AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #21 Skrevet 30. januar 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror jeg har "svaret". Celleprøver er bare 50% sikre, men siden man tar de så ofte (hvert tredje år eller mer), så fanges som regel avvik opp før det utvikler seg til kreft, siden det normalt tar så lang tid før forandringene blir skumle (men ikke alltid). Sånn sett vil de nok bare være helt sikre siden de vet at du har det teite viruset i kroppen fremdeles. Med to negative celleprøver er du nok frisk, men siden de vet at du har dette viruset så tar de ingen sjanser likevel. Dette går nok helt bra! Anonymkode: f81e9...3ae Det høres logisk ut. Jeg visste ikke at celleprøver var såpass usikre.. Skulle allikevel ønske jeg slapp å ta biopsi i tillegg🙈 (Selv om det er bra at de passer så godt på oss) TS Anonymkode: 758fb...e13
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #22 Skrevet 30. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det høres logisk ut. Jeg visste ikke at celleprøver var såpass usikre.. Skulle allikevel ønske jeg slapp å ta biopsi i tillegg🙈 (Selv om det er bra at de passer så godt på oss) TS Anonymkode: 758fb...e13 Nei, jeg visste ikke det før nå nettopp jeg heller. Litt falsk trygghet egentlig, jeg vil be om HPV-test neste gang jeg er hos legen i alle fall, og håper at de tilbyr det på mitt legekontor også. Tenk så bra at du fikk HPV-test og ikke bare celleprøve da, dersom noe skulle vise seg å være galt med biopsien. Da får de orden på det. Hadde det bare vært celleprøve, så kunne det gått åresvis før en forandring ville blitt oppdaget, og det kunne blitt skummelt. Jeg skjønner at det ikke er noe kult å måtte innom sykehuset for enda en test, men det er jo en bra ting egentlig. Får prøve å tenke litt sånn. Masse lykke til i hvert fall, jeg håper (og tror) at også neste prøvesvar er helt fint! Anonymkode: f81e9...3ae
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #23 Skrevet 30. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg visste ikke det før nå nettopp jeg heller. Litt falsk trygghet egentlig, jeg vil be om HPV-test neste gang jeg er hos legen i alle fall, og håper at de tilbyr det på mitt legekontor også. Tenk så bra at du fikk HPV-test og ikke bare celleprøve da, dersom noe skulle vise seg å være galt med biopsien. Da får de orden på det. Hadde det bare vært celleprøve, så kunne det gått åresvis før en forandring ville blitt oppdaget, og det kunne blitt skummelt. Jeg skjønner at det ikke er noe kult å måtte innom sykehuset for enda en test, men det er jo en bra ting egentlig. Får prøve å tenke litt sånn. Masse lykke til i hvert fall, jeg håper (og tror) at også neste prøvesvar er helt fint! Anonymkode: f81e9...3ae Du har helt rett. Jeg har vært så nervøs for undersøkelsen, sprøyte oppi der og skrekkhistoriene at jeg ikke har tenkt på hvor heldig og ivaretatt jeg egentlig er.. Takk for fint perspektiv Anonymkode: 758fb...e13
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #24 Skrevet 30. januar 2017 Google er sjelden din venn når man ønsker å bli beroliget! Da jeg fikk påvist store celleforandringer, grad 3, og fikk innkalling til konisering, fikk jeg bare beskjed i et brev fra sykehuset. Det stod jo litt informasjon der, men endte jo opp med å google celleforandringer, grad 3. De fleste steder stod det jo som sant var at dette ikke var kreft, men kunne utvikle seg til det. Men ett sted, på en side som jeg anså for å være en kvalitetsside (husker ikke helt hvilken i farten..) stod det at grad 3 var kreft. Jeg skvatt jo til selv om 99% av sidene sa det ikke var det. Så man kan ikke alltid stole på at man alltid får samme informasjon, rett informasjon eller nok informasjon fra nettet eller fra leger. Som flere skriver her tror jeg det er greit å fokusere på at det er flott at vi ivaretas så godt som vi gjør av vårt helsevesen, og at man bare må tåle noen ubehageligheter for å ha den tryggheten vi har. Hos meg ble celleforandringene påvist ved en ren tilfeldighet. Var bare ca. 1,5 år siden sist celleprøve, og tok en ved en tilfeldighet etter fødsel. Hadde jo ikke fått noe svar på den forrige celleprøven, men det er jo slik at man bare får svar om det er noen avvik, så usikker på hva som skjedde med den! Jeg er veldig takknemlig for at det gikk kort tid fra celleprøve til biopsi til konisering. Lite stas, men så verdt det! Anonymkode: fb9ae...56f
Listen Skrevet 31. januar 2017 #25 Skrevet 31. januar 2017 Biopsi er vondt og ubehagelig, men varer kun kort tid, så du overlever nok. Tenk deg ubehaget dersom det får utvikle seg... Det er mye verre! Lykke Til
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2017 #26 Skrevet 31. januar 2017 Jeg tok biopsi i narkose, men vet ikke om det er vanlig? Hos meg visste de det var kreft da, og jeg fikk påfølgende operasjon. Hpv testen er forsket på av Amelie trope ved Radiumhospitalet, og hun har funnet den som en bedre prediktor enn celleprøve. I oppfølgingen min etter kreft og cellegift tok de alltid begge deler av meg på Radiumhospitalet. Anonymkode: 28b5b...8d5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå