AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #21 Skrevet 8. februar 2017 På 27.1.2017 den 13.29, AnonymBruker skrev: Vogn er et makelighetshjelpemiddel for utålmodige foreldre gjerne i tidsklemma, når barnet har blitt to år og eldre. Vogn og bleier er noe foreldrene bruker langt lengre i dag enn for noen tiår siden. Voksne og ansvarsbevisste foreldre lar barna gå fremfor å sitte i bil eller vogn når de har passert to år. Men er barnet født på vinteren med snø, søle og behov for masse klær så kan vogn brukes frem til våren, etter mitt hode. Motorisk og psykisk modnes barn som går ute raskere enn de som bare kjøres i bil og vogn. Anonymkode: 8cf1f...e28 Jeg synes det høres litt firkantet ut.. Jeg er en voksen og ansvarsfull mamma selv om barnet mitt på 2 år og 9 måneder bruker vogn hver dag. Jeg har ikke bil eller sykkelvogn nå. Vi må derfor gå til barnehage og jobb hver eneste dag. Det tar 25 min hvis jeg går relativt raskt med vogn. Hvis barnet mitt skal gå hele den veien uten vogn, tar det en time. Det har vi ikke alltid tid til. Da må vi stå opp mye tidligere og vi kommer oss ikke hjem før sent på ettermiddagen. Vogn er et godt hjelpemiddel i hverdagen! Han er aktiv og mye ute i frisk luft likevel. Anonymkode: 30438...805 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #22 Skrevet 8. februar 2017 På 27.1.2017 den 14.51, AnonymBruker skrev: Men pleier man ikke å tilpasse turer etter barna? Jeg vokste opp med friluftsglade foreldre, men de dro ikkemed meg og søsknene på timeslange gåturer. Når vi var med så var turene så lange som vi barna orket. Når vi ble slitne så slo vi leir og koste oss i skogen eller på fjellet noen timer før vi trasket hjem. De lange turene tok de på egenhånd eller med venner uten oss. Klarer ikke helt å se at barna har glede av sånne laaaange gåturer Anonymkode: cb686...6ad Nå har man gjerne barn i forskjellig alder med forskjellig behov da. Kjedelig med bare korte turer for eldre barn... Anonymkode: 4a02c...177 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #24 Skrevet 8. februar 2017 På 27.01.2017 den 9.41, AnonymBruker skrev: Ja, når er det realistisk å kutte ut vogna? Ser fagfolk anbefaler rundt 2,5 års alder, men jeg har jo venninner med barn på 4-5 som fortsatt bruker det. Og når fagfolk anbefaler å kutte så tidlig, hvorfor er det så mange som brukervogn så lenge? Bare nysgjerrig og vil vite hva som er realistisk å håpe på har ikke spesielt vogndilla og gleder meg til å bli kvitt den. Anonymkode: cb686...6ad Det er jo som mye annet avhengig av personligheten til barn (og foreldre), livsstil, bosted og oppdragelse. Altså: mennesker som bor uten bil bruker oftest vogn lengre. Det kan ikke forventes at en 3-åring går 30 minutter etter en lang dag i barnehage selv om bosted og kollektivtransport gjør denne distansen til familiens pendlevei. Alternativ er selvsagt å lempe barnet bakpå sykkel. Så er det dette med dagsoving: dersom barnet fortsatt har nytte av dagsøvn så er den vogna en transportabel seng. Barnet sitter nødvegdigvis ikke mye i den, men dersom du kan besøke parken, spise lunsj, barnet tar en lur, dere fortsetter dagen ute etc så er jo dette åpenbart mye mer praktisk enn å legge opp alle aktiviteter rundt et barn som må fraktes hjem for å ta en lur. Til fjellturer og sånn så tenker jeg at det ikke er verken fra eller til: få mennesker går milelange turer i terreng som på noe vis egner seg for annet enn bæresele. Pluss: barn er ved 2,5 år pottetrente, men de er ikke (på noe vis) uhellsfrie. Så på lengre turer uten bil må en uansett dra med seg fullt skift, gjerne matpakke, ekstraklær ++ til småttingen. Dette er det unektelig praktisk å lempe på en vogn. Anonymkode: 8f8c1...427
SjiraffenLaffen Skrevet 8. februar 2017 #25 Skrevet 8. februar 2017 Har ei på 2, og har ikke brukt vogn særlig på 6 mnd, bare brukt trille noen ganger om vi er i byen ol. På tur sitter hun i meis eller går selv.
Tanuki Skrevet 9. februar 2017 #26 Skrevet 9. februar 2017 Sluttet å bruke vogn sist september, da var gutten min 2 år. Han liker å gå selv, men jeg har et hipseat belte som jeg bruker mye. så jeg lett kan bære ham om han blir sliten. 1
Vera Vinge Skrevet 9. februar 2017 #27 Skrevet 9. februar 2017 På 27.01.2017 den 14.51, AnonymBruker skrev: Men pleier man ikke å tilpasse turer etter barna? Jeg vokste opp med friluftsglade foreldre, men de dro ikkemed meg og søsknene på timeslange gåturer. Når vi var med så var turene så lange som vi barna orket. Når vi ble slitne så slo vi leir og koste oss i skogen eller på fjellet noen timer før vi trasket hjem. De lange turene tok de på egenhånd eller med venner uten oss. Klarer ikke helt å se at barna har glede av sånne laaaange gåturer Anonymkode: cb686...6ad Man kan jo absolutt gjøre det av og til. Men jeg syns det er helt greit om de voksne vil gå lengre turer også (og nei, ikke alle har barnevakt til å gå seg en fjelltur), og da syns jeg man kan bruke ordninger hvor små barn slipper å gå hele veien selv. I fjor sommer og høst, da barna mine var 4,5 og 2,5, kunne den eldste gå lange turer i fjellet, hvor vi var ute hele dagen, dvs. 7-8 timer med pauser. Det sier seg selv at minstemann ikke kunne klare å gå alt selv, siden det også var ganske bratt oppover. Mens eldstemann syns det var gøy og ville syns det var kjedelig om vi kun gikk litt borti hogget før vi slo leir. Så da gikk lillebroren så langt han orket, så fikk han sitte i bæresele oppover, og så gikk han ned igjen fra fjellet selv. Jeg vil tro han på noen av de turene gikk lengre enn mange barn på hans alder, men han fikk jo da også sitte en god del på ryggen. Det er klart det å gå langt ikke er det eneste viktige. Men jeg tenker samtidig at en del av det å dele glede ved naturen og kanskje spesielt fjellet innebærer at man må gå litt. For vår del, når vi er på hytta som ligger i skogkanten, kommer vi oss ikke opp på vidda en gang hvis vi ikke går et godt stykke, dvs. hvor minste barnet hittil har blitt båret en god del og hvor han etter hvert vil gå alt selv. Hittil har vi ikke hatt noen problemer med å få med oss eldstegutten som går selv på lange turer heller. Med litt "turbensin" og gode fortellinger, i tillegg til alt man kan se på sin vei, syns han det er topp å gå lange turer.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #28 Skrevet 9. februar 2017 Har en sykkelvogn som jeg bruker som joggevogn med guttungen på 4. Han synes det er kjempekjekt å ture rundt i den. Jeg bruker den om jeg ikke har tilgang på bil og bare skal rundt i nærområdet. Veldig greit nå som det er så kaldt, da sitter han med teppe og jeg jogger, så får jeg trim i hverdagen også. Anonymkode: 6d85f...486
Arkana Skrevet 9. februar 2017 #29 Skrevet 9. februar 2017 Jeg tenker at det kommer an på behov. Vi brukte vogn på f.eks. langturer, kjøpesenter og på ferier fram til de var 3-3,5. Greit å ha den med hvis de blir slitne eller lei framfor å tvinge et grinete barn å gå, det er jo ingen tjent med.
Sushi Skrevet 9. februar 2017 #30 Skrevet 9. februar 2017 Her har vogna blitt brukt minimalt etter barna var 1-1,5 år, og den ble solgt så snart det var slutt på dagsoving. Bæresele har vi brukt lenger. Jeg synes vogn er noe herk å dra rundt på, og barna har uansett ønska å gå selv fra de var ganske små. Eldste ble storesøster da hun var 3 år, og siden da har hun gått både fjellturer og hverdagsturer selv (og blitt uvanlig sprek for sin alder). Yngste er 2,5 og sitter ofte i bæresele til barnehagen for at det skal bli mindre hektisk (og fordi det er koselig), men ellers går han selv de fleste steder. På lange fjellturer må han nødvendigvis sitte på ryggen vår, men etter han fylte to har han protestert vilt på det. Jeg tenker at han skal få gå selv til sommeren slik storesøsteren gjorde. Ser ikke problemet med å bruke vogn til transportetapper som erstatning for bil.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #31 Skrevet 10. februar 2017 Den sommeren vår eldste var 3 år, hadde vi ikke med vogn i det hele tatt på ferie. Hun hadde sluttet med dagsoving, og kunne fint gå fjellturer etc, så da ble det slutt på vogn. Fint, men merket jo også at det var en overgang hvor vi av og til måtte bære litt (f.x i Dyreparken. Lange dager og store avstander). Nå er mellomste 3 år og har sluttet med vogn, men her en dag skulle vi gå et bra stykke (2-3 km), og da hadde vi med en lita trille som back up. Anonymkode: 112a3...01f
FantasDick Skrevet 10. februar 2017 #32 Skrevet 10. februar 2017 Vi har nesten ikke brukt vogn etter hun fylte ett - nå er hun 16 mnd. Hun dagsover i bagvogna utenfor huset og så bruker vi joggevogn på joggeturer (jeg er hjemme med henne på dagtid og har ikke mulighet for barnevakt). Bruker også vogna når vi drar på shopping i byen (11/2 time med buss og båt unna) så har jeg et sted å gjøre av posene. Bærer i sjal ellers.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå