Gå til innhold

I Dagbladet. "Moderate" muslimer egentlig ikke mus

Gjest Valhalla

Anbefalte innlegg

Gjest Valhalla

Hvorfor er det så vanskelig for den sosialdemokratiske/tradisjonell høyre pk elite og vanlige berme å forstå?

http://www.dagbladet.no/kultur/2004/11/30/416089.html

Islam er en annen levemåte/religion enn den kristne/vestlige. Det vil derfor finnes uenigheter om enkelte saker. Som muslim føler jeg, og mange med meg, at de gangene det er konflikt mellom kristne/vestlige og muslimske meninger, blir troende muslimer definert som «ytterligående konservative». «Muslimske» politikere og noen andre blir trukket frem som talsmenn for de «moderate sannferdige muslimene». Etter min mening er «moderat muslim» i denne sammenheng en beskrivelse av en person som har forkastet Islams lære og verdier, men som fortsatt har et muslimsk navn. Jeg har også mange ganger lurt på når de «muslimske» politikerne ble valgt til å representere muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At de som er såkalte moderate egentlig ikke er representative for muslimer.

Blir ikke dette helt paralellt med de kristne? Er man virkelig kristen dersom man ikke lever etter bibelen ord og strenge kristne normer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest samme gjest

jeg oppfatter det som om at han mener at det er nordmenn som kaller de frafalne for moderate, og at det er det han reagerer på. jeg leser ikke at han sier at muslimene kaller de for moderate.

jeg synes derimot det er fint at han ikke liker at en muslim som ikke er muslim annet enn i navnet skal representere muslimene i norge. det ville vært som å velge en ateist til å representere kristne. meningen er sikkert god, men det funker ikke helt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest samme gjest

men når en moderat, i muslimenes øyne, muslim blir oppfattet av det norske folk som ytterliggående konservativ, så er det noe galt. med nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Nja, det viser jo bare at det er større forskjell enn de fleste tror. Det viser at det norske folk trenger større kunnskap om islam og muslimer. Shabana Rheman har f.eks av pressen blitt fremstilt som en moderat muslim , mens hun i islamske miljøer blir sett på som frafallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest samme gjest

nei, det er jo et poeng. islam har ikke flere grader slik kristendommen har. det er mer enten eller. men det går nok fint an å være muslim uten å hate vestlige verdier, noe jeg tror brorparten av muslimene også mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...