømmelse og gul, skitten snø. "Refugees, welcome!" Anonymkode: fe6bb...4cb Det er ikke riktig å sammenligne utvandring og innvadring i dag med slik det var før. Og hvis nordmenn hadde utvandret til et langt rikere land, for å kun sitter der og motta gratis bolig og trygd av vertslandet, så tror jeg faktisk folk hadde reagert. Innvandring i seg selv er ikke galt, og Norge har nytt godt av innvandring gjennom tidene, men innvandringen før var en naturlig form for innvandring. Gjerne hadde man et yrke/håndverk, og man søkte seg til steder eller andre land som trengte dine ferdigheter. Det fantes ingen velferdstat, og man hadde ansvar for å forsørge seg selv og sin egen familie. Bare se til USA - som på den tiden ønsket innvandring - de fikk en åkerlapp og måtte klare seg selv. I dette ligger det også at man måtte utvise en viss respekt for landet man kom til. Man måtte opptre på en slik måte at noen ønsket å ansette deg. Innvandringen vi ser i dag er hverken naturlig eller bærekraftig. At migranter fra Afrika og Midt-Østen kommer hit hvor de for det første ikke tar del i kulturen, for det andre muligens ikke besitter et yrke, og for det tredje - eat det egentlig ikke finnes så mange jobber. Det er mange i Norge som ikke sitter godt i det, og det tror jeg mange glemmer. Fattigdommen i Norge er faktisk økende. Anonymkode: d40cc...8ef 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #40 Skrevet 2. februar 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: En kan reagere på saker, men ikke på folket, folk (burde) ha rett til å leve og være trygge. "Refugees, welcome!" Anonymkode: fe6bb...4cb Siden du er så opptatt av historien - mener du at vi kan gjøre det som nordmenn selv opplevde under annen verdenskrig? Nordmenn flyktet til Sverige - under forutsetning av at nordmenn ikke skulle koste den svenske stat. Nordmenn måtte jobbe for å få lov til å være der, og når krigen var over så dro de fleste, naturlig nok, hjemover. Det er greit for meg at personer kommer hit for trygghet, men når hjemlandet er fredelig nok, så burde de returnere. Og de burde kreve lite mens de er her. Akkurat som nordmenn under annen verdenskrig. Anonymkode: d40cc...8ef 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå