AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #41 Del Skrevet 23. januar 2017 Akkurat nå, Juniper skrev: Det høres ut som om bedriften TS jobber i er veldig liten, og da krever det mye allsidighet fra en del av de ansatte. TS sitter ikke bare og sysler med lønn, eller fører inn varer i et program. TS har oppgaver som krever en omfattende kunnskap til produktene og kundene. Jeg vil tro at for å få en fullgod erstatning av TS må du finne rett person, og han eller hun krever trolig 2-3 års trening. OM man har flaks. Dette basert på egne erfaringer med små bedrifter. Denne personen er ikke en du rister ned fra trærne uten videre! Så ja, jeg forstår at TS ble sår når denne "venninnen" trodde hun bare kunne valse inn med en ikke-relevant utdanning og ikke-relevant arbeidserfaring, og nærmest skvise TS ut! Og hadde jeg vært i TS sine sko, og denne venninna hadde søkt, så hadde jeg indirekte kommunisert til sjefen at jeg ville tro det var best å finne noen andre. For en såpass respektløs og lat person har jeg ikke noe behov for å ha som kollega. (Rart hva litt himling med øynene og en diskret kommentar kan gjøre!) Ja, jeg vet at jeg strengt tatt burde holdt meg unna prosessen, men jeg hadde gitt signaler likevel. Jeg kommer da til å si at vi bør dra inn alle på grunnleggende kurs. Det er noe jeg allerede har vært i kontakt med. Det å ha disse grunnleggende kursene vil gjøre hverdagen lettere for meg som følger opp alle ansatte og kunder. Det vil bli færre misforståelser. Det å ha papirer å vise til er godt for de ansatte. Jeg har andre venner som også har lurt på jobb og fått en bedre magefølelse av de, rett og slett måten de ordla seg på hva de ønsket. De sa de kunne trives i dette yrket. Ikke "jeg vil ha en sånn leder jobb siden jeg har litt administrerende erfaring." Ja jeg er allsidig. Det var en tidligere ansatt som hadde 16 års erfaring på bunn i dette yrket som likevel følte jobben var for tung. Spesielt ift markedsføring og kundebehandling. Det var for tøft å møte nei eller forhandle kontrakter. Så jeg vet hva jeg snakker om. Han som er over meg er ute etter at jeg finner noen å lære opp til å bli en ny meg. Like effektiv og nøye i vurderingene. Rett og slett for at han trenger flere av de. Og dermed havner det på meg på hvem jeg vil lære opp som føles riktig. Og da høres det hyggeligere ut med noen som sier de trives i yrket. Anonymkode: fb8fc...be5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #42 Del Skrevet 23. januar 2017 7 minutter siden, Juniper skrev: Det høres ut som om bedriften TS jobber i er veldig liten, og da krever det mye allsidighet fra en del av de ansatte. TS sitter ikke bare og sysler med lønn, eller fører inn varer i et program. TS har oppgaver som krever en omfattende kunnskap til produktene og kundene. Jeg vil tro at for å få en fullgod erstatning av TS må du finne rett person, og han eller hun krever trolig 2-3 års trening. OM man har flaks. Dette basert på egne erfaringer med små bedrifter. Denne personen er ikke en du rister ned fra trærne uten videre! Så ja, jeg forstår at TS ble sår når denne "venninnen" trodde hun bare kunne valse inn med en ikke-relevant utdanning og ikke-relevant arbeidserfaring, og nærmest skvise TS ut! Og hadde jeg vært i TS sine sko, og denne venninna hadde søkt, så hadde jeg indirekte kommunisert til sjefen at jeg ville tro det var best å finne noen andre. For en såpass respektløs og lat person har jeg ikke noe behov for å ha som kollega. (Rart hva litt himling med øynene og en diskret kommentar kan gjøre!) Ja, jeg vet at jeg strengt tatt burde holdt meg unna prosessen, men jeg hadde gitt signaler likevel. Veldig hyggelig å møte litt støtte her forresten, fint at noen ser denne siden også. Anonymkode: fb8fc...be5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grovmel Skrevet 24. januar 2017 #43 Del Skrevet 24. januar 2017 Litt uheldig å gå god for noen hvis du faktisk ikke vet om du kan gjøre det. Hun må da bevise noe før hun kan trø til i toppen, hvis hun ikke har noe lignende å bevise på cvn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brownbrown Skrevet 24. januar 2017 #44 Del Skrevet 24. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Heh, jeg danner meg inntrykk av henne i måten hun anser seg selv. Hun har noe administrerende erfaring. Ikke innen dette yrket ibdet hele tatt. I tillegg skrev hun til meg at hun ikke fikk det som hun ville der hun var. Så kjenner jeg henne, hun sier selv hun er en veldig kald person som aldri viser følelser. Det er noe med empati som leder også. Har ikke dannet meg mer inntrykk av henne annet enn en dårlig magefølelse. Ja, hun kan så klart søke. Anonymkode: fb8fc...be5 Hun høres ut som en bitch...man må jobbe for å få lederstillinger. Ikke bare komme her høy på pæra og tro hun er noe....og gå rett på høystilling med engang uten å ha noe mer erfaring en det lille hun har...neivet du hva. Ditch that bitch Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #45 Del Skrevet 24. januar 2017 4 timer siden, Grovmel skrev: Litt uheldig å gå god for noen hvis du faktisk ikke vet om du kan gjøre det. Hun må da bevise noe før hun kan trø til i toppen, hvis hun ikke har noe lignende å bevise på cvn. Ja, det vil jo gå utover meg og mitt rykte. 4 timer siden, brownbrown skrev: Hun høres ut som en bitch...man må jobbe for å få lederstillinger. Ikke bare komme her høy på pæra og tro hun er noe....og gå rett på høystilling med engang uten å ha noe mer erfaring en det lille hun har...neivet du hva. Ditch that bitch Hun har sine hyggelige stunder også. Det er ikke det. Men andre jeg har pratet med sier de ønsker jobben fordi de kan trives i yrket. Søker jo heller noen som vil trives i yrket. Anonymkode: fb8fc...be5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #46 Del Skrevet 24. januar 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Butthurt? Hun kan godt søke, saken er at hun kommer til å aøke på jobben min. Men hun må faktisk begynne på bunn. Så får man de hvor interessert hun er. Anonymkode: fb8fc...be5 Du er redd for din egen jobb, Anonymkode: e82b8...4db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #47 Del Skrevet 24. januar 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun kom til meg og spurte etter jobb, min sjef hører på mine meninger før han tar valg, så det er jeg med på å avgjøre. Jeg mener at de beste sjefene er de som har begynt på bunn selv. Anonymkode: fb8fc...be5 Og min erfaring er det stikk motsatte, selv om det selvsagt avhenger mye av personlig egnethet. Etter min erfaring er de beste lederne de som har utdannelse innen administrasjon og ledelse og som har god forståelse for og innsikt i både arbeidsmiljøloven, ferieloven, gjeldende tariffavtaler, arbeidsrett og likestillingsloven. De som har "jobbet seg opp" har som oftest liten eller ingen forståelse for sitt mandat som leder, samt hvilke lover og regler som styrer arbeidslivet. Du høres litt såret ut, og det kan jeg forstå da din venninnes uttalelser er meninger hun burde ha holdt for seg selv. Ellers høres det ut som om kjennskap til produktene dere selger er det eneste du mener at en god leder bør ha. Dette er noe som kan læres, og da antageligvis på langt under 6 år ? I større bedrifter er ikke produktkunnskap særskilt nødvendig for en leder å inneha i det hele tatt, da man har ansatte som tar seg av den delen. Lederens jobb er å lede de ansatte, ta seg av personalsaker (i samråd med HR avdelingens jurister dersom saken er særskilt krevende), ta avgjørelser der de ansatte ikke kommer til enighet og ta seg av "det store bildet" med større avtaler og kontrakter (dersom det er avtaler som innebærer kjøp av produkter tas ansatte med kompetanse innen produktene med i prosjektgruppa. Lederen behøver altså ikke kunne alt om alt, men må ha ansatte med kunnskap innen aktuelle felt) Dag-til-dag driften tar de ansatte seg av. Anonymkode: 4fc8e...aff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #48 Del Skrevet 24. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er redd for din egen jobb, Anonymkode: e82b8...4db Nei, utfra min kontrakt kunne jeg ikke sittet tryggere. Anonymkode: fb8fc...be5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #49 Del Skrevet 24. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og min erfaring er det stikk motsatte, selv om det selvsagt avhenger mye av personlig egnethet. Etter min erfaring er de beste lederne de som har utdannelse innen administrasjon og ledelse og som har god forståelse for og innsikt i både arbeidsmiljøloven, ferieloven, gjeldende tariffavtaler, arbeidsrett og likestillingsloven. De som har "jobbet seg opp" har som oftest liten eller ingen forståelse for sitt mandat som leder, samt hvilke lover og regler som styrer arbeidslivet. Du høres litt såret ut, og det kan jeg forstå da din venninnes uttalelser er meninger hun burde ha holdt for seg selv. Ellers høres det ut som om kjennskap til produktene dere selger er det eneste du mener at en god leder bør ha. Dette er noe som kan læres, og da antageligvis på langt under 6 år ? I større bedrifter er ikke produktkunnskap særskilt nødvendig for en leder å inneha i det hele tatt, da man har ansatte som tar seg av den delen. Lederens jobb er å lede de ansatte, ta seg av personalsaker (i samråd med HR avdelingens jurister dersom saken er særskilt krevende), ta avgjørelser der de ansatte ikke kommer til enighet og ta seg av "det store bildet" med større avtaler og kontrakter (dersom det er avtaler som innebærer kjøp av produkter tas ansatte med kompetanse innen produktene med i prosjektgruppa. Lederen behøver altså ikke kunne alt om alt, men må ha ansatte med kunnskap innen aktuelle felt) Dag-til-dag driften tar de ansatte seg av. Anonymkode: 4fc8e...aff Jojo, ser hva du skriver i starten, men ser du også at hun ikke har den utdannelsen? Står ingen steder om hva jeg er utdannet til. Men jeg jobbet i dette yrket mens jeg utdannet meg. Så jeg har på den måten startet på bunn. Så når du ser 6 år kan det jo tenkes det er med utdanning? Som leder i en liten bedrift er jeg faktisk overalt. Jeg brukes over alt hele tiden. Anonymkode: fb8fc...be5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juniper Skrevet 24. januar 2017 #50 Del Skrevet 24. januar 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig hyggelig å møte litt støtte her forresten, fint at noen ser denne siden også. Anonymkode: fb8fc...be5 Du så ut til å trenge litt støtte. Det er dessverre mange som har som hobby her inne å angripe TS samme pokker hva som er problemet, helst uten å lese innleggene til TS alt for grundig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #51 Del Skrevet 24. januar 2017 Jeg forstår TS godt! Jeg har erfaring fra små og mellomstore bedrifter, og de sjefene som har jobbet seg oppover er gull verdt! I større bedrifter og organisasjoner er det fint med folk med lederutdannelse på "toppen", men de vil også ha veldig god nytte av mellomledere med lang ansiennitet og god fagforståelse. Det jeg driver med nå er ekstremt erfaringsbasert, og ikke noe man kan lære ved å gå på skole. Jeg er glad jeg har mange år fra universitetet, fordi det har gitt meg nyttige analytiske verktøy som jeg kan bruke i yrket mitt. Men i det store og det hele er det erfaring som er viktig - jeg jobber i et yrke der man trenger kunnskap man erhverver over tid. De flinkeste på mitt felt er gjennomgående de som har flere tiårs erfaring. De som jobber i yrket har gjerne blitt ansatt til å gjøre enkle oppgaver som studenter, og fått fortsette fordi de har vist forståelse for fagfeltet. Jeg begynte slik, og medstudentene mine sa; "den jobben ville jeg aldri gjort, det høres kjedelig ut!". Etter seks år har jeg fått mye tillit og spennende arbeidsoppgaver, og jeg får lov til å være en synlig fagperson. Nå ringer mange av mine gamle medstudenter meg og ber meg anbefale dem hvis det blir en ledig stilling. De har gjerne tatt mastergrad, men er arbeidsløse. Noen av dem har jeg tipset når det dukker opp en jobb "på gulvet" - de som er oppriktig interessert i fagfeltet mitt takker meg, men de fleste sier at de heller "vil ga en sånn jobb jeg har", fordi de har mastergrad. Da blir jeg oppgitt, og tar det som et signal på at de ikke forstår fagfeltet mitt overhodet. Hvis du ikke er villig til å stå ved kopimaskinen, gjøre rutineoppgaver i et datasystem eller ta telefonen når du har vært arbeidsløs i over ett år, fordi du insisterer på at du bør begynne på midten eller på toppen av "pyramiden", sender det et veldig dårlig signal. Der jeg jobber har "alle" høy utdannelse, og det er attraktivt å jobbe hos oss. De som både viser dårlig arbeidsmoral og lav forståelse for fagfeltet, får ikke drahjelp fra meg. Anonymkode: a948b...8dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #52 Del Skrevet 24. januar 2017 23 minutter siden, Juniper skrev: Du så ut til å trenge litt støtte. Det er dessverre mange som har som hobby her inne å angripe TS samme pokker hva som er problemet, helst uten å lese innleggene til TS alt for grundig. Det er sant. Det kan også være at jeg ikke har forklart meg selv grundig nok. Anonymkode: fb8fc...be5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #53 Del Skrevet 24. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår TS godt! Jeg har erfaring fra små og mellomstore bedrifter, og de sjefene som har jobbet seg oppover er gull verdt! I større bedrifter og organisasjoner er det fint med folk med lederutdannelse på "toppen", men de vil også ha veldig god nytte av mellomledere med lang ansiennitet og god fagforståelse. Det jeg driver med nå er ekstremt erfaringsbasert, og ikke noe man kan lære ved å gå på skole. Jeg er glad jeg har mange år fra universitetet, fordi det har gitt meg nyttige analytiske verktøy som jeg kan bruke i yrket mitt. Men i det store og det hele er det erfaring som er viktig - jeg jobber i et yrke der man trenger kunnskap man erhverver over tid. De flinkeste på mitt felt er gjennomgående de som har flere tiårs erfaring. De som jobber i yrket har gjerne blitt ansatt til å gjøre enkle oppgaver som studenter, og fått fortsette fordi de har vist forståelse for fagfeltet. Jeg begynte slik, og medstudentene mine sa; "den jobben ville jeg aldri gjort, det høres kjedelig ut!". Etter seks år har jeg fått mye tillit og spennende arbeidsoppgaver, og jeg får lov til å være en synlig fagperson. Nå ringer mange av mine gamle medstudenter meg og ber meg anbefale dem hvis det blir en ledig stilling. De har gjerne tatt mastergrad, men er arbeidsløse. Noen av dem har jeg tipset når det dukker opp en jobb "på gulvet" - de som er oppriktig interessert i fagfeltet mitt takker meg, men de fleste sier at de heller "vil ga en sånn jobb jeg har", fordi de har mastergrad. Da blir jeg oppgitt, og tar det som et signal på at de ikke forstår fagfeltet mitt overhodet. Hvis du ikke er villig til å stå ved kopimaskinen, gjøre rutineoppgaver i et datasystem eller ta telefonen når du har vært arbeidsløs i over ett år, fordi du insisterer på at du bør begynne på midten eller på toppen av "pyramiden", sender det et veldig dårlig signal. Der jeg jobber har "alle" høy utdannelse, og det er attraktivt å jobbe hos oss. De som både viser dårlig arbeidsmoral og lav forståelse for fagfeltet, får ikke drahjelp fra meg. Anonymkode: a948b...8dd Godt det er flere som ser. Hadde vedkommende hatt høy utdannelse innen noe type lederutdannelse så hadde jeg nok ikke ansett henne som litt småfrekk heller. Jeg vet jo selv at i en liten bedrift så gjør jeg ikke bare kontorarbeid, jeg sitter ikke hele dagen og fakturer eller tar telefoner. Telefonene kommer gjerne midt i det andre arbeidet som er på "bunn." Jeg må faktisk kunne vise meg god på bunn for å fungere hver dag, om det er fravær så er jeg den lederen som også tar i et tak, ikke bare slenge inn andre ansatte som har nok med egne ansvarsområder. Jeg kjenner alle områdene ut og inn så jeg kan alltid steppe inn der det trengs. Det kreves faktisk på et lite sted som dette. Anonymkode: fb8fc...be5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #54 Del Skrevet 24. januar 2017 19 timer siden, Ananas. skrev: Hun kan vel søke jobb som alle andre, og om hun søker og sjefen ber om råd så ville jeg rett og slett svart at det er en beslutning du helst ikke vil blande deg i fordi dere kjenner hverandre privat. Grunnen til det er at du helt åpenbart har dannet deg en mening basert på hvordan hun uttrykte seg om jobben din, ikke om hvordan du tror hun vil være som leder. Det kan være en fordel å ha erfaring fra "gulvet" i bedriften, men det er ingen forutsetning for å være en god leder, på samme måte som man ikke automatisk blir en god leder av å ha vært på gulvet først. La sjefen din ta valget, og la henne søke. Man kjenner jo sine venner/bekjente mest selv som regel. Og ja, om noen uttrykker seg på den måten at de enkelt kunne gjort jobben jeg har, så tyder det på lite inngående forståelse og respekt for jobben jeg gjør. De fleste - selv der jeg jobber - forstår ikke rekkevidden av mine oppgaver, så jeg forventer ikke at utenforstående gjør det. Det å da mene at "ja, dette kunne jeg enkelt gjort" er i så fall temmelig arrogant. Innen enkelte fag så vil jeg påstå at det er en stor fordel å ha vært på gulvet først. Om du ikke vet hvor lang tid oppgavene tar, hvordan man skal estimere oppgaver, hvordan man skal kommunisere med kunder/klienter osv. i det aktuelle fagfeltet, hvordan skal du da lede en slik avdeling? Det blir jo helt håpløst. Selvsagt kan man la vedkommmende søke, men det man må bestemme seg for er om man skal legge inn en anbefaling også. I det du går god for noen andre, så har du faktisk et ansvar, og om vedkommende gjør en dårlig jobb kan det i en viss grad slå tilbake på den som ga anbefalingen. Jeg har mange jeg anser som gode venner eller gode bekjente, men det er ikke så mange jeg ville anbefalt til mitt yrke der jeg jobber, ganske enkelt fordi de ikke har den dypere faglige forståelsen eller forståelse for hvordan bransjen er. Anonymkode: 8edff...81b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #55 Del Skrevet 24. januar 2017 Det høres ut som du har mye stolthet rundt jobben du utfører og hvordan du har kommet dit, og at du er dødelig fornærmet over hva venninnen din la frem for deg. Så vidt jeg forstår har du ingen utdannelse til grunn og du har kommet deg dit du er i dag ved å jobbe oppover i 5-6 år. Det er jo helt klart at det er en fordel å ha en leder som kjenner til alle sider av bedriften når det er en liten bedrift, men vær klar over at det ikke er en nødvendighet. Dette gjelder faktisk for de færreste ledere. De fleste har utdanning til grunn, og andre har ledererfaring innenfor en annen bransje. Din vei til din stilling er med andre ord ikke et fasitsvar på hvordan man skal få lederstillinger, og jeg tror du har godt av å jekke deg litt ned. Som leder bør man imøtekomme andres målsetninger med et åpent sinn, og ikke trekke dem ned før de i det hele tatt har prøvd. Kanskje hun ikke er den mest aktuelle innenfor denne bedriften, men gi henne nå en sjanse til å vise hva hun er god for. I en ansettelsesprosess vil vel uansett du være inhabil, og takk og lov for det, så får du heller stole på at din sjef gjør det som er til det beste for bedriften. Og nei, jeg tror ikke på at du er helt enestående og uerstattelig, og jeg tror slettes ikke at man må ha 5-6 års arbeidserfaring innenfor bedriften før man kan tenke på lederstilling. Er du klar over at det er mange med utdanning til grunn som hopper rett i lederstillinger? Anonymkode: 5f0ad...f84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #56 Del Skrevet 24. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det høres ut som du har mye stolthet rundt jobben du utfører og hvordan du har kommet dit, og at du er dødelig fornærmet over hva venninnen din la frem for deg. Så vidt jeg forstår har du ingen utdannelse til grunn og du har kommet deg dit du er i dag ved å jobbe oppover i 5-6 år. Det er jo helt klart at det er en fordel å ha en leder som kjenner til alle sider av bedriften når det er en liten bedrift, men vær klar over at det ikke er en nødvendighet. Dette gjelder faktisk for de færreste ledere. De fleste har utdanning til grunn, og andre har ledererfaring innenfor en annen bransje. Din vei til din stilling er med andre ord ikke et fasitsvar på hvordan man skal få lederstillinger, og jeg tror du har godt av å jekke deg litt ned. Som leder bør man imøtekomme andres målsetninger med et åpent sinn, og ikke trekke dem ned før de i det hele tatt har prøvd. Kanskje hun ikke er den mest aktuelle innenfor denne bedriften, men gi henne nå en sjanse til å vise hva hun er god for. I en ansettelsesprosess vil vel uansett du være inhabil, og takk og lov for det, så får du heller stole på at din sjef gjør det som er til det beste for bedriften. Og nei, jeg tror ikke på at du er helt enestående og uerstattelig, og jeg tror slettes ikke at man må ha 5-6 års arbeidserfaring innenfor bedriften før man kan tenke på lederstilling. Er du klar over at det er mange med utdanning til grunn som hopper rett i lederstillinger? Anonymkode: 5f0ad...f84 Jeg er ikke dødelig fornærmet, ikke overdriv er du grei. En annen ting er at det ikke står noe sted at jeg ikke har utdanning og bare har jobbet meg oppover. Det står at jeg har vært på bunn selv. Ja jeg har det, under utdannelse. Du beskylder meg her for å ikke ha utdannelse. Det er ganske feil. Jeg har jobbet siden jeg var 16, før og etter skole, helger etc. Alltid jobb ved siden av skole helt til jeg var ferdig utdannet. Så derfor har jeg vært på bunn. Anonymkode: fb8fc...be5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #57 Del Skrevet 24. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man kjenner jo sine venner/bekjente mest selv som regel. Og ja, om noen uttrykker seg på den måten at de enkelt kunne gjort jobben jeg har, så tyder det på lite inngående forståelse og respekt for jobben jeg gjør. De fleste - selv der jeg jobber - forstår ikke rekkevidden av mine oppgaver, så jeg forventer ikke at utenforstående gjør det. Det å da mene at "ja, dette kunne jeg enkelt gjort" er i så fall temmelig arrogant. Innen enkelte fag så vil jeg påstå at det er en stor fordel å ha vært på gulvet først. Om du ikke vet hvor lang tid oppgavene tar, hvordan man skal estimere oppgaver, hvordan man skal kommunisere med kunder/klienter osv. i det aktuelle fagfeltet, hvordan skal du da lede en slik avdeling? Det blir jo helt håpløst. Selvsagt kan man la vedkommmende søke, men det man må bestemme seg for er om man skal legge inn en anbefaling også. I det du går god for noen andre, så har du faktisk et ansvar, og om vedkommende gjør en dårlig jobb kan det i en viss grad slå tilbake på den som ga anbefalingen. Jeg har mange jeg anser som gode venner eller gode bekjente, men det er ikke så mange jeg ville anbefalt til mitt yrke der jeg jobber, ganske enkelt fordi de ikke har den dypere faglige forståelsen eller forståelse for hvordan bransjen er. Anonymkode: 8edff...81b Ja, arrogant å mene syns jeg også. Jeg har selv hatt ledere som ikke har vært best på å vurdere tidsbruk utfra priser de setter og det gjør at de på bunn blir ganske irriterte. Selvfølgelig kan det læres, jeg nekter ikke for det. Jeg har også relevant utdannelse for jobben, samt jevnlig kursing - venninnen min har en helt annen utdannelse i tillegg til lite/ingen erfaring. Anonymkode: fb8fc...be5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #58 Del Skrevet 24. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke dødelig fornærmet, ikke overdriv er du grei. En annen ting er at det ikke står noe sted at jeg ikke har utdanning og bare har jobbet meg oppover. Det står at jeg har vært på bunn selv. Ja jeg har det, under utdannelse. Du beskylder meg her for å ikke ha utdannelse. Det er ganske feil. Jeg har jobbet siden jeg var 16, før og etter skole, helger etc. Alltid jobb ved siden av skole helt til jeg var ferdig utdannet. Så derfor har jeg vært på bunn. Anonymkode: fb8fc...be5 Dette høres helt merkelig. Dersom du hadde hatt høyere utdanning der dette hadde vært relevant for stillingen du besitter, der venninnen din som ikke har høyere utdanning eller relevant erfaring er interessert, er det jo veldig rart at du ikke har trukket frem dette tidligere. Det eneste du konsekvent trekker frem er at hun må gjøre som deg og jobbe fra bunnen av, noe som i seg selv indikerer at stillingen ikke krever en spesifikk utdannelse. Anonymkode: 5f0ad...f84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #59 Del Skrevet 24. januar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette høres helt merkelig. Dersom du hadde hatt høyere utdanning der dette hadde vært relevant for stillingen du besitter, der venninnen din som ikke har høyere utdanning eller relevant erfaring er interessert, er det jo veldig rart at du ikke har trukket frem dette tidligere. Det eneste du konsekvent trekker frem er at hun må gjøre som deg og jobbe fra bunnen av, noe som i seg selv indikerer at stillingen ikke krever en spesifikk utdannelse. Anonymkode: 5f0ad...f84 Ja, jeg sier det. Og det mener jeg ennå, hun må begynne et sted. Og hvis du ser i tråden så sier jeg at hvis hun ønsker jobb i dette firmaet så er alt av det administrative fordelt så hvis hun skal ha jobb hos oss må det begynnes på bunn fordi det er eneste som er ledig. Anonymkode: fb8fc...be5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #60 Del Skrevet 24. januar 2017 Jeg har sagt jeg har en leder stilling. Jeg har sagt jeg har begynt på bunn. Jeg har ikke laget en skrytetråd over HVORDAN jeg har jobbet meg opp. For det var ikke hovedtema selv om mange ønsker at det skal være det. Hovedtema som flere nå får med seg er hvor arrogant kan man være som venninne. At det er enkelte ting man ikke trenger å si høyt når man ikke vet hvordan jobben er, uansett hva man skulle tenke om den. Anonymkode: fb8fc...be5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå