Gå til innhold

Bunad-dilemma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Våre tvillinger - gutt og jente - skal konfirmeres neste år. Jenta får bunad av oss, det samme gjorde storesøster som ble konfirmert for et par år siden. Hun ønsker seg bunad selv. Gutten er totalt uinteressert, jeg er også generelt skeptisk til å sy bunad til en gutt som mest sannsynlig vil vokse mye de neste årene (jenta er mer utviklet, og det er ikke så problematisk å sy ut kvinnebunad). Samtidig så er en bunad verdifull og vi gjør ikke forskjell på barna våre. Men det er litt der problemet ligger - dersom gutten får verdien av bunad i penger, eller noe annet (vi har vurdert scooter/fotballtur til England med pappa e.l.) så føles (merk FØLES) det ut som om vi faktisk gjør forskjell - til fordel for gutten. Det er liksom så "selvsagt" med denne bunaden til jentene, og jeg skjønner hvordan det kan føles når broren får noe som gir en mer "instant" glede. Og joda, det vil jo bli snakket om, forklart og alt sånn - barna våre er heller ikke spesielt bortskjemte på ting/forbruk, men det er kanskje det som gjør at det føles litt sårt.

Hva har dere andre gjort, hvor ikke alle barna har fått/ønsket bunad?

Anonymkode: 2bf23...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk velge mellom gave eller bunad. Jeg valgte gave, dvs stereoanlegg til rundt 4000. Søsteren min valgte bunad til 20.000. Brødrene mine valgte stereoanlegg. 

Anonymkode: 6e12e...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad er såpass spesielt at jeg ikke synes det nødvendigvis bør gis en tilsvarende verdi til den som ikke ønsker bunad. Jeg ville bare gitt tilbud om bunad - take it or leave it, men ikke lovet verken scooter eller tilsvarende dyr fotballtur som alternativ. Innlegget over, stereoanlegg eller bunad, er helt greit synes jeg.

Anonymkode: a17d2...2b6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bunaden bestilles ferdig i sin helhet ler syes av slekt og venner? 

Og hvorfor ikke gi bunadens deler i julegave, fødselsdagsgaver ol, forut for konfirmasjonen? Det er nemlig ikke uvanlig å gi særlig sølvet i delegaver flere år før konfirmasjonen. Det samme gjelder skjorte og forkle. Da gjenstår stakk og vest, samt sko og strømper. 

Jeg mener du her har planlagt dårlig i forhold til døtrene. 

Anonymkode: f9964...ea6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han velge mellom bunad eller tilsvarende sum på konto som kun skal brukes til lappen. Da får begge barna en gave som varer veldig lenge. 

Anonymkode: c1dcc...d68

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan vel få pengene til bunad på konto eller "lovet bunad" så snart han er fullstendig utvokst. Bunaden min kostet 20 000 (sølvet fikk jeg i gave fra besteforeldre) og broren min fikk 20 000 inn på konto. Dersom han vil ha bunad i fremtiden får han bruke de pengene :) 

Anonymkode: b7e9f...9dd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke å forskjellsbehandle å gi ham tilsvarende i penger eller andre gaver. Det er å forskjellsbehandle hvis jenta får en bunad til  20-30 tusen og han en gave til 4000 kr. Jeg kan bare ikke forstå de som mener at gutten ikke trenger å få tilsvarende i verdi som en bunad. Hvilken logikk er det? Og hva er rettferdig med å ikke gi de noenlunde likt?

Anonymkode: 6404f...2f3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok gitt deler av bunaden (det som ikke behøver å sys ut når han vokser) og så gis resten når han blir 18/20 eller noe slikt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de bør få tilsvarende verdi, men jeg synes også at du skal spørre jenta om hun vil ha 20000 på konto eller bunad... 

Bunaden min er forøvrig mitt minst brukte plagg... Det hørte liksom med til konfirmasjon og følte ikke at jeg hadde noe reellt valg om jeg ønsket eller ikke. I tillegg var jeg tydeligvis ikke ferdig utvokst, så til jeg var russ passet den ikke lengre i hverken lengde eller bredde og det var ikke lagt inn nok rom til å endre den heller. Som voksen føler jeg meg heller ikke som et bunadmenneske, så jeg har heller ikke planer om å kjøpe en ny. 

Anonymkode: de899...4df

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La han velge mellom bunad eller tilsvarende sum på konto som kun skal brukes til lappen. Da får begge barna en gave som varer veldig lenge. 

Anonymkode: c1dcc...d68

Så skal tvillingsøsteren og den andre søsteren måtte tjene penger til lappen selv? Eller skal de få penger til lappen senere? 

Dårlig gjenomtenkt forslag til løsning. 

Anonymkode: f9964...ea6

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en pen dress til han som skal brukes i konfirmasjonen, og gi penger/gave utenom som tilsvarer verdien av komplett bunad (minus det dressen kostet). Jeg er enig med AB ...2f3, selv om jentene får bunad og han får noe annet, så bør verdien være lik, for ellers blir det forskjellsbehandling (men jeg tenker at utenlandstur/fotballtur med faren hans blir litt for mye, for da får jo han "ferie", mens tvillingsøsteren og eldstesøsteren må bli hjemme)..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så skal tvillingsøsteren og den andre søsteren måtte tjene penger til lappen selv? Eller skal de få penger til lappen senere? 

Dårlig gjenomtenkt forslag til løsning. 

Anonymkode: f9964...ea6

Tjene penger selv vel. Som de fleste gjør. Eller bør gutten få gave av mindre verdi fordi han ikke ønsker et plagg han vokser ut av? 

Flere jenter enn gutter bruker bunad. En dress vil han og vokse ut av. Men ser jo på rettferdighetssansen til mange her at det er ok å forskjellsbehandle så lenge jentene går best ut av det. :) 

Anonymkode: c1dcc...d68

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bunad er noe spesielt, som hun vil kunne bruke store deler av sitt voksne liv. Det er en gave som varer, som er det er knyttet store tradisjoner til, det er et spesielt håndverk og derfor noe man bruker mye penger på. Å gi tilsvarende sum i pengegave, kun for å gi samme pengesum blir dumt. Gutten kan selvsagt få bunad om han ønsker det, men om han velger det bort så har han valgt det bort. Han går ikke glipp av annet enn egen bunad, selv om søsteren får bunad. Å gi en litt større pengesum til ham er greit, men ikke tilsvarende en bunad. En bunad er som sagt en tradisjon og et håndverk, og kan ikke sammenlignes med en scooter han kan bruke i to år. Hva med å kjøpe en skikkelig klokke til ham? Da kan du jo føle at du kan ta i litt med klokkens verdi, kjøpe en dyrere enn man vanligvis ville brukt på en klokke, og dersom han har en viss ordensans vil han sette pris på den og bevare den så han kan ha den store deler av voksenlivet, på samme måte som søsteren vil sette pris på og bevare bunaden. Da får begge et minne etter konfirmasjonen, og en "voksen" gave.  

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etterpåklokskap, for her blir dere offer for dårlig planlegging :( 

Alle tre barna burde fått velge mellom f.eks. lappen eller bunad (ca lik verdi). 

Dere er en familie på fem og dette bør dere fem klare å løse sammen på en god måte. 

(Søsteren min fikk bunad og jeg fikk en jalla gave. Den skuffelsen unner jeg ingen :( ikke fordi verdien var ulik, men fordi det legges mye kjærlighet i en bunad. Min gave var totalt blottet for kjærlighet :( ). 

Anonymkode: 70fec...f82

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sette summen til bunad inn på en lukket konto, som vil stå der til han er ferdig utvokst? Det gjorde svigerforeldrene mine. Døtrene fikk bunad til komfirmasjonen, og brødrene fikk når de var rundt 20-25, alt ettersom. Min mann fikk når han var 20, og han må endre vesten nå. ( fått seg pappakropp :P )

Anonymkode: 499e7...7e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi han lovnader om bunad til han er vokst ut. Noe dere også burde gjort til jentene. Alt for mange damer som har  bunader de fikk for tidlig. 

Anonymkode: 2dcd9...58a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde gitt bunad. Gutter bryr seg ikke om det i tenåra, men mange ønsker seg det som voksen. Tror dere han vokser mer enn bunaden kan legges ut så gi deler med lovnad om resten senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bunad er såpass spesielt at jeg ikke synes det nødvendigvis bør gis en tilsvarende verdi til den som ikke ønsker bunad. Jeg ville bare gitt tilbud om bunad - take it or leave it, men ikke lovet verken scooter eller tilsvarende dyr fotballtur som alternativ. Innlegget over, stereoanlegg eller bunad, er helt greit synes jeg.

Anonymkode: a17d2...2b6

Er veldig enig i dette. Min eldste datter ville ha bunad og fikk det. Nr 2 (gutt) ville ikke ha bunad, men fikk tilsvarende sum. Han fikk beskjed om at han kunne få bunad en dag om han ønsket det. Nr 3 (gutt) ville ha bunad, men vi synes det var tullete å få et så dyrt plagg når han vokste så mye. Han fikk bunad da han stoppet å vokse og var veldig fornøyd med det. 

Nr 2 som nå er 26 år vil fortsatt ikke ha bunad. Det vi har gjort er at vi har kjøpt flere/dyrere dresser til han i og med at de andre barna som regel bruker bunadene sine i dåp, konfirmasjon, jul, 17 mai ol.

Anonymkode: c6933...95c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig enig i dette. Min eldste datter ville ha bunad og fikk det. Nr 2 (gutt) ville ikke ha bunad, men fikk tilsvarende sum. Han fikk beskjed om at han kunne få bunad en dag om han ønsket det. Nr 3 (gutt) ville ha bunad, men vi synes det var tullete å få et så dyrt plagg når han vokste så mye. Han fikk bunad da han stoppet å vokse og var veldig fornøyd med det. 

Nr 2 som nå er 26 år vil fortsatt ikke ha bunad. Det vi har gjort er at vi har kjøpt flere/dyrere dresser til han i og med at de andre barna som regel bruker bunadene sine i dåp, konfirmasjon, jul, 17 mai ol.

Anonymkode: c6933...95c

Mente å skrive "fikk ikke tilsvarende sum"*

Anonymkode: c6933...95c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så skal tvillingsøsteren og den andre søsteren måtte tjene penger til lappen selv? Eller skal de få penger til lappen senere? 

Dårlig gjenomtenkt forslag til løsning. 

Anonymkode: f9964...ea6

Total verdi på gaven til konfirmasjon skal være lik på barna uansett hva de velger.  Jentene kan enten velge bunad eller lapp og samme med gutter.  Hvordan i det minste kan du se på dette som urettferdig?

Anonymkode: 71e63...ba6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...