Gå til innhold

MR - alltid med kontrastvæske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aldri tatt det før, bruker de alltid kontrastvæske? Skal ta på en privat klinikk. En jeg kjenner tok CT der, uten kontrastvæske (av hodet), men da jeg tok CT av hovet for en stund siden måtte jeg ha kontrastvæske (??). 

Hva er vanlig? MR av rygg og nakke.

Anonymkode: 05b13...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Obs, spør siden jeg har sprøyteskrekk :)

Anonymkode: 05b13...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er første MR uten kontrast. Dersom de finner noe de vil undersøke grundigere, så gjøres det med kontrast. Det var i hvert fall slik i mitt tilfelle (MR av hodet).

Når du tar MR av rygg/nakke vil jeg tro du får kontrastvæske som skal drikkes, altså ikke via kanyle.

Anonymkode: 1ffde...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som regel er første MR uten kontrast. Dersom de finner noe de vil undersøke grundigere, så gjøres det med kontrast. Det var i hvert fall slik i mitt tilfelle (MR av hodet).

Når du tar MR av rygg/nakke vil jeg tro du får kontrastvæske som skal drikkes, altså ikke via kanyle.

Anonymkode: 1ffde...319

Åja. Det visste jeg ikke. Men merkelig at de ser OM det er noe de vil undersøke først, istedet for å bare sjekke alt med en gang når man først er der? Tok du to mr på samme dag? 

Høres ekkelt ut å drikke kontrastvæske, noen som vet hva det smaker og hvordan det er? Brenner det nedover spiserøret liksom? :sulosi:

Anonymkode: 05b13...acb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt MR flere ganger, av hodet. Aldri brukt kontrastvæske. Har også tatt CT og ikke brukt det da heller. Kun fått kontrastvæske en gang, og da drakk jeg det. Det var for røntgen av fordøyelsessystemet. Greit å huske å ikke drikke brus etterpå :fnise:

Anonymkode: 3649c...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Åja. Det visste jeg ikke. Men merkelig at de ser OM det er noe de vil undersøke først, istedet for å bare sjekke alt med en gang når man først er der? Tok du to mr på samme dag? 

Høres ekkelt ut å drikke kontrastvæske, noen som vet hva det smaker og hvordan det er? Brenner det nedover spiserøret liksom? :sulosi:

Anonymkode: 05b13...acb

Det smakte ikke noe spesielt. Minnet meg om sånne brusetabletter man tok for magen før. Bobler veldig da. 

Anonymkode: 3649c...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt MR flere ganger, av hodet. Aldri brukt kontrastvæske. Har også tatt CT og ikke brukt det da heller. Kun fått kontrastvæske en gang, og da drakk jeg det. Det var for røntgen av fordøyelsessystemet. Greit å huske å ikke drikke brus etterpå :fnise:

Anonymkode: 3649c...69a

Hvorfor det, sure oppstøt? 

Anonymkode: 05b13...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det smakte ikke noe spesielt. Minnet meg om sånne brusetabletter man tok for magen før. Bobler veldig da. 

Anonymkode: 3649c...69a

Ok! Bra det, da... bare det ikke er noe jg er allergisk mot i det. Er vel bare sånne merkelige kjemikalier/jod?

Anonymkode: 05b13...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Silfen skrev:

Aldri brukt kontrast ved mr, kun ct.

Ok, tatt mange eller? Jeg har bare tatt CT før (2-3 stk), og da alltid med kontrastvæske.. håper jo jeg kan slippe, men.. Vet klinikken på forhånd om jeg må få det, eller er det bare noe de avgjør der og da når jeg kommer? Bare sånn at jeg kan forberede meg litt.

Anonymkode: 05b13...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det, sure oppstøt? 

Anonymkode: 05b13...acb

Nei, det bare bruser noe ekstremt i magen. Som om du har drukket 15 liter cola på rappen. Ikke en god følelse! :fnise:

Anonymkode: 3649c...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det bare bruser noe ekstremt i magen. Som om du har drukket 15 liter cola på rappen. Ikke en god følelse! :fnise:

Anonymkode: 3649c...69a

usjjj... Ja, vi får se da om jeg får magebrusing. Håper ikke det presser på gallesteinene :fnise: Takk for advarselen da

Anonymkode: 05b13...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, tatt mange eller? Jeg har bare tatt CT før (2-3 stk), og da alltid med kontrastvæske.. håper jo jeg kan slippe, men.. Vet klinikken på forhånd om jeg må få det, eller er det bare noe de avgjør der og da når jeg kommer? Bare sånn at jeg kan forberede meg litt.

Anonymkode: 05b13...acb

Nei, ikke mange. 2 MR, 1 CT. Så det er jo ikke det store sammenligningsgrunnlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Silfen skrev:

Nei, ikke mange. 2 MR, 1 CT. Så det er jo ikke det store sammenligningsgrunnlaget.

Nei. Men da får jeg se.

Anonymkode: 05b13...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri tatt det før, bruker de alltid kontrastvæske? Skal ta på en privat klinikk. En jeg kjenner tok CT der, uten kontrastvæske (av hodet), men da jeg tok CT av hovet for en stund siden måtte jeg ha kontrastvæske (??). 

Hva er vanlig? MR av rygg og nakke.

Anonymkode: 05b13...acb

Kommer helt an på hva som skal undersøkes om kontrast blir brukt. Bildene blir bedre med kontrast, men det betyr ikke at bildene blir ubrukelig uten kontrast. 

Jeg har blitt satt opp til kontrast flere ganger, men når de hører min sykehistorie våger de ikke å sette kontrast, noe som har gått fint mange ganger. 

Anonymkode: 13594...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kommer helt an på hva som skal undersøkes om kontrast blir brukt. Bildene blir bedre med kontrast, men det betyr ikke at bildene blir ubrukelig uten kontrast. 

Jeg har blitt satt opp til kontrast flere ganger, men når de hører min sykehistorie våger de ikke å sette kontrast, noe som har gått fint mange ganger. 

Anonymkode: 13594...5c7

Hvorfor våger de ikke? Det er nervebaner (???) som skal undersøkes. Ev. prolaps. Generelt sett bare om det er en feil der/hva som er feil med ryggsøylen.

Anonymkode: 05b13...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som regel er første MR uten kontrast. Dersom de finner noe de vil undersøke grundigere, så gjøres det med kontrast. Det var i hvert fall slik i mitt tilfelle (MR av hodet).

Når du tar MR av rygg/nakke vil jeg tro du får kontrastvæske som skal drikkes, altså ikke via kanyle.

Anonymkode: 1ffde...319

Dette stemmer ikke. De avgjør med eller uten kontrast når de vurderer henvisningen, fordi med kontrast krever lengre tid enn uten kontrast, samt at de skal,ha kontrastvæsken klar. MR maskinene er så kostbare i bruk at de gjør ikke to MRer der de kan slippe med en. 

MR nakke rygg krever ikke kontrastvæske som drikkes, da kontrastvæske som drikkes ikke vises i andre organer enn mage tarm. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor våger de ikke? Det er nervebaner (???) som skal undersøkes. Ev. prolaps. Generelt sett bare om det er en feil der/hva som er feil med ryggsøylen.

Anonymkode: 05b13...acb

Ønsker ikke å legge min sykehistorie ut på åpent nett. 

Anonymkode: 13594...5c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt MR to ganger, pga. ryggproblemer. 

Første gang gjorde jeg det på en klinikk, der fikk jeg ikke noe kontrastvæske. Fikk senere beskjed av legen om at bildene var uklare, så ble henvist til en ny MR, men denne gangen på et sykehus. Der fikk jeg til min overraskelse kontrastvæske. Før jeg visste ordet av det fikk jeg en sprøyte i armen. Ble sjokka, fordi jeg aldri hadde tatt sprøyte der før, men var smertefritt. Etter det har jeg i grunn mista sprøyteskrekken! Ingenting å grue seg til altså❤ Lykke til❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva du skal undersøkes for. Er det mistanke om tumor eller forandringer i feks blodsirkulasjonen, så settes det gjerne kontrast, og den settes intravenøst. Ser de etter et prolaps, er det ofte ikke nødvendig med kontrast. Men rtg.instituttet avgjør selv om de vil bruke kontrast, basert på hva de ser undervegs. Ved MR av nakke og hodet brukes intravenøs kontrast, HVIS det er påkrevd.

Anonymkode: 1d80d...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri brukt kontrastveske. Har tatt MR av hode/nakke tre ganger. 

Anonymkode: 54071...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...