AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #1 Del Skrevet 22. januar 2017 Har ei venninne som har vært igjennom masse sorg den siste tiden. Jeg har støttet henne og stilt opp når hun trengte dette. Har også fått tilbakemeldinger fra hennes familie at jeg er en av få som har giddet og både ta kontakt og følge opp. Men i dag fikk jeg selv en beskjed som gjorde at jeg ble kjempe lei meg og følte at jeg ville lufte tankene. Sender sms og forteller alt og hva er svaret tilbake😔 "så synd da" Kanskje jeg overeagerer når jeg synes dette var en rar måte og svare på? Anonymkode: 3f7da...d8d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #2 Del Skrevet 23. januar 2017 Hva skulle hun svart, da? Det er da for pokker ikke lett å vite hva man skal svare til slikt alltid? Anonymkode: e9ace...c60 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #3 Del Skrevet 23. januar 2017 Hmmmm. Hvis hun har mistet moren sin, klarer hun kanskje ikke å forholde seg til at du ikke fikk jobben du søkte på. Handler litt om at man i sorg har nok med seg selv, og at noen ting er bagateller i forhold til andre. Anonymkode: 471da...097 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 23. januar 2017 #4 Del Skrevet 23. januar 2017 Hva mer skulle hun skrive da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FluffyJuggernaut Skrevet 23. januar 2017 #5 Del Skrevet 23. januar 2017 Jeg skjønner at du blir skuffet når du har stilt opp for henne, også får du ett kort svar tilbake når du trenger støtte. Men kanskje er hun så langt nede at hun ikke greier å stille opp når du trenger henne. Nå vet du iallefall hvor du har henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjærestein Skrevet 23. januar 2017 #6 Del Skrevet 23. januar 2017 (endret) Har erfart om og om igjen at en ikke kan forvente å få det samme igjen som en gir. Ny regel i mitt liv : ikke gi mer enn du kan orke å ikke få tilbake. At en gir ett menneske mye betyr ikke at samme menneske har evnen til å gi det samme tilbake. Men jeg skjønner du er skuffet. Det er lov. Og det gjør vondt ja. Endret 23. januar 2017 av fjærestein 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #7 Del Skrevet 23. januar 2017 Jeg synes det ikke er et særlig empatisk svar, og jeg hadde ikke følt det bedre i en dårlig situasjon dersom jeg hadde fått et slikt svar fra en venninne. Når en venninne ikke ønsker å være der for meg i dårlige situasjoner, har ikke jeg et særlig behov for å vise omtanke og støtte i dårlige situasjoner de støter på. Dette skal gå begge veier, og da får man heller være venner uten å være støttespillere når man har det vondt. Det er SÅ lett å vise omtanke. "Jeg forstår at dette er vanskelig for deg." "Si ifra dersom du trenger noe eller om du bare ønsker å prate." "Dette var veldig leit å høre, og jeg tenker på deg." Dette er bare noen få, enkle eksempler som kan passe i alle situasjoner. Man kan hvis man vil. "Så synd da" er så trivielt og nesten hånende etter min mening. Anonymkode: 0690a...c88 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antbug Skrevet 23. januar 2017 #8 Del Skrevet 23. januar 2017 Pleier hun å skrive lange og vel gjennomtenkte sms vanligvis? Det er ikke alle som greier å overføre talespråket til tekst selv om de er kvinner, eller føler seg bekvemme med å skrive noe fornuftig om alvorlige ting. Jeg synes i alle fall du bør gi henne en sjanse til å gi deg støtte muntlig før du dømmer henne som en dårlig venninne. Ring eller møt henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #9 Del Skrevet 23. januar 2017 Har en sånn venninne selv. For min del er det lettere å være støtte for en person, men ha en helt annen type menneske å betro sånne store ting til. Den som trenger mye støtte er vanligvis ikke den som klarer å gi like mye tilbake. Anonymkode: 1db2d...743 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #10 Del Skrevet 23. januar 2017 Husk at tonefallet som du leser er et helt annet enn det hun skriver. Kanskje hun oppriktig synes dette var veldig synd, og regner med at du følger opp med sms selv om du trenger selskap, mens du hører. "Huff, så synd at du har det fælt og ingen venninner som bryr seg nok til å trøste deg.". Kanskje hun bare ikke vet hvordan hun skal uttrykke seg i slike situasjoner. For meg er det en selvfølge å spørre om hun vil at jeg skal ringe eller komme bort. Jeg synes det var en tåpelig SMS, men jeg er usikker på om avsender mente at det skulle være det. Anonymkode: 1d402...129 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 23. januar 2017 #11 Del Skrevet 23. januar 2017 Det kan ofte være veldig vanskelig å vite hva en skal svare i en sånn situasjon. Det er jo ofte mye enklere å være den som "klager" enn den som svarer og skal støtte. Bruker hun å svare kort? Kan hun kort og greit ha blitt usikker på hele situasjonen og svart kort bare for å ha svart noe? Jeg har en venninne selv som er ekstremt dårlig til å uttrykke seg i vanskelige situasjoner. Sender jeg en mld om noe "dumt" får jeg ofte et helt meningsløst svar tilbake. Jeg har derimot etterhvert lært meg at det ikke er fordi hun ikke bryr seg, men fordi hun kort og greit ikke aner hva hun skal svare. Det er ikke alle som er flinke med ord. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prill Skrevet 23. januar 2017 #12 Del Skrevet 23. januar 2017 3 timer siden, fjærestein skrev: Har erfart om og om igjen at en ikke kan forvente å få det samme igjen som en gir. Ny regel i mitt liv : ikke gi mer enn du kan orke å ikke få tilbake. At en gir ett menneske mye betyr ikke at samme menneske har evnen til å gi det samme tilbake. Men jeg skjønner du er skuffet. Det er lov. Og det gjør vondt ja. Jeg skjønner hva du mener, men pass på så du ikke blir kynisk. Hvis man gir noe, som i støtter noen som har det vanskelig, så kan man jo ikke vente å liksom "cashe ut" betalinga når det måtte passe en selv. Livet går opp og ned, og noen ganger kan jeg støtte andre fordi jeg er på et bra sted og har psykisk overskudd og tid, mens andre ganger har jeg mer enn nok med meg selv. Leste nettopp et sted noe sånt som: "gode gjerninger vil belønnes på måter du ikke kan vite noe om". Kanskje kan denne venninnen stille opp for deg senere, eller kanskje noen i hennes familie fremdeles husker at du stilte opp, og hjelper deg en annen gang du trenger det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 23. januar 2017 #13 Del Skrevet 23. januar 2017 Folk er forskjellige, og ikke alle er like flinke med ord eller vet hva de skal si til andre når de er nedfor. Jeg skjønner at du kanskje ville hatt en annen reaksjon, men det at hun svarte i det hele tatt viser jo at hun bryr seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #14 Del Skrevet 23. januar 2017 Jeg kjenner ikke denne jenta, så jeg kan jo ikke komme med svaret her, men enig med det mange her sier om at det ikke er nødvendigvis sånn at hun mener det vondt. Om hun fremdeles er midt i en sørgeperiode, kan det føles som en ekstra belastning å måtte ta hensyn til andres problemer. Har selv vært langt nede før, og vet at venner har oppfattet meg som kort og uinteressert. Men jeg hadde rett og slett nok med mine egne tanker å gjøre. Ei venninne begynte også å prate om sine problemer til meg mens jeg var ganske deppa. Det ble slitsomt for begge. Jeg syns du kan treffe henne en dag. Men Finn på noe gøy og prat om helt andre ting. Så glemmer dere det negative litt. Kanskje det ikke passer så godt for din venninne å være til støtte nå, kanskje du kan gå til noen andre. Du kan ikke velge hvordan venninnen din skal vise at hun setter pris på deg. Hun gjør vel noe ekstra for deg på andre måter. Jeg syns jo selvfølgelig hun kunne ha slengt på en "håper det går bra", eller noe. Men hvis dere ellers har et godt vennskap er det ikke noe å bry seg så fryktelig mye om. Anonymkode: a9146...3c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #15 Del Skrevet 23. januar 2017 10 timer siden, prill skrev: Jeg skjønner hva du mener, men pass på så du ikke blir kynisk. Hvis man gir noe, som i støtter noen som har det vanskelig, så kan man jo ikke vente å liksom "cashe ut" betalinga når det måtte passe en selv. Livet går opp og ned, og noen ganger kan jeg støtte andre fordi jeg er på et bra sted og har psykisk overskudd og tid, mens andre ganger har jeg mer enn nok med meg selv. Leste nettopp et sted noe sånt som: "gode gjerninger vil belønnes på måter du ikke kan vite noe om". Kanskje kan denne venninnen stille opp for deg senere, eller kanskje noen i hennes familie fremdeles husker at du stilte opp, og hjelper deg en annen gang du trenger det. Veldig bra sagt. Blir sliten om venner nærmest forlanger at jeg skal stille opp om det ikke passer eller blir vanskelig for meg. (Ikke retta mot TS altså) Og om jeg gjør noe ekstra en annen gang, så teller det ikke like mye, for det er ikke det de vil. Anonymkode: a9146...3c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjærestein Skrevet 2. februar 2017 #16 Del Skrevet 2. februar 2017 (endret) På 23.1.2017 den 11.41, prill skrev: Jeg skjønner hva du mener, men pass på så du ikke blir kynisk. Hvis man gir noe, som i støtter noen som har det vanskelig, så kan man jo ikke vente å liksom "cashe ut" betalinga når det måtte passe en selv. Livet går opp og ned, og noen ganger kan jeg støtte andre fordi jeg er på et bra sted og har psykisk overskudd og tid, mens andre ganger har jeg mer enn nok med meg selv. Leste nettopp et sted noe sånt som: "gode gjerninger vil belønnes på måter du ikke kan vite noe om". Kanskje kan denne venninnen stille opp for deg senere, eller kanskje noen i hennes familie fremdeles husker at du stilte opp, og hjelper deg en annen gang du trenger det. Jeg så først nå svaret ditt. Og det er ett fint svar. Så følte for å svare. Ble glad du bekymret deg Kan berolige deg med at jeg er en person som aldri vil slutte å gi eller bry meg om andre. Regelen er kommet i mitt liv fordi jeg har gitt alt jeg har, for ofte, og stått ribba igjen. Så det er mer en greie på å sette grenser. Det er også en greie på at jeg måtte gå i meg selv å se at jeg til tider gav også FORDI jeg ønsket å få det samme igjen. Det ble helt feil på mange punkt. Og førte til mye skuffelse i tillegg. Og jeg innbiller meg at mange som gir, på ett plan, forventer samme støtte tilbake. Nå føler jeg meg mer fri. Jeg gir fordi jeg vil gi. Men det gjør ikke mer enn greit nok vondt når jeg ikke får det samme igjen. Det går fint uansett. Mulig jeg tenker feil. Men det funker for meg. Eh.. ja håper jeg. Og jeg er så veldig enig i at det å gi gir noe til en selv også på flere måter enn en kan forutse. F.eks blir en glad av å gi. Det er også slik at en må ha øynene oppe for at en venn prøver gi noe tilbake, på en helt annen måte enn en selv hadde tenkt. En tenker jo forskjellig og gir ofte det en selv tenker det hadde vært fint å få.. Dessuten er det som sagt ikke slik at den du har gitt til har samme forutsetning bestandig til å gi tilbake. Og det er jo greit. Og hjelper du noen med noen føler de seg bra og er mulig snill med noen andre igjen, og det vil spre seg som ringer i vann om en er heldig. Men jeg skal helt klart overvåke at jeg ikke blir en kyniker. Det er vel noe alle kan ha anlegg for. Endret 2. februar 2017 av fjærestein 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #17 Del Skrevet 2. februar 2017 Det kommer litt an på hvor mye du skrev. Om det var veldig langt, er det rart hun svarer så kort. Men om du bare skrev tre setninger, så er det ikke så ille at hun skriver så lite. "Så synd da," kan jo uttrykkes med innlevelse. Men neste gang du trenger støtte kan du kanskje ringe, så du muligens får mer respons. Anonymkode: d5c34...6dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå