Gjest gjest1 Skrevet 7. desember 2004 #1 Del Skrevet 7. desember 2004 http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article312191.ece Lo så jeg grein, selv om det er tragisk at det finnes slike parti. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #2 Del Skrevet 7. desember 2004 haha Tullinger. Må da vite at negre er suverene når det kommer til rytmer, og at sannsynligheten er stor for at det dukker opp en når man skal skaffe seg en dj. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramba Skrevet 7. desember 2004 #3 Del Skrevet 7. desember 2004 Ha ha ha, for noen tullinger. Kan tenke meg ubehaget var gjensidig, da DJen oppdaget hvilken fest han skulle spille på..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 7. desember 2004 #4 Del Skrevet 7. desember 2004 Det er ikke så dumt som det ser ut til.. (Selv om partiet er helt på trynet) Du kan faktisk (til en viss grad) høre forskjeller på når en hvit og når en svart snakker, på samme måte som du kan høre forskjell på mann og kvinne (når du ser bort i fra det åpenbare ved stemmen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 7. desember 2004 #5 Del Skrevet 7. desember 2004 Hmmmff kjipt at sånne som de blir det man assosierer med nasjonalistiske parti :-( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #6 Del Skrevet 7. desember 2004 Javel - så du tror at du over tlf kna avsløre en mørkhudet norsk statsborger som er født i Norge :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 7. desember 2004 #7 Del Skrevet 7. desember 2004 Jai kome på fesst og snurre den plater, gi mai 500 svart og det greit ar, det var kanskje noe slikt de forventet? http://www.bnp.org.uk/ Men egentlig er de anti rasister :-) Above and beyond our activities in the political world, we daily work with our people in their homes and communities addressing the fundamental issues of civil liberties and reverse discrimination. Increasingly our people are facing denial of service provision, failure to secure business contracts as well as poor job prospects as both reverse discrimination excludes our people from the school room, workplace and boardroom. A key role of the British National Party is to provide legal advice and support to victims of repression and those denied their fundamental civil rights. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 7. desember 2004 #8 Del Skrevet 7. desember 2004 Det er ikke så dumt som det ser ut til.. (Selv om partiet er helt på trynet) Du kan faktisk (til en viss grad) høre forskjeller på når en hvit og når en svart snakker' date=' på samme måte som du kan høre forskjell på mann og kvinne (når du ser bort i fra det åpenbare ved stemmen)[/quote'] jaha, hva er det du hører forskjell på da? dersom vedkommende snakker like perfekt norsk som en hvit nordmann altså!! hvordan hører du at noen er gul, brun, svart, rosa eller hvit, så lenge de ikke snakker gebrokkent, noe faktisk ikke alle fargede gjør! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #9 Del Skrevet 7. desember 2004 hvordan hører du at noen er gul' date=' brun, svart, rosa eller hvit, så lenge de ikke snakker gebrokkent, noe faktisk ikke alle fargede gjør! [/quote'] Første gang jeg pratet med en av mine nåværende samboere på telefon, funderte jeg på om han hadde arabiske aner. Han pratet veldig pent, og den minte meg om norsken til en norsk-pakistaner jeg en gang bodde med. Mulig det er selektiv hukommelse, men han hadde altså arabiske aner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 7. desember 2004 #10 Del Skrevet 7. desember 2004 vel, dersom han hadde vært født og oppvokst i norge, av norske foreldre, tror du fremdeles du ville hørt forskjell? jeg betviler at man kan høre fargeforskjeller over telefonen, om man ikke har spesielle evner... men at man kan høre at man kommer fra andre land fordi man har kjennskap til hvordan personer fra spesielle land bruker språket, høflighet etc, når vedkommende faktisk også har langvarig tilknytning til det miljøet er en annen ting. Men vil ikke da en hvit som er adoptert til ett arabisk land ha den samme "klangen"? eller måten å ordlegge seg på? jeg har en bekjent som er er født i sri lanka, han ble adoptert av norske foreldre når han var 8 mnd., tror du du ville spottet det over telefonen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #11 Del Skrevet 7. desember 2004 Folk tror så mye rart :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 7. desember 2004 #12 Del Skrevet 7. desember 2004 Nei, det har med sosiolekter å gjøre. Hvis en person kommer fra et av de innvandrertette områdene i Oslo tilegner man seg ofte en viss talemåte enten man er hvit eller ikke. Så der hvor det er segregert vil man kunne høre forskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #13 Del Skrevet 7. desember 2004 vel' date=' dersom han hadde vært født og oppvokst i norge, av norske foreldre, tror du fremdeles du ville hørt forskjell?[/quote'] Jeg vet ikke. Det er vel det dreier seg om. Erfaring. Vet ikke. Hvem vet? Kanskje Sri Lankeres verbale hastighet ikke bare er et kulturelt fenomen? Vil ikke hodeform, da særlig hulerommet i munnen, og strupen ha noe å si på klangen i en persons stemme? Hva med størrelsen på leppene? Er forskjellen mellom de forskjellige raser større når det kommer til slikt, enn spredningen innad i de forskjellige rasene? I så fall, er det vel ikke urimelig å anta at man vil kunne ha statistiske forskjeller i stemme(/bruk) mellom raser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 7. desember 2004 #14 Del Skrevet 7. desember 2004 vel, jeg tror, at du skal ihvertfall forske på disse fysiske fellestrekkene til forskjellige fargede mennesker for å kunne skille en hvit fra en svart kun på stemmen. som sagt, så lenge ikke det er andre faktorer inne i bilde som vil gi en pekepinn pga måten man ordlegger seg på forskjellige steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 7. desember 2004 #15 Del Skrevet 7. desember 2004 Har rett og slett ikke tid til å sette meg ned å skrive om dette nå, da jeg snart skal ha eksamen om det (i morgen) Men det er mulig, og man kan bruke en rekke kjennetegn på det. (sosiolekt, idiolekt, osv) Man kan høre de fysiske kjennetegnene som det ble skrevet lenger oppe her. Man skal ha god kjennskap til det. Jeg har studert det i to år og klarer det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 7. desember 2004 #16 Del Skrevet 7. desember 2004 Har rett og slett ikke tid til å sette meg ned å skrive om dette nå' date=' da jeg snart skal ha eksamen om det (i morgen) Men det er mulig, og man kan bruke en rekke kjennetegn på det. (sosiolekt, idiolekt, osv) Man kan høre de fysiske kjennetegnene som det ble skrevet lenger oppe her. Man skal ha god kjennskap til det. Jeg har studert det i to år og klarer det ikke.[/quote'] ja, om man skal klaer det, så må man ha rimelig god kjennskap til det, og studere det lenge, det tror jeg på. og selv da, så er det jo endel "typiske" trekk som ikke alle har, og noen har trekk som kan være typiske for andre "farger". men at vi "vanlige, dødelige" liksom skal høre forskjell kun utifra farge, det skal mye til før jeg tror på. (med oss "vanlig dødelige" tenker jeg da på oss som faktisk ikke studerer akkurat dette og jobber med akkurat den problemstillingen til vanlig, og det er vel neppe mange som gjør?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 7. desember 2004 #17 Del Skrevet 7. desember 2004 Nei, det er det ikke, men jeg skrev at det var mulig, og det er det. Generelt altså, ikke i alle tilfeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #18 Del Skrevet 7. desember 2004 Konklusjon: Det er mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2004 #19 Del Skrevet 10. desember 2004 Nei' date=' det har med sosiolekter å gjøre. Hvis en person kommer fra et av de innvandrertette områdene i Oslo tilegner man seg ofte en viss talemåte enten man er hvit eller ikke. Så der hvor det er segregert vil man kunne høre forskjell.[/quote'] Man kan høre hvor vedkommende kommer fra, ja, men ikke om vedkommende er farget eller ikke. Har hørt norsk-norske ungdommer på t-banen (femmern..)og trodd de var norsk-pakistanere (e.l) inntil jeg snudde meg. Ellers kan sosiolekten være veldig avslørende på andre måter- mitt inntrykk fra ungdomstida er at "tøffe-pakistaner-gutta" av og til ikke snakker flytende norsk selv om de er født i Norge - ikke fordi de ikke kan det, men fordi de ønsker å distansere seg og "vise fram" bakgrunnen sin, kanskje? Mens skoleflinke streite gutter fra samme land snakker flytende og korrekt norsk- kanskje man kan avsløre det på enkelte ordstillinger og sånn, men jeg ville i hvert fall aldri klart å gjette farge på en person over telefon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå