Gå til innhold

MR - alltid med kontrastvæske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tatt en MR av galleblære og indre organer uten kontrastveske. Tok en ny av tynntarm hvor jeg måtte drikke kontrastveske.

Smakte I grunn bare søtt vann. Lett å drikke, det bare er mye å drikke 1l væske på en halvtime. I tillegg måtte jeg avbryte mr pga det er tydeligvis avførende. Hadde ikke sjans å holde meg, men slapp heldigvis å ta den på nytt da de kunne fortsette der de slapp etter at jeg hadde vært på do...

Samboer har tatt av nakke og rygg uten kontrastveske. Det står i brevet ditt om du må få det.

Endret av Cershae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Cershae skrev:

Har tatt en MR av galleblære og indre organer uten kontrastveske. Tok en ny av tynntarm hvor jeg måtte drikke kontrastveske.

Smakte I grunn bare søtt vann. Lett å drikke, det bare er mye å drikke 1l væske på en halvtime. I tillegg måtte jeg avbryte mr pga det er tydeligvis avførende. Hadde ikke sjans å holde meg, men slapp heldigvis å ta den på nytt da de kunne fortsette der de slapp etter at jeg hadde vært på do...

Samboer har tatt av nakke og rygg uten kontrastveske. Det står i brevet ditt om du må få det.

Har ikke fått noe brev, fikk time elektronisk. Kan hende de rekker å sende ut et brev, da..

Anonymkode: 05b13...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt MR av nakke/skuldre 1 gang, 3 ganger av skulder og 3 ganger av ankel, hvor av ene på ankel var "utvidet" som tok mye lengre tid. Tok CT for ett år siden. Aldri fått kontrastvæske. 

Katten min fikk kontrastvæske for røntgen av mage, det ble gitt oralt, og er litt usikker, enten smakte det pokker så vondt, eller så var han bare dødelig fornærmet av at en fremmed gubbe i frakk tvang han til å drikke mot hans vilje :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok! Bra det, da... bare det ikke er noe jg er allergisk mot i det. Er vel bare sånne merkelige kjemikalier/jod?

Anonymkode: 05b13...acb

Jeg kunne ikke få konstrastvæske pga. ekstremt sterk skalldyrallergi.

Anonymkode: 1fefc...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Cershae skrev:

Har tatt en MR av galleblære og indre organer uten kontrastveske. Tok en ny av tynntarm hvor jeg måtte drikke kontrastveske.

Smakte I grunn bare søtt vann. Lett å drikke, det bare er mye å drikke 1l væske på en halvtime. I tillegg måtte jeg avbryte mr pga det er tydeligvis avførende. Hadde ikke sjans å holde meg, men slapp heldigvis å ta den på nytt da de kunne fortsette der de slapp etter at jeg hadde vært på do...

Samboer har tatt av nakke og rygg uten kontrastveske. Det står i brevet ditt om du må få det.

jeg har også tatt MR av galleblære osv. uten kontrastveske og av tynntarm med kontrastvæske. jeg fikk en time på å drikke litt over en liter tror jeg. jeg rakk heldigvis å fly på do rett før jeg skulle inn :fnise: kontastvæsken var ikke noe ille å drikke, men da magen plutselig begynte å jobbe ble det litt verre. var dårlig i magen resten av dagen. fikk også kontrastvæske intravenøst.

stemmer at det står i brevet om du skal ha kontrastvæske :) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke en sprøyte i armen, men et perifert venekateter.

 

Dette er en sprøyte: 10ml-plastic-syringe.jpg

Dette er et perifert venekateter/pvk, hvor Venflon er et trademark og derfor ofte kalles veneflon. (Kateteret inneholder en kanyle/nål/mandreng som perforerer huden og fører kateteret inn i blodåren. Kanylen blir fjernet og ikke værende i blodåren): 

images-250x250.jpg

Dette er en sprøyte med kanyle: P-spr%C3%B8yte.jpg

Anonymkode: 7575e...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke en sprøyte i armen, men et perifert venekateter.

 

Dette er en sprøyte: 10ml-plastic-syringe.jpg

Dette er et perifert venekateter/pvk, hvor Venflon er et trademark og derfor ofte kalles veneflon. (Kateteret inneholder en kanyle/nål/mandreng som perforerer huden og fører kateteret inn i blodåren. Kanylen blir fjernet og ikke værende i blodåren): 

images-250x250.jpg

Dette er en sprøyte med kanyle: P-spr%C3%B8yte.jpg

Anonymkode: 7575e...b52

Og den som ikke har hatt angst av å se nåler til å stikke i menneskekroppen nå, han kan lett få den typen redsel, angst og fobi. 

Anonymkode: f4242...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrastvæske er veldig dyrt, så de gidder ikke bruke det om de ikke må.. 

Anonymkode: a9639...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke en sprøyte i armen, men et perifert venekateter.

 

Dette er en sprøyte: 10ml-plastic-syringe.jpg

Dette er et perifert venekateter/pvk, hvor Venflon er et trademark og derfor ofte kalles veneflon. (Kateteret inneholder en kanyle/nål/mandreng som perforerer huden og fører kateteret inn i blodåren. Kanylen blir fjernet og ikke værende i blodåren): 

images-250x250.jpg

Dette er en sprøyte med kanyle: 

Anonymkode: 7575e...b52

Disse forskjellene er ikke pensum på grunnskole. For ganske mange uten helsefaglig bakgrunn så er det same shit, det er en nål som skal inn i armen.

Anonymkode: 87407...eb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...