Maewest Skrevet 26. januar 2017 #21 Skrevet 26. januar 2017 Jeg fikk bunad til min konfirmasjon. Og for og væte helt ærlig så syns jeg det var noe skikkelig dritt. Spesielt når alle venninnene mine hadde fått store pengebeløp, scooter, ja litt mer slike ting som du sier. Nå, 7 år senere så ELSKER jeg bunaden min og er utrolig takknemlig for at jeg fikk den. Bunad er et fantastisk flott plagg og mye mer verdifullt enn det en 14-15 åring er klar over. Nå i ettertid, når venninnene mine har brukt opp sine konf penger på dill og dall så sitter jeg fremdeles igjen med en flott bunad som jeg kan ha for resten av livet. hadde nok syns det var mer urettferdig dersom jeg var sønnen din. Bunad er selvfølgelig ikke like spennende for gutter som det er for jenter, så jeg syns ikke dette her bør bli noe veldig stort problem 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #22 Skrevet 26. januar 2017 Søsteren min og jeg fikk bunad til kofirmasjonen, bunadene bruker vi begge ennå. Brødrene mine fikk dress og pengegave (men på langt nær det samme som bunadene kostet), og et gavekort (som det ble lagt kopi av i bankboks slik at det ikke skulle være tvil uansett hva som skjedde), på bunad som de kunne velge når de var 20-25 år. Den ene broren min valgte bunad når han studerte, den andre ønsket det ikke, og fikk en nokså mye dyrere gave enn oss andre til 25 årsdagen sin. Jeg synes ting skal være rettferdig og gjennomtenkt, men ikke nødvendigvis helt likt. Det er ikke galt å gi en større verdi hvis det er arv eller tradisjon (sønnen arver bestefars gullklokke til konfirmasjonen, datteren får bestemors bunadsølv som takseres tilber lavere verdi enn klokken), men man står som mottaker heller ikke fritt til å selge slike ting ut sv familien uten å prøve å tilrettelegge for at arvegodset blir i familien, så gaven skal ikke kunne sammenlignes med cash. Anonymkode: 8c1ee...210 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #23 Skrevet 26. januar 2017 Trist å se at så mange synes det er greit å forskjellsbehandle barna sine.... Og at noen barn skal ta til takke med småtterier i forhold til søsken. Hadde skammet meg som foreldre om ett barn fikk noe til konfirmasjon til 25 000 og et annet et 4 000. Bare fordi de ikke er like. Anonymkode: c1dcc...d68 3
QueenOfTheSidewalk Skrevet 26. januar 2017 #24 Skrevet 26. januar 2017 (endret) Det er jo enkelt og greit bare å spørre henne om hvordan hun hadde følt om det og om hun heller ville hatt pengene når hun vet broren får tilsvarende sum. Det løser jo hele problemet Endret 26. januar 2017 av Evilposelos 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #25 Skrevet 26. januar 2017 Bunad er et tradisjonsplagg som mange velger å gi barna/la dem arve/føre videre i slekta uavhengig av konfirmasjon. Jeg føler det blir feil å måle prisen i kroner og øre, og gi tilsvarende til et barn som vil bruke pengene på scooter og party-turer. Jeg kunne fint gitt datter bunad om hun ønsket, og sønnen min en fotballtur til London, om han heller ville ha det enn bunad. Føler ikke at det blir urettferdig! Så lenge barna selv var fornøyde med det. I min familie er vi tre søsken. Min lillesøster fikk ny bunad til konfirmasjonen, jeg hadde en arvesak som knapt hang sammen, men var ikke så interessert i bunad på det tidspunktet. Nå er jeg 40, og min mor har nylig kjøpt bunad til meg. Hun har også sagt til min bror at om han ønsker det på noe tidspunkt, skal de også sponse til ham, slik at alle barna får egen bunad. (Han er fremdeles like uinteressert nå som før, og har takket nei, men vet at om han ombestemmer seg, så får han det også.) Anonymkode: 6b724...1e4 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #26 Skrevet 26. januar 2017 Jeg vet faktisk ikke om jeg synes dette er et veldig stort dilemma. Jenta ønsker seg bunad og får det. Gutten bør få en gave med samme verdi. Sett dere ned og snakk med dem. Hør hva han ønsker seg, og gi evt resterende sum som penger. Personlig elsker jeg bunaden min og har brukt den ekstremt mye. Anonymkode: 0a7f5...16d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #27 Skrevet 26. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Total verdi på gaven til konfirmasjon skal være lik på barna uansett hva de velger. Jentene kan enten velge bunad eller lapp og samme med gutter. Hvordan i det minste kan du se på dette som urettferdig? Anonymkode: 71e63...ba6 Helt uenig. Enhver 15-åring vil ønske seg 30.000 i kontanter istedet for en bunad da. Bunad er stort sett noe man setter enda mer pris på jo eldre man blir. Jeg sitter her som 30-åring og har fortsatt ikke fått råd til bunad, da jeg heller valgte stereoanlegg til min konfirmasjon. Jeg hadde garantert valgt pengene om jeg fikk verdi som bunad, og de hadde blitt skyflet bort på helt unødvendige ting. En bunad har man hele livet, den kan arves videre, og både legges ut og inn. Jeg skjønner ikke den greia med å behandle barna likt, det må være menn som skriver dette? Gi heller guttene bunad også, så er saken løst. Men avtal at den først syes når de er 20 og ferdig utvokst. Anonymkode: 6e12e...908 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #28 Skrevet 26. januar 2017 4 timer siden, Evilposelos skrev: Det er jo enkelt og greit bare å spørre henne om hvordan hun hadde følt om det og om hun heller ville hatt pengene når hun vet broren får tilsvarende sum. Det løser jo hele problemet Forskjellen er at de færreste hadde gitt 30.000 til en femtenåring hvis det ikke gikk til bunad. Jeg hadde aldri gitt min datter en så dyr gave! Med mindre det var bunad, fordi det vet jeg varer. Anonymkode: 6e12e...908 3
QueenOfTheSidewalk Skrevet 26. januar 2017 #29 Skrevet 26. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forskjellen er at de færreste hadde gitt 30.000 til en femtenåring hvis det ikke gikk til bunad. Jeg hadde aldri gitt min datter en så dyr gave! Med mindre det var bunad, fordi det vet jeg varer. Anonymkode: 6e12e...908 TS vil jo ikke gjøre forskjell. Da får hun finne på noe annet da. Som f.eks data og lappen og tilby datteren at hun kan velge mellom det eller bunad. Poenget er at hun skal gi likt, derfor bør hun tilby begge å velge mellom to ting, sånn at hun ikke gjør forskjell eller de føler seg forskjellsbehandlet.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #30 Skrevet 26. januar 2017 Snakk med barna deres først og fremst. Ikke alle 15åringer føler at det blir urettferdig på den måten - det kan jo faktisk hende at de ikke blir "sjalu" på den måten som man antar. I vår familie har vi søskene fått forskjellige gaver til bursdag/konfirmasjon basert på hva vi trenger, hva som er lurt i fremtiden etc og vi har ikke hatt noen problemer med det. Jeg som jente har fikk bunad til konf (hvor jeg fikk sølv og skjorte etc delt ut over flere år) mens brødrene mine fikk andre gaver og det var helt ok Anonymkode: f57e3...dc7
Gjest antbug Skrevet 26. januar 2017 #31 Skrevet 26. januar 2017 Jeg skjønner ikke hvordan du kan tenke at det er urettferdig når gavene har lik verdi. Snakk med gutten og forklar ham at han også har mulighet til å få seg noe av varig verdi hvis han bruker gavepengen sine klokt, og snakk med jenta og forklar henne at hun går glipp av "sløsepenger" men istedet får noe svært verdifullt hun vil ha glede av i veldig mange år framover. Jeg er sikker på at ungene allerede skjønner dette selv, men du kan jo gjøre det likevel for å få ro i sjela
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #32 Skrevet 26. januar 2017 TS her! Først og fremst, takk for mange svar! Vil gjerne komme med et par tilbakemeldinger på noen punkt som går igjen her. Bunaden er ikke konfirmasjonsgave - de vil få en gave til konfirmasjonen, en fin gave men ikke titalls tusen som jeg har inntrykk av at mange får av foreldre (f eks storesøster fikk speilreflekskamera til 3000,-) Her blir selvfølgelig verdien lik for alle. Det er ikke sånn at de kan velge mellom penger og bunad - hadde ikke jentene ønsket bunad, hadde de ikke fått pengene i stedet. Da hadde også dilemmaet med bror falt bort (hm, kanskje jeg rett og slett svarte på mitt eget spørsmål der?) Jentene har fått noe sølv av familie til jul/bursdag allerede, det som står igjen av sølv får de i konfirmasjonsgave av besteforeldre. Gutten vil få tilsvarende verdi i gave. Det er altså selve bunaden, stoff og sying, som vi foreldre står for. Som sagt så har begge jentene ønsket seg bunad, pappaens familie er en skikkelig "bunadsfamilie". Sønnen min er som sagt totalt uinteressert, og "kommer aaaaaldri" til å ville ha bunad sier han. Men jeg vet det kan snu, min manns yngste bror har nettopp fått sydd seg bunad nå i en alder av 30, så man vet aldri... Jeg heller nok litt mot at vi ikke gjør noe mer ut av dette enn at gutten får lovnad om å få bunad av oss når han blir eldre, om han ønsker - men det er ikke noe valg mellom bunad og cash, verken nå eller da. (For ordens skyld, dette med scooter/fotballtur i stedet har aldri blitt nevnt for noen av barna, bare vært tankesparring mellom mannen min og meg) Anonymkode: 2bf23...190 3
Gjest ClickB4it Skrevet 26. januar 2017 #33 Skrevet 26. januar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her! Først og fremst, takk for mange svar! Vil gjerne komme med et par tilbakemeldinger på noen punkt som går igjen her. Bunaden er ikke konfirmasjonsgave - de vil få en gave til konfirmasjonen, en fin gave men ikke titalls tusen som jeg har inntrykk av at mange får av foreldre (f eks storesøster fikk speilreflekskamera til 3000,-) Her blir selvfølgelig verdien lik for alle. Det er ikke sånn at de kan velge mellom penger og bunad - hadde ikke jentene ønsket bunad, hadde de ikke fått pengene i stedet. Da hadde også dilemmaet med bror falt bort (hm, kanskje jeg rett og slett svarte på mitt eget spørsmål der?) Jentene har fått noe sølv av familie til jul/bursdag allerede, det som står igjen av sølv får de i konfirmasjonsgave av besteforeldre. Gutten vil få tilsvarende verdi i gave. Det er altså selve bunaden, stoff og sying, som vi foreldre står for. Som sagt så har begge jentene ønsket seg bunad, pappaens familie er en skikkelig "bunadsfamilie". Sønnen min er som sagt totalt uinteressert, og "kommer aaaaaldri" til å ville ha bunad sier han. Men jeg vet det kan snu, min manns yngste bror har nettopp fått sydd seg bunad nå i en alder av 30, så man vet aldri... Jeg heller nok litt mot at vi ikke gjør noe mer ut av dette enn at gutten får lovnad om å få bunad av oss når han blir eldre, om han ønsker - men det er ikke noe valg mellom bunad og cash, verken nå eller da. (For ordens skyld, dette med scooter/fotballtur i stedet har aldri blitt nevnt for noen av barna, bare vært tankesparring mellom mannen min og meg) Anonymkode: 2bf23...190 Sånn ville jeg gjort det :-) Lykke til med konfirmasjonsforberedelser!
Gjest TrailerEnka Skrevet 26. januar 2017 #34 Skrevet 26. januar 2017 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Trist å se at så mange synes det er greit å forskjellsbehandle barna sine.... Og at noen barn skal ta til takke med småtterier i forhold til søsken. Hadde skammet meg som foreldre om ett barn fikk noe til konfirmasjon til 25 000 og et annet et 4 000. Bare fordi de ikke er like. Anonymkode: c1dcc...d68 Helt enig, her har gutten fått lik pengesum som bunaden til søstera. Han ønsket ikke bunad. Når minste skal konfirmeres får hun velge pengene eller bunad Ts hvorfor kan han ikke få samme summen som bunaden koster?? Sett på en lukket sparekonto eller bsu Endret 26. januar 2017 av TrailerEnka
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #35 Skrevet 26. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt uenig. Enhver 15-åring vil ønske seg 30.000 i kontanter istedet for en bunad da. Bunad er stort sett noe man setter enda mer pris på jo eldre man blir. Jeg sitter her som 30-åring og har fortsatt ikke fått råd til bunad, da jeg heller valgte stereoanlegg til min konfirmasjon. Jeg hadde garantert valgt pengene om jeg fikk verdi som bunad, og de hadde blitt skyflet bort på helt unødvendige ting. En bunad har man hele livet, den kan arves videre, og både legges ut og inn. Jeg skjønner ikke den greia med å behandle barna likt, det må være menn som skriver dette? Gi heller guttene bunad også, så er saken løst. Men avtal at den først syes når de er 20 og ferdig utvokst. Anonymkode: 6e12e...908 Hvem sa at de må få 30.000 i kontant på dagen? De kan godt sette det av som en investering for seinere bruk når de skal inn på boligmarkedet. Men for all del, skap sjalusi og dårlig følelser mellom søsken og deg allerede via konfirmasjonen! Bra at jeg bare har gutter og må ikke tenke på sånne ting! Anonymkode: 71e63...ba6 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #36 Skrevet 26. januar 2017 Hva med alle sølv disse jentene får gjennom alle årene? Kjenner flere hvor barna har fått sølv gafler/kniver/skjeer og bunad sølv hver eneste bursdag og jul fra flere folk og guttene sitter og koser seg med vanlige leker, biler osv. Jenter her i Norge ble så forskjellsbehandlet - helt SYKT! Eneste riktige ting her er at summen som jentesøsken får i disse verdigaver blir skrevet ned og når guttene er eldre og moden å velge, kan de enten velge sølv/bunad/ osv til tilsvarende sum eller penge for å komme seg i boligmarkedet. Gud er så glad jeg bare har gutter! Har jeg sagt det nok enda? Anonymkode: 71e63...ba6
Chiubi Skrevet 26. januar 2017 #37 Skrevet 26. januar 2017 En bunad er en investering i en varig verdi, den kan selges etter mange år, og man får pengene tilbake. En fotballtur eller andre opplevelser er "oppbrukt" så snart man har kommet hjem igjen. Jeg ville kjøpt bunad til begge, så kan han heller selge sin hvis han vokser fra den. Det kan for øvrig også datteren gjøre. Og det er fullt mulig å beregne ekstra sømmonn også på herrebunader, så de kan legges ut ved behov.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #38 Skrevet 26. januar 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Våre tvillinger - gutt og jente - skal konfirmeres neste år. Jenta får bunad av oss, det samme gjorde storesøster som ble konfirmert for et par år siden. Hun ønsker seg bunad selv. Gutten er totalt uinteressert, jeg er også generelt skeptisk til å sy bunad til en gutt som mest sannsynlig vil vokse mye de neste årene (jenta er mer utviklet, og det er ikke så problematisk å sy ut kvinnebunad). Samtidig så er en bunad verdifull og vi gjør ikke forskjell på barna våre. Men det er litt der problemet ligger - dersom gutten får verdien av bunad i penger, eller noe annet (vi har vurdert scooter/fotballtur til England med pappa e.l.) så føles (merk FØLES) det ut som om vi faktisk gjør forskjell - til fordel for gutten. Det er liksom så "selvsagt" med denne bunaden til jentene, og jeg skjønner hvordan det kan føles når broren får noe som gir en mer "instant" glede. Og joda, det vil jo bli snakket om, forklart og alt sånn - barna våre er heller ikke spesielt bortskjemte på ting/forbruk, men det er kanskje det som gjør at det føles litt sårt. Hva har dere andre gjort, hvor ikke alle barna har fått/ønsket bunad? Anonymkode: 2bf23...190 Hos oss er det mormor som er bunadsentusiasten og har gitt bort bunad til jentene. Da har guttene fått en større sum på sparekonto. Synes det er greit å gjøre det på den måten, slik at gavene har omtrentlig lik verdi. Vi hadde for øvrig fotballtur til England for både gutter og jenter som gave fra oss foreldre. Ikke så innmari dyrt, men spesielt nok, og superhyggelig! Men jeg skjønner deg faktisk litt. Selv om bunaden er dyr og fin og nyttig og alt det der, så er det nesten litt tvangsgave over det. Jeg fikk bunad i konfirmasjon selv og er selvsagt glad for det, i alle fall foran giveren, men helt ærlig er jeg ikke så glad i den og bruker den ikke så ofte. En tilsvarende sum til EK da jeg var ung og fattig førsteganskjøper hadde kommet vel så godt med... Anonymkode: 31625...494
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #39 Skrevet 26. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt uenig. Enhver 15-åring vil ønske seg 30.000 i kontanter istedet for en bunad da. Bunad er stort sett noe man setter enda mer pris på jo eldre man blir. Jeg sitter her som 30-åring og har fortsatt ikke fått råd til bunad, da jeg heller valgte stereoanlegg til min konfirmasjon. Jeg hadde garantert valgt pengene om jeg fikk verdi som bunad, og de hadde blitt skyflet bort på helt unødvendige ting. En bunad har man hele livet, den kan arves videre, og både legges ut og inn. Jeg skjønner ikke den greia med å behandle barna likt, det må være menn som skriver dette? Gi heller guttene bunad også, så er saken løst. Men avtal at den først syes når de er 20 og ferdig utvokst. Anonymkode: 6e12e...908 Hvem har sagt at man gir femtenåringen 30 000 i hånda? Ingen jeg kjenner som gir bort slike summer gjør det cash og "bruk i vei". Det settes inn på konto og spares til senere bruk. Lappen, utveksling, EK. Synes også det er rimelig spesielt å si "Jeg skjønner ikke den greia med å behandle barna likt". Du skjønner ikke greia med det? Ser ikke at det kan skape vonde følelser? Synes det er greit at jentenes gaveverdi er tiganger'n av brødrenes? Det er ganske sært, spør du meg. Det er langt fra millimeterrettferdighet til titusener i forskjell! Anonymkode: 31625...494 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #40 Skrevet 26. januar 2017 Dersom dette skal være konfirmasjonsgave, så hadde jeg satt den samme pengesummen på sparekonto til gutten. Men du burde si til datteren din at hun kan velge mellom bunad og penger på sparekonto. Det burde du kanskje gjort med storesøsteren også, men det er for sent nå. Alternativt ville jeg gitt bunad til jenta, og en pengesum til begge. Dvs jenta fikk bunad og 10 000, gutten fikk 10 000. Han hadde tilbud om noe til samme verdi og valgte det bort, ser ikke hvorfor man skal tilby en annen gave i stedet. Jeg valgte selv bort bunad og har aldri tenkt på at jeg burde være sur for at jeg ikke fikk penger. Nå er jeg 30 og fortsatt ikke interessert i bunader Anonymkode: a109a...48f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå