Midnattsol Skrevet 7. desember 2004 #1 Skrevet 7. desember 2004 Trenger dessertforslag til dessert etter kalkunen på nyttårsaften. Noe enkelt lekkert jeg kan lage selv. Ikke puddiger av noe slag og ikke store kaker. Kunne tenkt meg noe med f.eks vaniljekrem og sjokolade eller bær. Noe som kan fylles i små former av paideig e.l. ? Noen som skjønte det? Forslag?
Gjest Betty Boop Skrevet 7. desember 2004 #2 Skrevet 7. desember 2004 Creme brulee! Kjempegodt, og fint å pynte med friske bær.
Midnattsol Skrevet 7. desember 2004 Forfatter #3 Skrevet 7. desember 2004 Også trenger jeg oppskrifter.
Chiquita Skrevet 7. desember 2004 #4 Skrevet 7. desember 2004 Tine lettmelk har oppskrift på Creme Brulé på enkelte av sine melkepakker
Midnattsol Skrevet 7. desember 2004 Forfatter #5 Skrevet 7. desember 2004 Ok, men trenger flere forslag også. :-)
LilleBille Skrevet 7. desember 2004 #6 Skrevet 7. desember 2004 Is med hjemmelaget karamellsaus eller melonsalat.
Scheherazade Skrevet 7. desember 2004 #7 Skrevet 7. desember 2004 Jeg foreslår Panna Cotta! Du kan servere med hva som helst av bær/frukt til, trenger ikke være appelsiner som i oppskriften. Kjempegodt med foreksempel pasjonsfrukt, bringebær eller varm fiken med litt honning. Namnam! Pleier forøvrig å servere sånne posjonsdesserter i telysestaker fra Ikea, sånne små som koster ti kroner for 4 stykker. De er perfekt i størrelsen og tåler stekeovn. Panna cotta Ellers er jo kalkun ganske lett mat, så er en skikkelig sjokoladebombe heller ikke å forakte... Foreksempel sjokolademousse med bær til.
Gjest baby-E Skrevet 7. desember 2004 #8 Skrevet 7. desember 2004 vanilje is med varme bjørnebær? Kjempe godt! tar jo heller ikke hele kvelden å ordne..
Arkana Skrevet 7. desember 2004 #10 Skrevet 7. desember 2004 Nyttårsfromasj (6 porsj.) 100 g sjokolade ½ glass røde cocktailbær ½ glass grønne cocktailbær 5 plater gelatin 5 eggeplommer 5 sukker 5 dl kremfløte ½ dl portvin ½ dl vann nonstop og/eller sjokolade i pynt Hakk sjokoladen i fine, små biter. Del cocktailbærene i to eller fire. La gelatinen ligge i bløt 5 minutter. Pisk eggedosis av eggeplommer og sukker. Pisk fløten stiv og vend eggedosisen i. Klem vannet ut av gelatinen og smelt den i kokende vann. Tilsett portvin og hell blandingen i en tynn stråle i kremen. Vend inn sjokolade og cocktailbær. Hell blandingen i en vannskyllet form eller bolle og la den stå kjølig til fromasjen er stivnet. Dypp formen et øyeblikk i kokende vann og vend fromasjen på et fat. Pynt med nonstop/sjokolade. Sprø julekaker passer til. Nyttårskake med mokkakrem 100 g mandler 1,5 dl melis 2 eggehviter 200 g smør 2,5 dl melis 2 eggeplommer 2 ts kaffepulver 1 ts vaniljesukker 2 dl kremfløte carambole (stjernefrukt) kaffe- eller kakaopulver sølvkuler Mal mandlene sammen med melis. Pisk eggehvitene stive og vend dem forsiktig ned i mandelblandingen. Hell i en smurt og bakepapirkledt 22 cm springform og stek ved 200 grader i ca 15 minutter. Avkjøl på rist. Rør smør og melis luftig. Tilsett en og en eggeplomme. Rør til slutt inn finknust kaffepulver og vaniljesukker. Bre kremen utover den kalde bunnen. Sikt over kaffe- eller kakaopulver. Pynt med pisket krem, frut og sølvkuler. En holdbar kake som kan gjøres ferdig i god tid, legg på mokkakrem og pynt rett før servering.
Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #11 Skrevet 7. desember 2004 Disse sjokoladefondantene har jeg laget noen ganger, og de er helt nydelige. Du kan servere dem med f.eks. rørte bringebær (eller andre bær) og litt krem. http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=47883 :-)
Hilde Skrevet 7. desember 2004 #13 Skrevet 7. desember 2004 Jeg en og kamerat lagde nyttårsmiddag til 25 personer for et par år siden, og da lagde jeg Jamie Olivers sjokolademousse til dessert. Du finner oppskrift her Alle 25 var enige om at middagen var fantastisk, men at desserten var enda mer overlegen. (Og det var ikke fordi jeg hadde vært fryktelig flink i grunn, oppskriften er så enkel at hvemsomhelst får den til) For å få det litt glamorøst og nyttårsinspirert kjøpte jeg bladgull som jeg drysset over hver porsjon, som jeg forøvrig hadde i cocktailglass. Jeg lagde forøvrig ikke sesamkjeksene, bare moussen.
jordbær Skrevet 7. desember 2004 #14 Skrevet 7. desember 2004 Oooh.. Fromasjkake! Du lager appelsingelè med litt mindre vann enn normalt. Venter til denne er avkjølt og blander den inn i vispet krem med tilbehør. (IKKE KIWI! Kaken blir ikke stiv da) Banan, appelsin, eple, druer og slikt er det vi vanligvis bruker. Og så hakker du en stooor helnøtt og tilsetter den.
Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2004 #15 Skrevet 8. desember 2004 Sjokoladefondant = små porsjonssjokoladekaker med flytende kjerne. Serveres på et "speil" av bærpure. Utrolig godt og lettvint. Røren kan lages timer i forveien og helles i porsjonsformer. (smurte og strødde kaffekopper eller store muffinsformer.) Like før servering settes de i ovnen og stekes i 6-7 min. Tas ut av formen og danderes på asjett med feks.bringebærpure, evt. en klatt rømme, kesam e.l. og litt frukt. Kjeeeempegodt!!!!
Piglet Skrevet 8. desember 2004 #16 Skrevet 8. desember 2004 Nyttårsaften i fjor laget jeg en fantastisk sjokoladekake med bringebær. Men det er jo en kake... Si ifra hvis du allikevel vil ha opskrift. Piglet
Amarone Skrevet 8. desember 2004 #17 Skrevet 8. desember 2004 Vi spiste fiken kokt med konjakksaus og mascarponekrem sist nyttår. Mmmm....
Midnattsol Skrevet 8. desember 2004 Forfatter #18 Skrevet 8. desember 2004 Nyttårsaften i fjor laget jeg en fantastisk sjokoladekake med bringebær. Men det er jo en kake... Si ifra hvis du allikevel vil ha opskrift. Piglet Joda, skriv den gjerne.
Piglet Skrevet 8. desember 2004 #19 Skrevet 8. desember 2004 Sjokoladekake med bringebær: 185 g sukker 185 g sjokolade 3 egg 1/2 ts vaniljesukker 3 3/4 dl sukker 4 dl mel 2 ts bakepulver 1 1/4 dl mandelmel (finnes i større matbutikker) 2 1/2 dl bringebær Smelt smør og sjokolade over lav varme. La det kjøle av litt. Egg, vaniljesukker og sukker piskes godt i en skål, til blandingen er lett og kremet (eggedosis). Bland inn sjokolade+smør. Vend mel, mandelmel, bakepulver og halvdelen av bringebærene inn i røren. Hel deigen i en rund form, bekledd med bakepapir. Dryss resten av bringebærene over deigen, og stek kaken i forvarmet ovn ved 180 grader i ca 35 min, eller inntil den øverste del av kaken føles fast. La kaken kjøles ned, før du skjærer. Gir 8-10 stykker. Server med espresso/annen kaffe, pynt med ekstra bringebær og lettpisket kremklatt. Piglet PS Oppskriften er fra boken Gastronomi og Gæster, av Donna Hay.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå