Gå til innhold

Tenåringsfrustrasjon (langt)

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, Else-Britt skrev:

Dette er konsekvensen av at de ikke har noen far i livet sitt, en som virkelig setter dem på plass når de f.eks. er respektløse overfor moren sin. Jeg vet ikke hva du egentlig kan gjøre med det nå, annet enn å satse på at de lærer når de blir voksne, og negativ adferd begynner å få reelle konsekvenser for deres liv.

Jesus ass...

Anonymkode: 8d766...991

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi rydder og vasker sammen. Jeg går som politimann og styrer😂 Får høre mange krenkende kommentarer men de vet at de må gjøre det. Prøv ignore- metoden. De får dårlig seltillit. Ikke si mye, ikke spør mye, hvis de nekter å gjøre drt så sier du ok det er greit. Når de spør om noe eller trenger noe senere bare svar kort og ikke se på de i det hele tatt. Si at du er sliten og at du blir såret av alt du får høre. Tro eller ei men de eier samvittighet. 

Min eldste sønn var jo den vanskeligste. Eksempel: Jeg ba han om å tømme oppvasmaskin og han begynte med diskusjonen. Jeg svarte ingenting og da begynner jeg å gjøre det selv. Han brukte alltid at jeg maser og han må gjøre alt. Da sa jeg bare ok du må ikke gjøre noe, nå får du ikke lov til å hjelpe meg ... jeg gjør det selv. Jeg merket at han ble forvirret. Surmulte en stund og trampet inn på kjøkkenet, tok tallerkene fra meg og ba meg gå og sette meg 😂 

Denne metoden var den eneste som funket hos meg. Sier ikke mye, diskuterer ikke, kjeftet ikke bare lager småtrøtt og trist ansikt 😂

Anonymkode: 90982...ad6

• Liker 3
Skrevet

Jeg blir så sint av å lese sånt! For en sutrete mor du er! TA DEG SAMMEN!! Dette har du stelt i stand helt på egenhånd. Det er du som har oppdratt de slik. Du må ta tak, men innse at du er voksen, du kan ikke sitte og syte over slike ting uten å gjøre noe med det. 

1. Konsekvenser. Burde vært opplagt. Har du sagt det skal ryddes, så skal det ryddes. Da skal ikke du bare få hjelp av en av dem til å gjøre det selv. 

2. Hvorfor megle? Og hvorfor kan du ikke kreve like mye av eldste? Du lager jo konflikter hvis de skal ha forskjellige krav ift husarbeid pga eldstes sykdom. 

3. Å skru av nettet slik når du har gitt blanke i oppdragelsen i flere år funker ikke. Det er brannslukking, og vil kun føre til mer konflikter. Du må starte på samme måte som man starter med 6-7-åringer, når de skal lære husarbeid og plikter. 

Anonymkode: 10908...070

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Else-Britt skrev:

Dette er konsekvensen av at de ikke har noen far i livet sitt, en som virkelig setter dem på plass når de f.eks. er respektløse overfor moren sin. Jeg vet ikke hva du egentlig kan gjøre med det nå, annet enn å satse på at de lærer når de blir voksne, når negativ adferd begynner å få reelle konsekvenser for deres liv.

TS her...

Men i jøssenavn da:spy:

Det er da jammen ikke vår feil at den faren de engang hadde fant seg ei annen og flytta langt fra oss.

Noen av oss har dessverre ikke noe valg, vi bare MÅ klare oss alene.

Anonymkode: 8f0ee...783

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så sint av å lese sånt! For en sutrete mor du er! TA DEG SAMMEN!! Dette har du stelt i stand helt på egenhånd. Det er du som har oppdratt de slik. Du må ta tak, men innse at du er voksen, du kan ikke sitte og syte over slike ting uten å gjøre noe med det. 

1. Konsekvenser. Burde vært opplagt. Har du sagt det skal ryddes, så skal det ryddes. Da skal ikke du bare få hjelp av en av dem til å gjøre det selv. 

2. Hvorfor megle? Og hvorfor kan du ikke kreve like mye av eldste? Du lager jo konflikter hvis de skal ha forskjellige krav ift husarbeid pga eldstes sykdom. 

3. Å skru av nettet slik når du har gitt blanke i oppdragelsen i flere år funker ikke. Det er brannslukking, og vil kun føre til mer konflikter. Du må starte på samme måte som man starter med 6-7-åringer, når de skal lære husarbeid og plikter. 

Anonymkode: 10908...070

Å herregud. Har du hatt storkjeftete og vanskelige barn i huset. Du vet ikke hvordan det føles når man har prøvd alt og ingenting funker!

ts jeg forstår deg. Skal på foreldrekurs i helgen 😂 Konfliktløsninger i relasjoner med barn og unge 😄

• Liker 3
Skrevet

Streik. Sett deg ned med døtrene dine og fortell dem at du er utslitt og at du nå går i streik frem til det blir endringer.

Forandre passord på internett og slutt å vaske og rydde opp etter noen andre enn deg selv. Ikke lag middag, men ha ingredienser liggende så de kan lage noe om de vil ha. Gidder de ikke det kan de spise brødskiver. Ikke gi de penger, ikke handle inn NOE unødvendig. Ikke vask klær eller minn de på noe.

Etter en ukes tid går det forhåpentligvis opp for dem at du gjør ganske mye for dem og at de må bidra.

Når de endelig gir seg så si klart i fra at hver gang du ikke blir behandlet med respekt så blir det nytt passord på internett.

Anonymkode: 73ca1...037

• Liker 6
Gjest Else-Britt
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her...

Men i jøssenavn da:spy:

Det er da jammen ikke vår feil at den faren de engang hadde fant seg ei annen og flytta langt fra oss.

Noen av oss har dessverre ikke noe valg, vi bare MÅ klare oss alene.

Anonymkode: 8f0ee...783

Sa jeg det var din feil? Jeg bare forteller deg hva som er det underliggende problemet her. Om det er ikke er en lærdom for deg (du kan tross alt ikke skru tilbake tiden), så kan det være det for noen andre som leser. Det er mange her på Kvinneguiden som tenderer til å undervurdere viktigheten av å ha en farsfigur. Her har vi et eksempel på hva som skjer når man mangler det, så da poengterer jeg det. Hva du vil gjøre med informasjonen er helt opp til deg.

Skrevet

Er nok en del her som har greie barn, eller kanskje like barn, eller sterkere vilje enn sine barn, eller....tja. 

Kommer fra en familie hvor alle barn fikk en rimelig lik oppdragelse, men det som virker fint på eldre søsken, virket ikke sånn på meg.... Og det var neimen ikke foreldrene mine sin feil at jeg var vanskelig i tenåra altså, den klarte jeg helt selv! Har et supert forhold oss i mellom nå, men var noen tøffe år, særlig for mor.

Anonymkode: 8d766...991

• Liker 2
Skrevet

Dump rotet på de respektive rom og slutt å rydde etter dem. De er faktisk snart voksne og skal klare seg selv, da må de lære noe så banalt som å gjøre husarbeid. Gi dem ansvaret hver sin dag til å handle og lage middag. Gi dem et budsjett og la de ordne selv, men sett gjerne krav til at det serveres skikkelig middag. 

Det er greit nok at skolearbeid krever en del, men jeg synes ikke det er unskyldning nok til å slippe lettere unna. Lag heller gode og forutsigebare rutiner så de VET hva de har å gjøre og når. Hvis de har middagsansvar, men sluntrer unna så sitt sulten ved bordet og ikke fiks det. 

Tenåringer trenger like mye rutine og forutsigbarhet som barnehagebarn, men de trenger ikke å beskyttes fra virkeligheten.

Anonymkode: 67ad6...538

• Liker 3
Skrevet

Du skriver at det største problemet er forholdet mellom deg og din yngste datter. Hva kan du gjøre for å bedre forholdet? Du forteller om dine døtres mangel på respekt, rot, ufine oppførsel osv., osv., i HI, men hva kan du gjøre for å være med på å bedre situasjonen? Du forteller om mange småting som bidrar til en slitsom hverdag for deg, oppvasken på jobb, ansvar for et barn med spesielle behov, tunge handleposer. Hvis du prøver å se situasjonen fra jentenes side, hvordan tror du de ville fortalt om forholdet i hjemmet og forholdet til deg? At du har mest problemer med yngste, kan det ha noe å si at eldste er syk og du dermed behandler henne annerledes, noe som av yngste oppfattes som at du er snillere og rundere med eldste? Har dere snakket sammen om dette i familierådene, eller har det vært mest du som har snakket og fortalt hvordan ting må bli?

Anonymkode: bd6fc...20c

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Synes du har fått mange gode råd, håper du tar dem til deg og klarer å gjøre noe med dette, for dette er verken godt for deg eller dem. Skjønner godt at du blir sliten, og du har kanskje ikke energien til å gjøre noe med det, men det er det du MÅ gjøre nå, for hvis ikke blir det bare verre. 

1. Hold et familieråd der du først av alt hører med dem om det er slik DE vil ha det. Ikke bare kom med formaninger og kjeft, men hør med dem hva de synes om hvordan det er hjemme for tiden. Rasjonaliser med dem om de synes det er riktig at de som er 13 og 15 år ikke skal gjøre noe som helst hjemme, og bare gir deg merarbeid (rote utover alle klærne som er brettet sammen???). Ikke innprent, men prøv å få dem til å forstå. De er gamle nok til det egentlig. 

2. Slutt å brøle. Ja, alle mennesker blir sinte innimellom, men brøling er ikke greit. Og likevel skjer det med de fleste innimellom, da synes jeg som den voksne du er at du kan si unnskyld etterpå. 

3. Gå for noen regler og vær konsekvent, slutt å fir på krava, og slutt å gi etter fordi de kaller deg "jævla hurpe", og det er vondt og du vil at de skal like deg. Konsekvent! Det er vanskeligere å forholde seg til regler når de til stadighet ikke blir fulgt opp, og når du lar deg manipulere så er det også enklere å manipulere enn å bli oppdratt til å oppføre seg skikkelig.

4. På familierådet etter å ha hatt en samtale presenter reglene fremover. Si at slik kommer det til å være den neste måneden og etter en måned har dere familieråd igjen, der de kan få komme med tilbakemeldinger og man kan vurdere sammen hva som fungerer eller ikke. Vær tydelig med reglene, ingen roping, kjefting. Bare fortell rolig hvordan det kommer til å bli fremover, og si at det fra nå av ikke kommer til å være noe "kjære mor" hvis de driter i å hjelpe til, eller snakker stygt til deg. Hvis de skal på noe gøy med venner så vet de hva som skal til for å ha råd til å bli med. Det er ikke din feil hvis de ikke har råd, det er deres EGEN feil. Hvis de ikke finner igjen sminkekosten sin og får sminket seg til skolen (fordi du har pjåta alt ned i en søppelsekk) så er det ikke din feil, det er deres egen. De kommer definitivt til å skylde på deg, men det må du kanskje tåle en periode. Minn dem på at dere har regler, ENKLE regler, og at hvis de følger dem blir det bedre. 

5. Slutt å sy puter under armene deres: Hvis de roter utover alle klærne som du har bretta sammen så lemper du dem u-bretta inn på rommet deres. Du MÅ ikke brette dem om igjen, slutt å gi deg selv mer jobb. 

6. Få lås/nøkkel til døra di, oppbevar dine sminkeservietter (og andre ting) der. Hvis de vil ha sminkeservietter kan de være sparsomme med sine egne som du kjøper til dem, eller gjøre arbeidsoppgaver og tjene opp penger til det selv. 

Og til sist, ikke si at dette er for vanskelig. Gå for noen regler og gjennomfør dem, hvis ikke tror jeg det kommer bare til å fortsette i denne banen. Ja, det er tungt, men det er også vanskelig for barna dine å leve på denne måten. 

Skrevet
Akkurat nå, Else-Britt skrev:

Sa jeg det var din feil? Jeg bare forteller deg hva som er det underliggende problemet her. Om det er ikke er en lærdom for deg (du kan tross alt ikke skru tilbake tiden), så kan det være det for noen andre som leser. Det er mange her på Kvinneguiden som tenderer til å undervurdere viktigheten av å ha en farsfigur. Her har vi et eksempel på hva som skjer når man mangler det, så da poengterer jeg det. Hva du vil gjøre med informasjonen er helt opp til deg.

Tror du virkelig at alle fedre er i stand til å oppdra barna og sette dem på,, plass,,. Har du sett hvor mange tråder dukker opp hver dag om taffate mannfolk som klarer ikke å gi beskjed eller krever ingenting fra barna.

Min mann er ren eksempel, den snilla pappaen. De kan sitte på hans hode uten at han merker det. De har noe til felles, ingen av de ser rotet rundt i huset. Konsekvensene hans vare til kl 21. Da tar han runde på rommene, klemmer, koser og unnskylder seg for at han har vært streng. Når minsten sa til han en gang at han var en drittsek da lo han, mens jeg holst foredrag om hvordan vi kommuniserer til hverandre i huset.

Gud bare gi meg styrke og ikke la meg dø før de er modne, selstendige voksne. Ser for meg alt rotet og kaoset hvis jeg hadde krepert brått. De hadde ikke funnet liket mitt med en gang heller 😂😂

Skrevet

Høres litt ut som meg og min søster da vi var i den alderen :P

Det foreldrene mine gjorde var at vi fikk ikke lommepenger med mindre vi hadde gjort arbeid i huset. Jeg hadde en egen liste med ting jeg måtte gjøre to ganger i mnd. Det var bl.a vaske gulv, rydde og vaske på badet og i gangen. Det fikk jeg 1000kr i mnd for. Mamma ga tilbakemelding på hva jeg gjorde. Noen ganger måtte jeg gjøre noe om igjen. Det innebar også at jeg måtte rydde på badet etter min deprimerte søster. Men hun fikk beskjed før jeg ryddet på badet så hun kunne ta vekk sine saker. Hvis ikke bare slengte jeg det i en pose og la på rommet hennes. 

Søstrami gjorde lite, det ville hun ikke, men hun fikk heller ikke penger. Om hun gjorde noe ekstra, fikk hun litt betalt for det da.

Det er jo mange som mener det er dumt å betale tenåringer for å gjøre noe de burde ha gjort gratis. Men vi var, som dine døtre, rotete og kranglete og nektet å gjøre noe gratis! 

Vi fikk ikke EN krone ellers. Det eneste vi fikk var ting vi trengte, som vinterstøvler og vinterjakker og sånn, men da bestemte foreldrene våre pris. Ville vi ha noe dyrere måtte vi spare selv, og da måtte vi jobbe for det.

Jeg husker i hvert fall at dette fungerte godt for oss! 

Anonymkode: 9ad0e...d54

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi rydder og vasker sammen. Jeg går som politimann og styrer😂 Får høre mange krenkende kommentarer men de vet at de må gjøre det. Prøv ignore- metoden. De får dårlig seltillit. Ikke si mye, ikke spør mye, hvis de nekter å gjøre drt så sier du ok det er greit. Når de spør om noe eller trenger noe senere bare svar kort og ikke se på de i det hele tatt. Si at du er sliten og at du blir såret av alt du får høre. Tro eller ei men de eier samvittighet. 

Min eldste sønn var jo den vanskeligste. Eksempel: Jeg ba han om å tømme oppvasmaskin og han begynte med diskusjonen. Jeg svarte ingenting og da begynner jeg å gjøre det selv. Han brukte alltid at jeg maser og han må gjøre alt. Da sa jeg bare ok du må ikke gjøre noe, nå får du ikke lov til å hjelpe meg ... jeg gjør det selv. Jeg merket at han ble forvirret. Surmulte en stund og trampet inn på kjøkkenet, tok tallerkene fra meg og ba meg gå og sette meg 😂 

Denne metoden var den eneste som funket hos meg. Sier ikke mye, diskuterer ikke, kjeftet ikke bare lager småtrøtt og trist ansikt 😂

Du er klar over at det du beskriver er emosjonell manipulering? Fungerer fett det å frata barnet oppmerksomhet og ikke dekke deres grunnleggende behov for oppmerksomhet, men det er ikke greit likevel. Det du beskriver i midten der er greit nok, men å manipulere barnet ditt til å gjøre husarbeid er ikke greit. 

Anonymkode: 6ac8d...1ed

• Liker 4
Skrevet

Apropos militæret for å lære respekt og disiplin; Om du tenker på deg selv som sersjant/ troppleder, så går det kanskje lettere for deg å ta initiativ til konkrete tiltak. 

Jeg leste en gang en artikkel fra en psykolog som sa at det kan være hjelpsomt å ta i bruk " forsterkere" for respekt, som var mer vanlig før. Han nevnte at hjemme hos dem var det ingen som f.eks fikk lese et nytt Donald før faren hadde lest det, andre hadde det slik at det alltid skulle være stille i huset en halvtime hver ettermiddag, mens foreldre sov middag eller at det ikke var lov til å forstyrre de voksne når dagsrevyen var.

Da jeg hørte dette gikk det opp for meg at jeg selv hadde minst en slik forsterker, - det var at jeg var den eneste i huset som fikk lov til å slumre i sofaen, uten at jeg var syk.  Hvorfor? Fordi jeg ville ha litt oversikt over hva som skjedde nede og ikke bare kunne gå på rommet for å legge meg og fordi to tenåringer som okkuperer hele sofaer, fører til at jeg og lillebror måtte ha sittet på gulvet.  Barna fikk gå på rommene sine for å slappe av om de trengte det. En bitteliten sak, men det er et utrykk for autoritet, som kan være nyttig, når man er avhengig av respekt for å få familien til å gå rundt. 

Dersom du skulle benyttet deg av noe slikt, kunne det i dette tilfelle f.eks være at du skal gå på badet først om morgenen, fordi det er du som skal på jobb og tjener penger.  

Vi må ikke være redd for å bruke litt autoritet, selv om det ikke skal ta helt overhånd. En slik forsterker kan være nyttig for spesielt aleneforeldre. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at det du beskriver er emosjonell manipulering? Fungerer fett det å frata barnet oppmerksomhet og ikke dekke deres grunnleggende behov for oppmerksomhet, men det er ikke greit likevel. Det du beskriver i midten der er greit nok, men å manipulere barnet ditt til å gjøre husarbeid er ikke greit. 

Jeg er hyggelig og grei og kan lytte og prate i timesvis med personer som ser meg, hjelper og bidrar at vi har det fint og hyggelig. Skal jeg virkelig late som ingenting og gi oppmeksomhet i hytt og pine til som for halv time siden har kalt meg for jævla kjerring, eller viste fingeren til meg. Nei, da får de smake sin egen medisin. De er ikke små barn lenger men tenåringer. Hvis de klarer å være greie og hyggelige mot absolut alle untatt sin egen mor som handler det om å være frekk og mangel på respekt.

• Liker 1
Skrevet

Her var det mye kvasi oppdrager råd. Sikkert sannhet i at ts burde ha gitt konsekvenser for mange år siden, men saken er at nå, er hun i en sårbar og konflikt fylt situasjon, hun ikke ser noen løsning på, 

Personlig levde jeg meg godt inn i ts beskrivelse av egen hverdag. De som gir råd om kutt i penger, klesvask, matlaging og nett, kan umulig skjønne alvoret, og jeg kan med korthet si...

barna til ts er såpass store at de nok har noe tilgang til egne midler. Dermed er de ikke så avhengig av mors midler.

om klær ikke blir vasket går barna i skitne klær, eller som ts beskriver , de drar rene klær ut av vaskemaskin/tørketrommel slik at de rene klærne blir liggende på gulvet (enda mer arbeid for mor), for å vaske egne klær- akkurat når det passer dem. Gjerne når mor ikke har rukket å rydde ut av maskinene selv. 

de fleste har mobildata, så å skru av nettet får lite konsekvens

nekte middagslaging, de lager mat selv og nekter å rydde opp, mat og matrester står ute, det blir både ekstra dyrt fordi mat må kastes og ekstra mye arbeid på mor.

Jeg opplever situasjonen ts beskriver som så vanskelig og fastlåst at jeg ville kontaktet barnevernet for råd. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er hyggelig og grei og kan lytte og prate i timesvis med personer som ser meg, hjelper og bidrar at vi har det fint og hyggelig. Skal jeg virkelig late som ingenting og gi oppmeksomhet i hytt og pine til som for halv time siden har kalt meg for jævla kjerring, eller viste fingeren til meg. Nei, da får de smake sin egen medisin. De er ikke små barn lenger men tenåringer. Hvis de klarer å være greie og hyggelige mot absolut alle untatt sin egen mor som handler det om å være frekk og mangel på respekt.

Jeg er enig med deg i at de ikke er små barn men tenåringer. Og du skal ikke late som ingenting. Men det du beskrev var som at du LATET som du var lei deg. Hvis du blir lei deg, så er det helt greit. Men å aktive skuespille såret og vonbroten og så videre, for å manipulere frem ønsket atferd, DET var det jeg reagerte på. 

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med familie teamet i kommunen, gratis lav terskel tilbud. De har kompetanse både på å snakke med deg og med jentene, og ikke minst se hvor problemet ligger i deres familie og gi deg veiledning på hvordan løse det sammen med jentene dine. 

Høres ut som dere trenger litt hjelp utenifra for å snu den negative sirkelen dere er i. I stedet for å slite deg helt ut. 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Kvalitet skrev:

Her var det mye kvasi oppdrager råd. Sikkert sannhet i at ts burde ha gitt konsekvenser for mange år siden, men saken er at nå, er hun i en sårbar og konflikt fylt situasjon, hun ikke ser noen løsning på, 

Personlig levde jeg meg godt inn i ts beskrivelse av egen hverdag. De som gir råd om kutt i penger, klesvask, matlaging og nett, kan umulig skjønne alvoret, og jeg kan med korthet si...

barna til ts er såpass store at de nok har noe tilgang til egne midler. Dermed er de ikke så avhengig av mors midler.

om klær ikke blir vasket går barna i skitne klær, eller som ts beskriver , de drar rene klær ut av vaskemaskin/tørketrommel slik at de rene klærne blir liggende på gulvet (enda mer arbeid for mor), for å vaske egne klær- akkurat når det passer dem. Gjerne når mor ikke har rukket å rydde ut av maskinene selv. 

de fleste har mobildata, så å skru av nettet får lite konsekvens

nekte middagslaging, de lager mat selv og nekter å rydde opp, mat og matrester står ute, det blir både ekstra dyrt fordi mat må kastes og ekstra mye arbeid på mor.

Jeg opplever situasjonen ts beskriver som så vanskelig og fastlåst at jeg ville kontaktet barnevernet for råd. 

Det her høres ut som en haug med unnskyldninger. Hvor i alle dager har en 15-åring egen inntekt fra? Hvem tror du betaler den mobilregninga? Hvorfor la reine, tørre klær ligge på vaskerommet når det tar 10 min å legge på soverommet bak låst dør (ungene kan vaske sitt selv).

Hadde lagd middag, men vil de ikke bidra er det slutt på snop, brus, goddis og ingen hensyn til mat de vil ha. Ville du ha salami på brødskiva? Sorry, men du har ikke gjort en dritt hjemme bortsett fra å rote og jeg liker ikke salami, så da kjøpte jeg makrell i tomat.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...