AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #1 Skrevet 28. januar 2017 Dagbladet beskriver at så mange som 9/10 i eldreomsorgen har utøvd tvang eller vold. Artikkelen er fra dagbladet pluss, men her er noen av eksemplene på hva som omfatter vold eller tvang: -Gi medisiner uten samtykke (f.eks gjemme i mat) -Bruk av belte i seng eller stol -Dusjing mens pasienten verbalt motsetter seg dette -Tvinge pasient inn på badet -Holde fast for å vaske -Holde tilbake -Dusje mens pasient gjør fysisk motstand -Mate pasienten mot dens vilje -Bruk av bleie for å slippe å ta pasienten ut på wc Dere som jobber innenfor eldreomsorgen, har dere opplevd noe slikt? Har du selv eller andre gjort det? Selv har jeg opplevd dette. Flere har prøvd å gjemme medisinen, jeg har da sagt muntlig til vedkommende at det ikke er ok, og at de skal la vær og heller f.eks prøve igjen om 10 minutter. Beltebruk har jeg opplevd, men vi har da hatt tvangsvedtak på disse pasientene. Jeg har selv vært med på å dusje pasient mens han/hun verbalt har motsatt seg dette og jeg innser nå i ettertid at det ikke var ok (var ung og trodde dette var normalt). Pasienten var dement og forstod rett og slett ikke hva som ble gjort selv om vi prøvde å forklare og berolige. Vi fikk også kjeft av pårørende dersom vi ikke dusjet pasientene, selv om vi sa i fra at pasienten ikke ønsket. Jeg har også selv tatt på bleie på pasienter som til vanlig selv går på toalettet, men noen ganger så hadde vi rett og slett ikke tid til å få de ut på toalettet i tide, og tenkte da det ville være bedre for pasienten å ha bleie enn å få avføring og urin utover hele buksen og i stolen/rullestolen. Men vi gjorde det ikke om pasienten motsatte seg bleiebruk. I dag hadde jeg nok gått til ledelsen, men dessverre så var jeg ung og uerfaren og "stolte" på de erfarne pleierne. Anonymkode: d73d4...9a1 1
Kontormus Skrevet 28. januar 2017 #2 Skrevet 28. januar 2017 Nei, har jeg aldri opplevd. Men antar at dette skjer på sykehjem og at enkelte der ikke lenger har samtykkekompetanse. Dvs. er så dement at de ikke skjønner hvorfor de må ta medisinene sine. Du kan være ganske sikker på at om de ikke fikk medisinene sine eller ikke ble dusjet, så hadde det vært MYE værre. 14
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #3 Skrevet 28. januar 2017 Jeg har jobbet på dement avdeling i mange år. Og ja, dette opplever jeg daglig, men jeg ser ikke helt noe alternativ. Vi har aldri brukt belter, men. Når en pasient går rundt med avføring gnidd utover og alt, og ikke ønsker å skifte/vaskes. Så må det gjøres allikevel. Dersom ikke medisinene blir gitt, så kan det ha alvorlige følger, vi har et par pasienter som har fått medisin gjemt i mat eller drikke. Vi har måtte gitt haldol injeksjoner med tvang, fordi uro og aggressiviteten har fått eskalert. Dersom en pasient har tisset på stolen i fellesarealet, så må man nesten tvinge pasienten inn på badet. Disse tingene er sellvfølgelig ikke noe som bør skje på oppegående pasienter, men man kan ikke sammenligne alvorlig demente på lukket avdeling, med pasienter på somatisk. Vi har aldri matet mot pasientens vilje. Anonymkode: 4dbbd...8fb 10
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #4 Skrevet 28. januar 2017 Ingen overraskelse det, overgriperne og voldsapene på det offentliges lønningslister står over norsk lov og kan gjøre som de vil uten å bli straffet for det. Samtidig blir de overrasket over hatet og volden de blir utsatt forAnonymkode: 12ba0...f71
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #5 Skrevet 28. januar 2017 Vi har vedttak på tvang ved underlivsvask av en dame, dette er fordi det setter liv og helse i fare. Denne dama har ikke dusjet på 2,5 år og bytter klær bare noen få ganger i året. Vi gir ikke medisiner mot noens vilje, men jeg mener bestemt det er bedre å gi en pasient loxoberaldråper i kaffen enn at de skal legges inn på sykehus pga. obstipasjon. Dette forekommer hos oss. Det er så lett å si at det ikke skal brukes tvang men det ligger ofte mye mer bak enn folk som ikke jobber innen helse skjønner. Man har ikke lov til å skjule dører eller utganger, likevel får vi inn pasienter som vi risikerer går ut av bygget og fryser ihjel. Vi har ikke bemanning til å ha en til en på pasienter... Anonymkode: c1d74...25a 9
Djungelvrål Skrevet 28. januar 2017 #6 Skrevet 28. januar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet på dement avdeling i mange år. Og ja, dette opplever jeg daglig, men jeg ser ikke helt noe alternativ. Vi har aldri brukt belter, men. Når en pasient går rundt med avføring gnidd utover og alt, og ikke ønsker å skifte/vaskes. Så må det gjøres allikevel. Dersom ikke medisinene blir gitt, så kan det ha alvorlige følger, vi har et par pasienter som har fått medisin gjemt i mat eller drikke. Vi har måtte gitt haldol injeksjoner med tvang, fordi uro og aggressiviteten har fått eskalert. Dersom en pasient har tisset på stolen i fellesarealet, så må man nesten tvinge pasienten inn på badet. Disse tingene er sellvfølgelig ikke noe som bør skje på oppegående pasienter, men man kan ikke sammenligne alvorlig demente på lukket avdeling, med pasienter på somatisk. Vi har aldri matet mot pasientens vilje. Anonymkode: 4dbbd...8fb Når en pasient gnir seg inn med avføring gjentatte ganger er jeg sikker på at dere kan få et lovlig vedtak på tvang for å vaske vedkommende. Hvorfor søker dere ikke fylkeslegen?? 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #7 Skrevet 28. januar 2017 Ja, jeg har brukt tvang. Jeg vet det er ulovlig, men man har ikke alltid noe valg. For å nevne noen eksempler: 1. Jeg har holdt fast demente pasienter som har forsøkt å kjøre ned trappa med rullestol. 2. Jeg har tvunget demente pasienter som har gått ut om vinteren uten klær inn igjen. 3. Jeg har tvunget en pasient som hadde fått tak i andres medisiner og spist de til å kaste opp. 4. Jeg har holdt fast en pasient som forsøkte å skade en annen pasient med kniv. 5. Jeg har fjernet en dement pasient som forsøkte å smøre egen avføring på en medpasient med makt. 6. Jeg har gjort det samme med en pasient som stakk hendene ned i buksa på en medpasient mot hennes vilje. 7. Jeg har sparket en dement pasient i balla for å få ham vekk fra meg under et voldtektsforsøk. Det er så utrolig lett å snakke om tvangsbruk utenfra uten å måtte være den som jobber med pasienter med store utfordringer. Anonymkode: d61fd...248 25
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #8 Skrevet 28. januar 2017 11 minutter siden, Boomonster skrev: Når en pasient gnir seg inn med avføring gjentatte ganger er jeg sikker på at dere kan få et lovlig vedtak på tvang for å vaske vedkommende. Hvorfor søker dere ikke fylkeslegen?? Det er ikke meg du spør, men jeg kan svare likevel. Et slikt vedtak kan det ta måneder å få. Hva mener du man skal gjøre mens man venter? Anonymkode: d61fd...248 7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #9 Skrevet 28. januar 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke meg du spør, men jeg kan svare likevel. Et slikt vedtak kan det ta måneder å få. Hva mener du man skal gjøre mens man venter? Anonymkode: d61fd...248 Hos oss tok det bare noen få uker å få et vedtak på tvang for underlivsvask. Nei jeg mener ikke man skal la være å vaske pasienter som er innsmurt med drit. Det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse. Anonymkode: c1d74...25a
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #10 Skrevet 28. januar 2017 Snakker vi om tvang generelt her nå(med eller uten vedtak), tvang for å avverge helseskade, eller hva? For jeg har utøvd tvang både med og uten vedtak, uten vedtak selvsagt for å avverge skade. Men den tiden jeg jobbet med demensomsorg(jeg er vernepleier), kom jeg svært langt bare ved å passe på at pasienten og jeg var på samme "bølgelengde." Altså at pasienten faktisk forstod hva og hvorfor jeg skulle gjøre ting og tang. Å få vedtak kan ofte ta veldig lang tid, det er sånn sett ikke et godt system. Men samtidig må det være til stede for å sikre rettssikkerheten til pasientene. Anonymkode: 16dce...e88
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #11 Skrevet 28. januar 2017 Jeg vet at grandtanten til mannen min ble utsatt for det med bleier, hun ville på do, men de tok på bleie så de skulle slippe det Anonymkode: dcbe8...cc6
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #12 Skrevet 28. januar 2017 Utøver tvang hver dag. Dvs holde fast pasienter som er voldelige, gjemme medisiner i mat, holdt fast for å vaske, mate pasienten når den ikke vil. Men igjen, det er mange pasienter på sykehjem som har nedsatt kognitiv funksjon. Det er jo i og for seg tvang, men det er til det beste for pasienten. Anonymkode: 924ea...57e
Djungelvrål Skrevet 28. januar 2017 #13 Skrevet 28. januar 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at grandtanten til mannen min ble utsatt for det med bleier, hun ville på do, men de tok på bleie så de skulle slippe det Anonymkode: dcbe8...cc6 Var hun rullestolbruker? I så fall kan det være vanskelig å få noen på do hvis de ikke har spesialseil tilpasset toalett og bruker. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #14 Skrevet 28. januar 2017 Jeg har jobbet på sykehjem og der ble det tatt i bruk tvang også der det ikke var nødvendig. Det smertet meg virkelig å se hvordan enkelte behandlet pasientene, og hvordan de gjorde det uten flik av tanke for hvorvidt det de gjorde var galt. Små ting som visker vekk integriteten til et menneske. Det er så ekkelt å tenke på for meg (som ikke en gang var offeret for disse handlingene) at jeg ikke orker å skrive noe utdypende. Jeg sluttet. Var ikke i en posisjon der jeg klarte å gjøre noe med det, og ble mislikt av noen av de andre fordi jeg reagerte, eller prøvde å si fra. Anonymkode: be2fb...eaf 1
Djungelvrål Skrevet 28. januar 2017 #15 Skrevet 28. januar 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utøver tvang hver dag. Dvs holde fast pasienter som er voldelige, gjemme medisiner i mat, holdt fast for å vaske, mate pasienten når den ikke vil. Men igjen, det er mange pasienter på sykehjem som har nedsatt kognitiv funksjon. Det er jo i og for seg tvang, men det er til det beste for pasienten. Anonymkode: 924ea...57e Hvorfor tvinger du i pasienten mat når de ikke vil spise? 1
Kontormus Skrevet 28. januar 2017 #16 Skrevet 28. januar 2017 20 minutter siden, Boomonster skrev: Hvorfor tvinger du i pasienten mat når de ikke vil spise? Ikke meg du spør, men vil anta at Helsevesenet får skylden om de blir underernærte, feilernært eller blir avmagret hvis de er i deres system. 8
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2017 #17 Skrevet 28. januar 2017 24 minutter siden, Boomonster skrev: Hvorfor tvinger du i pasienten mat når de ikke vil spise? Pga pasienten er underernært og sterkt dement. Det beste hadde blitt at det bare hadde kommet en overordnet godkjenning på at vi ikke skal "tvinge" henne til å spise og heller la henne styre det selv, og evt dø som følge. Tvinger jo ikke i form av at jeg holder pasienten fast og fysisk trykker mat inn i munnen på henne, men det er jo en form for indirekte tvang og fortsette og tilby og tilby og tilby selvom pasienten har sagt nei. Anonymkode: 924ea...57e
Djungelvrål Skrevet 28. januar 2017 #18 Skrevet 28. januar 2017 1 time siden, Kontormus skrev: Ikke meg du spør, men vil anta at Helsevesenet får skylden om de blir underernærte, feilernært eller blir avmagret hvis de er i deres system. I mine 12 år innen helseyrket har jeg aldri opplevd at noen har blitt fysisk tvangsmatet. Jeg ser ikke helt formålet med dette. Når mennesker blir eldre og syke er det helt naturlig å enten spise mindre eller slutte å spise helt før de dør. Har sjelden opplevd å få skyld for dette så lenge vi forklarer prosessen for de pårørende. Det er ikke alle som vet at det er naturlig prosess å slutte å både spise og drikke når folk blir gamle og syke og mett av dage. De lider ikke under dette, de mister både tørste og sultfølelsen. At de blir sondeernært uten å kunne samtykke og holdt kunstig i live alt for lenge på den måten har skjedd ofte og det er en helt annen situasjon. 2
Gjest Newroz Skrevet 28. januar 2017 #19 Skrevet 28. januar 2017 Jeg jobbet gamlehjem da jeg var ung, og brukte makt en gang som jeg kan huske. Da var det en mann i svært sterke smerter som samtidig var veldig sterk. Vi skulle snu han, og det var nok veldig vondt. Han grep da etter det han kunne, og fikk taki puppen min og kløp seg fast. Det var så hinsides vondt. Det er godt over ti år siden nå, men jeg husker fortsatt smerten. Jeg måtte regelrett bryte opp hånda hans, det var så vidt jeg klarte å få løs grepet, han var jo sterk, og slang armen hans tilbake i ren smerte.
Djungelvrål Skrevet 28. januar 2017 #20 Skrevet 28. januar 2017 14 minutter siden, Newroz skrev: Jeg jobbet gamlehjem da jeg var ung, og brukte makt en gang som jeg kan huske. Da var det en mann i svært sterke smerter som samtidig var veldig sterk. Vi skulle snu han, og det var nok veldig vondt. Han grep da etter det han kunne, og fikk taki puppen min og kløp seg fast. Det var så hinsides vondt. Det er godt over ti år siden nå, men jeg husker fortsatt smerten. Jeg måtte regelrett bryte opp hånda hans, det var så vidt jeg klarte å få løs grepet, han var jo sterk, og slang armen hans tilbake i ren smerte. Det du beskriver der er ikke tvang. Du måtte jo ta bort hånden hans. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå