Gå til innhold

Kan et menneske fullt av fordommer kalles et klokt menneske?

Gjest Catwoman

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman

Tenker på mennesker som har imot andre fordi de er mørke i huden, homofile, tjukke/tynne, tilhører en annen religion etc. etc.

Det er en ting å ikke like et annet menneske pga personlighet el. eller ikke like et annet menneskes meninger,

men hvis man drar en hel menneskegruppe over en kam og misliker de fordi de ser sånn og sånn ut mener sånn og sånn gjør sånn og sånn, kan man da sies å være klok/intelligent (eller hva du vil) da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valhalla

Ja absolutt. Særlig når det gjelder religion. Man kan godt mislike en religion eller politisk retning så sterkt at man ikke vil ha noe med folk som bekjenner seg til denne uten å være uintelligent. Andre ytre kvaliteter derimot er bare teit, men det kan godt være en smart person som ikke vil være sammen med feitinger negere eller homoer.

Særlig når det gjelder Islam så er det en propaganda man har brukt "fordommer" , "kunnskapløs" , sannheten er at de som er motstandere har satt seg utrolig godt inn i det stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

men hvis man drar en hel menneskegruppe over en kam og misliker de fordi de ser sånn og sånn ut mener sånn og sånn gjør sånn og sånn, kan man da sies å være klok/intelligent (eller hva du vil) da?

Jepp, men farlig er ordet jeg heller ville ha brukt. Intelligente mennesker er flinke til å bruke og manipulere sine nyttige idioter, til sin fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Sånn personlig kommer jeg godt overens med mennesker uansett religion,politisk tilhørighet utseende eller seksuell legning, det kan ikke sies om mange mennesker som ellers ser på seg selv som smart eller tilogmed tolerant. F.eks unge ap lederen som ikke likte frp'ere. Venstreekstremister som smykker seg med å være tolerant, men som avskyr Israelere,amerikanere og høyrevendte. Muslimer som hater homofile og jøder. KG brukere som ikke respekterer folk som har brukt narkotika etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De kan vel fortsatt være intelligente, men man kan neppe kalle de kloke... I ordet klok legger jeg litt mer visdom, forståelse osv i tillegg til ren intelligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan vel fortsatt være intelligente, men man kan neppe kalle de kloke... I ordet klok legger jeg litt mer visdom, forståelse osv i tillegg til ren intelligens.

Absolutt enig med deg. Man kan være lynintelligent uten å ha et lite snev av verken klokskap eller visdom...

Folk med fordommer ser jeg på som uintelligente, de lar frykten styre. Og med fordommer, mener jeg at man har gjort seg opp en mening uten å ha belegg for den. Man hører andre mener, og så mener man i kor....

Har man derimot undersøkt saken og satt seg inn i den, kan man godt mislike, men da kaller jeg det ikke å ha fordommer.

Eks.: Naboen mener at folk fra østeuropa stjeler som ravner. Han har nemlig opplevd det selv på jobben.

Selv kjenner jeg ingen østeuropeere, verken privat eller i jobbsammenheng, men det er klart det er sant det han sier; hvorfor skulle han ljuge? Etter at jeg gjorde meg opp denne meningen misliker jeg østeuropeere. Uten å gi dem en sjanse en gang.

DA har jeg fordommer, og utviser ikke akkurat mye klokskap. (Ikke intelligens heller....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var omtrent noe sånt jeg ville ha sagt, også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på mennesker som har imot andre fordi de er mørke i huden, homofile, tjukke/tynne, tilhører en annen religion etc. etc.

Det er en ting å ikke like et annet menneske pga personlighet el. eller ikke like et annet menneskes meninger,  

Nei, det synes jeg ikke man kan si. Fordommer kommer ofte av uvitenhet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Hva med de som er så redd for å bli stillt til veggs for "fordommer" at de ikke innser realiteter, hva skal vi kalle slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

La oss si at vi er i 1930. En gruppe mennesker advarer mot at nazistene i Tyskland utgjør en stor fare. De blir kjeftet på og forklart at de ikke må være så fordumsfulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
La oss si at vi er i 1930. En gruppe mennesker advarer mot at nazistene i Tyskland utgjør en stor fare. De blir kjeftet på og forklart at de ikke må være så fordumsfulle.

Feil analogi. Det er de som advarte mot jødene, du må sammenligne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

fordom (etter ty. Vorurteil) forhåndsmening, vanetro ha f-mer mot noe(n) / være full av f-mer / befri seg fra f-mer .

Fordommer er basert på forestillinger uten begrunnelse i fakta - eller gjennom empirisk beviste sammenhenger mellom fakta. Hvis man VET og kan bevise at noe er sant har man ikke fordommer om dette, hvis man bare mener eller tror at noe er sant har man fordommer, i hvert fall hvis man ikke står for at det man mener er ideologisk basert, ikke vitenskapelig... Det gjelder både oss på venstresida og dere på høyre.

At noe blir framstilt som fordommer og noe annet som sannhet i media og av folk som skal fremme den ene eller andre holdningen til hva det måtte være er beklagelig. Man bør vel heller prøve å komme til bunns i ting, ikke avfeie alt man er uenig i som fordomsfullt, men bruke skikkelig argumentasjon for å hevde meningen sin.

Hm. Mulig jeg er helt på bærtur nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
De som advarer mot jødene i dag finner vi jo i den "tolerante" delen av det politiske landskap.

Det er en vesensforskjell. På 30-tallet var det de fryktelig jødene som skulle ta over verden. Vi måtte gjøre noe med dem før det var for sent, ble det vel sagt. Nå er det muslimene. Og det samme gjentas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Eventuelt Usa og Israel, den kristenzionistiske amerikanske ledelsen blablabla

Men det er ingen som bruker krigsretorikk mot dem (annet enn ytterliggående muslimer).

Så du har de høyreekstreme som enten må hate jøder eller muslimer. Og du har de muslimene som må hate jøder og vesten. Begge deler samme ulla. Begge deler et onde vi har lite bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Synes det blir farlig om man skal begynne å se på motstand mot religion eller politiske retninger som fordommer. Det er faktisk grunnlag for dette. Jeg liker ikke kristendommen og jeg liker ikke islam. Det er ikke på grunn av fordommer eller kunnskapløshet, det er fordi jeg har lest mye og gjort meg opp en mening. Fordommer og "fremmedhat" er det nye rasisme ordet da det har blitt for utvannet. Nytale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Synes det blir farlig om man skal begynne å se på motstand mot religion eller politiske retninger som fordommer. Det er faktisk grunnlag for dette. Jeg liker ikke kristendommen og jeg liker ikke islam. Det er ikke på grunn av fordommer eller kunnskapløshet' date=' det er fordi jeg har lest mye og gjort meg opp en mening. Fordommer og "fremmedhat" er det nye rasisme ordet da det har blitt for utvannet. Nytale![/quote']

Mange er veldig lite flinke til å angripe religionen, men angriper heller utøveren, og da gjerne den gemene hop på bakgrunn av hva noen ekstreme gjør. Synes ikke du har vært videre flink til å skille religionen fra utøveren.

Rasisme og fordommer er utvannete begrep. Begrep utvannet av høyrevridde, og nå er det nærmest å se på som æresbetegnelser for selvoppnevnte Uriaser. Slike besleste Uriaser hadde vi også på 30-tallet. De reddet oss visstnok fra den store jødiske fare. Uten sammenligning for øvrig.

Bra noen passer på resten av oss som ikke kan tenke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...